جامعه و خانوادهکسب و کار ایرانی

ویژگی های اقامتگاه بوم گردی

اقامتگاه بومگردی یکی از اقامتگاه های بی نظیر برای گذراندن شب و روز یک سفر رویایی برای گردشگران و بازدیدکنندگان است. اگر از آن دسته افرادی هستید که به محیط زیست علاقه مند هستید و چیدمان یک منطقه خاص را می شناسید. توصیه می کنیم اقامتگاه های سازگار با محیط زیست را انتخاب کنید. اگر اطلاعات کاملی در مورد اقامتگاه های بوم گردی می خواهید لطفا تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. در این مطلب از وبلاگ اکوکمپ کویری متین آباد اصفهان به بررسی زیستگاه اکولوژیکی و 4 جنبه مهم آن پرداخته ایم.

طبیعت گردی چیست؟

اقامتگاه بوم گردی مکانی زیبا و مکانی زیبا در دل محیط طبیعی یا در وسط روستا است. به طور کلی متراژ و ابعاد اقامتگاه های توریستی کوچک و حداکثر تعداد واحدهای آنها 30 واحد می باشد. خانه های اکوتوریسم توسط ساکنان محلی اداره می شود.

محلی‌ها سعی می‌کنند محیطی آرام‌بخش برای گردشگران فراهم کنند. ماندن در جایی که مردم محلی اتاق ها و بیرون را با تزئینات قدیمی تزئین کرده اند شگفت انگیز است. لذت تهیه غذاهای سنتی در خانه های محلی را نباید فراموش کرد. سرو غذاهای بین المللی در بشقاب های زیبا شگفت انگیز است.

اما در اقامتگاه ها غذاهای سنتی و قدیمی را در غذاهای مخصوص میل کنید و از چشیدن طعم های مختلف غذا لذت می برید. همچنین می توانید از شترسواری، تورهای دریایی، بارج سواری، ماهیگیری و عکاسی در مناطق اطراف در اقامتگاه های بوم گردی در مناطق کویری و کویری لذت ببرید.

تعریف اقامتگاه در گردشگری

تعریف اقامت در گردشگری در واقع یک سبک متفاوت از سفر است. اقامتگاه های بوم گردی بیشترین هماهنگی و سازگاری را با محیط زیست محیطی منطقه دارند و در اکثر شهرها و شهرستان های ایران وجود دارند. نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که این اقامتگاه ها زیر نظر سازمان گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی ایران فعالیت می کنند و ایمن هستند.

انواع اقامتگاه های سازگار با محیط زیست

اکوتوریسم شامل انواع اقامتگاه هایی است که در ادامه به آنها می پردازیم

نمونه ای از اکوتورها

همانطور که از نام آن پیداست، مدل های بوم گردی و بازسازی ویلا در واقع مدل هایی از خانه های سنتی هستند. خانه هایی که اغلب به طور متفاوت بازسازی می شوند. گردشگران با هر سلیقه ای می توانند از تورهای بوم گردی لذت ببرند.

از این قبیل مکان ها می توان به بیابان، جنگل، عشایر و … اشاره کرد. جالب اینجاست که این اقامتگاه ها بسته به فرهنگ هر منطقه، تورها یا برنامه های جذابی را برای گردشگران برگزار می کنند.

2. مجموعه های سفر

مجموعه توریستی نزدیک ساحل دارای چندین امکانات اقامتی است که در نزدیکی آن ساخته شده است: رستوران ها، کافه ها، سالن های ماساژ و غیره.

3. کمپ های طبیعت

کمپ های طبیعت خانه های کوچک سنتی در دل طبیعت هستند. در این کمپ های طبیعی امکان اقامت مهمانان در کنار میزبان وجود دارد. مثلاً در یک سفر کویری می توانید در یک اقامتگاه کویری یا یک کاروانسرای قدیمی اقامت کنید.

این نوع اقامتگاه بومگردی مقررات کمتری دارد و اکثر استانداردهای سفر را رعایت می کند در بین انواع اقامتگاه های بوم گردی، این نوع کمترین خدمات را دارد به عنوان مثال راهنما وجود ندارد.

