اقتصادیکسب و کار ایرانی

آشنایی با انواع پارچه فوتر

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

سوالات زیادی در مورد این پارچه جذاب پاییز و زمستان وجود دارد که در بالا به آن ها اشاره شد. اگر قصد خرید پارچه فوتر را دارید اما به دلیل نداشتن اطلاعات کافی از انتخاب خود مطمئن نیستید، در ادامه با این مطلب همراه باشید تا با انواع پارچه فوتر آشنا شوید.

با نزدیک شدن به فصول پاییز و زمستان، نام پارچه فوتر دوباره بر سر زبان ها می آید. پارچه فوتر که یکی از ضخیم ترین انواع پارچه است، برای دوخت پوشاک پاییزه و زمستانه مورد استفاده قرار می گیرد. پارچه فوتر به انگلیسی ملتون melton نام دارد که مصارف متنوع و گسترده ای دارد. از پارچه فوتر لباسی برای طراحی و تولید مانتو پاییزه، پالتو، کت و غیره می توان بهره برد. اما سوال های زیادی در مورد این پارچه گرم و کاربردهای آن در ذهن ایجاد می شود. آیا پارچه فوتر انواع مختلفی دارد؟ از کجا می توان تشخیص داد که کدام نوع فوتر برای چه نوع لباسی مناسب است؟ ویژگی های کلی پارچه فوتر پیست؟ پارچه فوتر باکیفیت چه خصوصیاتی دارد؟ پارچه فوتر لطیف است یا تنخور آن باعث خارش بدن می شود؟ هنگام خرید پارچه فوتر باید به چه نکاتی توجه کرد؟

سوالات زیادی در مورد این پارچه جذاب پاییز و زمستان وجود دارد که در بالا به آن ها اشاره شد. اگر قصد خرید پارچه فوتر را دارید اما به دلیل نداشتن اطلاعات کافی از انتخاب خود مطمئن نیستید، در ادامه با این مطلب همراه باشید تا با انواع پارچه فوتر آشنا شوید.

خصوصیات کلی پارچه فوتر

نوعی پارچه ضخیم است که با الیاف پشم، ترکیب پشم و موهر، ترکیب پشم و پلی استر یا ترکیب ویسکوز و پلی استر تولید می شود. این پارچه که به دلیل تراکم زیاد و الیاف پشم، بسیار گرم است. با وزن متوسط تا سنگین تولید می شود. زیردست پارچه فوتر کمی نمد مانند است و پرزهای بسیار کوتاهی سطح آن را می پوشاند. این پارچه در مرحله تکمیل شانه زده می شود تا پرزهای سطح آن یکدست شوند و زیردستی کاملا لطیف و نرم داشته باشد.

یکی دیگر از ویژگی های اصلی پارچه فوتر این است که اغلب به صورت تک رنگ تولید می شود. تنها مدل دورو آن ممکن است که طرحدار و یا چند رنگ باشد. البته در سال های اخیر به استفاده از دستگاه های چاپ دیجیتال انواع طرحدار آن نیز در بازار مشاهده می شود. بافت پارچه فوتر که معمولا جناغی یا ساده است از تراکم بالایی برخوردار است. تراکم زیاد بافت این پارچه در کنار الیاف پشم آن موجب شده تا پارچه فوتر انتخابی فوق العاده برای آب و هوای سرد شود. فرم پذیری عالی و ایستایی محکم از خصوصیات پارچه فوتر مرغوب است. هر کدام از ویژگی هایی که در بالا به آن ها اشاره شد در تعیین قیمت، وزن و مرغوبیت پارچه فوتر تاثیرگذار است. به همین خاطر در ادامه با معرفی انواع پارچه فوتر با ویژگی های خاص هر کدام بیشتر آشنا می شویم.

پارچه فوتر پالتویی

به طور کلی به تمامی مدل های پارچه فوتر که وزن سنگین و ایستایی محکم تری دارند.  گفته می شود. این پارچه علاوه بر وزن زیاد، تراکم بافت و به همان نسبت دوام بیشتری دارند. برای دوخت پارچه فوتر پالتویی اغلب از آستر استفاده می شود. پارچه فوتر پالتویی دارای انواع ترک، ایرانی و ایتالیایی است که نوع ترک و ایتالیایی آن از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند. در صورت انتخاب پارچه فوتر پالتویی مرغوب و مناسب، می توان از پالتو دوخته شده تا سال های زیادی بهره برد. این پارچه فرم پذیری بسیار خوبی دارد و برای دوخت پالتو های کلاسیک و کتی بسیار مناسب است.

پارچه فوتر کوبیده

پارچه فوتر کوبیده از دیگر مدل های پارچه فوتر پالتویی است که ایستایی کاملا محکم و طول عمر بالایی دارد. در این پارچه علاوه بر شانه زدن هنگام تکمیل پارچه، کوبیدن پارچه نیز انجام می شود تا تراکم پارچه بیشتر شود. همچنین پارچه فوتر کوبیده ظاهری نمدی تر نسبت به انواع دیگر پارچه فوتر دارد. برخی از پارچه های فوتر دارای پرز های بلند تر هستند و این پرز ها باعث جهت دار شدن پارچه می شود. اما پرز های پارچه فوتر کوبیده کاملا کوتاه شده و نمدی شکل شده است.

مهم ترین ویژگی  باکیفیت این است که پارچه در طول زمان و با استفاده به راحتی گلوله گلوله نمی شود و پرز نمی دهد. برخی از انواع نامرغوب پارچه فوتر کوبیده، با وجود استفاده از این روش تکمیل، همچنان گلوله می شود و پرز می دهند. برای اطمینان از کیفیت این پارچه بهتر است آن را از پارچه فروشی های معتبر خریداری کرد. پارچه فوتر کوبیده برای دوخت انواع پالتو کلاسیک، رسمی و کژوال مناسب است.

پارچه فوتر ساده

همان طور که از نام این پارچه پیداست، نوع ساده پارچه فوتر که بافت و تکمیل آن به روش معمول است گفته می شود. پارچه فوتر ساده به صورت تک لا بافته می شود و وزنی متوسط تا سنگین دارد. الیاف سطح این پارچه شانه زده و بنا به درخواست سفارش دهنده کوتاه می شود. پارچه فوتر ساده ممکن است نمدی و یا پرزدار باشد.

پارچه فوتر ساده مرغوب با استفاده متدوال و روزمره گلوله نمی شود. اما پارچه فوتری که با ترکیب پشم و موهر تولید شده باشد ممکن است سریع تر از دیگر مدل های پارچه فوتر ساده گلوله شود و پرز دهد.

فوتر چاپی

پارچه فوتر چاپی به نوعی از پارچه فوتر طرحدار گفته می شود که با استفاده از دستگاه های چاپ دیجیتال منقوش می شود. زمینه اصلی پارچه فوتر چاپی اغلب پارچه فوتر ساده سفید رنگ است. انتخاب رنگ سفید برای جلوه بهتر رنگ های چاپ به روی پارچه فوتر است. برای انتخاب طرح و رنگ برای پارچه فوتر چاپی هیچ محدودیتی وجود ندارد و تمامی نقوش مانند نقوش هندسی، چهارخانه، گلدار، کودکانه و غیره را می توان برای طیف وسیع مشتریان در نظر گرفت.

پارچه فوتر دورو

برخی از پارچه های فوتر به روش دولا بافی تولید می شود و هر دو طرف پارچه قابل استفاده است. به این مدل پارچه، پارچه فوتر دورو گفته می شود. در نحوه تولید پارچه فوتر دورو، از سه دسته و یا بیشتر نخ تار و پود استفاده می شود و دو لایه پارچه بافته می شود. این پارچه به گونه ای بافته می شود که هر دو لایه پارچه به هم متصل هستند و دوام و تراکم عالی دارند.

فوتر نازک یا گرم پایین

همان طور که قبلا به آن اشاره شد، پارچه فوتر از وزن متوسط تا سنگین قابل تولید است. پارچه فوتر با وزن متوسط یا نازک یکی دیگر از مدل های محبوب پارچه فوتر است. پارچه فوتر نازک که به صورت تک لا بافته می شود. ایستایی کمتری نسبت به انواع دیگر این پارچه دارد. ضخامت کمتر و تراکم بافت کمتر این پارچه موجب شده تا برای آب و هوای خیلی سرد مناسب نباشد.

تشخیص پارچه فوتر مرغوب

برای تشخیص پارچه فوتر باکیفیت باید به نکات مختلفی از جمله الیاف، تراکم بافت، وزن و قیمت پارچه توجه کرد. به طور معمول قیمت پارچه فوتر درجه یک اختلاف قابل توجهی با قیمت پارچه فوتر معمولی دارد. به عنوان مثال اگر قیمت پارچه فوتر درجه یک متری ۳۶۰ هزار تومان باشد. پارچه فوتر معمولی زیر ۱۵۰ هزار تومان قیمت دارد. اما توجه داشته باشید که هر قیمت بالایی نشان دهنده کیفیت پارچه نیست و حتما از فروشگاه های معتبر و مطمئن خرید خود را انجام دهید.

بیشترین الیاف مورد استفاده برای پارچه فوتر، الیاف پشم طبیعی است که ظاهری مات و نیمه مات دارد. اگر هنگام خرید متوجه درخشش و براق بودن پارچه فوتر شدید. بدانید که در تولید آن از مقدار بسیار زیادی الیاف مصنوعی استفاده شده است و کیفیت بالایی ندارد. علاوه بر ظاهر پارچه فوتر، می توان با سوزاندن بخشی از تار یا پود و بویی که از آن به مشام می رسد متوجه طبیعی بودن الیاف و مرغوبیت آن شد.

الیاف پشم هنگام سوختن بویی شبیه به بوی موی سوخته یا گوگرد می دهد و خاکستر آن شکننده و سیاه رنگ است. علاوه بر الیاف، تراکم بافت بالا، به طوری که تار و پود پارچه فوتر به راحتی قابل دیدن نباشد. از دیگر خصوصیات پارچه فوتر باکیفیت است. همچنین وزن زیاد پارچه فوتر در کنار تراکم بافت زیاد، نشان دهنده استفاده از الیاف مرغوب پشم است.

نکات مهم خرید و دوخت پارچه فوتر

اولین نکته در مورد خرید پارچه فوتر، انتخاب پارچه بر اساس مدل و فرم لباس است. همچنین به دلیل آزاد بودن لباس های زمستانی بهتر است هنگام تعیین متراژ مورد نیاز دقت کرد. نکته مهم دیگر که باید هنگام خرید پارچه فوتر به آن دقت کرد، پرزدار بودن پارچه است.

در صورتی که پارچه دارای پرزهای جهت دار باشد. باید الگو ها در یک جهت به روی پارچه چیده شوند، بنابراین به متراژ بیشتری پارچه نیاز است. برای اطمینان خاطر بیشتر در مورد میزان عرض پارچه باید از فروشنده سوال کرد. در صورت نیاز درخواست کرد که عرض پارچه رو برایتان اندازه گیری کند.

در مورد دوخت پارچه فوتر و یا دیگر پارچه های پشمی دانستن این نکته لازم است که باید کل پارچه قبل از دوخت مرطوب و سپس اتوکشی شود. الیاف پشم ممکن است کمی اتورفت داشته باشند و با این کار اتورفت آن ها گرفته می شود. برای دوخت پارچه فوتر از سوزن کاملا تیز ترجیحا شماره ۱۶ یا ۱۸ استفاده شود. علاوه بر این برای دقت بیشتر برش، بهتر است اپارچه فوتر، برای پوست های حساس بسیار عالی است. این پارچه در عین گرم بودن، وزن سنگینی ندارد و پالتو و شنل های فوتر حس سنگینی به شما نمی دهند. این پارچه عالی در قسمت بیرونی نرم است و قسمت داخلی آن نیز، لطیف می باشد. این نرم و لطیف بودن باعث شده که لباس های دوخته شده با فوتر، راحت باشند.

یکی از مسائلی که طرفداران مد و پوشاک با آن مواجه هستند، تشخیص پارچه با کیفیت است. هنگام خرید لباس اغلب ما با اعتماد به برند و با تکیه بر اعتبار برند لباس خود را انتخاب می کنیم و یقین داریم که کیفیت پارچه و دوخت لباس مناسب هزینه ای که پرداخته ایم است. اما هنگامی که قصد خرید پارچه برای سفارش لباس به خیاط را داریم، متوجه می شویم که شناخت کافی از پارچه با کیفیت نداریم.

در این مورد نیز می توان با خرید از فروشگاه های معتبر، از کیفیت پارچه مورد نظر خود مطمئن بود. اما در صورتی که اولین بار است که قصد خرید پارچه ای را دارید، بهتر است که در مورد شناخت آن پارچه اطلاعاتی کسب کنید.

تاریخچه پیدایش پارچه فوتر

اگر بخواهیم اولین کشور تولید کننده فوتر را نام ببریم، متاسفانه اطلاعاتی در دست نداریم؛ اما می توانیم این فرض را داشته باشیم که منشا فوتر در یکی از کشورهای تولید کننده پارچه پنبه بوده است. یعنی تاریخچه اولیه این پارچه در ابتدا به کشور هند، مکزیک یا مصر بر می گردد.

پارچه فوتر چیست؟

فوتر یکی از انواع پارچه های زمستانه پشمی می باشد. این پارچه حس لمسی بسیار لطیفی دارد. این پارچه یکی از پارچه های گرم است به همین دلیل دوخت انواع پالتو، شنل و لباس های زمستانه را با آن پیشنهاد می کنیم. لطافت، گرما و جنس عالی این پارچه باعث شده که طرفداران زیادی داشته باشد.

از معایب پارچه فوتر چه می دانید؟

در این وهله معایب پارچه فوتر را بررسی می کنیم. پارچه های فوتر تهیه شده از الیاف صد در صد طبیعی، دارای قیمت بالاتری نسبت دیگر  پارچه ها هستند.

اگر فوتر را از فروشگاه معتبر تهیه نکنید و فوتر بی کیفیت تحویل بگیرید، به مرور زمان جمع می شود. همچنین دچار افت کیفیت قابل توجهی نیز می شود. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم که حتما پارچه را تست کنید. دست خود را در جهت مخالف الیاف پارچه بکشید، در صورتی که الیاف پارچه جمع شوند، نشان می دهد که پارچه از درصد زیادی الیاف مصنوعی تهیه شده است.

به دلیل ضخامت بالا و گرمای قابل توجه فوتر تنها می توانید با آن لباس های زمستانه بدوزید. همچنین لباس های دوخته شده با فوتر را تنها می توان در آب و هوای سرد استفاده کرد.

انواع پارچه فوتر

اگر بخواهیم پارچه های فوتر را بر اساس نوع طراحی و ظاهر بررسی کنیم باید بگوییم که به سه دسته تقسیم بندی می شوند.  این دسته بندی شامل فوتر ساده، فوتر طرح دار و فوتر استرج می شود. هر کدام از این دسته بندی ها رنگ‌بندی های خاص خود را دارند. نمی توانیم بگوییم که کدام یک از این دسته بندی های پارچه فوتر بهتر است. هر کدام از آن ها دارای ویژگی های متفاوتی می باشند.

پارچه فوتر ساده

لازم به ذکر است که فوتر ساده در بازار با کیفیت های بالا و پایین به فروش می رسد. بر اساس میزان پشم طبیعی و مصنوعی به کار رفته شده در این نوع پارچه، این پارچه ها با یکدیگر تفاوت دارند.

اگر می خواهید پارچه های بی کیفیت فوتر را از انواع با کیفیت آن تشخیص دهید، اتو کشی این پارچه است. اگر این پارچه را اتو کردید و سپس روی پارچه برق افتاد، یعنی این پارچه بی کیفیت و نامرغوب می باشد.

پارچه فوتر با کیفیت دارای درخشندگی خاصی می باشد. اما فوتر بی کیفیت دارای ظاهری بسیار درخشان و براق است. به همین دلیل براقیت و درخشندگی را در خرید فوتر، معیار قرار ندهید. سطح پارچه فوتر با کیفیت پس از اتو کشی برق نمی افتد.

مقاله مرتبط:

انواع پارچه فوتر

فوتر دارای انواع گوناگونی از قبیل پارچه فوتر کشمیر پارچه فوتر ترک پارچه فوتر پالتویی فوتر ایتالیایی و همچنین پارچه فوتر کوبیده است. فوتر کشمیر یکی از گرم ترین و با کیفیت ترین انواع فوتر می‌باشد. اگر قصد خرید یک پارچه با کیفیت و گرم از نوع  فوتر را دارید پارچه کشمیر را به شما پیشنهاد می کنیم.

همیشه پارچه های ترک به بالا بودن کیفیت، مشهور هستند. فوتر ترک نیز از این قضیه مستثنا نمی باشد. خوب است بدانید که با انواع پارچه فوتر ترک می توانیم پالتو و کت های بسیار خوش فرم بدوزید. به همین دلیل اگر حالت عالی و خوش فرم، خرید پارچه فوتر ترک را به شما پیشنهاد می کنیم.

همانطور که از نام پارچه فوتر پشمی پیداست، در تولید این پارچه از الیاف پشمی استفاده شده و بسیار گرم می باشد. پارچه با حس لطافت ای عالی و گرمایی فوق العاده، خالق لباس های عالی زمستانی برای شما خواهد بود. اگر بخواهیم یکی از مرغوب ترین و با کیفیت ترین پارچه های فوتر را معرفی کنیم، باید فوتر ایتالیایی را نام ببریم. دوام بسیار بالای فوتر ایتالیایی، از مشخصه‌های اصلی آن می باشد.

