سلامت و تندرستیکسب و کار ایرانی

اولین دندان نوزاد از کجا در میاد؟

برای مادران و پدران، دندان های شیری یکی از بهترین چیزها در زندگی هستند، بنابراین ممکن است سوالاتی مانند این برای شما پیش بیاید که کدام دندان شیری در حال بیرون آمدن است؟

اولین دندانی که در دهان کودک رشد می کند، معمولاً دندان جلوی مرکزی در فک پایین است که به نام ثنایای مرکزی شناخته می شود.

بعد از ثنایای مرکزی اول، ثنایای مرکزی دوم نیز در فک پایین رشد می کند.

دندان های بعدی کدامند؟

پس از رشد این دندان ها، چهار دندان آسیاب در فک بالا و به دنبال آن چهار دندان آسیاب و سپس دو دندان ثنایای زنده در کنار فک مرکزی ایجاد می شوند.

بعد از این دندان ها نوبت به سگ می رسد و این دندان ها از لثه بیرون می آیند.

و در نهایت در دو سالگی، چهار دندان آسیاب دوم که آخرین دندان شیری کودک هستند، رشد می کنند.

اگر کودک شما زود دندان در می آورد، می توانید مقاله علائم دندان درآوردن در کودکان را مطالعه کنید.

زمان استفاده از دندان مصنوعی چه زمانی است؟

به یاد داشته باشید که رشد هر نوزادی با سایر نوزادان متفاوت است، اما معمولاً نوزادان بین 6 تا 12 ماهگی شروع به رشد دندان های شیری می کنند. بیشتر دندان های شیری نوزاد تا 33 ماهگی رشد می کنند. علاوه بر این، دندان های شیری از 6 سالگی می افتند.

از همان ابتدا مراقب دندان های کودک خود باشید و اطلاعات لازم را در مورد اهمیت دندان های شیری به دست آورید و فراموش نکنید که برای بررسی وضعیت دندان های کودک خود به دندانپزشک مراجعه کنید.

اولین دندان های شیری چه زمانی می افتند و برای کاهش درد دندان چه باید کرد؟ در این مقاله با چند نکته مهم در مورد اولین دندان در کودکان آشنا می شوید.

کودکان از چه زمانی شروع به دندان درآوردن می کنند؟

اکثر کودکان اولین دندان خود را بین چهار تا هفت ماهگی بیرون می آورند. کودک نارس ممکن است در سه ماهگی اولین دندان خود را در بیاورد، در حالی که کودک دیررس ممکن است تا یک سال یا دیرتر طول بکشد. در برخی موارد بسیار نادر، اولین دندان کودک در بدو تولد دیده می شود. اولین دندان کودک خود را در هر سنی با گرفتن عکس و ثبت تاریخ در دفتر خاطرات کودکی کودک خود جشن بگیرید. نحوه استفاده از مسواک انگشتی کودک را ببینید.

زمانی که کودک هنوز در رحم است، دندان ها شروع به رشد می کنند و جوانه های دندان در لثه ها تشکیل می شود. دندان‌ها در طول چند ماه رویش می‌کنند و اغلب به همین ترتیب ظاهر می‌شوند، ابتدا دو دندان میانی پایین، سپس دو دندان میانی بالا و سپس آن‌هایی که در کناره‌ها و انتهای دهان هستند.

ممکن است دندان ها به یکباره بیرون بیایند یا چندین دندان همزمان ظاهر شوند. همچنین، ممکن است همه آنها فوراً بیرون نیایند، اما نگران نباشید، معمولاً با گذشت زمان صاف می شوند.

آخرین دندانی که ظاهر می شود، دومین دندان آسیاب پشت دندان های بالا و پایین، معمولاً در حدود دومین سالگرد تولد کودک یا در ماه های بعد رویش می کند. در سن سه سالگی، کودک شما باید 20 دندان داشته باشد و تا زمانی که دندان های دائمی او آماده نشده باشد، یعنی حدود شش سالگی، نباید شروع به افتادن کند. اطلاعات بیشتر را می توانید از متخصص لمینت دندان در شیراز جویا شوید.

