اقتصادیکسب و کار ایرانی

انواع اسپیسر از نظر کاربرد

اسپیسرها دارای اشکال، ابعاد و مقاومت مختلف هستند که جهت ایجاد فاصله دقیق بین قالب و میلگرد بکار برده می شود و با توجه به باری که بر روی سازه است از این محصول استفاده می شود در ادامه به مباحث زیر بیشتر می پردازیم:

  • اسپیسر(spacer) چیست؟
  • انواع اسپیسر از نظر جنس
  • انواع اسپیسر بتن
  • انواع اسپیسر از نظر کاربرد
  • طبقه بندی اسپیسر بر اساس شکل ظاهری

طبق مطالعات انجام شده به ازای هر 2 میلیمتر کاهش در بتن، موجب می شود عمر سازه 10 سال کاسته شود که جهت برطرف کردن این مشکل از اسپیسـر یا فاصله گذار به معنای فضا دادن یا فاصله گذاشتن در حین عملیات بتن ریزی استفاده می گردد بطور کلی کار انواع اسپیسـر ایجاد فاصله بین زمین یا قالب های بتنی با میلگرد هنگام بتن ریزی است.
اسپیسـر پلاستیکی بتن به دو دسته اسپیسـر بتن و کاشی و سرامیک تقسیم می شود.
بتن: فوتداسیون، اسپیشر ستون
کاشی و سرامیک: صلیب کاشی و سرامیک

انواع اسپیسر از نظر جنس

اسپیسر بتنی

جهت ساخت اسپیسـرهای بتنی از ترکیب سیمان و آب با عیارهای مختلف با توجه به بتن استفاده شده در اجرای فونداسیون، استفاده می گردد، اسپیسـر بتنی باید بدون تخلخل و مواد خورنده فولاد و بتن مانند سولفات ها باشد. از ویژگی این محصول می توان به چسبندگی  زیاد با بتن فونداسیون و افزایش مقاومت بتن در برابر آب اشاره نمود.
ایراد اسپیسـر بتنی سنگین بودن آن است و کار با مواد بتنی برای ساخت شکل های مختلف مشکل تر است البته این مشکلات هنگام نصب مشاهده می شود لذا می بایستی اسپیسـرهای بتنی را با یک قلاب فلزی به طور مجزا به میلگرد نصب کرد.

انواع اسپیسر بتن

  1. اسپیسر پلاستیکی
    2.    اسپیسـر کفی
    3.    اسپیسـر دیواری
    4.    اسپیسـر ماکس فیکس
    در سازه های متوسط تا نیمه سنگین استفاده می گردد و برای  آرماتورهای 8 میلی تا 22 میلی متری مناسب است و یکی از مناسب ترین قطعه جهت ایجاد پوشش بتنی در سازه با وزن متوسط است.
  2. اسپیسر هارد فیکس
    این نوع اسپیسـر دارای 2 شاخک قفل کن است که میلگرد در آن قفل می گردد و در قسمتهایی که از شبکه میلگرد پرتراکم و سنگین مواجه است مناسب است. هاردفیکس تا وزن 350Kg را تحمل می کند و برای میلگردهای 18 میلی تا 32 میلیمتر توصیه می گردد.


اسپیسر فلزی

اسپیسـرهای فلزی از جنس میلگرد یا مفتول هستند و طوری طراحی می شوند که آرماتورهای بتوانند روی آن قرار گیرند و جابه جایی در آن ها ایجاد نشود، از ویژگیهای اسپیسـر فلزی می توان به نزدیکی آن ها از نظر جنسی با آرماتورها اشاره کرد که موجب پیوند بهتر اسپیسـر با آرماتور و بتن می شود. از کاربرد اسپیسـر فلزی می توان به استفاده به شکل میلگرد یا مفتول خم شده اشاره کرد.

اسپیسر پلاستیکی

این محصول نسبت به نوع فلزی تنوع بالاتری داشته که به دلیل قیمت پایین آن، بیشتر از آن استفاده می گردد همچنین اسپیسـرهای پلاستیکی به علت ضریب حرارتی متفاوت از بتن چسبندگی خوبی نداشته  اما از طرفی در برابر مواد شیمیایی مقاومت چندانی ندارد که از معایب این محصول محسوب می شود.