تنوع بی نظیر در رنگ

یکی از عالی ترین ویژگی پارچه فوتر، تولید آن در انواع رنگ بندی های مختلف است. رنگ بندی های چشم نواز و فوق العاده این پارچه، امکان دوخت هر سبک لباسی را به شما می دهند. فرقی نمی کند که به رنگ های شاد و براق علاقه دارید یا رنگ های خنثی؛ زیرا پارچه فوتر در انواع و اقسام رنگ‌های شاد، تیره و خنثی به عرضه رسیده است. با پارچه فوتر سرمه ای و مشکی میتوانید انواع کت و پالتو های کاربردی و کلاسیک خاص و زیبا را بدوزید.

 قیمت پارچه فوتر

یکی از سوالات اساسی در خرید پارچه فوتر ، قیمت این پارچه می باشد. خوب است بدانید که قیمت این پارچه، بر اساس نوع آن متفاوت می باشد. برای نمونه قیمت پارچه فوتر ترک نسبت به فوتر معمولی، گرانتر می باشد. زیر و الیاف پارچه متفاوت بوده و ویژگی های جالب توجهی دارد.

همچنین قیمت بالای فوتر ترک، به دلیل ضخامت آن است. این پارچه ها به صورت ضخیم تولید شده‌اند و در نتیجه قیمت آنها بالاتر می باشد. اگر قصد خرید پارچه فوتر مقرون به صرفه تر را دارید باید به سراغ انواع فوتر با ضخامت متوسط بروید. فوتر با ضخامت بالا را می توانید برای دوخت لباس هایی که بسیار گرم هستند مانند پالتو‌ و کت های بسیار ضخیم استفاده کنید. اما فوتر با ضخامت متوسط را برای دوخت پالتوهای پاییزه پیشنهاد می کنیم.

ویژگی های فوتر در یک نگاه

در فرایند تولید این پارچه زمستانه از الیاف پشم استفاده شده است؛ در نتیجه خالق لباس های گرم و فوق العاده ای می باشد. جلوه ظاهری پارچه فوتر مشابه پارچه نمدی است.

پرزهای الیاف این پارچه و تراکم بالای آن باعث شده که تار و پود پارچه نامشخص باشد. جالب است بدانید نام دیگر فوتر، پارچه ملتون است. کاربرد ویژه فوتر در دوخت انواع کت و پالتوهای زنانه و مردانه می باشد.

یکی از ویژگی های عالی این پارچه، شکل گرفتن راحت آن با حرارت و بخار می باشد. به موجب این ویژگی فوتر، پالتو و کت های فوتر بسیار زیبا و خوش فرم شکل می گیرند. استحکام و ماندگاری بالای پارچه فوتر یکی دیگر از مزایای عالی آن است. در واقع می توانید پالتو و کت های زیبا و خاص با طول عمر بسیار بالا با این پارچه بدوزید. رنگبندی پارچه فوتر بسیار جذاب و گوناگون است و برای دوخت لباس های دلخواه شما مناسب است.

کاربردهای بی شمار

تنوع بالا در رنگ پارچه فوتر، امکان دوخت لباس های دلخواهتان را به شما می دهد. در واقع کت و پالتو با هر رنگی که مد نظر داشته باشید را می توانید با این پارچه بدوزید. البته جذابیت پالتو و کت های فوتر طوسی انکار ناپذیر هستند.

برای داشتن یک استایل مینیمال و زیبا پارچه فوتر طوسی، مشکی یا سفید تهیه کنید. شاید برایتان عجیب باشد اگر بدانید که پارچه فوتر یک پارچه خوش دوخت است. این پارچه بر خلاف ضخامتی که دارد، دارای روش های دوخت راحتی می باشد.

معرفی 5 راه جالب برای تشخیص پارچه فوتر

در ادامه 5 راه جالب را برای تشخیص فوتر معرفی می کنیم. با انجام این راهکارها مطمئن می شوید که پارچه ای با کیفیت و عالی تهیه کرده اید.

اگر به طور خلاصه بخواهیم این موارد را بیان کنیم باید بگوییم که است جلوه ظاهری، سوزاندن پارچه، نوع تراکم، گلوله نشدن و سطح نرم و لطیف برای تشخیص فوتر به کمک شما می آیند. در ادامه این ترفندهای کاربردی را به تفصیل توضیح می دهیم.

