فرهنگ و هنرکسب و کار ایرانی

بهترین رمان های عاشقانه ایرانی

این مقاله به بهترین رمان های عاشقانه ایرانی اختصاص دارد؛ قصه هایی دراماتیک که از دل فرهنگ مردم این سرزمین برآمده است. با همراه باشید.بهترین راه برای آشنایی با فرهنگ و ادبیات هر کشور، خواندن رمان­های مختلف از نویسندگان آن دیار است که طرفداران بسیاری هم دارد. می‌­توان با خواندن تجربه­‌های گوناگون از عشق مردم، با سبک زندگی و ارتباط برقرار کردنشان با یکدیگر بیشتر آشنا شوید. همینطور خودمان را بارها و بارها به جای شخصیت­های داستان قرار دهیم و با آنها بالا و پایین زندگی را تجربه کنیم.

The best Iranian romance novels

The best Iranian romance novels

در این مقاله می­خواهیم به معرفی بهترین رمان­های عاشقانه ایرانی بپردازیم تا شما را با گوشه‌­ای از فرهنگ کشورمان آشنا کنیم.لیست رمان های عاشقانه ایرانی فهرست بلندبالایی دارد، اما سعی کردیم که در این مطلب فهرست بهترین داستان­های عاشقانه ایران را بیاوریم که ترکیبی از آثار برترین نویسندگان با سبک­‌های گوناگون است.در تاریخ ادبیات ایران میتوان به آثار زیادی به عنوان رمان‌های عاشقانه اشاره کرد. به نظر نگارنده یکی از برترین رمان های عاشقانه فارسی را باید چشمهایش اثر ماندگار بزرگ علوی دانست. البته که علوی هیچگاه نویسنده حرفه ای در ژانر عاشقانه نبود و کارنامه حرفه‌ای او نیز گواه این سخن است.

بعد از بزرگ علوی، نویسنده بزرگی که بتوان به طور خاص او را به ژانر عاشقانه نسبت داد ظهور نکرد. برای مثال ما در سمفونی مردگان، اثر برجسته عباس معروفی، سویه های عاشقانه خوبی دارد که شاید با کمی اغماض بتوان آنرا در زمره رمان های عاشقانه فارسی قرار داد.اما بعد از معروفی نیز افرادی چون امیرخانی، ابراهیمی و حتی بعضا مصطفی مستور، آثار عاشقانه ای از خود به جا گذاشتند.در ایران نویسندگان معاصر بسیاری هستند که سبک نوشتاری دراماتیک را برگزیده و رمان­های عاشقانه­ شان بسیار پرطرفدار و پرفروش است. می­‌توان از مرتضی مودب پور به عنوان مشهورترین نویسنده رمان های عاشقانه یاد کرد که او را بیشتربا نام م. مودب پور می­‌شناسیم.

از مهمترین آثار این نویسنده «پریچهر»، «شیرین»، «گندم» و «رکسانا» هستند که خواننده را به اوج یک عاشقانه می‌­­برد. دیگر نویسنده رمان­ های عاشقانه فتانه حاج سید جوادی است که شاید تمامی آثارش شناخته شده نباشد، اما نام رمان بامداد خمار بر روی لبان بسیاری از خوانندگان آن لبخند می­‌نشاند.

فهیمه رحیمی نیز دیگر نویسنده پرمخاطب داستان های عاشقانه ایرانی است که از «اشک ستاره»، «همیشه با تو» و «تاوان عشق»، می‌­توان به عنوان محبوب ترین آثارش نام برد.در ادامه این مقاله می­خواهیم از پرفروش ترین ها و بهترین رمان های عاشقانه ایرانی یاد کنیم و به آثاری از چندین سبک گوناگون و نویسندگان آنها، همانند سطح عامیانه و سطح فاخر اشاره کنیم.

رمان همخونه اثر محبوب مریم ریاحی

همانند م.مودب پور این نویسنده هم آثاری خلق می­کند که تقریبا فضاها، قالب و سیر محتوای آنها مشابه است. از مریم ریاحی آثار بسیاری به چاپ رسیده که «همخونه» معروف ترین آنها است. وی با این رمان به شهرت رسید و این موضوع دلیلی بر آن بود که مخاطبینش با دیگر آثار او نیز آشنا شوند.ریاحی با خوش ذوقی و نگارش زیبایش، زندگی دختری را به روایت در می­‌آورد که یلدا نام دارد. یلدا دختری ساده، دل پاک و زیبارو است که به دلیل از دست دادن والدینش با حاج رضا دوست صمیمی پدرش زندگی می­کند.

حاج رضا اعتقادات سخت و محکم مخصوص به خودش را داشت که باعث شده بود یلدا دست از فکر کردن به عشق و عاشقی بکشد و درس و دانشگاه و دوستانش را جایگزین هر مرد جوانی کند. اما این برایش بسیار دشوار بود به خصوص زمان­هایی که سر کلاس و پای صحبت­های استاد مورد علاقه ادبیاتش می­‌نشست و معتقد بود زندگی بدون عشق هیچ معنایی ندارد.