مزایای اسپیسر پلاستیکی 

  1. افزایش سرعت اجرا
  2. اقتصادی و مقرون به صرقه است
  3. نیاز به نیروی انسانی کمتر دارد
  4. وزن سبک، قابلیت حمل آسان

انواع اسپیسر از نظر کاربرد

اسپیسـر کفی یا افقی
اسپیسـر دیواری یا عمودی

طبقه بندی اسپیسر بر اساس شکل ظاهری

  • اسپیسـر صندلی شکل
  • اسپیسـر چرخی
  • اسپیسـرهای خاص

در نهایت می توان گفت اسپیسـر یا فضا ساز قطعه ای از جنس بتن ، فلز یا پلاستیک است که در میان فضای بیرونی میلگرد و بتن قرار دارد و نصب آن موجب جلوگیری از خوردگی میلگرد می شود. امیدوارم این مقاله توانسته باشد به شما در خرید اسپیسـر مناسب کمک کرده باشد جهت مشاهده در وبسایت فولاد24 کلیک نمایید.

منبع گروه تأمین محتوای فولاد24از جمله اصلی‌ترین مقاطعی که در صنعت ساختمان‌سازی از کاربرد مهم و گسترده‌ای برخوردار است، میلگردها هستند. میلگردها که در انواع و شناخته می‌شوند، به محصولاتی گفته می‌شود که برای جبران مقاومت بتن در برابر نیروهای کششی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع می‌توان گفت بدون استفاده از میلگردها، بتن مقاومت لازم در برابر نیروهای کششی را نخواهد داشت. از این رو از میلگرد به منظور جبران این کمبود استفاده می‌شود. اما مسئله‌ای که وجود دارد، این است که میلگردها نیز مانند دیگر مقاطع فلزی ممکن است دچار زنگ‌زدگی شوند. در این میان به منظور جلوگیری از این مسئله و آسیب دیدن میلگرد از اسپیسر استفاده می‌شود. در ادامه در مورد انواع اسپیسر فلزی ، پلاستیکی ، بتنی و کاربرد آن‌ها صحبت می‌کنیم.

اسپیسر در واقع سبب ایجاد پوششی یکنواخت روی میلگردها شده و از آسیب رسیدن به آن‌ها جلوگیری می‌کند. ابعاد و اشکال اسپیسر با توجه به کاربرد و بار اعمال شده بر روی سازه انتخاب می‌شود. در ادامه با این محصول بیشتر آشنا می‌شوید.

اسپیسر چیست ؟

نام دیگر اسپیسر فاصله گذار است. این محصول یکی از ابزارهای پرکاربرد در ساختمان سازی است. انواع اسپیسر در ابعاد مختلف تولید شده و هر یک کاربرد متفاوتی با دیگری دارد. کاربرد اسپیسر از جمله اسپیسر فلزی ، اسپیسر پلاستیکی ، اسپیسر بتنی ایجاد فاصله بین دو میلگرد است. در واقع به عنوان روکشی عمل می‌کند که از ایجاد زنگ زدگی در میلگرد جلوگیری می‌کند. کاور میلگرد یا بتن، لقمه بتن و فاصله نگهدار اسامی دیگر انواع اسپیسر است.

پس از آشنایی با اسپیسر بهتر است با انواع آن نیز آشنا شوید. اسپیسرها به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند که بر اساس جنس و کاربرد دسته‌بندی می‌شوند. در ادامه هر یک را جداگانه بررسی می‌کنیم.

انواع اسپیسر از نظر جنس

همانطور که گفته شد اسپیسرها در وهله اول از نظر جنس دسته‌بندی می‌شوند:

اسپیسر پلاستیکی

اسپیسر پلاستیکی که یکی از انواع آن‌هاست، از جهات مختلف بهتر از انواع دیگر عمل می‌کند. اسپیسر پلاستیکی از نظر وزن، قیمت، تنوع، شرایط تولید و نیز مقرون به صرفه بودن به نسبت بهتر از انواع دیگر است. از اسپیسر پلاستیکی بیشتر در ساخت‌وساز استفاده می‌شود. البته در مقایسه با مزایب، معایبی هم دارد. این نوع اسپیسر چسبندگی خوبی ندارد. چرا که ضریب حرارتی آن با بتن متفاوت است. از طرفی فاقد مقاومت در برابر مواد شیمیایی است.

