خط تلفن اینترنتی چیست ؟
مزایای تلفن اینترنتی
- هزينهی بسيار پايين نگهداری شبكه های VoIP نسبت به شبكههای مخابراتی كنونی و به دنبال آن، قيمت پايين مكالمهی تلفنی.
- تلفن اینترنتی كه به وسيله سوييچ بسته های داده كار میكنند به مراتب سريع تر از برقراری ارتباط در شبكه های سوييچ كننده مدار (شبكه های مخابراتی كنونی) است. در سيستم های مخابراتی VoIP سرعت برقراری ارتباط به شدت وابسته به قدرت سيستم های نهايی در برقراری ارتباط است در حالی كه در سيستم های مخابراتی كنونی اين زمان بسيار طولانی است.
- پشتيبانی كليه امكانات مخابراتی كنونی و حتی ارايه خدمات جديد، با هزينهی بسيار پايين و سهولت اجرايی بالا.
- جابهجايی آسان شماره های تلفنی به اين معنا كه يك شماره تلفن مجازی مانند يك آدرس پست الكترونيكی از هر نقطه ای از دنيا قابل دسترسی خواهد بود و می توان از طريق آن تماس گرفت و يا با آن ارتباط برقرار كرد.
- قابليت استفاده بر روی گوشی های تلفن یا موبایل
- ترکیب کارکردهای صدا و دیتا.
- نیاز به پهنای باند کمتر.
- با داشتن یک شماره امکان داشتن چندین تماس به صورت همزمان.
- نداشتن سیم کشی و همین امر باعث می شود جابجایی به راحتی امکان پذیر شود.
- تعریف داخلی های زیاد و تنظیم رفتار تماس.
- امکان داشتن تلفن گویا.
- امکان ترکیب کردن محصولات تولید کنندگان مختلف (بدلیل استفاده از استاندارها جهانی و عدم وابستگی به روش های پیاده سازی)
- استاندارد برقرار كننده ارتباط در شبكه های تلفنی VoIP پروتكلها و بسته های داده هستند (مانند شبكه های IP) در حالی كه در شبكه های مخابراتی سنتی واسط های ارتباطی تعريف شده اند.
- با در نظر گرفتن ماهيت فناوری VoIP و خصوصيات شبكه IP، متوجه خواهيم شد كه اين شبكه ها از حالات داخلی بسيار كم تری نسبت به يك شبكه مخابراتی سنتی برخوردار هستند. همين امر سبب می شود كه نگهداری اين گونه شبكه ها بسيار آسانتر و كم هزينه تر باشد.
- در شبكههای مخابراتی سرويس های مخابراتی درون شبكه مخابراتی مستقر میشوند، يعنی برای داشتن يك سرويس خاص بايد مركز مخابراتی پشتيبانی كننده آن سرويس باشد. به عبارت ديگر تجهيزات كاربر در اين نوع سرويس ها تنها از خدمات بهره میبرند و چنانچه آمادهی دريافت خدمات خاصی باشند، تا زمانی كه آن سرويس از طرف مركز مخابرات ارايه نشود، امكان استفاده از آن وجود ندارد. بر عكس، در شبكه های مخابراتی بر پايهی پروتكل IP، سيستم های نهايی در صورتی كه يك سرويس جديد را پشتيبانی كنند، میتوانند با يكديگر (بدون نياز به تغيير در شبكهی مخابراتی) و با استفاده از آن سرويس ارتباط بر قرار كنند.
- هنگام استفاده از شبكه های مخابراتی كنونی، تمامی كنترلهای تماس و بر قراری ارتباط از طريق مركز مخابرات اعمال میشود، در صورتی كه در شبكه های مخابراتی كه بر پايه پروتكل IP خواهند بود، تمامی اين كنترل ها توسط سيستم های نهايی انجام خواهند گرفت. به عبارت ديگر وابستگی به مركز مخابراتی حذف خواهد شد. زيرا اركان اصلی برقراری ارتباط دو طرف مكالمه كننده هستند.
- سيستم های مخابراتی جديد كه بر پايه IP شكل گرفته اند نيز همان درجه اطمينان را كه سيستم های مخابراتی كنونی از نظر سالم بودن شبكه تضمين میكنند، پشتيبانی می كنند. نتايج آماری حاصل از بررسی خرابی های شبكه و مقايسه آنها اين امر را تاييد می كند.
- ديگر ويژگی سيستم های مخابراتی جديد پويايی و تحول سريع آنهاست. اين سيستم ها به عنوان زير مجموعه ای از علم كامپيوتر و فناوری ديجيتال مشمول قانون مور میشوند. به بيان ديگر بايد حدود هر ۱۸ ماه منتظر پيشرفتی در ابعاد دو برابر سابق در اين گونه سيستم ها باشيم، در حالی كه شبكه های مخابراتی قديمی مدت زيادی است كه همان شكل سابق را حفظ كرده اند و به ندرت دستخوش تغييرات می شوند. نگاهی گذرا بر تاريخ تحولات شبكه های مخابراتی نشان می دهد كه پس از حدود هر ۳۰ سال شاهد تحولاتی محسوس در آنها هستيم كه در مقايسه با تحولات شبكه های مخابراتی آينده در عمل ناچيز است.
