سلامت و تندرستیکسب و کار ایرانی

شستن صورت بعد از لیزر لک صورت

شستن صورت بعد از لیزر چندان توصیه نمی‌شود و بهتر است برای تمیزکردن صورت از یک شوینده ملایم استفاده شود. استحمام نیز بعد از لیزر موهای زائد صورت با آب سرد می‌تواند انجام شود؛ اما دوش آب گرم اصلا توصیه نمی‌شود. زمان مناسب شستشوی صورت بعد از لیزر حدود ۲۴ ساعت بعد از انجام درمان است و بهتر است استحمام نیز با رعایت همین فاصله زمانی انجام شود. رعایت این نکات عوارض ناشی از لیزر موهای زائد را به حداقل خواهد رساند و درمان لیزر مفید و موثر خواهد بود. در ادامه این مطلب از ارائه‌دهنده انواع تجهیزات و دستگاه‌های جوان‌سازی پوست، لیزر موهای زائد و… از بهترین برندها و با بالاترین کارایی و کیفیت، درباره لیزر موی زائد صورت و شستن صورت بعد از لیزر توضیحاتی ارائه خواهیم داد.

حذف موهای زائد صورت با لیزر

لیزر موهای زائد صورت در مقایسه با روش‌های حذف موهای زائد سنتی روشی بهتر، کم‌خطرتر و موثرتر است. درصورتی‌که لیزر در یک مرکز معتبر و تخصصی زیر نظر پزشک متخصص انجام شود، عوارض آن به صفر خواهد رسید. در لیزر در کرج ، هر فرآیند درمانی توسط پزشکان متخصص و با استفاده از تجهیزات مدرن اجرا می‌شود .  همچنین مراکزی که مجهز به دستگاه‌های لیزر موی زائد با سیستم خنک‌کننده مطلوب هستند و درمان لیزر توسط اپراتور باتجربه و کارآزموده انجام ‌می‌گیرد، می‌توانند لیزر را با عوارض کمتری انجام دهند. روش‌های سنتی مثل وکس، اصلاح با نخ، موچین، کرم‌های موبر و ریش‌تراش می‌توانند عوارضی همچون قرمزی، تورم، کبودی و درد ایجاد کنند.

به‌علاوه مدت‌زمان تاثیر و ماندگاری این روش‌های سنتی نسبت به لیزر بسیار کمتر است. قبل از پرداختن به بهترین زمان شستن صورت بعد از لیزر هزینه آن را با دیگر روش‌ها مقایسه می‌کنیم. مقایسه هزینه تمام شده با هزینه‌ای که به‌صورت هفتگی یا ماهانه برای پاک‌سازی پوست با روش‌های سنتی پرداخت می‌شود، نیز نشان می‌دهد که باتوجه‌به ماندگاری و تاثیر طولانی‌مدت لیزر، حذف موهای زائد با کمک لیزر به‌صرفه‌تر خواهد بود.  لیزر موهای زائد صورت هم در خانم‌ها و هم در آقایان انجام می‌شود. اصلاح خط ریش در آقایان یکی از کاربردهای لیزر است که در زیبایی صورت نقش به سزایی دارد.

رعایت نکات و شستن صورت بعد از لیزر در زمان مناسب، تاثیرگذاری لیزر را بیشتر می کند. البته حذف موهای زائد به کمک لیزر در تمام نواحی بدن به جز پلک‌ها قابل‌انجام است. به‌طورکلی لیزر موهای زائد صورت یا دیگر قسمت‌های بدن موجب صاف و لطیف شدن پوست می‌شود، نیاز به اصلاح مداوم موهای زائد را از بین می‌برد و اعتمادبه‌نفس فرد را در مورد زیبایی و آراستگی خود بالا می‌برد. تنظیم طول‌موج مناسب، متناسب با رنگ پوست و ضخامت موی هر فرد به مهارت اپراتور بر می‌گردد. به همین دلیل است که مهارت اپراتور یکی از فاکتورهای اساسی در انتخاب مراکز لیزر است. بی‌تجربگی اپراتور در مواردی می‌تواند باعث ایجاد سوختگی در پوست و ایجاد عوارض جبران‌ناپذیر شود.

شستن صورت بعد از لیزر؛ نحوه عملکرد لیزر موهای زائد صورت

اشعه لیزر بانفوذ به فولیکول‌های مو باعث تضعیف ریشه مو شده و به‌مرور و با تکرار جلسات درمان به‌تدریج موهای زائد را از بین خواهد برد. نکته قابل‌توجه در مورد لیزر موهای زائد این است که در یک‌زمان مشخص بیشتر موهای بدن در فاز استراحت و تعداد کمی در فاز رشد هستند. لیزر موهای زائد تنها بر روی موهایی که در فاز رشد هستند، موثر است و بر دیگر تارهای مو تاثیری ندارد. به همین دلیل تکرار جلسات لیزر و رعایت فاصله زمانی صحیح بین جلسات لیزر برای ازبین‌بردن کامل موهای زائد لازم است. انجام لیزر موهای زائد برای برخی افراد مناسب نیست. زنان باردار، مبتلایان به صرع، بیماران دیابتی از جمله افرادی هستند که کاندیدای مناسبی برای انجام لیزر نیستند.

