ورزش

برآورد این است که در ماه‌های آتی بازار خودرو به تعادل می رسد

فاطمی امین:

وزیر صامت درباره وضعیت قیمت خودرو گفت: ارزیابی ما این است که با تولید زیادی که در ماه های آینده انجام می شود و افزایش می یابد و حجم زیادی که برای واردات پیش بینی می شود، بازار می تواند به تعادل برسد.

به گزارش اقتصادی آنا، سید رضا فاطمی امین از وزارت دفاع گفت: سال گذشته 3.5 درصد افزایش تولید و امسال 9.4 درصد افزایش تولید مسکن، فعالیت صنعتی داشتیم که افزایش می یابد. آی تی. بسیار امیدبخش. بهترین راه برای ایجاد شغل در جامعه و توزیع پول به نوعی از طریق بخش شرکتی است. همچنین نرخ تولید شرکت های صنعتی و معدنی در آبان ماه امسال 5.6 درصد بیشتر از آبان ماه سال گذشته بوده است.

وی افزود: حدود 5 ماه است که شرکت های صنعتی و معدنی که نیمی از تولید را بر عهده دارند رشد 6 درصدی و بیشتر را به ثبت رساندند. این در ماه نوامبر دوباره و دوباره رشد می کند. به طور کلی داده ها نشان می دهد که حوزه تولید و تولید در حال حرکت است.

وزیر صامت در خصوص علت افزایش قیمت خودرو در دو هفته اخیر نیز گفت: نرخ ارز از پنج جهت بر بازار داخلی تاثیر می گذارد. یکی در تجهیزات است. مثلاً در مورد محصولاتی مانند خودرو، حدود 10 تا 20 درصد قطعات آن را مانند خودرو وارد می کنیم. با افزایش قیمت دلار، قیمت خودرو افزایش می یابد. اما این قیمت آخر با قیمت فعلی بازار متفاوت است.

وی افزود: مهم این است که قیمت خودرو در بازار افزایش پیدا نکند. امروز قیمت تولید کننده و قیمت بازار داریم. قیمت فروش گاهی 200 تا 300 میلیون بیشتر از قیمت تولید کننده است. آنچه در این دو ماه باعث آشفتگی زیادی در این بازار شده، قیمت بازار است. قیمت بازار به دلیل افزایش قیمت قطعات بالا نیست، اما به دلیل ثابت نبودن عرضه و تقاضای خودرو در بازار، خودرو ناعادلانه شده و مردم می خواهند در سود بازار صرفه جویی کنند. پول آنها برای خرید ماشین می رود.

وی در ادامه توضیح داد: بنابراین زمانی که قیمت دلار افزایش می یابد، قیمت تمام شده خودرو افزایش می یابد. اگر دلار کاهش پیدا کند، قیمت خودرو نیز کاهش می یابد. طی سال های گذشته قیمت های بازار از نظر ارزش پولی افزایش و ارزش پولی کاهش یافته است.

وی در ادامه تاکید کرد: راه حل این است که ابتدا باید بین عرضه و تقاضا در بازار خودرو تعادل برقرار کنیم. خوشبختانه میزان تولید خودرو به خوبی پیش می رود. در ماه نوامبر 122000 خودرو سواری، خودرو و کامیون تولید شد که در پنج سال گذشته بی نظیر است. در حال حاضر تولید این خودروساز به بیش از 60 هزار دستگاه در ماه افزایش یافته است. تقریباً در پایان آذرماه، خودروسازان توانسته اند به اندازه کل تولید سال قبل، خودرو تولید کنند. بنابراین تولید خودرو در حال حاضر به خوبی پیش می رود. در دو ماه گذشته صحبت هایی درباره واردات خودرو مطرح شده است. حدود 500 هزار خودرو در بازار 4 سال کمبود داشتیم. یعنی تقاضا حدود 1.5 میلیون است اما از سال 97 تا امسال کمتر از 1 میلیون خودرو سالانه تولید می شود. بنابراین ما تقاضا را در این بازار جمع آوری کرده ایم.

وی افزود: طبیعی است که درست کردن چیزهایی که کنار هم قرار می گیرند زمان بر است. بیش از دو راه حل وجود ندارد. یکی افزایش تولید و دیگری واردات خودرو. ما در بخش تولید رشد زیادی داریم. واردات نیز در آبان ماه به پایان رسید. در شهریورماه دولت مقررات واردات خودرو را تصویب کرد. مجلس شکایات زیادی علیه او مطرح کرد. در نهایت در سوم آبان ماه این الگو تکمیل شد. این روزها اولین خودروی وارداتی وارد گمرک می شود. مجموعه بزرگی از خودروهای وارداتی را آماده کرده ایم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: تا دو هفته پیش صنعت واردات این پروژه را جدی نمی‌گرفت و فکر می‌کرد که انجام نمی‌شود. زیرا آنها تاریخ خود را دارند. به عنوان مثال در سال 82 که واردات خودرو آزاد شد، تا سال 84 تقریباً دو سال طول کشید تا واردات عملیاتی شود. اما امسال خودرو ظرف دو ماه تحویل داده شد. اگرچه اکنون پیچیدگی واردات به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. طبق قانون، واردکنندگان نیز موظفند امکان انتقال فناوری را داشته باشند که این امر کمی سرعت را کاهش می دهد. خوشبختانه کار ادامه دارد.

وی ادامه داد: برنامه ما این است که با تولید زیادی که انجام می شود و در ماه های آینده افزایش می یابد و حجم زیادی که برای واردات پیش بینی می شود، بازار به تعادل برسد. اما نکته مهم این است که در بازار مسکن و در بازار خودرو قوانین خاصی نداریم. مانند قوانین مالیات بر درآمد که در بسیاری از کشورها وجود دارد و بازار را تنظیم می کند. از یک طرف تقاضا و سفارشاتی را که تعیین می کنیم تعدیل می کنیم و از طرف دیگر عرضه را افزایش می دهیم.

وی افزود: می بینید که حدود 2 میلیون درخواست برای این نوع خودرو در 10 هزار دستگاه وجود دارد. 2 میلیون متقاضی خودرو داریم، جواب منفی است. این نشان می دهد که بخشی از آرزو خوشحال است. ما در بازار سردرگمی داریم که با تنظیم قوانین حوزه و مالیات با تامین خودرو و قطعات بیشتر به نوعی حل خواهد شد.

وی در ادامه درباره وضعیت برنامه جامع توسعه صنعت خودرو گفت: این برنامه در حال اجراست. این برنامه تدوین شده و در حال اجراست. ما یک برنامه 4 ساله با سه قسمت ایجاد کردیم. مرحله اول تا پایان امسال است. در مرحله اول اولویت های زیادی داریم. یکی از آنها ثبات تولید است که اتفاق افتاد. دومین نکته مهم تغییر محصول است. امسال سه محصول متوقف شد و سال آینده تعداد زیادی محصولات دیگر متوقف خواهند شد. 12 محصول جدید امسال و سال آینده روانه بازار خواهند شد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا