سلامت و تندرستیکسب و کار ایرانی

آیا لیزر سرطان زا است؟

اكثر بانوان در همه جاى دنيا از موهاى زائد در مناطق مختلف بدن خود رنج مى برند و شيوه مناسب براى از بين بردن اين موها همواره يكى از مهمترين دغدغه هاى بانوان است شما جهت انجام کار لیزر میتوانیدبه بهترین مرکز لیزر کرج مراجعه کنید تا با بهترین امکانات نیاز شما زیبا جویان عزیز را رفع کنند. اين در حالى است كه روش هاى گوناگونى براى از بين بردن موهاى زائد وجود دارد كه هركدام معايب خاص خود را دارند.

مواردى همچون برجستگى هاى ناشى از تيغ، بروز خارش و نياز به بلند شدن براى اصلاح موها از جمله اين معايب به حساب مى آيد. اما  ليزر موهاى زائد يكى از روش هايى است كه از سوى جامعه پزشكى به شدت مورد تاييد است و عوارض و خطرات بسيار نادر و خفيفى دارد.اما گاهى براى بسيارى از افراد اين سوال پيش مى آيد كه آيا مى تواند منجر به سرطان شود؟از آنجايى كه قبل از انجام هرگونه اقدام زيبايى و پزشكى بايد به طور كامل از تمامى ويژگى هاى آن آگاه بود توصيه مى كنيم تا انتهاى اين مقاله با ما همراه باشيد تا شما را به صورت علمى از تمامى جوانب اين مسئله آشنا كنيم.

Is laser carcinogenic?

آيا ليزر موهاى زائد سرطان زا است؟

در پاسخ به اين سوال بايد گفت كه از بين بردن موهاى زائد از طريق دستگاه ليزر موهاى زائد يكى از روش هاى مورد تاييد از سوى جامعه پزشكى و همچنين سازمان غذا و داروى آمريكا است. بنابراين خود عمل ليزر به تنهايى نمى تواند منجر به سرطان و يا بيمارى شود. بنابراين با قاطعيت مى توان گفت كه ليزر در هيچكدام از اندام هاى بدن به خودى خود منجر به سرطان نمى شود. اما اشكال از كجاست؟ به تعبيرى ديگر چه چيزى منجر به سرطان مى شود؟

گفتنى است كه سرطان دهانه رحم در بسيارى از موارد در اثر ويروس اچ پى وى يا همان زگيل ناحيه تناسلى ايجاد مى شود. اين در حالى است كه در برخى از موارد به هنگام ليزر ناحيه بيكينى ممكن است دستگاه مورد استفاده آلوده به اين ويروس باشد و زمانى كه اين دستگاه با ناحيه تناسلى بيمار تماس پيدا مى كند منجر به انتقال ويروس به او بشود. لازم به ذكر است كه اين ويروس با گذشت زمان و عدم تشخيص و درمان به موقع رشد پيدا مى كند و تبديل به توده هاى سرطانى در دهانه رحم مى شود.

بنابراين اولين مرحله جهت تصميم به انجام ليزر موهاى زائد خصوصا در ناحيه بيكينى انتخاب يك پزشك متخصص و كلينيكى فوق بهداشتى است. چراكه در اين روش درمانى بهداشت و نظافت مهمترين امر است و در صورت ناديده گرفته شدن مى تواند عوارض جبران ناپذيرى داشته باشد.علاوه بر موارد فوق لازم به ذكر است كه بروز نابارورى در اثر ليزر موهاى زائد شايعه اى بيش نيست و اين گزاره صحت ندارد، چراكه لیزر کمتر از یک میلی متر به پوست نفوذ می کند و به تخمدان ها نفوذ پيدا نمرده و آسيبى نمى رساند.

آيا ليزر موهاى زائد عوارض و خطرات ديگرى هم دارد؟

چنانچه پيش تر نيز گفته شد اين روش نيز مانند هر اقدام زيبايى ديگرى مى تواند عوارض و خطرات خاص خود را داشته باشد اما اين پيامدها بسيار محدود و خفيف هستند و مى توان گفت كه جاى نگرانى جدى وجود ندارد. اين عوامل شامل موارد زير است؛

– بروز زخم و سوختگى در صورت انجام توسط فردى غير حرفه اى و يا بيش از حد حساس بودن پوست

– بروز تغيير رنگ در ناحيه مربوطه

– بروز بريدگى و آكنه

همچنين گفتنى است كه مناطقى از بدن كه در معرض نور آفتاب قرار نمى گيرند كمتر دچار اين عوارض مى شوند. بنابراين پرهيز از قرار گرفتن جلوى نور خورشيد بعد از انجام ليزر از اهنيت زيادى برخوردار است. به طور كلى متخصصان می گویند كه خطر بروز هرگونه عوارض جانبی و طولانی مدت بسیار نادر است.

نتيجه گيرى

اگرچه لیزر موهای زائد کرج به طور کلی بی خطر هستند اما این امر بستگی به این دارد که چه کسی شما را تحت درمان قرار می دهد. اگرچه لیزر موهاى زائد نوعى درمان پزشکی است اما گاهى توسط افراد تكنسين نيز انجام مى گيرد، بنابراين داشتن شناخت از كلينيك مورد نظر ضرورى است.علاوه بر مراجعه به يك از روند بهبودى بعد از انجام ليزر نيز اطمينان حاصل كنيد.

