سلامت و تندرستی

تاج سریع ترین خودروی برقی نوربرگ بر سر کدام خودرو است؟/ عکس

به گزارش خبرگزاری سی وی نت و براساس گزارش پدال، پورشه تایکان توربو GT جدید توانسته است رکورد سریع‌ترین خودروی چهار در تولیدی در پیست مشهور نوربرگ رینگ را به خود اختصاص دهد و دومین خودروی برقی سریع این پیست باشد. ژرمن‌ها یک دور جهنم سبز را در ۷ دقیقه و ۰۷.۵۵ ثانیه طی کرده‌اند تا بتوانند سریع‌تر از اکثر خودروهای درون‌سوز و برقی تولیدی در دنیا باشند.

تاج سریع ترین خودروی برقی نوربرگ بر سر کدام خودرو است؟/ عکس

اما این خودرو قهرمان محصولات برقی نیست چراکه یکی خودروی تولیدی دیگر و برخی مدل‌های مسابقه‌ای و کانسپت توانسته‌اند سریع‌تر از تایکان توربو GT عمل کنند. از سال ۲۰۱۰ تاکنون خودروسازان با محصولات برقی و پرفورمنس خود راهی این پیست شده‌اند تا رکوردشکنی کنند. برخی از این خودروها در نهایت راهی بازار شده‌اند و شاید در آینده رکوردها را جابجا کنند. در همین اثنا دوست داریم لیستی از سریع‌ترین خودروهای برقی نوربرگ رینگ را تقدیم شما کنیم. باید گفت تمامی این خودروها به خاطر ثبت سریع‌ترین لپ‌ها در کتاب رکوردهای جهنم سبز حضور داشته‌اند و شاید رکورد برخی از آن‌ها به این زودی‌ها شکسته نشود.

سریع‌ترین خودروهای برقی نوربرگ رینگ

فولکس‌واگن ID.R کانسپت

زمان: ۶ دقیقه و ۰۵.۳ ثانیه

تاج سریع ترین خودروی برقی نوربرگ بر سر کدام خودرو است؟/ عکس

پیش از معرفی و تولید ID.4، ID.Buzz و دیگر محصولات برقی فولکس‌واگن، مهندسان این برند آلمانی یک کانسپت برقی را تولید کردند. ID.R هیچ حد و مرزی برای خود قائل نبود و با قدرت ۶۷۱ اسب بخاری حاصل از دو موتور برقی توانست رکورد جهنم سبز را بشکند. این خودرو در سال ۲۰۱۹ راهی پیست موردبحث شد و رومین دوماس راننده شرکت توانست رکورد ۶ دقیقه و ۰۵.۳۳۶ ثانیه را بر جای بگذارد. ID.R با این رکورد سریع‌ترین خودروی برقی نوربرگ رینگ و یکی از سریع‌ترین خودروهای تاریخ پیست است. هیچ خودروی تولیدی دیگری نتوانسته این رکورد را بشکند و تنها پورشه ۹۱۹ هیبرید Evo مسابقه‌ای با رکورد ۵ دقیقه و ۱۹.۵۴۶ ثانیه بهتر از کانسپت برقی فولکس‌واگن عمل کرده است.

نیو EP9

زمان: ۶ دقیقه و ۴۵.۹ ثانیه

تاج سریع ترین خودروی برقی نوربرگ بر سر کدام خودرو است؟/ عکس

نیو EP9 از نظر فنی خودرویی تولیدی نیست هرچند شرکت یاد شده بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ تعداد ۱۰ دستگاه از آن را با قیمت ۳ میلیون دلار به فروش رسانده است. این ابر خودروی مخصوص پیست به چهار پیشرانه برقی مجهز شده و ۱۳۴۱ اسب بخار قدرت دارد. صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت حدود ۲.۶ ثانیه‌ای و حداکثر سرعت ۳۱۲ کیلومتر در ساعت جزو توانایی‌های عملکردی EP9 هستند. نیو در سال ۲۰۱۷ و با راننده بریتانیایی پیتر دامبرک راهی نوربرگ رینگ شد. او توانست یک دور جهنم سبز را در ۶ دقیقه و ۴۵.۹۰ ثانیه طی کند و رکورد قبلی این شرکت در سال ۲۰۱۶ را بهبود بخشد. EP9 در حال حاضر پنجمین خودروی غیر تولیدی سریع نوربرگ رینگ است و پس از ID.R دومین خودروی برقی رکورددار این پیست به شمار می‌رود.