فرزندان حاج رضا به جز فرزند کوچکترش شهاب که پسری خوش تیپ و جذاب بود و البته بسیار مغرور و کج اخلاق، همگی در خارج از کشور زندگی می­ کردند . شهاب که با پدرش مشکلاتی دارد و جدا از او زندگی می­ کند، تصمیم به مهاجرت می­ گیرد.

حاج رضا که نمی ­خواهد شهاب هم از او دور شود به یلدا که حتی یکبار هم پسرش را ندیده پیشنهاد می کند به صورت قراردادی با شهاب ازدواج کند و به مدت 6 ماه با او همخونه شود.

از آنجایی که این پیرمرد باتجربه و دنیادیده است، متوجه آن می‌­شود که یلدا و شهاب بسیار مناسب هم هستند و بی‌صبرانه به انتظار آینده می­ نشیند. اما آنها در خلال این ازدواج قراردادی، مجبور به «همخونه» شدن با یکدیگر می­‌شوند و تازه این اول ماجرا است و اتفاقات و حوادث یکی پس از دیگری به زندگی اجاره ای‌شان سرازیر می‌گردد.

نویسندگی مریم ریاحی با آغاز زندگی زناشویی و ورود فرزندان به دنیای جدیدش توام می­ شود. در جایی اشاره شده که رمان عاشقانه همخونه، برگرفته از زندگی شخصی خودش و البته کمی چاشنی تخیل پدید آمده است.از دیگر آثار این نویسنده خوش قلم می توان به «کسی می آید»، «مرجان»، «بی ستاره» «مثل پر» و «بوی تازگی» اشاره کرد.

رمان بار دیگر، شهری که دوست می داشتم اثر نادر ابراهیمی

بی‌شک یکی دیگر از بهترین کتاب های داستانی عاشقانه ایرانی، رمان «بار دیگر شهری که دوست می داشتم» است. “بار دیگر” عشق میان فقیر و غنی، بالا و پایین و … ، پسر جوان مردی کشاورز، عاشق دختر زیبا و دردانه خان می­ شود. دختر هم که عاشق پسر کشاورز شده، بهترین تصمیم را فرار کردن می­ داند.

اما داستان این عاشقانه از زمانی آغاز می ­شود که هلیا دختر خان دست از عشق پسر کشاورز می­ کشد و به خانه پدرش بازمی‌گردد. پسر کشاورز لب به سخن از فراز و نشیب های زندگی که باهم پشت سر گذاشتن می‌­گشاید. این کتاب یکی از بهترین داستان های عاشقانه ایرانی است.

رمان شوهر آهو خانم، داستانی پر ماجرا از علی محمد افغان

سید میران رئیس صنف نانوایان که مرد آبروداری است، زندگی آرامی را با همسرش آهو خانم سپری می­ کند. او که از عزت و احترام بسیاری در بین مردم برخوردار است؛ روزی در میان مشتریانش با زنی به نام هما آشنا می ­شود. هما کم کم سفره دلش را نزد سید میران باز کرده و می­ گوید که به تازگی از شوهرش جدا شده است.

سید میران آبرودار هم که گرفتار زیبایی و جوانی هما شده او را به عقد خود در می­‌آورد و او را به عنوان هوو، با خود به خانه نزد آهو خانم می برد.

قلم علی محمد افغانی درساختن جزئی ­ترین تصاویر هم جادو می­­ کند؛ به صورتی که با خواندن داستان، مخاطب می تواند به آسانی تصاویر خانه و اجزای چهره و اندام شخصیت‌های قصه را در ذهن بپروراند.

این داستان که یکی از بهترین رمان های عاشقانه ایرانی است، در سال 1313 و در کرمانشاه شکل گرفته و نویسنده قصد دارد تا با نکوهش از سنت چند همسری، وضع و حال دلخراش آن زمان زنان را که در بسیاری از خانواده های سطح پایین جامعه مشاهده می شد، به نگارش درآورد.

رمان شوهر آهو خانم نخستین اثر این نویسنده است. او در زندان مشغول به نوشتن این کتاب شد و پس از به پایان رسیدن دوران محکومیتش خودش با هزینه شخصی کتابش را به چاپ رساند، زیرا در آن زمان هیچ کدام از انتشارات ریسک چاپ رمانی با این تعداد صفحات و از نویسنده ای ناشناس را نمی­پذیرفتند.

صفحات این کتاب، داستان‌ رمانتیکی را شکل می‌دهند که نه تنها به یکی از بهترین کتاب های عاشقانه ایرانی بدل شد، بلکه در سال 1340 با استقبال بی­نظیری در بازار روبرو شد و جایزه بهترین رمان سال را نیز دریافت کرد.