اسپیسر بتنی

در مقایسه با اسپیسرهای پلاستیکی، اسپیسرهای بتنی دارای قیمت بالاتری هستند. از طرفی سختی و مقاومت فشاری بهتری نیز نسبت به نوع پلاستیکی دارند. اسپیسرهای بتنی سایر نقاط ضعفی که نوع پلاستیکی دارد را ندارند. از این رو در مقایسه با نوع پلاستیکی بهتر عمل می‌کنند. اسپیسر بتنی همچنین عواملی که سبب آسیب رسیدن به بتن را می‌شود کاهش می‌دهد. اما باید توجه کنید قبل از به کارگیری آن ضریب حرارتی بتن با این اسپیسر یکسان باشد.

اسپیسر فلزی انتخاب بهتری نسبت به دیگر اسپیسر‌ها است. از آن جایی که جنس اسپیسر فلزی با میلگردها یکسان است ، از این رو استفاده از آن بهتر است. اسپیسر فلزی از فولاد ساخته می‌شود و میلگردها را بدون جابه‌جایی در جای خود حفظ می‌کند.

انواع اسپیسر از نظر کاربرد

کاربرد اسپیسر‌ها با یکدیگر متفاوت است. از این رو از نظر کاربرد نیز به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شود. اسپیسرها از نظر کاربرد به دو نوع کفی یا افقی و دیواری یا عمودی تقسیم می‌شوند.

اسپیسر کفی (افقی)

اسپیسر کفی دارای انواع مختلفی است:

اسپیسر هاردفیکس

این اسپیسر معمولا در کف سازه استفاده می‌شود. در صورتی که سایز میلگرد حداقل ۱۴ میلی‌متر باشد از این نوع اسپیسر استفاده می‌شود.

اسپیسر ماکس فیکس

 این اسپیسر در واقع در میان اسپیسرها نیمه سنگین قرار می‌گیرد. کاربرد اسپیسر ماکس فیکس ایجاد پوشش بتنی ۳۰ تا ۷۵ میلی‌متر در سازه‌های نیمه سنگین است. از این نوع اسپیسر برای میلگردهایی استفاده می‌شود که ۸ تا ۲۲ میلی‌متر قطر دارند.

اسپیسر مینی فیکس

این اسپیسر در میان انواع آن دارای کاربرد بیشتری است. چرا که قیمت پایین تری نسبت به انواع دیگر دارد. از این نوع اسپیسر برای میلگردهایی استفاده می‌شود که از ۶ تا ۱۴ میلی‌متر قطر دارند.

اسپیسر یو فیکس

از این مدل اسپیسر در سازه‌هایی استفاده می‌شود که وزن متوسط داشته و با توان باربری نقطه‌ای ۲۰۰ کیلوگرم استفاده می‌شود.

اسپیسر دابل فیکس

از این نوع اسپیسر در سقف‌های بتنی استفاده می‌شود. همچنین در سقف‌هایی که ضخامت آن‌ها نسبتا بالاست مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اسپیسر ساید فیکس

سازه هایی که دارای وزن متوسطی هستند و در بخش‌هایی مانند تیرها و کف‌های نیمه سنگین از این نوع اسپیسر استفاده می‌شود. این اسپیسرها با توان باربری ۲۰۰ کیلوگرم طراحی شده است و برای میلگردهایی استفاده می‌شود که از ۱۲ تا ۲۵ میلی‌متر ضخامت دارند.

اسپیسر فلت بار

این اسپیسر در فضاهای نرم و فرو رونده استفاده می‌شود. این اسپیسر معمولا در محل تقاطع دو میلگرد استفاده می‌شود. از این اسپیسر برای میلگردهایی استفاده می‌شود که از ۸ تا ۱۶ میلی‌متر ضخامت دارند.