ریمک نورا

زمان: ۷ دقیقه و ۰۵.۲ ثانیه

تاج سریع ترین خودروی برقی نوربرگ بر سر کدام خودرو است؟/ عکس

اولین خودروی تولیدی و واقعی لیست ما ریمک نوراست که قیمتی ۲.۲ میلیون دلاری دارد. چهار پیشرانه برقی نورا ۱۸۸۸ اسب بخار قدرت تولید می‌کنند تا این ابر خودرو را بتوانند در عرض ۱.۷ ثانیه از سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت برسانند. به این ترتیب نورا عنوان سریع‌ترین خودروی بازار را اختیار دارد. ریمک در سال ۲۰۲۳ و با زمان ۷ دقیقه و ۰۵.۲۹ ثانیه رکورد سریع‌ترین خودروی برقی تولیدی دنیا را به خود اختصاص داد. پشت فرمان این خودرو مارتین کودریچ اهل کرواسی نشسته بود.

پورشه تایکان توربو GT

زمان: ۷ دقیقه و ۰۷.۵ ثانیه

تاج سریع ترین خودروی برقی نوربرگ بر سر کدام خودرو است؟/ عکس

جدیدترین عضو لیست سریع‌ترین خودروهای برقی نوربرگ رینگ تایکان توربو GT است که سریع‌ترین و قوی‌ترین خودروی تولیدی تاریخ پورشه به شمار می‌رود. با قدرت ۱۰۹۲ اسب بخاری، تایکان توربو GT صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۲.۱ ثانیه‌ای خواهد داشت. درصورتی‌که پکیج وایساخ سفارش داده شود، خودروی موردبحث فاقد صندلی‌های عقب خواهد بود و از وزنش کاسته خواهد شد. پورشه در ماه ژانویه و با نسخه پروتوتایپ مجهز به پکیج وایساخ تایکان توربو GT راهی نوربرگ رینگ شد و رکورد ۷ دقیقه و ۰۷.۵ ثانیه را بر جای گذاشت. این خودرو هم‌اکنون سریع‌ترین خودروی برقی چهار در دنیا به شمار می‌رود و با شکست جگوار XE پروجکت ۸ سریع‌ترین سدان چهار در تولیدی جهنم سبز است.

تویوتا TMG EV P002

زمان: ۷ دقیقه و ۲۲.۳ ثانیه

تاج سریع ترین خودروی برقی نوربرگ بر سر کدام خودرو است؟/ عکس

این خودرو احتمالاً برای اکثر شما عزیزان ناشناخته خواهد بود چراکه یک مدل پیش‌تولیدی مسابقه‌ای است. ژاپنی‌ها در سال ۲۰۱۲ مدل موردبحث را با ۴۶۹ اسب بخار قدرت تولید کردند. در همان سال بود که TMG EV P002 رکورد ۷ دقیقه و ۲۲.۳۲ ثانیه را در جهنم سبز ثبت کرد هرچند این رکوردشکنی دوام چندانی نداشت و خودرویی دیگر آن را ارتقا داد.

تسلا مدل S پلد با پکیج پیست

زمان: ۷ دقیقه و ۲۵.۲ ثانیه

تاج سریع ترین خودروی برقی نوربرگ بر سر کدام خودرو است؟/ عکس

رقابت پورشه و تسلا در سال ۲۰۲۳ به اوج خود رسید. تسلا دو سال پس از اولین رکوردشکنی مدل S پلد راهی جهنم سبز شد اما این بار از پکیج پیست نیز استفاده کرده بود. این پکیج شامل ترمزهای بهتر و لاستیک‌های پرفورمنس است. اگرچه این لاستیک‌ها در آمریکا مشکل قانونی ندارند اما استفاده از آن‌ها در اتحادیه اروپا مجاز نیست و همین موضوع جنجال‌هایی را درباره رکوردشکنی تسلا به وجود آورده است. با این وجود باید گفت سدان سنگین‌وزن تسلا یک دور نوربرگ رینگ را در ۷ دقیقه و ۲۵.۲ ثانیه طی کرد و توانست یک‌بار دیگر رکورد را از چنگ تایکان توربو S درآورد اما این رکورد هم زود شکسته شد چراکه ریمک نورا با رکورد خود رقابت پورشه و تسلا را به حاشیه راند.