بعد از انجام ليزر حتما به مدت ٤٨ ساعت محل مربوطه را تمیز و خشک نگه دارید. در صورت احساس نياز به خراشيدن و يا خاراندن تمام روش‌های زیبایی و جوانسازی پوست صورت با عوارض همراه هستند. این عوارض گاهی به عنوان عوارض کوتاه مدت و گاهی به عنوان عوارض بلند مدت شناخته می‌شود. عواض کوتاه مدت و شایع لیزر موهای زائد بدن، بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی از بین می‌روند اما عوارض بلند مدت آن ممکن است برای مدت زمان طولانی‌تری باقی بماند. در ادامه این مطلب با عوارض لیزر موهای زائد، روش‌های درمان و جلوگیری از بروز آن‌ها بیشتر آشنا خواهید شد.

مهمترین عوارض لیزر موهای زائد چیست؟

لیزر موهای زائد بدن با وجود اینکه می‌تواند زیبایی و لطافت را به پوست صورت و بدن شما هدیه کند، عوارض و معایب بسیاری به همراه دارد. عوارض لیزر موهای زائد بدن می‌تواند در صورت عدم بهبود تشدید شود. اما بهتر است برای درمان این عوارض ابتدا با عوارض لیزر موهای زائد بدن آشنا شوید.

سوختگی پوست

یکی از عوارض رایج و شایع لیزر موهای زائد بدن، سوختگی پوست است. زمانی که اشعه لیزر قوی باشد، اپراتور یا پزشک کار خود را به درستی انجام ندهند، از دستگاه نامناسب برای لیزر موهای زائد بدن استفاده شود و …. پوست بدن ممکن است دچار سوختگی شود. سوختگی به وجود آمده بعد از مدت کوتاهی با استفاده از کرم‌های ترمیم کننده درمان خواهد شد.

درد

درد در زمان لیزر موهای زائد بدن کوتاه مدت است و تنها به همان جلسه لیزر ختم می‌شود. خوشبختانه امروزه با استفاده از دستگاه‌های لیزر جدید و به روز که سیستم خنک کننده دارد، درد در زمان لیزر کاهش پیدا می‌کند.

قرمزی و التهاب

قرمزی و التهاب معمولا یکی از رایج‌ترین و شایع‌ترین عوارض، لیزر موهای زائد و دیگر روش‌های درمانی است. قرمزی و التهاب بعد از لیزر دائمی نبوده و به مرور زمان برطرف خواهد شد.استفاده از کمپرس سرد می‌تواند کمی از این التهابات بکاهد. در بسیاری از مواقع استفاده از استروئیدهای موضعی هم می‌تواند این علائم را کاهش دهد.

پوسته پوسته شدن

یکی از عوارض که به عنوان عوارض خفیف لیزر موهای زائد بدن شناخته می‌شود، پوسته پوسته شدن بعد از لیزر است. البته این عارضه تنها برای درصد کمی از افراد ایجاد می‌شود و با رعایت نکات مراقبتی می‌توان شدت این عارضه را کاهش داد.پوسته پوسته شدن بعد از لیزر موجب خشک شدن سطح پوست و آسیب‌پذیر شدن سطح پوست می‌شود. از این رو بهتر است برای جلوگیری از آن از کرم‌های مرطوب کننده استفاده کنید.

روشن تر شدن رنگ پوست (هایپوپیگمنتیشن)

کاهش رنگدانه‌های پوستی و روشن شدن پوست بدن یکی از عوارض گذرا و کوتاه مدت لیزر موهای زائد بدن است. علت بروز این عارضه هنوز معلوم نیست و بعد از گذشت چند ماه از بین خواهد رفت. معمولا دوری از آفتاب، استفاده از ضد آفتاب به مدت ۶ هفته می‌تواند احتمال بروز این عارض را کاهش دهد.از دیگر عواملی که می‌تواند موجب روشن شدن سطح پوست بعد از لیزر موهای زائد بدن شود می‌توان به زمان تابش کوتاه، استفاده از دستگاه با طول موج نامناسب، استفاده از تکنیک‌های خنک سازی و… اشاره کرد.

تیره تر شدن رنگ پوست (هایپرپیگمنتیشن)

یکی دیگر از عوارض لیزر موهای زائد بدن، تیره شدن سطح پوست یا همان هایپرپیگمنتیشن است. این عارضه هم گذرا و موقتی است و بعد از گذشت ۳ تا ۴ هفته بهبود پیدا می‌کند.

تاول

سوختگی و تاول از شدیدترین عوارض لیزر در کرج موهای زائد بدن می‌باشند. در صورت ناوارد بودن و حرفه‌ای نبودن اپراتور، سطح پوست شما دچار سوختگی و تاول خواهد شد. از این رو بهتر است برای لیزر موهای زائد بدن به یک کلینیک معتبر مراجعه کنید. امروزه برای جلوگیری از سوختگی و تاول سطح پوست، از تکنیک‌های مختلف خنک سازی و استفاده تجهیزات و دستگاه‌های خنک کننده استفاده می‌کنند.

