جامعه و خانوادهکسب و کار ایرانی

چرا لینک‌ سازی برای سئو مهم است؟

اهمیت لینک سازی در سئو وبسایت

طراحی یک وبسایت حرفه ای و کاربر پسند همه ی کار نیست، هدایت آن به سمتی که بیشترین کاربران را به سمت خود جذب کند می تواند تکمیل کننده این فرایند باشد. سئو و بهینه سازی می تواند این کار را با هزینه کمتر و بازدهی بیشتر برای شما فراهم بیاورد. اهمیت لینک سازی اصولی در سئو وبسایت عنوان مقاله ای است که امروز برای شما آماده کرده ایم.

بازدید کنندگان بسیار زیادی در سراسر دنیا وجود دارند که برای کسب اطلاعات و بالا بردن سطح دانایی یا حتی رسیدن به جواب یک سوال مرورگر های خود را باز می کنند و عبارتی را جستجو می کنند، امید این کاربران پیدا کردن پاسخ سوال خود و مطالعه بهترین و جامع ترین مطالب در زمینه سوال خود هستند. چه بستری این فرایند را کنترل می کند؟ چه فرد یا افرادی مسئول کنترل این الگوریتم ها هستند؟ پاسخ همه ی این سوال ها گوگل است. گوگل موتور جستجو پیشرفته ای است که به همه ی انسان های سراسر دنیا این نوید را داده که هیچ یک از سوال هایتان بی جواب نخواهد ماند. و فقط کافی است از گوگل بپرسید یا به اصطلاح گوگل کنید.

بحث ما راجع به اهمیت لینک سازی و خرید بک لینک طبیعی در سئو وبسایت می باشد که باعث می شود گوگل درک بهتری از سایت ما داشته باشد، بگذارید بیشتر توضیح بدم، گوگل در طراحی و کد نویسی وبسایت ما دخالتی ندارد فعالیت گوگل دقیقا از زمانی شروع می شود که ما قصد معرفی وبسایت خود به مشتریان یا بازدید کنندگان را داریم. سئو و بهینه سازی دقیقا همین موضوع است. گسترده بودن سئو و فعالیت هایی که در همین راستا انجام می شود باعث شده تا ما در چندین مقاله این مباحث را بیان کنیم و به توضیح و تشریح آن بپردازیم.

لینک بیلدینگ چیست و چرا باید انجام شود؟

 لینک بیلدینگ (Link Building) در مفهوم لغوی به معنای ساختمان لینک است، ساختمان لینک یعنی فرایند های منسجم و برنامه دار برای جذب اعتبار از وبسایت های کهنه کار و مرتبط. در نگاه اول خیلی پیچیده به نظر می آید ولی اینطور نیست، چندین کار وجود دارد که یک وبسایت برای بالا بردن اعتبار خود باید انجام دهد و زمینه را برای آن فراهم کند، که یکی از این موارد لینک سازی خارجی و داخلی می باشد.

ظهورگوگل و PageRank

گوگل در سال ۱۹۹۶ از طریق همکاری بین بنیانگذاران آن یعنی لری پیج و سرگئی برین شروع به کار کرد. الگوریتم رتبه بندی اولیه موتور جستجو براساس الگوریتم PageRank ساخته شده بود که لری پیج هنگام تحصیل در مورد بازیابی اطلاعات در دانشگاه استنفورد، ایجاد و به نام خود یعنی پیج بنا نهاده بود. ایده اصلی آن، استفاده از لینک یا لینک های بین صفحات وب به عنوان یک عامل رتبه بندی بود.