راه اول: استفاده از الیاف طبیعی و مرغوب

الیاف پشم های متنوع، از نظر درخشش و ماتی بسیار متفاوت هستند اما اکثر پارچه های پشمی مات و نیمه مات هستند. پارچه فوتر نیز از این قاعده مستثنی نیست. پارچه های فوتر که با الیاف طبیعی پشم بافته شده باشند، مات و نیمه مات هستند. اما الیاف مصنوعی غالبا ظاهری براق و درخشنده دارند.

اگر فوتری که قصد تهیه آن را دارید، براق و نیمه براق است، نشان دهنده میزان زیاد الیاف مصنوعی در آن است. براق بودن این پارچه و استفاده از الیاف مصنوعی زیاد حاکی از نامرغوب بودن و کیفیت پایین پارچه است. ترکیب الیاف پشم با مقدار کمی الیاف مصنوعی باعث اصلاح ویژگی های نامناسب پشم می شود. به همین دلیل آنهایی که مات (تماما الیاف پشم) و نیمه مات (ترکیب الیاف پشم و کمی الیاف مصنوعی) هستند از کیفیت بالاتری برخوردارند.

حتما بخوانید:

راه دوم: سوزاندن فوتر برای تشخیص الیاف

همان طور که گفته شد استفاده از الیاف طبیعی پشم باعث مرغوب شدن فوتر می شود. برا تشخیص این که از الیاف طبیعی پشم در این پارچه استفاده شده است، می توانید از نخ های تار و پود، یک عدد جدا کنید و هر کدام را به صورت مجزا بسوزانید و واکنش های آن ها را بررسی کنید.

الیاف پشم هنگام نزدیک شدن به شعله، گداخته می شود و از شعله دور می شود. الیاف پشم به آرامی می سوزد و کمی ذوب می شود. این الیاف خود به خود خاموش می شوند و هنگام سوختن بوی موی سوخته می دهند. خاکستر باقی مانده از الیاف پشم، نامنظم، سیاه، شکننده است.

راه سوم: تراکم بافت بالا و وزن زیاد

یکی از مشخصه های اصلی فوتر سنگین وزن بودن و تراکم بافت زیاد آن است. اگرچه الیاف پشم سبک وزن هستند اما به دلیل تراکم بافت زیاد، این پارچه در گروه پارچه های سنگین وزن قرار می گیرد. با توجه به ضخامت و وزن فوتر، تراکم بافت آن مشخص می شود. هر چه ضخامت کمتر و وزن بیشتر باشد، تراکم بافت پارچه بیشتر است و بالعکس.

پارچه های با تراکم بافت بالا، مرغوبیت و دوام بیشتری دارند. همچنین از ایستایی فوتر می توان تراکم و وزن آن را حدس زد. اگر ایستایی محکم تر و وزن بیشتری داشته باشد، تراکم بافت آن بالاتر و در نتیجه با کیفیت تر است. تراکم بافت زیاد باعث می شود که تار و پود پارچه کاملا در هم تنیده شود و مقاومت بیشتری در برابر سایش، وزش باد و نفوذ آب به داخل لباس داشته باشد.

راه چهارم: گلوله نشدن پارچه فوتر مرغوب

یکی از معایب پارچه های پشمی، گلوله شدن و پرز دادن الیاف آن ها است. فوتر نیز به عنوان پارچه ای پشمی، ممکن است که این مشکل را داشته باشد. البته گلوله شدن و پرز دادن پارچه، رابطه مستقیمی با کیفیت پارچه دارد. در پارچه های فوتر مرغوب، سطح پارچه گلوله گلوله نمی شود.

برای امتحان کردن، ناخن و یا پارچه ای دیگر را به روی سطح فوتر مورد نظر خود بکشید. اگر الیاف و پرز های آن جدا شد و گلوله گلوله شد، نشانه کیفیت پایین و نامرغوب بودن پارچه است.

راه پنجم: پارچه فوتر با سطحی نرم و لطیف

فوتر به عنوان نرم و لطیف ترین پارچه پشمی شناخته می شود. الیاف پشم به دلیل وجود پرز های روی آن، زبر هستند و در تماس با پوست احساس خارش ایجاد می کنند. این زبری و ایجاد خارش یکی از ویژگی های پارچه های پشمی به جز فوتر به شمار می رود. فوتر به دلیل اینکه پس از بافت الیاف آن شانه و قیچی می شود، سطحی نرم و لطیف دارد.