تاریخچه خط تلفن از گذشته تا امروز
ارتباطات تلفنی از یک دهه پیش در حال تغییروتحول و مهاجرت از سمت راهکارهای منسوخ به سمت تکنولوژیهای نوین مخابراتی است و مسیر زیادی را از خطوط تلفن آنالوگ تا خط تلفن اینترنتی طی کرده است. در گذشته هر کسبوکاری برای داشتن یک خط تلفن ثابت باید به مخابرات منطقه خود مراجعه میکردیم تا در صورت داشتن خط تلفن آزاد، یک یا تعدادی محدود خط تلفن با عبور از مراحل طولانی به مشترک روی بستر کابلی تحویل داده میشد.
در این میان افراد کمی نبودند که پس از مراجعه به مخابرات منطقه با جمله: “سوئیچهای ما پر شده است و باید تا تخلیه یک خط منتظر بمانید” روبرو نشده باشند. گاهی هم یک یا دو خط تلفن برای یک شرکت به دلیل حجم تماسهای ورودی و خروجی زیاد کافی نبود و این شرکتها نیاز به چندین خط داشتند تا بتوانند از شنیدن بوق اشغال برای مشتریانشان جلوگیری کنند.
بهمرورزمان امکاناتی مثل روتاری به همین خطوط آنالوگ منسوخ اضافه شد. روتاری در واقع تکنیکی روی سوئیچهای مخابراتی بود که باعث میشد شرکتی که دارای ۱۰ خط تلفن است، بتواند یکی از آنها را بهعنوان سرشماره انتخاب کند و مشتریان صرفاً همان یک خط را بشناسند. در پشت پرده ۱۰ خط برای برقراری تماس وجود دارد و یازدهمین تماس اشغال خواهد بود. بهتر است بدانید این موضوع همچنان در شرکتهایی که شماره تلفن اینترنتی دارند (به دلیل تبلیغات و شناخت آن خط توسط مشتریان) مورد استفاده قرار میگیرد.
خط تلفن اینترنتی چیست و به ما چگونه کمک میکند؟
تلفن اینترنتی برای تسهیل ارتباطات تلفنی کسبوکارها و پاسخ به نیاز امروز آنها بوجود آمده است. با استفاده از تلفن اینترنتی شما دیگر نیازی به سیمکشی مخابراتی ندارید و میتوانید از روی بستر اینترنت خودتان اقدام به برقراری تماس کنید. تلفن اینترنتی یک خط تلفن ثابت مبتنی بر فناوری ویپ voip است که بعضاً به آن خط ویپ، خط سیپ ترانک یا خط مجازی نیز گفته میشود.
نحوه استفاده از خط تلفن اینترنتی
نحوه استفاده به این صورت است که شما یک اپلیکیشن بر روی موبایل، کامپیوتر، لپتاپ و … خود نصب کرده و با استفاده از اینترنت تماسهای خود را برقرار میکنید. در واقع برای تماسهای ورودی و خروجی خود از اپلیکیشن استفاده خواهید کرد.
تلفن ثابت اینترنتی چه مزیتهایی دارد؟
حال که متوجه شدیم خط تلفن اینترنتی چیست، لازم است با مزایای آن نیز آشنا شویم! تلفنهای اینترنتی بهعنوان خطوط تماس آینده یاد میشود و پیشبینی میشود که بهسرعت جایگزین شبکههای مخابراتی کنونی شوند. دلایل اصلی این جایگزینی برتریهایی است که خطوط اینترنتی دارند. در ذیل به برخی از آنها اشاره میکنیم:
۱–هزینه بسیار پائین نگهداری شبکههای مخابراتی آینده نسبت به شبکههای مخابراتی کنونی
۲– پشتیبانی کلیه امکانات مخابراتی کنونی و بهعلاوه ارائه خدمات جدید با هزینه بسیار پایین و سهولت اجرایی بالا
۳–جابهجایی آسان شمارههای تلفنی
به این معنا که یک شماره تلفنی مانند یک آدرس پست الکترونیکی از هر نقطهای دنیا قابلدسترس خواهد بود و میتوان از طریق آن تماس گرفت یا با آن ارتباط برقرار کرد.
با تلفنهای ثابت مخابرات درصورتیکه نیاز به جابهجایی دفتر یا مجموعه باشد، امکان جابهجایی خطوط مخابرات وجود ندارد و این اتفاق منجر به ریزش مشتریان قبلی و بیهوده شدن هزینه تبلیغات روی این خط تلفن خواهد شد. با خرید خط تلفن اینترنتی، شما مالکیت دائمی آن را در اختیار خواهید داشت و بدون نگرانی بابت جابهجایی، امکان استفاده از آن را در همه نقاط کشور دارید.