” PageRank با شمارش تعداد و کیفیت لینک های یک صفحه کار می کند تا تخمین تقریبی از اهمیت وب سایت کسب کند. فرض اساسی این است که وب سایت های مهمتر احتمالا لینک های بیشتری را از وب سایت های دیگر دریافت می کنند.” درمورد کسب اطلاعات با موضوع نگران نباشید. این یک الگوریتم ثبت شده است و اطلاعات مربوط به آن را به راحتی می توانید در اینترنت پیدا و مطالعه کنید. باید بدانید که مستندات این الگوریتم بسیار فنی است و برای درک کامل آن نیاز به دانش برنامه نویسی پیشرفته و دانش ریاضی دارید. به جای خواندن تمام جزئیات نهفته در مورد چگونگی تجزیه و تحلیل و ارزیابی لینک ها توسط گوگل، شاید بهتر باشد که بدانیم حتی چرا این الگوریتم در وهله اول به لینک ها توجه می کند.

انواع لینک: لینک های داخلی ، لینک های خارجی و لینک های ورودی

لینک یا هایپرلینک یک شیء قابل کلیک در یک صفحه وب است که کاربر را از یک صفحه به صفحه دیگر هدایت می کند. ممکن است لینک ها به صورت متن، تصویر و یا دکمه ظاهر شوند. ما می توانیم لینک ها را بر اساس مقصد لینک طبقه بندی کنیم، چه اینکه این لینک کاربران را به سمت صفحه دیگری در همان سایت یا وب سایت دیگری سوق دهد.

۱. لینک های داخلی (Internal Links): لینک هایی هستند که صفحات موجود در یک وب سایت را به یکدیگر متصل می کنند. موتورهای جستجو با نگاه کردن به نام دامنه سایت این موضوع را تعیین می کنند. اگر لینک های یک صفحه به صفحات دیگر در همان دامنه پیوند پیدا کنند، آن لینک ها لینک های داخلی در نظر گرفته می شوند. اگر بنا به دلایلی وب سایت شما بیش از یک دامنه داشته باشد، موتورهای جستجو این نوع اتصال یا پیوند را به عنوان لینک خارجی (External Link) در نظر می گیرند.

۲. لینک های ورودی (Inbound Links): لینک هایی هستند که از وب سایت های دیگر با دامین های متفاوت به سایت شما لینک داده اند.

۳. لینک های خروجی (Outbound Links): لینک هایی در وب سایت شما هستند که به وب سایت هایی با نام دامنه متفاوت پیوند یا لینک دارند.

تمرکز لینک های ورودی: دریافت طبیعی لینک (لینک سازی) از صفحات با کیفیت بالا برای دریافت مزایای بیشتر سئو

از میان سه نوع لینکی که در بالا به آن اشاره کردیم، لینک های ورودی (Inbound Links) بیشترین مزیت را برای سئو سایت دارند. اما به دست آوردن این نوع از لینک ها نیز بسیار سخت است. صفحات با کیفیت بالا مانند دوستانی معتبر و قابل اعتماد در یک موضوع خاص هستند که شما برای مشاوره به آنها مراجعه می کنید. این صفحات قابل اعتماد و معتبر هستند.

هر زمان که هر صفحه وب به یک صفحه وب دیگر لینک داده می شود، تولیدکننده محتوا که از این لینک استفاده کرده به دلیل خاصی این کار را انجام داده است. غالبا آنها صفحه ای را که به آن لینک می شوند دوست دارند زیرا دارای اطلاعاتی است که از آنها در زمینه های خاصی پشتیبانی می کند. از طرف دیگر، برخی از نویسندگان به دلیل مخالفت به صفحات دیگر لینک می دهند زیرا ممکن است آنها به صفحه ای که می خواهند از آن انتقاد کنند یا با آن موافق نیستند لینک می دهند.

با این حال، هر دو نوع این لینک ها برای صفحه ای لینک را دریافت کرده خوب هستند. خواه محتوا مورد پسند واقع شود یا از آن انتقاد شده باشد. در هر دو صورت، نشان دهنده این است که محتوای شما یک محتوای با کیفیت است باعث ایجاد واکنش شده است.اگر محتوای یک صفحه باعث می شود کسی در مورد آن صحبت کند، نشان از اقتدار، اعتبار یا قابل اتکا بودن آن صفحه دارد. بنابراین، لینک های موجود در صفحات مانند رأی اعتماد، اعتبار و قدرت هستند.

