حوادث

برگزاری کنکور «کارآگاهی» در آبان/ راه‌اندازی گشت‌های آگاهی در کلانشهرها

رئیس پلیس آگاهی فراجا از افتتاح مرکز پایش و کنترل هوشمند مجرمان در آینده نزدیک و راه‌اندازی گشت‌های آگاهی در ۱۰ کلانشهر کشور خبر داد.

به گزارش سی وی نت، سردار محمد قنبری در نشست خبری که صبح امروز در ستاد مرکزی فراجا برگزار شد، با بیان اینکه پلیس آگاهی یک پلیس پساجرم است، گفت: پساجرم یعنی بعد از اینکه جرم اتفاق می‌افتد این پلیس وارد می‌شود، البته ما دوست داریم هیچ جرمی رخ ندهد و هیچگاه نیاز به ورود پلیس آگاهی نباشد.

وی با بیان اینکه در پلیس آگاهی کارهای پیشگیری از جرم را هم انجام می‌دهیم، گفت: یکی از راهبردهای امسال در پلیس آگاهی این است که از طریق مجرم به صحنه جرم برسیم و از سرقت جلوگیری کنیم و با اشرافی که با مجرمین داریم بتوانیم پیشگیری از جرم را انجام دهیم.

پیگیری پرونده حادثه ترور رئیس پلیس آگاهی سراوان به صورت ویژه

قنبری همچنین درباره حادثه ترور رئیس پلیس آگاهی شهرستان سراوان گفت: سرهنگ شهرکی صبح امروز و پس از آنکه فرزندش را به مدرسه رساند، در حال بازگشت از مدرسه بود که به همراه همسرش مورد ترور قرار گرفت و به شهادت رسید.

رئیس پلیس آگاهی فراجا با بیان اینکه رسیدگی به این موضوع به صورت ویژه در دستور کار و تحت بررسی است تا عاملان جنایت شناسایی و دستگیر شوند و به مجازات برسند، درباره وضعیت جسمی همسر سرهنگ شهرکی نیز گفت: ایشان به بیمارستان منتقل شده و وضعیتشان وخیم اعلام شده است.

انهدام ۱۸۶ باند مسلح

مختومه شدن ۴۰۲ پرونده زنجیره‌ای با دستگیری ۱۵۹۶ سارق مسلح در سال گذشته

قنبری در ادامه به تشریح اقدامات انجام شده در سال گذشته و نیز قرارگاه مبارزه با سرقت پرداخت و گفت: ۱۸۶ باند مسلح در سال ۱۴۰۱ منهدم شد و ۴۰۲ پرونده زنجیره‌ای را با دستگیری ۱۵۹۶ سارق مسلح و کشف ۳۷۳ سلاح گرم از آنها مختومه کردیم.

وی افزود: همچنین در سال ۱۴۰۱ در مجموعه پلیس آگاهی بیش از ۴۱ درصد پرونده‌های جنایی را در عرض کمتر از ۴۸ ساعت کشف کرده است. همچنین ۹۴ درصد پرونده‌های جنایی در سال گذشته کشف شده و تنها ۶ درصد از پرونده‌ها هنوز کشف نشده است.

 دستگیری ۴۵ هزار سارق در دو ماه اخیر

رئیس پلیس آگاهی با اشاره به طرح ویژه مبارزه با سرقت که از اواخر سال گذشته آغاز شده است، گفت: این طرح تخصصی‌تر می‌شود و برایش اطلس جرم تعیین می‌کنیم. از ۲۵ اسفند سال گذشته تا امروز بیش از ۸۰ درصد از خودروهایی که به سرقت رفتند کشف و ۹۰ هزار و ۱۷۴ فقره سرقت نیز از سوی پلیس کشف شده است.

به گفته وی ۴۵ هزار سارق و ۶۰۰ مالخر نیز از زمان اجرای طرح تاکنون دستگیر شده‌اند.

قنبری بیش از ۵۸ درصد از سرقت‌ها را سرقت‌های خرد دانست و گفت: معتادان بیشترین افرادی هستند که سرقت‌های خرد را انجام می‌دهند و البته مباحث ایمنی خودروها، محیط، نقش دستگاه‌ها و … هم در سرقت حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه حدود ۱۵۰ هزار قلم انواع اقلام مسروقه را در دو ماهه گذشته کشف و ضبط کردیم، گفت: یش از ۹۰ درصد این اقلام به مالباختگان مسترد شده است. همچنین در حال تقویت و تکمیل سامانه «نما» برای شناسایی و تحویل اموال مسروقه هستیم.

راه‌اندازی گشت‌های آگاهی در ۱۰ کلانشهر و اداره پرونده‌های راکد در پلیس آگاهی

وی با بیان اینکه ۱۱ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو و ۴۲۰۰ دستگاه موتورسیکلت، ۱۷ کیلوگرم طلا و ۷۰۰ دستگاه تلفن همراه تنها بخشی از اموال مسروقه مکشوفه در این مدت است، گفت: در پلیس آگاهی اداره پرونده‌های راکد راه‌اندازی می‌شود و از کارآگاهان زبده و بازنشسته در این اداره استفاده می‌شود.

رئیس پلیس آگاهی فراجا گفت: یکی از موارد مورد اهمیت ، دستگیری متهمان فراری است که ۵۶۰۰ نفر از محکومان متواری دستگیر شدند.

قنبری گفت: در نظر داریم در ۱۰ کلانشهر مانند تهران، اهواز، شیراز، مشهد، تبریز، اصفهان و … گشت‌های آگاهی راه اندازی کنیم و سرپرست این گشت‌ها هم کارآگاهان آگاهی هستند. این گشت‌ها تخصصی است و به دنبال مجرمان حرفه ای هستند.
 

وی در پاسخ به پرسش سی وی نت مبنی بر استفاده از تجهیزات پیشرفته برای شناسایی چهره سارقان و مجرمان در سطح شهر گفت: ما مدتهاست که از این تجهیزات استفاده می‌کنیم و یکسری تجهیزات جدید را برای انگشت ‌نگاری و کشف جرم نیز داریم که به زودی استفاده می‌شود اما جزئیات بیشتر آن را در آینده اعلام خواهیم کرد.

برگزاری کنکور «کارآگاهی» در آینده نزدیک و احتمالا آبان‌

قنبری همچنین از برگزاری کنکور کارآگاهی در آینده نزدیک و احتمالا آبان‌ماه خبرداد و گفت: بیش از ۳۰۰۰ نفر از همکاران پلیس آگاهی اعلام آمادگی کردند که در این کنکور شرکت کنند. حد نصاب نمره ۷۰ درصد، تست هوش و رتبه تیراندازی برای پذیرفته شدن در این کنکور مهم است.
وی با اشاره به اینکه رشته‌های مبارزه با سرقت، جرایم جنایی و جعل و کلاهبرداری ۳ رشته‌ای است که امسال برای آنها کنکور برگزار می‌شود، گفت: بعد از کنکور به افراد «نشان» داده می‌شود که این نشان کارآگاهی بین المللی است و در تمامی کشورها پذیرفته شده است.

وی درباره اینکه آیا سازمان سنجش نقشی در برگزاری این کنکور دارد یا خیر گفت: سازمان سنجش نقشی در این زمینه ندارد و این یک آزمون داخلی است.

ادامه دارد
 

تحریریه سی وی نت

خبرنگار اجتماعی با تمرکز بر مسائل توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست.
دکمه بازگشت به بالا