اقتصادیکسب و کار ایرانی

بیمه حوادث شامل چه مواردی است؟

بیمه حوادث یکی از زیر شاخه‌های بیمه اشخاص است که خود به دو دسته بیمه حوادث انفرادی و گروهی تقسیم می‌شود. بیمه حوادث انفرادی در برابر انواع حوادث از فرد بیمه شده حمایت می‌کند. تفاوتی ندارد که این حادثه کی، کجا و در چه شرایطی اتفاق می‌افتاد. در زمان سختی و مشکلات می‌توان روی بیمه حوادث انفرادی برای حمایت‌های مالی حساب باز کرد.

مهم‌ترین حوادثی که تحت پوشش بیمه حوادث انفرادی هستند شامل غرق شدن، مسمومیت، تأثیر گاز، بخار و یا موارد خورنده مانند اسید، ابتلا به بیماری‌هایی مثل هاری، کزاز و سیاه‌زخم، گزیدگی، اقدام به نجات اشخاص و اموال از خطر و حادثه، سوانح رانندگی، برق‌گرفتگی، سوختگی، سقوط از ارتفاع و حمله حیوانات می‌شود.

بیمه آتش سوزی چیست؟

بیمه آتش سوزی ساختمان، از زیر مجموعه های بیمه اموال است که زیان‌های مالی که بر اثر وقوع آتش سوزی به اموال و دارائی‌های منقول و غیرمنقول بیمه‌گذار وارد می شود، را تحت پوشش قرار می دهد. این بیمه نامه به‌نام بیمه زلزله و آتش سوزی هم فروخته می‌شود.

بیمه آتش سوزی به‌طور کلی خود ساختمان و کالاها و لوازم موجود در آن را در مقابل خطر آتش سوزی و انفجار و صاعقه بیمه می‌کند. این بیمه ‌نامه همچنین جبران هزینه‌های پیشگیری از توسعه آتش را هم شامل می‌شود. استفاده از بیمه آتش سوزی مزایای زیادی دارد که از مهمترین آن ها به موارد زیر اشاره کرد:

  • جبران خسارت‌های کلی و جرئی که بر اثر خطرهای تحت پوشش به ساختمان بیمه شده وارد می‌شود.
  • پرداخت خسارت‌ها و هزینه های اقداماتی که برای جلوگیری از گسترش و توسعه خسارت انجام می‌شود.
  • بازدید رایگان از مکان بیمه شده توسط کارشناسان متخصص و ارائه توصیه‌های لازم برای پیشگیری و کاهش حوادث و زیا‌ ها انجام می‌شود.

پوشش‌های اصلی بیمه حوادث انفرادی

غرامت‌های اصلی بیمه حوادث انفرادی خطرات اصلی هستند که تحت پوشش تمام بیمه‌های حوادث انفرادی قرار دارند. بیمه شده می‌تواند پوشش‌های دیگر را هم به بیمه‌نامه‌اش اضافه کند. پوشش‌های اصلی حوادث انفرادی به شرح زیر هستند:

غرامت فوت: درصورتی‌که حادثه‌ای که تحت پوشش بیمه حوادث انفرادی باشد، منجر به فوت بیمه‌گذار شود؛ بیمه‌گر موظف است سرمایه فوت را به ذینفعان بیمه‌گذار بپردازد.

سرمایه فوت و نقص عضو: هنگام عقد قرارداد بیمه‌نامه، بیمه‌گذار مبلغ سرمایه فوت را تعیین می‌کند. معمولاً مبلغ سرمایه فوت دارای یک میزان حداکثر است و این مقدار حداکثر به توانایی شرکت بیمه در پرداخت سرمایه فوت بستگی دارد. مبلغ سرمایه فوت یکی از عوامل تأثیرگذار در حق بیمه حوادث انفرادی است.

غرامت نقص عضو یا ازکارافتادگی دائم (کلی یا جزئی): یکی دیگر از غرامت‌های اصلی بیمه حوادث انفرادی نقص عضو یا ازکارافتادگی دائم (کلی یا جزئی) است. درصورتی‌که به علت بروز یکی از حوادث تحت پوشش بیمه‌نامه، بیمه‌گذار دچار قطع، تغییر شکل یا از دست دادن توانایی انجام کار عضوی از اعضای بدن شود، بیمه‌گر باید مطابق بیمه‌نامه سرمایه فوت و نقص عضو را به بیمه‌گذار پرداخت کند؛ به شرطی که حداکثر تا دو سال بعد از وقوع حادثه عواقب آن بروز نماید.