علائم دندان شیری چیست؟

برخی از کودکان بدون علائم دندان درآوردن را تجربه می کنند، اما بسیاری از والدین گزارش می دهند که فرزندانشان احساس ناراحتی می کنند. شایع ترین علائم دندانی عبارتند از:

تحریک پذیری یا بهانه جویی

آبریزش از دهان، حتی باعث ایجاد درد یا بثورات روی صورت

غدد متورم و حساس

جوال اوال

امتناع از خوردن

مشکلات خواب

آیا می تواند باعث تب، اسهال یا آبریزش بینی شود؟

برخی از والدین گزارش می دهند که فرزندشان قبل از در آمدن دندان جدید تب، اسهال یا آبریزش بینی دارد، اما هیچ شواهد علمی مبنی بر اینکه اصلاح این علائم باعث ایجاد این علائم شود وجود ندارد. آکادمی اطفال آمریکا بیان می کند که اگرچه دمای کودک ممکن است کمی در طول دندان درآوردن افزایش یابد، اما تب و اسهال واقعی علائم رایجی نیستند.

اگر فرزند شما تب همراه با علائم دیگر از جمله بی اشتهایی، استفراغ، بی حالی و اسهال دارد، با پزشک کودک خود تماس بگیرید تا مطمئن شوید که هیچ دلیل جدی برای این علائم وجود ندارد.

چگونه از شر مشکلات دندان درآوردن کودکان خلاص شویم؟

برای تسکین دندان درد موارد زیر را امتحان کنید:

چیزی برای جویدن به کودک خود بدهید، مانند حلقه پلاستیکی جویدن یا حوله تمیزی که در یخچال نگهداری می کنید، نه در فریزر.

برای تسکین موقت درد، انگشت خود را به آرامی اما محکم روی لثه های دردناک کودک بمالید.

اگر کودک به اندازه کافی بزرگ شده است که غذاهای جامد بخورد، ممکن است با خوردن غذاهای سرد مانند سس سیب یا ماست تسکین یابد.

اگر کودک شما به اندازه کافی بزرگ شده است که غذاهای انگشتی بخورد، چیزی مانند بیسکویت سفت یا نان تست را امتحان کنید. مراقب آن باشید و از خطر خفگی آگاه باشید.

آیا دادن مسکن به فرزندم اشکالی دارد؟

اگر گاز گرفتن، مالش یا سایر روش‌های رایج برای تسکین دندان درد مؤثر نبود، برخی از پزشکان توصیه می‌کنند استامینوفن را به کودک خود بدهید. قبل از دادن مسکن به کودکان حتما از پزشک کودک خود در مورد دوز صحیح آن سوال کنید. اما آیا مسکن هایی وجود دارد که دادن آن به کودک برای دندان درد غیر ایمن باشد؟ بله موارد زیر را بخوانید:

آسپرین: برای دندان درد به کودک خود آسپرین ندهید و حتی آن را روی لثه های کودک خود نمالید، زیرا آسپرین می تواند منجر به سندرم ری شود، یک بیماری نادر اما بالقوه کشنده.

ژل ها و قرص های هومیوپاتی دندانپزشکی: FDA می گوید به دلیل موارد گزارش شده از تشنج، مشکلات تنفسی و سایر عوارض جانبی در کودکان، از این محصولات استفاده نکنید. محققان FDA در حال بررسی این ادعاها هستند و برخی از تولیدکنندگان توزیع آنها را متوقف کرده‌اند، اما هنوز در برخی فروشگاه‌ها و آنلاین در دسترس هستند.

بنزوکائین: از لوسیون ها یا ژل های حاوی بنزوکائین استفاده نکنید. FDA هشدار می دهد که استفاده از ایمپلنت های دندانی می تواند منجر به متهموگلوبینمی شود، یک بیماری نادر، جدی و گاهی کشنده، سطح بسیار پایین اکسیژن در خون.

مرجع: بهترین متخصص لمینت دندان شیراز

تحریریه سی وی نت

خبرنگار اجتماعی با تمرکز بر مسائل توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست.
دکمه بازگشت به بالا