بنابراین هر چه یک صفحه لینک های ورودی بیشتری را دریافت کند در واقع آرای بیشتری را به دست آورده که باعث افزایش رتبه آن در صفحه نتایج جستجو خواهد بود. با این حال، تعداد لینک هایی که یک صفحه به دست می آورد، خیلی مهم نیست. گوگل کیفیت لینک ها را نیز ارزیابی می کند. در اینجا دو موردی که در زمان لینک سازی باید به آن ها توجه داشته باشید ذکر کردم:

  1. به طور طبیعی، وقتی افراد به سایت شما لینک می دهند، اغلب انکر تکست آن ها حاوی نام تجاری (برند) یا شرکت شما خواهد بود. بنابراین، اگر تعداد انکر تکست های حاوی کلمه کلیدی بیشتر از انکر تکست اسم برند باشد، این امر ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی شود. بهتر است که انکر تکست نام برند (Branded Anchor Text) خود بیشتری داشته باشید.
  2. همه افراد یکسان فکر نمی کنند و خیلی بعید است که افراد زیادی دقیقا از یک انکر تکست یکسان استفاده کنند. اگر در زمان لینک سازی و بهینه سازی لینک ها تلاش کنید و تعداد زیادی لینک با anchor text های یکسان و دربرگیرنده کلمه کلیدی اصلی خود ایجاد کنید، این کار کاملا غیر طبیعی است. در انتخاب و استفاده از anchor text ها باید تنوع داشت و از انکرهای متنوع استفاده کرد. حتی استفاده زیاد از کلمات عمومی مانند اینجا را کلیک کن، از اینجا بازدیدکن و غیره نیز جایز نیست. سعی کنید کاملا طبیعی رفتار کنید.

تمرکز لینک های داخلی بر روی توزیع صحیح Page Rank در سایت است

لینک های ورودی بیشترین فایده را برای سئو سایت دارد زیرا Page Rank رو از سایت های دیگری به سایت مقصد منتقل می کنند. هر چه سایتی لینک های ورودی بیشتری داشته باشد، Page Rank بیشتری را به دست می آورد. به عنوان زنجیره لینک از یک صفحه به صفحه دیگر، جریان Page Rank ضعیف و ضعیف تر می شود. تقریبا در هر وب سایتی، صفحه اصلی بیشترین لینک های ورودی (Inbound Link) را دارد.

مکان هایی در سایت که می توان از لینک های داخلی (Internal Links) استفاده کرد

  • قسمت ناوبری سایت (منوی های اصلی سایت): لینک هایی که معمولا در منوی بالای سایت، منوی کناری و منوی فوتر قرار دارند. این منوها در همه صفحات سایت وجود دارند. این منوها معمولا بنا به معماری و ساختار سایت چیده می شوند. نحوه طبقه بندی آن ها براساس موضوعات اصلی و موضوعات فرعی سایت است.
  • صفحات مرتبط (Related Pages): بخشی از صفحه که اشاره به صفحات مشابه با موضوع صفحه فعلی دارد. صفحات مرتبط برای کاربران نیز مفید است زیرا صفحاتی را به کاربر پیشنهاد می دهد که وی به دنبال آنها است.
  • نقشه سایت کاربر (User Sitemap): نقشه سایت در واقع یک صفحه است که لینک تمام صفحات دیگر در آن قرار دارد. بر اساس مطالعات قابلیت استفاده از سایت (Usability Studies)، سه نوع رفتار وجود دارد که افراد براساس آن ها در سایت پیمایش می کنند. یک دسته از افراد به صورت عادی در سایت پیمایش می کنند. دسته دوم بلافاصله از بخش جستجوی سایت استفاده کرده و به دنبال موضوع مورد علاقه خود می گردند. دسته سوم نیز بعد از ورود به سایت مستقیما به صفحه نقشه سایت می روند. پیاده سازی صفحه سایت مپ برای سایت های بزرگ بسیار دشوار است زیرا این سایت ها صفحات بسیار زیادی دارند و نمی توان لینک همه صفحات را در آن قرار داد. صفحه نقشه سایت، سایت های بزرگ تنها دربرگیرنده صفحات و دسته بندی های مهم سایت است و دیگر صفحات در آن درج نمی شوند.
  • لینک های درون محتوا (In-Content Links): در محتوای یک صفحه، لینک ها می توانند در یک پاراگراف به یک کلمه اضافه شوند. این مورد توسط بسیاری از وب سایت ها مورد استفاده قرار نمی گیرد اما در موارد دیگر نیز ممکن است بیش از حد بهینه سازی شوند که این امر می تواند اثرات منفی بر سئو داشته باشد. در زمان ساختن لینک های داخلی و در هر فعالیت سئویی دیگری تنها کاربر را در ذهن داشته باشید. سایت ها و محتوا را برای کاربر بهینه سازی کنید.