برای تشخیص اینکه فوتر انتخابی تان کیفیت خوبی دارد می توانید به زیردست آن توجه کنید. البته فوتر به قدری نرم نیست که بدون نیاز به آستر بتوان آن را مستقیم به روی سطح بدن پوشید. اما در مقایسه با دیگر پارچه های پشمی لطافت ملایمی دارد. زیردست پارچه های فوتر مرغوب، در جهت خواب الیاف، نرم و لطیف است و ایجاد خارش نمی کند. اگر فوتر زیردستی زبر داشته باشد، نشان از تکمیل نادرست پارچه است و کیفیت و مرغوبیت پارچه کم می باشد.

خرید پارچه فوتر

فوتر در انواع مختلف تهیه و به بازار ارائه می شود. برای اینکه خرید بهتری را تجربه کنید ابتدا نیاز و هدف خود را مشخص کنید. پس از مشخص کردن هدف خود از خرید پارچه فوتر، نسبت به انواع آن آگاهی کسب کنید. اطلاع از انواع مختلف فوتر به شما کمک می کند با درنظر گرفتن هدفتان خرید بهتری را تجربه کنید.

فوتر مناسب معمولا خیلی سبک و همچنین خیلی سنگین نیست بلکه وزن آن در میزان متوسطی است. دقت کنید که پارچه از لحاظ کیفیت رنگ و میزان براق بودن مناسب باشد. برخی از انواع پارچه فوتر به مرور زمان رنگ و حالت اولیه خود را از دست می دهند. کیفیت پایین رنگ پارچه باعث می شود پس از مدت کوتاهی استفاده پارچه و لباس شما کهنه به نظر برسد و جلوه و زیبایی اولیه خود را از دست بدهد.

وزن پارچه فوتر

وزن سبک برای فوتر به عنوان یک مزیت در نظر گرفته می شود. البته منظورمان وزن خیلی سبک نیست. زیرا وزن خیلی سبک نشان از بی کیفیت بودن پارچه است. وزن سبک پارچه نباید مانع از ضخامت و گرم بودن پارچه باشد. این پارچه عمدتا برای دوخت لباس های زمستانی استفاده می شود و گرم بودن جز مولفه های اصلی آن به حساب می آید.

براق بودن زیاد الیاف پارچه نشان دهنده درصد زیاد الیاف مصنوعی به کار رفته در آن است. وجود بیش از حد الیاف مصنوعی در پارچه، کیفیت آن را کاهش می دهد. پارچه ای که الیاف آن پشم باشد، دارای میزان محدودی خاصیت ارتجاعی است.

الیاف استفاده شده در پارچه

نوع الیاف استفاده شده در پارچه تاثیر مستقیمی بر کیفیت آن دارد. فوتر از الیاف طبیعی و مصنوعی تهیه می شود. مسلما الیاف طبیعی کیفیتی بهتر و به تناسب آن قیمتی بالاتر دارند. براق بودن زیاد پارچه نشان از وجود الیاف مصنوعی در آن است. الیاف پارچه فوتر با کیفیت در صورت برخورد و سایش با دیگر پارچه ها جمع نمی شود.

برای اطمینان از کیفیت پارچه و گلوله و جمع شدن آن، می توانید هنگام خرید قسمتی از پارچه را به  سطح پارچه دیگری بکشید. درصورتی که پارچه حالت جمع شدن به خود گرفت، از خرید آن صرف نظر کنید. قبل از خرید  بهتر است بودجه خود را درنظر بگیرید و خرید خود را متناسب با آن انجام دهید.

خرید پارچه فوتر با کیفیت

به طور کلی سعی کنید فوتر با کیفیت برای تهیه لباس هایتان تهیه کنید. فوتر با کیفیت علاوه بر طولانی بودن عمر مفید، اتوکشی راحت تری را به دنبال دارد. از جمله ویژگی های فوتر بی کیفیت این است که در زمان اتو کشی برق می افتد و جذابیت و زیبایی آن کاهش پیدا می کند.

فوتر از الیاف طبیعی و مصنوعی تهیه می شود. همیشه وجود درصدی از الیاف مصنوعی در فوتر طبیعی است. اما باید توجه داشت فوتری که صد درصد الیاف آن مصنوعی باشد، پارچه ای نامرغوب و بی کیفیت به حساب می آید. بنابراین به ترکیب پارچه و نوع الیاف به کار رفته در آن دقت کنید. به دلیل محبوبیت این پارچه، انواع فوتر دیجی کالا را نیز می توانید مشاهده کنید و سایر سایت ها را نیز بررسی کنید؛ در مرحله بعدی خرید خود را از یک سایت تخصصی و عالی برای پارچه انجام دهید.