پورشه تایکان توربو S

زمان: ۷ دقیقه و ۳۳.۳ ثانیه

تاج سریع ترین خودروی برقی نوربرگ بر سر کدام خودرو است؟/ عکس

دومین تلاش پورشه برای شکستن رکورد سریع‌ترین خودروهای برقی نوربرگ رینگ در سال ۲۰۲۲ انجام شد. تایکان توربو S توانست با زمان ۷ دقیقه و ۳۳.۳ ثانیه رکورد تسلا مدل S پلد را بشکند. علاوه بر قدرت بیشتر، این خودرو به کیت پرفورمنس جدید و سیستم کنترل شاسی دینامیک پورشه مجهز است. این بهبودها به‌صورت کارخانه‌ای ارائه می‌شوند و بنابراین پورشه رکورد رسمی خودروهای تولید سری را ثبت می‌کند.

تسلا مدل S پلد

زمان: ۷ دقیقه و ۳۵.۵ ثانیه

تاج سریع ترین خودروی برقی نوربرگ بر سر کدام خودرو است؟/ عکس

اندکی پس از معرفی این خودرو بود که تسلا راهی نوربرگ رینگ شد و توانست رکورد جدید ۷ دقیقه و ۳۵.۵ ثانیه را بر جای بگذارد. اگرچه انتظارات از این خودرو بالاتر بود اما تسلا با همین رکورد هم توانست تایکان توربو را شکست دهد اما همان‌طور که در بالا نیز شاهد بودید پورشه سریعاً دست‌به‌کار شد تا رکورد را از آن خود کند.

پورشه تایکان توربو

زمان: ۷ دقیقه و ۴۲.۳ ثانیه

تاج سریع ترین خودروی برقی نوربرگ بر سر کدام خودرو است؟/ عکس

تایکان توربو در سال ۲۰۱۹ و به عنوان اولین محصول برقی و مدرن پورشه عرضه شد. خودروی موردبحث در حالت استاندارد ۶۱۶ اسب بخار قدرت تولید می‌کند اما با فعال شدن ویژگی اوربوست خروجی قوای محرکه به ۶۷۱ اسب بخار افزایش می‌یابد. سدان موردبحث صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۳ ثانیه‌ای دارد و اگرچه از نظر فنی کندترین نسخه تایکان در جهنم سبز به شمار می‌رود اما بازهم سریع است. پورشه زمان ۷ دقیقه و ۴۲.۳ ثانیه را در سال ۲۰۱۹ ثبت کرده که با رکورد نسل پیشین بی ام و M4 CS برابری می‌کند. این رکورد برای یک سدان برقی چهار در و سنگین‌وزن بد نخواهد بود.

الکتریک RaceAbout

زمان: ۷ دقیقه و ۴۴.۸ ثانیه

تاج سریع ترین خودروی برقی نوربرگ بر سر کدام خودرو است؟/ عکس

در اوایل دهه پیش بود که یک خودروی اسپرت و برقی تک ساخت خبرساز شد. خودروی موردبحث توسط دانشگاه علوم هلسینکی فنلاند توسعه یافته و اولین بار در سال ۲۰۱۱ به جهنم سبز حمله کرد اما نتوانست رکورد زیر ۸ دقیقه را ثبت کند. این تیم با خودرویی که ۴۰۰ اسب بخار قدرت داشت مجدداً راهی نوربرگ رینگ شدند و این بار زمان ۷ دقیقه و ۴۴.۸ ثانیه را بر جای گذاشتند که بهترین رکورد خودروهای برقی جاده‌ای آن زمان بود.

هیوندای آیونیک ۵N

زمان: ۷ دقیقه و ۴۵.۵ ثانیه

تاج سریع ترین خودروی برقی نوربرگ بر سر کدام خودرو است؟/ عکس

معمولاً هیوندای یا کیا در پیست نوربرگ رینگ دیده نمی‌شوند اما این خودروساز کره‌ای در حال عرضه طیف جدیدی از خودروهای برقی است و آیونیک ۵N جزو اسپرت ترین آن‌ها به شمار می‌رود. این خودرو ۶۴۱ اسب بخار قدرت دارد که در حالت بوست به دست می‌آید و همین قدرت برای ارائه پرفورمنس چشمگیر کفایت خواهد کرد. البته نسخه N فقط در قدرت بیشتر خلاصه نمی‌شود و ترمزهای بزرگ‌تر، سیستم تعلیق با ارتفاع کمتر و لاستیک‌های چسبنده‌تر باعث شده‌اند این خودرو یک دور نوربرگ رینگ را در ۷ دقیقه و ۴۵.۵ ثانیه طی کند که عملکرد احساس‌برانگیزی محسوب می‌شود.