حتی اگر ما بر استفاده از لینک های داخلی در توزیع Page Rank تاکید می کنیم، همیشه مطمئن شوید که کاربران در بالاترین اولویت شما هستند. همیشه در طراحی سایت ها و ایجاد لینک ها در اولویت اول کاربران و بعد در اولویت بعدی موتورهای جستجو را در نظر داشته باشید.

تمرکز لینک های خروجی (Outbound Links): فقط باید به طور طبیعی ایجاد شوند

با گذشت سال ها، متخصصان سئو نحوه استفاده از لینک های خروجی را مشخص کرده اند. برخی معتقدند که لینک های خروجی زیاد PageRank را ضعیف می کند و پتانسیل سایت را برای رتبه بندی کاهش می دهد. برای چند سالی، این فرضیه ممکن است صحیح بوده باشد. اینجاست که عباراتی مانند «PageRank hoarding» و «PageRank channeling» به وجود می آیند.که به معنی احتکار و انباشت لینک است.

هر لینک خروجی در سایت مانند یک نشتی است. اما اگر استفاده از لینک های خروجی برای کاربر لازم بود می توانید از آن ها استفاده کنید اما حتما لینک های خروجی را nofollow کنید. تمام لینک های خروجی سایت باید به صورت nofollow باشند. Nofollow به موتورهای جستجو می گوید که این لینک را دنبال نکنند و اعتبار سایت را منتقل نکنند. متاسفانه بسیاری از متخصصان سئو از این شیوه نیز سوء استفاده کردند تا اینکه گوگل در سال ۲۰۰۹ آپدیتی را ارائه کرد. به طور خلاصه، احتکار کردن Page Rank دیگر مانند گذشته کاربرد ندارد. تئوری ها و شیوه های موفقی (best practices) در این باره به وجود آمده است. مانند:

  • لینک های خروجی زیادی نداشته باشید: در تئوری، تمام استدلال ها در مورد کاهش PageRank تا امروز هم ادامه دارد. با این حال، ممکن است سایت هایی را پیدا کنید صدها لینک خروجی دارند با اینحال هنوز هم در رتبه های بالایی قرار دارند. بنابراین چیزی که در اینجا به نظر می رسد انجام کاری است منطقی می باشد و پاسخگوی نیاز کاربران است.
  • همه لینک های خروجی را nofollow نکنید: اضافه کردن rel=nofollow به موتورهای جستجوی می گوید که اعتباری را به منظور لینک سازی به سایت مقصد منتقل نکند. اگر همه لینک های خروجی سایت خود را به صورت nofollow در بیاورید به حالت بهینه سازی بیش از حد است که هم از نظر سئو پارامتر منفی ای می باشد و از مانند ذخیره سازی و احتکار PageRank است.
  • سایت های باکفیت تمایل دارند تا به سایت های معتبر دیگر لینک بدهند: دادن لینک به اندازه گرفتن لینک بسیار مهم است. سایت های باکیفیت سطح کیفی ای را که آن ها را به جایگاه فعلی شان رسانه است را حفظ می کنند. بنابراین این سایت ها فقط به سایت های معتبر و سایت هایی که همراستا به فعالیت های خودشان باشند لینک می دهند. با توجه به اینکه این یک رفتار متداول در سایت های با کیفیت است، می توانید این رفتار را برای ارائه سیگنال به موتورهای جستجو تکرار کنید که شما هم یک سایت با کیفیت هستید.