اسکار و زخم

اسکارهای روی سطح گوست را نمی‌توان به عنوان یک عارضه در نظر گرفت. اسکار و زخم روی پوست زمانی خود را نشان می‌دهد که اپراتور کار خود را درست انجام نداده باشد.

آسیب به چشم

با توجه به وب‌سایت : در لیزر موهای زائد بدن برای از بین بردن فولیکول‌های مو از اشعه‌ی پرقدرتی استفاده می‌کنند. این اشعه می‌تواند برای سلامتی چشم‌ها خطرناک باشد و موجب کم بینایی فرد شود. در کلینیک‌های درمانی از عینک محافظ برای جلوگیری از آسیب زدن به چشم استفاده می‌کنند.

ضخیم شدن موهای کرکی

تنها برای از بین بردن موهای ضخیم و مشکی بدن می‌توان از لیزر استفاده کرد.لیزر به هیچ عنوان نمی‌تواند موهای کرکی را از بین ببرد، استفاده از لیزر برای از بین بردن موهای کرکی می‌تواند موجب ضخیم شدن موهای کرکی شود.

عفونت پوستی

در صورت آسیب دیدن اپیدرم یا روپوست، عفونت باکتریایی رخ می‌دهد. این عارضه در لیزر موهای زائد بدن بسیار نادر بوده و در صورتی که علائم عفونت را مشاهده کردید از کرم‌های آنتی بیوتیک و موضعی استفاده کنید.بسیاری از مراجعین سابقه تبخال زدن دارند، از این رو بعد از لیزر موهای زائد بدن دچار تبخال می‌شوند. تبخال‌های ناحیه تناسلی، لب و…. معمولا در اثر ویروسی به نام هرپس در بدن ایجاد می‌شود. البته تبخال بعد از لیزر موهای زائد بدن، عارضه شایعی نیست.

آیا لیزر موهای زائد سرطان زاست؟

این سوال بسیاری از مراجعه کنندگان است که آیا لیزر موهای زائد بدن می‌تواند سرطان زا باشد؟ پزشکان این صحبت را رد کرده‌اند، لیزر موهای زائد بدن به هیچ عنوان نمی‌تواند موجب سرطان شود. بسیاری از پزشکان لیزر را یک راه رایج برای از بین بردن موهای زائد می‌دانند.دستگاه‌های لیزر به گونه‌ای ساخته شده‌اند که تنها فولیکول مو را هدف قرار می‌دهند و به هیچ عنوان وارد لایه‌های عمیق پوست نخواهند شد.

البته انرژی موجود در اشعه لیزر هم در این موضوع دخیل است.استفاده مکرر از لیزر هیچ ضرر و زیانی برای بدن ندارد، البته پزشک هم باید به مدت زمان استفاده از اشعه توجه داشته باشد.

آیا لیزر موهای زائد بیکینی باعث نازایی میشود؟

هنوز هیچ مدرکی دال بر اینکه لیزر موهای زائد بدن می‌تواند موجب نازایی شود وجود ندارد. اما بهتر است برای زنان باردار، مادران شیرده و…. از لیزر استفاده نشود و در صورت مشورت با پزشک از لیزر برای از بین بردن موهای زائد بدن استفاده کنند.هیچ پزشکی لیزر موهای زائد بدن در دوران بارداری را توصیه نمی‌کند. هورمون‌های بدن در این دوران تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرد و می‌تواند سطح هورمون‌های استروژن و پروژسترون را تغییر دهد.

شدت عوارض لیزر موهای زائد به چه عواملی بستگی دارد؟

شدت عوارض لیزر موهای زائد بدن به عوامل مختلفی بستگی دارد. عواملی چون ضخامت موها، نوع پوست، تخصص پزشک، نوع دستگاه و…. همه از عواملی هستند که می‌توانند روی شدت عوارض لیزر تاثیرگذار باشد.معمولا پوست‌های تیره رنگ به دلیل داشتن ملانین بالا، بیشتر در معرض این عوارض قرار می‌گیرند.

روش جلوگیری از عوارض لیزر موهای زائد چیست؟

برای جلوگیری و کاهش عوارض لیزر موهای زائد بدن، بهتر است به مراقبت‌های بعد از لیزر توجه کنید. این نکات مراقبتی می‌تواند عوارض ناشی از لیزر موهای زائد بدن را کاهش دهد. ازجمله روش‌های کاهش عوارض لیزر موهای زائد بدن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید خودداری کنید.
  • به هیچ عنوان از سولاریوم برای برنزه کردن پوست استفاده نکنید.
  • برای کاهش عوارض و التهابات بهتر است از لوسیون یا ژل بعد از هر جلسه لیزر استفاده کنید.
  • بهتر است تا چند ساعت بعد از لیزر موهای زائد صورت از محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده نکنید.
  • نوشیدن آب فراوان می‌تواند به از بین بردن عوارض ناشی از آن کمک بسیاری کند.
دکمه بازگشت به بالا