مرسدس بنز SLS AMG الکتریک

زمان: ۷ دقیقه و ۵۶.۲ ثانیه

تاج سریع ترین خودروی برقی نوربرگ بر سر کدام خودرو است؟/ عکس

سال‌ها قبل از معرفی زیربرند EQ، خودروی برقی SLS AMG الکتریک تولید شده بود. با وجود درهای گالوینگ و رنگ بدنه جذاب، این سوپر اسپرت جزو مشهورترین محصولات دوران خود است. SLS AMG الکتریک در سال ۲۰۱۲ و با قدرت ۷۳۸ اسب بخار معرفی شد و صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت زیر ۴ ثانیه داشت. این خودرو در جهنم سبز رکورد زیر ۸ دقیقه را بر جای گذاشت اما متأسفانه باتری خودرو تنها برای طی یک دور پیست کافی بود و اگرچه در ابتدا قرار شد ۱۰۰ دستگاه از آن تولید شود اما در نهایت ۹ خودرو خط تولید را ترک کردند.

آئودی R8 E-Tron

زمان: ۸ دقیقه و ۰۹.۰ ثانیه

تاج سریع ترین خودروی برقی نوربرگ بر سر کدام خودرو است؟/ عکس

باور اینکه R8 E-Tron حدود ۱۵ سال پیش معرفی شده سخت است. در آن زمان سوپرکار پیش‌تولیدی ارباب حلقه‌ها به خاطر حضور در فیلم آیرون من مشهور شد اما همه‌چیز آن در ظاهری زیبا خلاصه نمی‌شود چراکه دو موتور برقی ۳۷۶ اسب بخار قدرت تولید می‌کردند که اگرچه این روزها خیلی به چشم نمی‌آید اما در سال ۲۰۱۲ باعث شد جهنم سبز در ۸ دقیقه و ۰۹ ثانیه طی شود. R8 E-Tron در سال ۲۰۱۵ به مدلی تولیدی بدل شد اما عمر کوتاهی داشت. در واقع ارباب حلقه‌ها کمتر از ۱۰۰ دستگاه را تولید کرد.

پژو EX1 کانسپت

زمان: ۹ دقیقه و ۰۱.۳۴ ثانیه

تاج سریع ترین خودروی برقی نوربرگ بر سر کدام خودرو است؟/ عکس

پژو با کانسپت EX1 جزو اولین بازیگران دنیای خودروهای برقی به شمار می‌رود. برخلاف کانسپت های آئودی و پورشه، پژو علاقه‌ای به تولید کانسپت خود نداشت. محصول کوچک، دو نفره و روباز پژو با طراحی سبک‌وزن و دو موتور برقی ۳۳۵ اسب بخاری حرف‌های زیادی برای گفتن داشت. این کانسپت در سال ۲۰۱۱ رکورد سریع‌ترین خودروهای برقی نوربرگ رینگ را شکست. اگرچه زمان حدود ۹ دقیقه‌ای فاصله زیادی با مدل‌های درون‌سوز داشت اما برای بهبود حدود ۱ دقیقه‌ای رکورد مینی E در سال ۲۰۱۰ کافی بود.

مینی E

زمان: ۹ دقیقه و ۵۲.۰ ثانیه

تاج سریع ترین خودروی برقی نوربرگ بر سر کدام خودرو است؟/ عکس

مینی در اولین سال‌های ظهور جدی خودروهای برقی پروتوتایپ E را معرفی کرد که در واقع نسخه بدون آلایندگی کوپر به شمار می‌رفت. این خودرو ۲۰۱ اسب بخار قدرت داشت و در نهایت هم منجر به تولید بی ام و i3 شد. توماس جاگر در سال ۲۰۱۰ یک دور جهنم سبز را در ۹ دقیقه و ۵۲ ثانیه طی کرد. مینی E اولین خودروی برقی تاریخ بود که یک دور نوربرگ رینگ را طی نمود و اگرچه این روزها هیچ رکوردی در دست ندارد اما زمان زیر ۱۰ دقیقه برای یک تکنولوژی نوظهور عملکرد احساس‌برانگیزی به شمار می‌رود.

227227

227227

نشر علمی پزشکی

به عنوان یک نویسنده علمی و پزشکی، می‌خواهم با ارائه مطالبی که بر اساس پژوهش‌های روز و رویکردهای معتبر تهیه شده‌اند، به شما در درک بهتر و مدیریت بهتر سلامتی کمک کنم.
دکمه بازگشت به بالا