هر سه این قوانین که در مورد لینک های خروجی بیان شد ممکن است با یکدیگر در تناقض باشند. استفاده نکردن از لینک های خروجی باعث ذخیره PageRank می شود، در حالی که اگر سایتی لینک خروجی نداشته باشد به صورت رفتاری غیر طبیعی و پارامتری منفی در نظر گرفته می شود. استفاده کردن از تگ nofollow باعث حفظ PageRank می شود اما اگر همه لینک های خروجی سایت به صورت nofollow باشند رفتاری غیر طبیعی خواهد بود.

باور عمومی به ما می گوید که لینک های خروجی باعث کاهش PageRank می شوند و این مسئله هنوز هم صادق است اما پیوند به سایت هایی باکیفیت و خوب توصیه می شود. به نظر می رسد قوانین گوگل در اینجا به صورت سخت گیرانه تنظیم نشده و تا حدی انعطاف پذیر است اما قاعده اصلی که همه قوانین بالا را پوشش می دهد این است که لینک ها طبیعی به نظر برسند.

خلاصه

لینک ها بخش مهمی از سئو بوده و هستند. همچنین به نظر می رسد لینک ها در سال های آینده نیز همچنان از اهمیت زیادی برخوردار باشند. با این حال، مانند بسیاری از دیگر موارد سئو، چگونگی در گذشته در مقایسه با نحوه انجام آن در امروز بسیار متفاوت است. لینک ها را تحت عناوین لینک های ورودی (Inbound Links)، لینک های خروجی (Outbound Links) و لینک های داخلی (Internal Links) می توان طبقه بندی کرد.

  • لینک های ورودی (Inbound Links) بیشترین تاثیر را بر روی سئو دارند. این لینک ها مانند رای به معتبر بودن، قابل اعتماد بودن است که به رتبه بندی سایت ها در صفحه نتایج موتورهای جستجو کمک می کند. البته باید در نظر داشت که این لینک ها باید به صورت طبیعی ایجاد شده باشند و از سایت هایی با کیفیت بالا و مرتبط دریافت شده باشند.
  • لینک های داخلی (Internal Links) به توزیع PageRank که از طریق لینک های ورودی برای سایت ایجاد شده است کمک می کنند. با استفاده از این نوع لینک ها می توان اعتبار را در بین بخش و صفحات بیشتری از سایت توزیع کرد تا صفحات دیگر سایت نیز رتبه به دست آورند. البته لینک های داخلی تنها برای موتورهای جستجو نیست بلکه تمرکز اصلی آن بر روی کاربران سایت است تا به راحتی بتوانند از سایت استفاده کنند.
  • لینک های خروجی (Outbound links) فقط باید به شکلی استفاده شوند که برای کاربران طبیعی به نظر برسد. لینک دادن به سایت های معتبر دیگر علاوه بر این که نشان می دهد شما به صورت طبیعی در حال تولید محتوای باکیفیت هستید این امکان را نیز برای شما فراهم می سازد تا با سایت های معتبر دیگر نیز در ارتباط باشید.

اگر در تمام این نوع لینک ها یک نقطه مشترک وجود داشته باشد، این نقطه مشترک تمرکز همه آن ها بر روی طبیعی بودن لینک ها است. اگر یک لینک برای کاربران بد و نامناسب به نظر برسد، احتمالا برای موتورهای جستجو هم بد به نظر خواهد رسید. امیدوارم در انتها پاسخ سوال چرا لینک ها برای سئو مهم هستند دست پیدا کرده باشید.

تحریریه سی وی نت

خبرنگار اجتماعی با تمرکز بر مسائل توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست.
دکمه بازگشت به بالا