اسپیسر فلت فیکس

برای میلگردهایی که ۶ تا ۱۴ میلی‌متر قطر دارند از این اسپیسرها استفاده می‌شود. معمولا کاربرد اسپیسر فلت فیکس بسیار محدود است. چرا که استفاده از این اسپیسر ممکن است صفحه تخت زیرین سازه را دچار ضعف کند.

اسپیسر دیواری (عمودی)

اسپیسرهای دیواری نیز به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که شامل موارد زیر است:

اسپیسر ویل فیکس

از این اسپیسر برای سطوح عمودی استفاده می‌شود. توانایی این اسپیسر در ایجاد پوشش بتنی بین ۱۵ تا ۱۰۰ میلی‌متر است.

اسپیسر کیج فیکس

از این اسپیسر به عنوان پوشش بتنی در سطوح عمودی سنگین استفاده می‌شود. همچنین می‌توان از آن برای ایجاد پوشش بتنی میلگرد نسبت به خاک نیز استفاده کرد.

اسپیسر ویل سان

به این اسپیسر، اسپیسر خورشیدی نیز گفته می‌شود. این اسپیسر مخصوص بخش هاییست وزن سطوح عمودی متوسط است. بر خلاف اسپیسرهای دیگر، این اسپیسر در سطح خارجی خود فاقد دندانه است. سطح داخلی نیز با کمان‌های منظم پوشیده شده است که در ایجاد استقامت نقش مهمی دارد. این مسئله سبب کاهش احتمال شکستگی دندانه‌های اسپیسر در زمان تماس با قالب می‌شود.

مزایای اسپیسر

همانطور که گفته شد میلگردها به مرور زمان و بر اثر تماس با شرایط خارجی و آب و هوایی مرطوب، پوسیده شده و دچار زنگ زدگی نیز می‌شوند. از این رو برای جلوگیری از این مسئله از اسپیسر استفاده می‌شود. اسپیسرها پوششی روی میلگرد ایجاد می‌کنند در نتیجه مقاومت آن‌ها در برابر شرایط خارجی مختلف افزایش پیدا می‌کند. از طرفی وجود اسپیسر سبب نگهداری میلگردها و جلوگیری از حرکت آن‌ها در بتن می‌شود.

در گذشته به منظور ایجاد فاصله بین میلگردها و بتن از چوب و سنگ استفاده می‌شد. اما به دلیل عدم مقاومت مطلوب اسپیسر تولید شد و از این محصول برای نگهداری میلگردها استفاده شد. از طرفی این محصول دارای وزن سبکی بوده و بر روی میلگردها پوششی صاف و یکدست ایجاد می‌کند. مزایای اسپیسر در یک جمع بندی کلی شامل موارد زیر است:

  • استفاده از این محصول مقرون به صرفه است.
  • وزن آن کم بوده و به همین علت حمل و نقل آسانی دارد و کم هزینه است.
  • استفاده از آن سبب سرعت بخشیدن و دقت بیشتر در فرآیند فاصله گذاری می‌شود.
  • از طرفی استفاده از این محصول سبب صرفه جویی در سایر هزینه‌ها از جمله نیروی انسانی می‌شود.
  • استفاده از آن سبب پوشش یکسان و مناسب در میلگرد می‌شود.

کلام آخر

در مطالب فوق در مورد انواع اسپیسر و کاربرد آن صحبت کردیم. قبل از خرید اسپیسر با انواع آن و کاربرد هر یک آشنا شوید تا با توجه به نیاز خود نوع مناسب را انتخاب کنید. به منظور خرید انواع اسپیسر ، ، ، ، انواع توری، میلگرد ساده  و… با شهر مفتول در ارتباط باشید. شهر مفتول تولیدکننده و عرضه کننده انواع محصولات مفتولی اعم از انواع توری، تیرچه بتنی، تیرچه کرومیت و… است. به منظور خرید انواع محصولات مفتولی و اسپیسر با کیفیت تضمینی با شماره در تماس باشید و ضمن دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص محصولات، از مشاوره رایگان بهره مند شده و سفارش خود را نیز ثبت کنید.

 

 

دکمه بازگشت به بالا