شهر روستایی و گردشگری کشاورزی

در این روستاها مردم محلی به کشاورزی یا دامداری مشغول هستند و میزبان گردشگران و مسافران هستند. به عنوان یک توریست می توانید با بومیان کشاورزی کنید. در واقع گردشگران و مسافران به عنوان مردم بومی در تمام فعالیت ها و بخش های زندگی شرکت می کنند. چشیدن غذاهای محلی و ارگانیک یکی از جاذبه های اصلی این نوع گردشگری است.

امروزه اقامتگاه های بوم گردی مکان هایی هستند که یادآور گذشته و حال و هوای آن دوره هستند. اقامتگاه های بوم گردی به شکل خانه های روستایی و تاریخی، اقامتگاه های بوم گردی در مناطق بکر، چادرهای عشایری، کمپ های بوم گردی کویری، عشایر و طبیعت گردی است.

هدف اکوسیستم گردشگری چیست؟

گردشگری سفری است که طی آن با فرهنگ و شرایط زندگی، محیط زیست، طبیعت و آثار باستانی و دیدنی یک منطقه خاص آشنا می‌شوید و در عین حال از این مناطق محافظت و بهبود می‌بخشید.

در شهرهای مختلف زندگی می کند

یکی از ویژگی های خاص سفرهای بوم گردی در ایران چهار فصل بودن کشور عزیزمان است. گردشگران در هر فصل و هر منطقه ای می توانند از جاذبه های جذاب خانه های بوم گردی در ایران لذت ببرند.

اتاق های بوم گردی در ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی و فرهنگ این منطقه ساخته شده است. این اقامتگاه ها توسط ساکنان محلی اداره می شود و تمام مبلمان و تزئینات آنها منعکس کننده رنگ، بو، شرایط و فرهنگ همان منطقه است.

مسکن چیست؟

بهترین و زیباترین اقامتگاه ها البته اقامتگاه های سنتی هستند. خانه های روستایی و قدیمی با معماری کاملا سنتی و متناسب با بافت تاریخی یک شهر یا روستا. رعایت عوامل محیطی، سازگاری با شرایط و فرهنگ از جمله محورهای این خانه های بوم گردی است. اقامتگاه های سنتی واقع در فضایی با معماری سنتی تمامی امکانات، اقامت و خدمات درمانی را با قیمت مناسب در اختیار گردشگران قرار می دهد.

شرایط ساخت اقامتگاه بوم گردی

شرایط احداث اقامتگاه های بوم گردی با استناد به «دستورالعمل تأسیس، تعدیل، تکمیل، ارزیابی و ارزیابی تأسیسات گردشگری و نظارت بر فعالیت آنها» و «دستورالعمل احداث و بهره برداری از اقامتگاه های بوم گردی» تعیین می شود. “.

اداره کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری و دفتر همکاری های ملی و موافقت نامه های گردشگری وزارت گردشگری وزارت میراث فرهنگی این راهنما را تهیه و در آذرماه 1398 پذیرفته و ابلاغ کرد.

بر اساس این مجوزها، سایت بوم گردی باید با معماری بومی هماهنگ بوده و در تمامی سطوح و ابعاد منطبق بر اصول زیست محیطی باشد و امکان ایمن ماندن برای گردشگران فراهم شود. بر این اساس سایت های بوم گردی به سه دسته تقسیم می شوند:

اقامتگاه های بوم گردی در کلاس 3 باید برای هر دسته حداقل 1 امتیاز دریافت کنند و حداقل میانگین کل امتیاز در این سطح نباید کمتر از 2 باشد.

اقامتگاه های بوم گردی ردیف 2 باید به گونه ای ساخته شود که امتیاز طبقه برای هر ملک 4 باشد. همچنین حداقل میانگین نمره در این سطح نباید زیر 5 باشد.

سایت های بوم گردی دسته 1 به گونه ای طراحی شده اند که برای هر فاکتور حداقل 7 امتیاز دریافت می کنند و حداکثر میانگین کلی در این دسته نباید کمتر از 8 باشد.

دکمه بازگشت به بالا