رمان یک عاشقانه آرام اثر نادر ابراهیمی

نادر ابراهیمی از داستان نویسان معروف معاصر ایرانی است. «یک عاشقانه آرام» به عنوان یکی از بهترین رمان های عاشقانه ایران درباره گیله مردی مبارز از خطه سبز شمال است که ساواک او را ممنوع الکار کرده و دست بر قضا دلباخته زیبارویی آذری می ­شود که وی نیز درگیر سیاست است. دلیل شهرت این رمان معروف، جملات زیبا و عاشقانه­ایش بوده که مانند شعر نوشته شده است. در واقع موضوعی که این کتاب را به نقطه قوت خود رسانده، لحن و بیان بسیار لطیف و زیبای نادر ابراهیمی است.

در این رمان شاهد لحظاتی از این دو عاشق هستیم که سعی دارند در تمامی لحظات زندگی خود، برای تازه ماندن عشقشان تلاش کنند. این‌گونه به نظر می ­رسد که نویسنده سعی داشته تا خود و همسرش را به جای شخصیت های داستان قرار دهد و همین امرباعث شده تا کتاب، بیشتر گفتگو محور باشد تا موضوع محور.

دستاورد این زوج عاشق از صحبت­هایشان در این رمان، سراسر آرامش است و تا پایان داستان خواننده را با عشق همراهی می کند. نادر ابراهیمی در این کتاب که یکی از بهترین رمان های عاشقانه ایرانی است بسیار ظریف و دلنشین از آثار دیگر نویسنگان نیز یاد کرده که باعث می شود خواننده آنها را هم با اشتیاق مطالعه کند.

«یک عاشقانه آرام» برای اولین بار در سال 1371 در تهران توسط نشرروزبهان منتشر شد و تاکنون بیش از 25 بار تجدید چاپ شده است. همین موضوع کافی است تا بتوان این کتاب دراماتیک را جزو بهترین کتاب های عاشقانه ایرانی دانست.

رمان افسونگر اثر هما پوراصفهانی

یکی از بهترین رمان عاشقانه ایرانی رمان افسونگر اثر هماپوراصفهانی است . داستان این کتاب درمورد دختری است که برادری بدجنس دارد که افسون را به شدن مورد آزار و اذیت قرار می دهد.اما روزی افسون با پسری به نام نیل آشنا می گردد و بعد از مدتی عاشق و دلبسته ی او میشود. اما به خاطر مخالفت های برادرش این موضوع را پنهان می کند و به طور مخفیانه پیش نیل زندگی می کند.

بامداد خمار اثر فتانه حاج سید جوادی

یکی از معروف ترین و پرفروش ترین رمان های عاشقانه ایرانی «بامداد خمار» است که بیش از 300 هزار نسخه از آن تاکنون به فروش رسیده است. همچنین نسخه ترجمه شده آن به زبان آلمانی نیز با موفقیت همراه بود و از استقبال بسیار زیاد مخاطبان برخوردار شد. این رمان عاشقانه در سال 1374 نوشته شد و در 10 تا 18 هزار نسخه به چاپ رسید.

رمان عاشقانه بامداد خمار در تهران قدیم و بین دختری اعیان و پسری نجاراز کوچه پس کوچه های فقیر نشین آن زمان روایت شده که بسیار سوزناک و نافرجام است. دختر جوان به نام سودابه در این داستان زیبا، تحصیلکرده و ثروتمند است که می خواهد بر خلاف در نظر گرفتن اعتبار خانواده با پسری از طبقه اجتماعی پایین که هیچ مناسبتی با خانواده اش ندارد ازدواج کند.

بهترین رمان های عاشقانه ایرانی

مادر سودابه برای پشیمان کردن دخترش، داستان محبوبه، عمه سودابه، را بازگو می کند که روایت عشق نافرجام و سیاه بختی این دختر در زندگی با رحیم است.به دنبال داستان بامداد خمار که بسیار هم موفق بود، ناهید پژواک کتابی را با نام شب سراب نوشت که درواقع داستان همان بامداد خمار است؛ اما با این تفاوت که از زبان رحیم روایت شده تا بگوید گفته های محبوبه کاملا درست نبوده و او یکطرفه به قاضی رفته است. این کتاب نیز به یکی از رمان­های پرفروش ایران تبدیل شد.

مردم و مخاطبین، «بامداد خمار» را یکی از بهترین رمان­های عاشقانه ایرانی می دانند و معتقدند که این داستان می‌­تواند تجربه خوبی برای زنان و مردان جوان باشد، اما منتقدان ادبی چنین نظری ندارند. آنها بر این عقیده‌اند که داستان این رمان مدافع اصالت و شرافت طبقات ثروتمند و تحقیر مردم پایین دست جامعه است.

منبع:

https://en.wikipedia.org/wiki/Romance

www.pinterest.com/ideas/english-romantic-novels

دکمه بازگشت به بالا