تناسب رنگ و طرح پارچه با اندام و ظاهر

یکی از مهمترین موارد در خرید هر نوع پارچه، تناسب آن با ویژگی های ظاهری است.  طبیعتا هدف همه ما این است لباس، ظاهر و اندام ما را بهتر از آنچه که هست نشان دهد. برای تحقق این مورد باید به هارمونی لباس با رنگ پوست توجه شود. همچنین بر اساس اندام خود رنگ و طرح پارچه را انتخاب کنید. برای مثال افراد لاغر و قد بلند بهتر است از لباس های روشن با طرح های افقی استفاده کنند.

رعایت این نکات اندام آنها را پر تر و قدشان را متعادل نشان می دهد. برعکس افراد پاق و کوتاه قد بهتر است از لباس هایی با رنگ تیره و طرح های عمودی استفاده کنند. طرح عمودی قد را بلند تر و رنگ تیره اندام را لاغرتر نشان می دهد.

از آستر استفاده کنید

از فوتر عمدتا برای دوخت پالتو و لباس های زمستانی استفاده می شود. گفتیم که فوتر علاوه بر لطافتی که دارد، در تماس مستقیم با بدن ممکن است ایجاد خارش و حساسیت کند. بنابراین به یاد داشته باشید که در زمان خرید این پارچه، متناسب آن میزانی آستر تهیه کنید. استفاده از آستر علاوه بر زیبایی باعث می شود لباس فوتر شما آزار دهنده و حساسیت زا نباشد.

بهتر است خرید پارچه فوتر را از فروشگاه های معتبر انجام دهید. بنابراین قبل از خرید، نسبت به فروشگاه های معتبر و شناخته شده در این زمینه اطلاعات کسب کنید. خرید پارچه از فروشگاه ها و برند های مطرح خیال شما را بابت کیفیت پارچه آسوده می کند.

خرید پارچه فوتر از فروشگاه های معتبر

شما می توانید با مراجعه به فروشگاه های معتبر در سراسر کشور، فوتر مورد نظر خود را تهیه کنید. فروشندگان معتبر در زمینه  پارچه شما را به درستی مشاوه می کنند. شما می توانید با راهنمایی فروشنده انتخابی درست متناسب با نیاز خود داشته باشید.

راه دیگر خرید پارچه فوتر با کیفیت، خرید آن به صورت غیرحضوری و آنلاین است. شما می توانید به سایت فروشگاه موردن ظر مراجعه کنید و پارچه دلخواه خود را خریداری نمایید. در خرید پارچه به صورت آنلاین وقت و هزینه کمتری مصرف می شود. مشتریان می توانند به راحتی پارچه مورد نظر خود را درب منزل خود دریافت نمایند.

سخن آخر

فوتر یکی از پارچه های سنگین وزن است. این پارچه با الیاف پشم و یا ترکیب الیاف پشم و دیگر الیاف تولید می شود. این پارچه ضخیم، با تراکم بافت زیاد و دوام طولانی مدت است. سطح ظاهری و زیردست این پارچه کاملا نرم و لطیف است. به دلیل تراکم بافت زیاد در برابر سرما و وزش باد مقاوم است. می توان گفت یکی از گرم ترین پارچه های زمستانی می باشد.

سطح فوتر را پس از بافت و هنگام تکمیل، شانه زده و پس از آن الیاف و پرز های اضافی آن قیچی می شود. میزان قیچی شدن پرز های این پارچه می تواند متفاوت باشد. به همین خاطر برخی از آنها کمی پرز دار هستند و خواب مشخصی دارند. راه های تشخیص این پارچه با کیفیت را در این مطلب بررسی کردیم.

این پارچه دارای انواع متنوعی است و در رنگبندی های گوناگون عرضه شده است. پارچه های مشکی و سورمه ای فوتر برای دوخت لباس های کلاسیک بسیار کاربردی هستند. قیمت فوتر به نوع و تراکم آن بستگی دارد. معمولا فوتر ترک با تراکم بالای خود از قیمت بالاتری نسبت به سایر انواع فوتر، برخوردار است.

منبع: pintrest

ز کاتر دوار استفاده شود.

 

محتویات این مقاله از سی وی نت پنهان کن
1 خصوصیات کلی پارچه فوتر
دکمه بازگشت به بالا