 بیمه حوادث رستوران :

تصور کنید یکی از مشتریان بدلیل لغزنده بودن کف رستوران تعادل خود را از دست بدهد و پس از زمین خوردن دچار شکستگی لگن شود .در مثال دیگری تصور کنید سیم برق یکی از کلید پریزها بیرون مانده و فرزند بازیگوش یکی از مهمانها به آن دست میزند و دچار برق گرفتگی میشود  در چنین شرایطی و یا شرایط مشابه مالک و مدیر رستوران مسئول حوادث بوده و میبایست خسارت های وارده را جبران کند که در صورت خرید بیمه مسئولیت شرکت بیمه خسارت وارده را جبران خواهد کرد .

بیمه مسئولیت مدنی مدیر رستوران در برابر استفاده کنندگان از رستوران ، بدین معنی که چنانچه در طول مدت اقامت میهمانان در رستوران یا استراحتگاه خسارت جانی به آنها وارد آید بیمه گر پس از احراز مسئولیت بیمه گذار نسبت به جبران خسارت اقدام خواهد نمود .

What does accident insurance include?

مواردی که در این دسته قرار می‌گیرند شامل پرداخت کل مبلغ سرمایه بیمه می‌شوند. این موارد عبارتند از:

  • نابینایی کامل و دائم هر دو چشم
  • ازکارافتادگی دائم و کامل یا قطع هر دو دست حداقل از مچ
  • ازکارافتادگی دائم و کامل یا قطع هر دو پا حداقل از مچ
  • ازکارافتادگی دائم و کامل یا قطع یک دست و یک پا حداقل از مچ
  • از دست دادن هر دو پنجه پا
  • قطع کامل نخاع
  • ناشنوایی کامل و دائم هر دو گوش
  • برداشتن فک پایین
  • غرامت نقص عضو در بیمه حوادث انفرادی
  • غرامت نقص عضو یا ازکارافتادگی دائم جزئی

مواردی که در این دسته قرار می‌گیرند ازکارافتادگی یا نقص عضو جزئی محسوب می‌شود و غرامت آن معادل درصدی از سرمایه بیمه است. این موارد و درصد غرامت آن‌ها عبارت است از:

نوع نقص عضو یا از کار افتادگی درصد غرامت
از دست دادن توانایی صحبت کردن شامل ازکارافتادن کامل حنجره یا قطع شدن زبان ۸۰
ازکارافتادگی دائم و کامل یا قطع یک دست از بازو ۷۰
ازکارافتادگی دائم و کامل یا قطع یک دست از ساعد ۶۰
ازکارافتادگی دائم و کامل یا قطع یک دست از مچ ۵۵
ازکارافتادگی دائم و کامل یا قطع انگشتان هر دو دست ۸۰
ازکارافتادگی دائم و کامل یا قطع انگشتان هر دست ۵۰
ازکارافتادگی دائم و کامل یا قطع انگشت شست ۳۶
ازکارافتادگی دائم و کامل یا قطع بند اول انگشت شست ۲۴
ازکارافتادگی دائم و کامل یا قطع انگشت سبابه ۲۵
ازکارافتادگی دائم و کامل یا قطع بند اول انگشت سبابه ۱۲
ازکارافتادگی دائم و کامل یا قطع انگشت کوچک ۱۰
فقدان دندان‌ها (حداکثر) ۲۸
ازکارافتادگی دائم و کامل یا قطع یک پا از ران ۷۰
ازکارافتادگی دائم و کامل یا قطع یک پا از ساق ۶۰
ازکارافتادگی دائم و کامل یا قطع یک پا از مچ ۵۵
نابینا شدن یک چشم ۵۰
از دست دادن شنوایی یک گوش ۳۵
از دست دادن لاله گوش ۱۰
از دست دادن حس بویایی ۱۵

در کل غرامت پرداختی برای ازکارافتادگی دائم و کامل یا قطع انگشتان هر دست از 50% سرمایه بیمه بیشتر نخواهد شد.غرامت نقص عضو سایر اعضا با نظر پزشک معتمد بیمه تعیین می‌شود.

بیمه مسئولیت مدیر ساختمان

همان‌طور که از اسم بیمه مسئولیت مدیر ساختمان مشخص است، این بیمه به هر شخصی که مدیریت یک ساختمان را برعهده دارد تعلق می‌گیرد. فرقی نمی‌کند که شما مدیر آپارتمان، ساختمان اداری یا حتی مراکز خرید باشید.شخصی که مدیریت یا نظارت بر فعالیت‌های یک ساختمان را به‌طور روزانه برعهده دارد با مشکلات و خطرات خاص خود روبرو است که شاید افراد دیگر در زمینه‌های دیگر تجربه‌گر این مشکلات نباشند.این خطرات می‌تواند شامل مواردی مانند برخورد برای تخلیه واحد، تعمیرات ساختمان، اشتباه در قرارداد اجاره‌ها و همچنین دریافت شارژ از ساکنین باشد. به همین دلیل خیلی اهمیت دارد که مطمئن شوید سیاست مناسبی برای این مسئولیت در نظر گرفته شده است.