شست و شوی صورت بعد از لیزر

در مبحث لیزر موهای زائد صورت یا بدن انجام یک سری از کارها الزامی است. برای لیزر باید و زمان مناسب شستن صورت بعد از لیزر رعایت شود. شستن صورت با آب ۲۴ ساعت بعد از انجام درمان لیزر ممکن است. قبل از آن برای تمیزکردن پوست می‌توان از پاک‌کننده‌های ملایم مناسب پوست‌های حساس استفاده کرد. همچنین استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده باعث کاهش خشکی، قرمزی و حساسیت پوست ناحیه تحت درمان خواهد شد.

زمان مناسب شستن صورت بعد از لیزر : انتخاب بهترین زمان شستن صورت بعد از لیزر در درجه اول باید بر اساس نظر پزشک متخصص مرکز تخصصی لیزر صورت بگیرد که بسته به نوع پوست و ویژگی‌های هر فرد متفاوت خواهد بود. البته عموما پزشکان توصیه می‌کنند که ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از لیزر از تماس آب با صورت خودداری کنید. همچنین تا ۷ روز بعد از لیزر نباید از مواد آرایشی لایه‌بردار و اسکراب‌ها بر روی موضع استفاده کرد. بسته به نوع دستگاه لیزر موهای زائد نیز ممکن است مدت‌زمان ممنوعیت دوش‌گرفتن متفاوت باشد؛ به‌عنوان‌مثال پس از لیزر با دستگاه سوپرانو آیس پلاتینیوم به علت مجهز بودن این دستگاه به سیستم خنک‌کننده، می‌توان بلافاصله دوش آب سرد گرفت.

شوینده مناسب برای شستن صورت بعد از لیزر

بهترین راه برای تمیزکردن پوست صورت پس از لیزر تا ۲۴ ساعت استفاده از شوینده‌های ملایم مناسب پوست‌های حساس مانند میسلار واترهای خیلی ملایم است که با تجویز پزشک متخصص قابل‌استفاده است. درصورتی‌که پوست صورت خود را لیزر کرده‌اید، استفاده از مواد آرایشی باعث تحریک پوست خواهد شد؛ پس بهتر است پس از انجام لیزر تا چند روز از انجام آرایش غلیظ پرهیز کنید. استفاده از کرم مرطوب‌کننده برای کاهش خشکی و خارش پوست موضع می‌تواند موثر باشد. هنگام استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده بر روی پوست از مالش بیش از حد خودداری کنید؛ زیرا این کار می‌تواند موجب تحریک بیشتر پوست شود. شستن صورت بعد از لیزر بایدها و نبایدهایی دارد که رعایت آن‌ها خالی‌ازلطف نیست و به شما در داشتن پوستی صاف و لطیف و کم‌کردن عوارض پوستی کمک خواهد کرد.

  • اجتناب از بخار و حمام آب داغ تا ۴۸ بعد از لیزر
  • در صورت وجود اجبار برای دوش‌گرفتن، دوش آب سرد توصیه می‌شود.
  • شستن پوست تا ۷ روز فقط با استفاده از آب

مراقبت‌های لازم بعد از لیزر موهای زائد صورت

بعد از انجام لیزر موهای زائد صورت، رعایت یک‌سری نکات می‌تواند عوارض و ناراحتی‌های بعد از لیزر را به مقدار زیادی کاهش دهد. رعایت موارد زیر بعد از انتخاب بهترین زمان شستن صورت بعد از لیزر کمک می‌کنند تا عوارض احتمالی تا حد زیادی کاهش یابند:

  • استفاده از کمپرس یخ در محل موضع
  • استفاده از کرم مرطوب‌کننده
  • پرهیز از استفاده از محصولات آرایشی تهاجمی
  • اجتناب از قرارگیری در معرض نور شدید خورشید به مدت طولانی
  • استفاده از کرم ضدآفتاب در صورت نیاز به قرارگرفتن در معرض نور خورشید

بهتر است به‌جای شستن صورت بعد از لیزر با آب، از پاک‌کننده‌های ملایم برای تمیزکردن پوست صورت استفاده کنید و از شستشوی مکرر پوست بپرهیزید. شستشوی مکرر پوست بعد از لیزر موهای زائد صورت می‌تواند منجر به تورم و قرمزی پوست شود. زمان مناسب شستشوی صورت بعد از لیزر ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از انجام آن است. لیزر موهای زائد صورت یکی از بهترین روش‌ها برروش های بسیاری زیادی برای جوانسازی پوست صورت و از بین بردن ایرادات پوست وجود دارد، بعضی از این روش‌ها و دستورالعمل‌ها را در خانه هم می‌توانید انجام دهید

