کسب و کار ایرانی

علت تیره شدن خورشت قیمه چیست؟

آش قیمه یکی از غذاهای اصیل ایرانی است و بسیار پرطرفدار است. اما برای پخت این غذا ترفندهایی وجود دارد تا یک غذای خوش رنگ و خوشمزه داشته باشید. همچنین در ادامه به ترفند های طرز تهیه قیمه مجلسی میپردازیم تا رنگ نهایی بسیار زیبا باشد.

دلایل و راه حل های تیره شدن قیمه خورش

خورش قیمه یکی از اصیل ترین غذاهای ایرانی است و پایه ثابت برخی از مراسم به ویژه مراسم مذهبی مانند خورش سبزی، خورش بادمجان، خورش مرغ و برخی غذاهای قدیمی دیگر را تشکیل می دهد. برخی از سرآشپزهای ایرانی آنقدر ماهر هستند که طعم، عطر و رنگ این خورش بی نظیر تا سال ها در خاطره مهمانانشان باقی می ماند.

سوالی که بسیاری از تازه کارها در آشپزی دارند این است که کدام یک از این موارد مورد علاقه قیمه رنگارنگ تر است؟ دلیل تیره بودن قیمه چیست؟

چرا قیمه من سیاه می شود؟

دلایل تیره شدن رنگ خورش قیمه عبارتند از:

از رشته های رنگی برای پختن قیسی استفاده نمی کنید و رشته هایتان را سرخ نمی کنید.

زعفران را در خورش قیمه نریزید.

کدو تنبل را از قبل نپزید.

به جای لیمو، پوست لیمو، آبلیمو یا آبلیمو را به خورش قیمه اضافه کنید.

تو خورش قیچیتون مقدار زیادی پودر دارچین میریزید.

برای خوشرنگ شدن رنگ قیمه چه کار کنم؟

برای خوش رنگ شدن خورش قیمه به نکات زیر توجه کنید:

از آرد مرغوب استفاده کنید

سبزی یکی از مواد مهم خورش کیه است که توجه به رنگ و کمیت آن رنگ زیبای خورش را خواهد داد. برخی از خانم ها مقدار زیادی پاستا درست می کنند یا می خرند و به دلیل شرایط نامناسب نگهداری ماکارونی تغییر رنگ داده و سیاه می شود. اگر از خمیر تیره استفاده شود، گیسوی خورش تیره می شود.

در تابه ای جداگانه مقداری روغن بریزید و دو قاشق غذاخوری رب را در روغن بریزید و تفت دهید تا بوی خامی آن از بین برود. بهتر است ابتدا آرد سرخ شده را به خورش قیمه اضافه نکنید زیرا باعث کم رنگ شدن رنگ زرد لپه و تغییر طعم خورش می شود.

از گوجه فرنگی استفاده کنید

برای شاداب تر شدن و خوش طعم شدن خورش 2 عدد گوجه فرنگی پوره شده در خورش بریزید تا طعم خورش بهتر و خورش زنده شود.

آب لیمو را در قابلمه چرخ کرده نریزید

برای خوش رنگ تر شدن و خوش طعم شدن سوپ، هرگز به جای لیمو عمانی لیمو یا لیموترش اضافه نکنید، زیرا استفاده از پودر لیمو و لیمو باعث تیره شدن سوپ می شود. لیمو و رب گوجه فرنگی را به خورش خود اضافه کنید.

خیس کردن لپه

برای زیبا و لذیذ شدن خورشت، لپه را خیس کرده و پس از چند دقیقه خیساندن، کف سیاه را از جوش خارج کرده و در خورش قرار دهید تا خورش قیمه لذیذتر شود.

استفاده از زعفران

اضافه کردن زعفران آب شده به یک قابلمه طعم و رنگ قابلمه شما را افزایش می دهد. بهتر است خورش روغن شما خوش رنگ تر باشد، در حین تفت دادن رب گوجه فرنگی، مقداری زعفران آب شده به آن اضافه کنید و سپس آن را در قابلمه خود بریزید.

از دارچین استفاده کنید

استفاده زیاد از پودر دارچین و سایر ادویه های تیره رنگ قیمه را تیره می کند. برای طعم دادن و رنگ دادن به خورش، چوب دارچین را جایگزین پودر دارچین کنید.

از ظرف مناسب استفاده کنید

برای اینکه گیگولاش خوشمزه و مغذی باشد، گیگولاش را در تابه مسی بپزید. دلیل اینکه غذا طعم بهتری دارد و با ظروف مسی همخوانی دارد این است که گرما در ظروف مسی نسبت به سایر ظروف به طور موثرتری حفظ و توزیع می شود.

دکمه بازگشت به بالا