بیمه کارفرما

بیمه کارفرما نوعی بیمه‌نامه است که در واقع تکمیل کننده بیمه تامین اجتماعی برای کارفرمایان است. این بیمه، کارفرمایان را در برابر برخی از تعهدات قانونی خود در قبال کارکنانشان تحت پوشش قرار می‌دهد.

مزایای بیمه کارفرما:

  • جبران خسارات مالی ناشی از حوادث شغلی
  • جبران غرامت فوت و نقص عضو کارکنان
  • کمک به حفظ و تداوم فعالیت کسب و کار
  • ایجاد آرامش خاطر برای کارفرما

غرامت های فرعی در بیمه حوادث انفرادی

غرامت‌های فرعی بیمه حوادث انفرادی اجباری نیست و بیمه‌گذار در صورت تمایل و پرداخت حق بیمه بیشتر می‌تواند آن‌ها را به بیمه‌نامه خود اضافه کند. این غرامت‌های فرعی عبارتند از:

هزینه‌های پزشکی ناشی از حادثه: یکی از غرامت‌های فرعی بیمه حوادث انفرادی پرداخت هزینه‌های درمانی و پزشکی بیمه‌گذار تا سقف مشخص ‌شده در بیمه‌نامه است. درصورتی‌که بیمه‌گذار این غرامت فرعی را تهیه کرده باشد، در صورت بروز حادثه، بیمه حوادث انفرادی تا سقف مقرر هزینه‌های پزشکی را می‌پردازد. سقف مشخص شده هزینه‌های پزشکی 10 تا 20 درصد سرمایه فوت است. اغلب شرکت‌ها 10 درصد در نظر می‌گیرند ولی برخی بیمه‌گرها امکان پرداخت تا 20 درصد سرمایه فوت را فراهم می‌کنند.

غرامت روزانه عمومی ناشی از حادثه: غرامت روزانه عمومی ناشی از حادثه یکی از غرامت‌های فرعی بیمه حوادث انفرادی است. درصورتی‌که بیمه‌گذار این پوشش را تهیه کرده باشد، در صورت بروز حادثه و ازکارافتادگی موقت، بیمه‌گر موظف به پرداخت غرامتی بابت ازکارافتادگی بیمه‌گذار می‌شود. مبلغ غرامت حداکثر برابر با 12 ده هزارم از سرمایه فوت و نقص عضو بیمه‌گذار است که به بیمه‌نامه بستگی دارد. فقط حوادثی که تحت پوشش بیمه حوادث انفرادی باشد شامل این پوشش می‌شود.

غرامت روزانه بستری شدن در مراکز درمانی: غرامت روزانه بستری شدن نیز یکی دیگر از غرامت‌های فرعی بیمه حوادث انفرادی است. درصورتی‌که بیمه‌گذار به‌موجب بروز حادثه‌ای که تحت پوشش بیمه حوادث انفرادی باشد دچار مشکلی شود که به بستری شدن نیاز داشته باشد، روزانه از بیمه حوادث انفرادی غرامت دریافت می‌کند. این مبلغ غرامت حداکثر 24 ده هزارم سرمایه فوت و نقص عضو است.

بیمه حوادث مغازه

بیمه حوادث مغازه نوعی بیمه‌نامه است که خسارات مالی و جانی ناشی از حوادث مختلف در مغازه را تحت پوشش قرار می‌دهد.

مزایای بیمه حوادث مغازه:

  • جبران خسارات مالی و جانی ناشی از حوادث مختلف
  • آرامش خاطر برای صاحب مغازه و مشتریان
  • کمک به حفظ و تداوم فعالیت مغازه
  • جبران خسارات وارده در کوتاهترین زمان

انواع بیمه حوادث مغازه:

  • بیمه آتش سوزی: این نوع بیمه، مغازه و اموال موجود در آن را در برابر خطرات آتش‌سوزی، صاعقه و انفجار تحت پوشش قرار می‌دهد.
  • بیمه سرقت: این نوع بیمه، مغازه و اموال موجود در آن را در برابر سرقت تحت پوشش قرار می‌دهد.
  • بیمه مسئولیت مدنی: این نوع بیمه، صاحب مغازه را در قبال خسارات جانی و مالی وارده به اشخاص ثالث در حین حضور در مغازه تحت پوشش قرار می‌دهد.
  • بیمه شکست شیشه: این نوع بیمه، شیشه‌های مغازه را در برابر شکستگی تحت پوشش قرار می‌دهد.
دکمه بازگشت به بالا