و بعضی از روش های حرفه‌ای دیگر را باید در کلینیک‌های تخصصی و زیر نظر پزشک متخصص امتحان کنید. لازم به ذکر نیست که روش‌های حرفه‌ای، تاثیر سریع‌تر و بیشتری دارند و همچنین از نظر بهداشتی و سلامت، مورد تایید سازمان بهداشت هستند. یکی از روش‌هایی که برای از بین بردن اسکار آکنه، جای زخم، جای آبله مرغان و سالک و همچنین جوانسازی پوست استفاده می شود، روش آر اف فراکشنال است. اگر تصمیم گرفته‌اید که از این روش درمانی استفاده کنید ولی درباره مراقبت‌های بعد از آن مانند شستشوی صورت، اطلاعاتی ندارید با این مطلب همراه باشید تا این موضوع را بررسی کنیم.

لیزر فراکشنال چیست؟

برای اینکه بتوانیم اطلاعات دقیق‌تری درباره مراقبت‌های بعد از آر اف فراکشنال بدهیم، باید عملکرد این دستگاه و روش درمانی را بررسی کنیم. ابتدا بگوییم که نام فراکشنال در واقع نام تجاری این دستگاه بود که اولین بار به بازار عرضه شد، البته در اولین عرضه این دستگاه به بازار، عملکرد فراکشنال به این شکل بود که به روش غیر تهاجمی پوست را درمان می‌کرد ولی هیچ گونه برشی در پوست انجام نمی شد و تا حدودی روند درمان طولانی بود. بعد از آن تکنولوژی جدید آر اف فراکشنال به بازار آمد که مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا بود و مجوز این را داشت که در کلینیک آرا لیزر برای جوانسازی و از بین بردن اسکار زخم و آبله و آکنه استفاده شود.

ولی در مواردی که عمق اسکار زیاد باشد، سطح اپیدرم پوست بریده می شود، به این شکل است که در محل اسکار، پوست دوباره شروع به تولید و رشد سلول‌های جدید می‌کند. این برش به صورتی نیست که به لایه درم صدمه‌ای بزند و درمان را فقط تا لایه اپیدرم انجام می‌دهد. برای همین ممکن است که بعد از انجام درمان تا حدی و بسته به درمانی که صوت گرفته است، پوست صورت مراجعه کننده ملتهب و قرمز شود، به خاطر اینکه لایه‌ای از پوست برش داده شده‌ است بهتر است بعد از انجام این عمل، مراقبت‌های ویژه انجام شود. یکی از سوال‌های متداولی که درباره آر اف فراکشنال وجود دارد این است که بسیاری از مراجعه کنندگان می‌خواهند بدانند که بعد از آر اف فراکشنال، آیا می‌توانند صورت خود را بشویند یا نه؟

طبق دستور پزشکان، تا بعد از ۲۴ ساعت به هیچ وجه نباید صورت را بشویید، حتی با استفاده از آب. همان طور که گفتیم در روش درمانی آر اف فراکشنال، قسمتی از لایه اپیدرم پوست برش داده می شود و پوست به شدت حساس است، البته اگر بعد از انجام این عمل احساس التهاب شدید در پوست صورت داشتید می‌توانید با مشورت پزشک از کمپرس یخ استفاده کنید ولی مراقب باشید که رطوبت به پوست شما نرسد، با استفاده از کمپرس آب یخ تا حد زیادی التهاب پوست برطرف می شود. همچنین تا ۷ روز پوست را فقط با آب بشویید و از شوینده‌های سایشی به هیچ وجه استفاده نکنید همچنین از پاک کننده‌های پوست، فقط با اجازه پزشک می‌توانید استفاده کنید .

تنها پزشک متخصص شما است که می‌داند تا چه حد از پوست شما برش داده شده است پس فقط با او مشورت کنید و از مشورت با افراد غیر حرفه‌ای بپرهیزید. همچنین به مدت یک هفته بعد از عمل آر اف فراکشنال از الکل و یا محلول‌هایی که حاوی الکل هستند برای پاک کردن صورت استفاده نکنید چون این محلول‌ها باعث می شوند که پوست خشک شود و ممکن است بعد از آر اف فراکشنال، این خشکی باعث بروز حساسیت‌های شدید شود. روز بعد از آر اف فراکشنال حتما باید از ضد آفتاب مناسب استفاده کنید و تا یک ماه بعد از انجام عمل، در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرید و غیر از استفاده از ضد آفتاب از کلاه و یا چتر استفاده کنید.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا