اقتصادیکسب و کار ایرانی

آیا سرمایه گذاری در سنگ آهن سود یا زیان مالی دارد؟

سرمایه گذاری در بازار فولاد سود یا زیان مالی؟ سرمایه گذاری در بازار فولاد یکی از بهترین راه های حفظ ثروت در کشور محسوب می شود و در ایران سال هاست که رشد تورم مهار نشده است. در این موقعیت همه سعی می کنند با تبدیل پول به دلار، طلا، املاک، زمین و غیره ارزش سرمایه گذاری خود را حفظ کنند. برخی از افراد باهوش نیز فروش قطعات فولادی را انتخاب می کنند.

شکی نیست که بازدهی بازار آهن بالاست و در نتیجه باعث افزایش سرمایه و حفظ دارایی می شود. اما سرمایه گذاری در این بازار نیز مانند هر بازار دیگری ریسک ها و قوانین خاص خود را دارد. اگر کسی در این بازار سرمایه گذاری کند بدون اینکه بداند و در نظر بگیرد که چه چیزی باید به دست بیاورد و چه چیزی را نباید بدست آورد، سودی به دست نمی آورد. اما به راحتی خواص اولیه خود را نیز از دست می دهد.

اگر تا به حال به سرمایه گذاری در آهن فکر کرده اید، باید ایده خوبی داشته باشید با این حال، توصیه می کنیم که وقت خود را صرف کنید اطمینان حاصل کنید که تمام جنبه های بازار، ریسک ها، چالش ها و غیره را در نظر گرفته اید تا در آب نیفتد ما سعی خواهیم کرد هر آنچه را که قبل از سرمایه گذاری در این بازار باید بدانید را مرور کنیم قبل از اینکه به عملکرد این بازار در سال 1401 نگاهی بیندازیم، با یک مرور خوب شروع می کنیم

سال 1401; بهترین فرصت های سرمایه گذاری در بازار آهن

سال 1401 یکی از پرتلاطم ترین سال های مالی بود. به خصوص در نیمه دوم سال افزایش تورم به حدی رسید که حتی بسیاری از تحلیلگران اقتصادی را متعجب کرد. امسال قیمت پول بسیار بالا رفت و از آنجایی که این شاخص بر قیمت تمام کالاهای اساسی و مصرفی تاثیرگذار است، همه بازارهای مالی در تنگنا قرار گرفتند. از جمله این بازارها، بازار فولاد است. این بازار به دلایل مختلف بیش از سایر بازارها متاثر از نرخ ارز و دلار است. به محض اینکه دلار رفتار کاهشی یا افزایشی از خود نشان دهد، نرخ تمام مقاطع فولادی نیز تغییر خواهد کرد.

به همین دلیل در نیمه دوم سال 1401 که رشد دلار و در نتیجه فولاد بسیار سریع بود، بهترین فرصت های سرمایه گذاری در بازار آهن در اختیار فعالان این حوزه قرار گرفت. اکثر کسانی که در سال 1401 در این بازار سرمایه گذاری کردند توانستند سودهای کلانی به دست آورند.

مقایسه بازده سرمایه گذاری در فلزات و سایر بازارهای مالی

همانطور که اشاره کردیم در سال 1401 تمامی بازارهای مالی وارد رکوردهای تاریخی شدند. در سه ماهه دوم سال، بازار آهن نسبت به سال گذشته تقریبا دو برابر شد. به عنوان مثال قیمت تیرآهن فولادی در اسفند 1401 حدود 15200 تومان نسبت به اسفند 1400 افزایش یافت. رشد خارق العاده ای معادل 93 درصد. به همین ترتیب، اجزای دیگر مانند میلگرد رشد بی سابقه ای داشته اند. قیمت میلگرد نسبت به پایان سال 1400 حدود 9800 تومان افزایش یافت که حدود 55 درصد را به خود اختصاص داد.

از سوی دیگر، بازارهای مالی دیگر مانند: طلا، مسکن و خودرو نیز قطعا عقب نبودند. سکه های نقره و طلا بیشترین بازدهی را داشتند. قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی از ابتدا تا پایان سال 1401 تقریباً 142 درصد سودآوری داشت و پس از آن هر گرم طلا در سال گذشته با افزایش 113 درصدی در ردیف دوم پر سودترین بازارهای مالی قرار گرفت. . دلار که عامل اصلی این افزایش قیمت ها بود، از ابتدای سال 1401 تا پایان سال 85 درصد گران شد. پس از آن بازار سهام با رشد 42 درصدی و املاک با رشد 37 درصدی در رتبه های بعدی بازارهای مالی از نظر سودآوری قرار گرفتند.

آیا سرمایه گذاری در بازار فلزات سودآور است؟

همانطور که آمار 1401 نشان می دهد، سرمایه گذاری در بازار آهن در مقایسه با بازار بزرگ مالی مزایای قابل توجهی به همراه داشت. ناگفته نماند که این مشکل در سال های گذشته نیز تکرار شد و کارایی این بازار بر همگان ثابت شد. به عنوان مثال در سال 1400 سودآوری بازار میلگرد به 23.5 درصد رسید. اگر این بازده را با سایر سودهای بازار مانند سکه و دلار در 1400 مقایسه کنیم، این مشکل برای شما بیشتر ثابت می شود. زیرا ارز در آن سال تنها 0.4 درصد و دلار 8 درصد افزایش یافت.

بنابراین، همیشه توصیه می شود که تمام دارایی های خود را در یک سبد سرمایه گذاری نکنید، تا بتوانید در این بازار با دلار، طلا و غیره حساب باز کنید. به خصوص که کالاهای مصرفی آهن و در هر صورت مشتریان خاص خود را دارند این دوره ها به صنعت ساختمان محدود نمی شود. آنها همچنین در صنایع دیگری مانند خودروسازی، کشتی سازی و غیره استفاده می شوند اما قبل از ورود به این بازار باید به نکات مهمی که اشاره کردیم توجه کنیم

ارزش یک قطعه فلزی با وزن آن محاسبه می شود. بنابراین حتی خرید یک تن کوچک نیز به پول زیادی نیاز دارد. در نتیجه ورود به این بازار با سرمایه کم بسیار غیر منطقی و بسیار کاربردی به نظر می رسد.

از طرفی سرمایه گذاری های کلان در این بازار با ریسک بیشتری همراه است. زیرا سود و زیان بیشتری خواهد داشت. به همین دلیل قبل از اقدام باید همه جوانب را در نظر بگیرید و مطمئن ترین راه را در پیش بگیرید. در ادامه، مهم‌ترین عواملی را که باید در نظر بگیرید، مرور می‌کنیم.

یاد بگیرید که روند قیمت را پیش بینی کنید

همانطور که می دانید قیمت های این بازار به صورت روزانه مانند بازار طلا و دلار منتشر می شود. علاوه بر این، قیمت ها به شدت تحت تاثیر نرخ دلار، مشکلات سیاسی و اقتصادی کشور و … قرار دارند. در نتیجه دامنه نوسانات قیمت در این بازار زیاد است. به همان اندازه که اکثر افراد بی تجربه نگران قابل پیش بینی بودن هزینه میلگرد هستند یا خیر. یا می توانید قیمت فلزات دیگر را مقایسه کنید؟

با این حال، پیش بینی روند بازار کار آسانی نیست. به ویژه با توجه به وضعیت پیچیده و نگران کننده اقتصاد کشور در سال های اخیر، بار مجازات سنگین است. با این حال، برای یافتن بهترین فرصت های سرمایه گذاری در بازار فلزات، باید بتوانید شرایط بازار را تا حدی پیش بینی کنید. برای این کار باید مهم ترین عواملی را که بر ارزش این واحدها تأثیر می گذارد، بشناسید.

با عوامل موثر بر قیمت قطعات فولادی آشنا شوید

هنگام تعیین نرخ روزانه مقاطع فولادی چندین عامل در نظر گرفته می شود. برخی از این عوامل تاثیر بیشتری دارند و برخی دیگر می توانند به طور غیرمستقیم روند قیمت را تغییر دهند. منطقی است که برای سرمایه گذاری در آهن باید تمام این عوامل را زیر نظر داشته باشید که در زیر به مهمترین آنها اشاره می شود:

نرخ مبادله ای: قیمت دلار رابطه مستقیمی با نرخ ارز دارد. کوچکترین نوسان نرخ ارز باعث می شود این بازار دچار تلاطم شود. زیرا هر دو بازار مهم اقتصادی هستند. از طرفی این قطعات به عنوان یکی از کالاهای اصلی وارداتی و صادراتی به شمار می روند. این امر بازار را نسبت به نوسانات نرخ ارز حساس تر می کند.

قیمت طلا: پروفیل های فولادی نیز مانند طلا از فلزات گرانبها محسوب می شوند. در نتیجه طبیعی است که قیمت جهانی یا داخلی سکه و طلا رابطه مستقیمی با نرخ ارز این دوره ها داشته باشد.

شاخص جهانی: برای سرمایه گذاری مطمئن، باید بازار جهانی را نیز رصد کنید. شاخص جهانی فولاد عمدتاً توسط قیمت های صادراتی تامین کنندگان عمده ای مانند چین تعیین می شود. بنابراین، تحولات سیاسی، اقتصادی کوچک یا دیگر در این کشورها باعث تغییرات شدید در ارزش های جهانی می شود. از سوی دیگر، نسبت عرضه و تقاضای جهانی نیز ممکن است این شاخص را تغییر دهد.

شایان ذکر است که شاخص ملی ایران به عنوان یکی از صادرکنندگان قطعات فولادی می تواند بر قیمت جهانی فولاد تاثیرگذار باشد. اما این رابطه یک خیابان دو طرفه است. این بدان معناست که نرخ ارز ملی تحت تأثیر نرخ ارز جهانی است. زیرا بخشی از مواد اولیه و نیاز داخلی کشور از طریق واردات این واحدها تامین می شود.

رویدادهای اقتصادی و سیاسی امروز

تحولات سیاسی یا اقتصادی در هر نقطه از جهان می تواند به طور غیر مستقیم بر قیمت آهن در بازار تأثیر بگذارد. به خصوص اگر ایران یا کشورهای تامین کننده در این مسائل دخالت کنند، این تاثیر بیشتر محسوس خواهد بود. پس برای کار و سرمایه گذاری در بازار آهن باید اخبار داخلی و خارجی را بدانید. به خصوص اگر کوچکترین اشاره ای به تفاوت ایران با کشورهای دیگر متوجه شدید، حتما بیشتر توجه کنید.

عرضه و تقاضا

یکی از عوامل اصلی که می تواند قیمت یک محصول را تغییر دهد، میزان عرضه و تقاضا است. قیمت پروفیل فولادی نیز تحت تاثیر این عامل قرار دارد. البته فعالیت در این بازار نسبت به بازار طلا و دلار به سرمایه گذاری بیشتری نیاز دارد، بنابراین به ندرت شاهد افزایش ناگهانی تقاضا هستیم. اما برای تعیین بهترین فرصت سرمایه گذاری در بازار آهن، باید عرضه و تقاضا را نیز پیش بینی کرد.

برای مثال باید بدانید که در فصول سرد سال اغلب شاهد عملکرد نسبتا خوب بازار هستیم. بنابراین خرید در نیمه دوم سال و فروش در نیمه اول ریسک کمتری به نظر می رسد. البته بدیهی است که شرایط اقتصادی کشور گاه با این قانون مغایرت دارد. مانند نیمه دوم سال 1401.

سرمایه گذاری بلند مدت یا سرمایه گذاری کوتاه مدت؟

سرمایه گذاری در آهن هم برای کوتاه مدت و هم در بلندمدت امکان پذیر است. هر کدام از این نوع سرمایه گذاری ها مزایا و معایب خاص خود را دارند. در ادامه به اختصار هر دو روش را بررسی خواهیم کرد.

سرمایه گذاری در بازار آهن در بلندمدت

تجربه نشان داده است که قیمت آهن در ایران عموما به مرور زمان افزایش می یابد. بنابراین سرمایه گذاری در بلندمدت قطعا نتیجه خواهد داد. بنابراین می توانیم نتیجه بگیریم که ریسک کمتری در این نوع سرمایه گذاری می کنید. با این حال، برای رسیدن به سود مورد نظر، قطعاً باید مدت بیشتری صبر کنید. از طرفی برای اینکه ملک شما در این مدت ارزش خود را از دست ندهد باید سرمایه اولیه بالایی را به آن اختصاص دهید. علاوه بر این، باید هزینه نگهداری قطعات را در این مدت در نظر بگیرید.

به طور کلی فراموش نکنید که در مقایسه با سایر بازارهای مالی مانند طلا، دلار و املاک، این بازار قابلیت سرمایه گذاری بلندمدت را ندارد. قطعات فلزی بسیار خطرناک هستند. باید بدانید که اگر این قطعات به درستی نگهداری نشوند، خیلی زود زنگ می زنند و کیفیت خود را از دست می دهند. البته این افت کیفیت روی قیمت آنها در هنگام فروش تاثیر منفی می گذارد.

سرمایه گذاری کوتاه مدت

برای سرمایه گذاری در آهن آلات در کوتاه مدت باید توجه داشت که نوسانات این بازار بسیار بالاست. اگر بتوانید روند قیمت بازار را به درستی پیش‌بینی کنید، می‌توانید در کوتاه‌مدت با خرید و فروش بخش‌ها، سود زیادی به دست آورید. اول اینکه نیازی به سرمایه گذاری به اندازه روش قبلی ندارید. از طرفی در مدت زمان کوتاه تری به سود مورد نظر خواهید رسید.

با این حال، باید بدانید که در کوتاه‌مدت، قیمت‌ها به همان اندازه که احتمال دارد کاهش می‌یابد، افزایش می‌یابد. پس باید ریسک بالای آن را بپذیرید. بهتر است این نوع سرمایه گذاری را بدون تجربه یا دانش کافی از بازارهای مالی، اقتصاد و حتی سیاست انجام ندهید.

سودآورترین بخش را انتخاب کنید

تنوع پروفیل های فولادی بسیار زیاد است، از ورق و تیرآهن گرفته تا پروفیل، لوله و …. معمولاً سرمایه گذاری در هر یک از این بخش ها به صرفه است. با این حال، بهتر است بر روی بخش های پربازده تمرکز کنید. در زیر سودآورترین دوره های سرمایه گذاری را معرفی می کنیم:

میلگرد؛ بهترین زمان برای سرمایه گذاری در بازار سخت افزار

حتما می دانید که این قطعه یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی است در بسیاری از پروژه های عمرانی و شهری می توان ردپایی از این فازها را یافت علاوه بر این، این قطعه در صنایع دیگری مانند خودروسازی، ساخت ابزارآلات مختلف، ماشین آلات صنعتی و غیره نیز کاربرد دارد. یکی از دلایل بهره وری این بخش مصرف و تقاضای بالای آن است علاوه بر این، صادرات در این مرحله تقریباً همیشه بازار پررونقی دارد

از سوی دیگر، قیمت این بخش تا حدودی تحت کنترل دولت عرضه کننده این بخش در بورس بود. به همین دلیل سرمایه گذاری در آن با ریسک کمتری همراه خواهد بود. البته فراموش نکنید که قیمت انطباق را چند ماه قبل از سرمایه گذاری از طریق یک مرجع معتبر نظارت کنید. در این صورت می توانید با پیش بینی روند بازار بهترین فرصت سرمایه گذاری را در بازار آهن پیدا کنید.

پرتو؛ یک دوره مناسب دیگر برای سرمایه گذاری

این قطعه یکی از مصالح ساختمانی است که فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری محسوب می شود. این قطعه فلزی در شکل ها و اندازه های مختلف تولید می شود. ما توصیه می کنیم متداول ترین اندازه ها و سبک ها را انتخاب کنید. در ایران از انواع IPE 12 تا 20 معمولا در کارخانه های صنعتی استفاده می شود.

بهترین روش های خرید را برای سرمایه گذاری در بازار آهن انتخاب کنید

تجهیزات در مراکز مختلف به فروش می رسد. از کارخانه ها گرفته تا موسسات خرده فروشی. این در حالی است که کارخانه ها این قطعات را با کمترین قیمت به فروش می رسانند. با این حال معمولا محصولات زیر 22 تن را نمی فروشند. از طرفی خرید مستقیم از آنها به دلیل شرایط خاصی که توسط آنها تعریف شده است; مشکلات زیادی مانند تعداد زیاد متقاضیان وجود دارد.

پس بهتر است سراغ شرکت ها یا شرکت ها بروید. برای سرمایه گذاری توصیه می کنیم از تجار خرید کنید. زیرا این مراکز معمولاً ارتباط مستقیمی با کارخانه ها دارند و قطعات را مستقیماً از این سازندگان تامین می کنند. در نتیجه آنها محصولاتی را با قیمت مناسب در اختیار شما قرار می دهند.

در هر صورت مراقب باشید که برای یک سرمایه گذاری مطمئن باید یک مرکز مطمئن را انتخاب کنید. زیرا کیفیت دوره ها بسیار متفاوت است و خرید دوره بی کیفیت جز ضرر برای شما سودی ندارد. بازرگانی آراد آهن یکی از آن مراکزی است که می تواند شریک مطمئنی برای سرمایه گذاری سودآور، ارائه قیمت های بسیار مناسب، فراهم آوردن شرایط نگهداری و … باشد. برای اطلاعات بیشتر و آشنایی با این شرکت می توانید به سایت www.aradahan.com این مجموعه مراجعه کنید.

آیا می توانید انتظار خرید از بورس داشته باشید؟

گاهی اوقات بخش هایی با قیمت های بسیار مطلوب در بورس ارائه می شود. اما با شرایط بسیار خاص. به عنوان مثال، قبل از خرید باید کد سهام را دریافت کنید. همچنین خرید فقط با میانجیگری و به صورت مزایده امکان پذیر است که شانس موفقیت بسیار کمی دارد. مهم ترین نکته این است که شما باید مجوز ساخت پروژه را داشته باشید تا به عنوان مصرف کننده واقعی این سهمیه دولتی قرار بگیرید.

قبل از سرمایه گذاری در سخت افزار، شرایط نقدینگی را در نظر بگیرید

فراموش نکنید که فلزات مانند دلار یا طلا نیستند که بتوانند پول شما را در هر زمان برداشت کنند. وقتی بازار در رکود است، یافتن مشتریان خوب کار آسانی نیست. علاوه بر این باید زمانی بفروشید که قیمت در سطح بالایی قرار دارد تا بتوانید به سود مورد نظر خود برسید. اعطای این شرایط گاهی زمان می برد.

بنابراین توصیه می کنیم تمام دارایی های خود را در این بازار سرمایه گذاری نکنید. به ویژه دارایی های اصلی خود مانند مسکن، خودرو و غیره را به سخت افزار تبدیل نکنید تا دچار مشکل نشوید.

هزینه حمل و نقل و ذخیره سازی را فراموش نکنید

باید بدانید که هنگام خرید فولاد به مقدار زیاد، هزینه حمل و نقل کالای شما افزایش می یابد. به خصوص اگر فاصله بین نقطه شروع و مقصد زیاد باشد.

علاوه بر این باید فروشگاه مناسبی را برای نگهداری این قطعات در نظر بگیرید. اگر این قطعات با دیوار، کف و غیره در تماس باشند و یا در انباری مرطوب و بدون تهویه مناسب نگهداری شوند، به زودی خراب می شوند. این خراب شدن آنها را بی مصرف می کند و هیچکس تمایلی به خرید و خوردن آنها نخواهد داشت. بنابراین قبل از سرمایه گذاری در سهام فلزی حتما این نکات را در نظر بگیرید.

سرمایه گذاری در بازار سخت افزار؛ فرصتی بی نظیر برای کسب سود بیشتر

اهمیت بالای فولاد در صنعت و اقتصاد، مصرف بالای این قطعات در صنایع مختلف و …. سرمایه گذاری در فولاد را به یک فرصت طلایی تبدیل کنید. وضعیت فعلی این بازار در سال های اخیر به خوبی نشان داده شده است. گاهی اوقات سودآوری این بازار از بازارهای مالی بزرگ مانند دلار و طلا بیشتر است. البته سرمایه گذاری در این بازار با در نظر گرفتن بایدها و نبایدها سودآور خواهد بود. به عنوان مثال، شما باید مقداری دانش از تجزیه و تحلیل بازار و تجربه در پیش بینی قیمت داشته باشید. همچنین سودمندترین قسمت ها را بشناسید. شرایط نگهداری قطعات و ده ها مورد دیگر که در این مقاله به آنها پرداخته ایم را در نظر بگیرید.

تحریریه سی وی نت

خبرنگار اجتماعی با تمرکز بر مسائل توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست.
دکمه بازگشت به بالا