۴–کم هزینه بودن خطوط تلفن اینترنتی
پرداخت قبضهای سنگین تلفنهای مخابرات معضلی هزینهبر است و با استفاده از یک خط تلفن ثابت اینترنتی، تنها یک بار برای خرید این سرویس هزینه میکنید. با استفاده از تعرفههای پایین تماس در این نوع خطها (تماس ورودی رایگان و تعرفه ارزانتر تماسهای خروجی)، شاهد کاهش چشمگیر هزینههای کسبوکارتان خواهید بود. در نظر داشته باشید که تلفنهای ثابت اینترنتی قبضی برای پرداخت ندارند. شما میتوانید در کمترین زمان پنل خود را شارژ کرده و گزارش هزینهها را مشاهده کنید.
۵–امکان برقراری تماس نامحدود
با خرید خطهای تلفن اینترنتی فقط یک خط تلفن نخریدهاید. زمانی که از خطوط شهری آنالوگ استفاده میکنید، همزمان یک خط ورودی یا خروجی دارید. اگر تنها یک خط در شرکت خود دارید و در حال مکالمه با آن باشید، مشتریان پشت خط مانده و ممکن است که دیگر هرگز با شما تماس نگیرند. در خطهای اینترنتی دست شما برای اضافه کردن کانال ورودی و خروجی باز است و با این امکان هیچ مشتری را از دست نخواهید داد.
۶–نیازی به تجهیزات سختافزاری ندارید
برای استفاده از خطوط تلفن اینترنتی تنها به روشن بودن اینترنت گوشی موبایل یا لپتاپ خود نیاز دارید. نواتل برای شما این امکان را فراهم کرده، بدون محدودیت نوع اینترنت و با هرنوع اینترنتی که از آن استفاده میکنید، از این سرویس برای برقراری تماسها استفاده کنید.
۷–امنیت خط تلفن ثابت اینترنتی
همانند سایر فناوریهای اینترنتی، امنیت موضوع بسیار مهمی است که باید در انتخاب خط تلفن ثابت اینترنتی موردتوجه قرار گیرد. واقعیت این است که اینترنت یک شبکه عمومی است و امکان ایجاد اختلال در دادههای موجود آن به هنگام انتقال وجود دارد.
بنابراین، مانند تمام خدمات اینترنتی شما در معرض تهدیدات احتمالی شامل سرقت اطلاعات، فیشینگ، ویروسها، نرمافزارهای مخرب و اسپمها قرار دارند. بسیار مهم است که از شرکتی معتبر و قابلاطمینان خط تلفن خود را خریداری کنید. خوشبختانه در نواتل این مشکل را با آنتیویروسها و Firewallهای قدرتمند تا حد زیادی برطرف شده است. باوجود تیم پشتیبانی فنی ۲۴ ساعته، در صورت بروز هرگونه اختلال و مشکل در سرویس تا زمان برطرف شدن سریع مشکل در کنارتان خواهیم بود.
۸– صدا را واضح بشنوید، کیفیت HD مکالمات در خطوط ثابت تلفن اینترنتی
در خطوط شهری گاهی پیش میآید که با طولانی شدن مسیر کابلکشی از مخابرات تا مقصد نهایی، کیفیت صدا افت پیدا کند. به دلیل وجود سیمهای برق و… ممکن است نویزهایی را در هنگام مکالمه احساس کنید.
۹– فعالسازی سریع خطوط ثابت تلفن اینترنتی
خطوط ثابت تلفن اینترنتی از تکنولوژیهای پیشرفتهتری بهره میبرند و ظرف مدت کوتاهتری فعال شده و در اختیار شما قرار میگیرند.
چرا باید خط تلفن اینترنتی بخریم؟
اگر کسبوکار کوچک و نوپایی دارید یا حتی اگر مجموعه شما گسترده است میتوانید از تلفن اینترنتی استفاده کنید. فرقی نمیکند که کسبوکار شما چه شرایطی دارد، تنها اگر به دنبال ارتقا و پیشرفت مجموعه خود هستید، خرید خط تلفن اینترنتی بهترین گزینه برای ادامه فعالیت شماست تا با کمترین دغدغه بالاترین کیفیت را تجربه کنید.
تجربه ثابت کرده است هر کسبوکاری که بتواند خودش را زودتر با تکنولوژی وفق دهد به دلیل داشتن روحیه خلاق و آیندهنگری از بقیه جلوتر است. اگر تصمیم به داشتن یک خط تلفن اینترنتی گرفتهاید، میتوانید روی مرکز تلفن ابری نواتل حساب کنید. نواتل یک سرویس مرکز تلفن ابری هوشمند با قابلیتهای انحصاری است که میتواند خدماتی بیشتر از نیازمندیهای شما در زمینه ارتباطات تلفنی ارائه کند.
چگونه خط تلفن اینترنتی بخریم؟
برای خرید خط تلفن اینترنتی دیگر نیازی نیست به مرکز مخابراتی بروید و با طی کردن فرایند وقتگیر سیمکشی خط تلفن ثابت داشته باشید. هر شخص حقیقی یا حقوقی در هر کجای ایران میتواند برای خرید و مالکیت این نوع خط تلفن اقدام کند.
نکته جالب این است که دیگر حضور شما در یک شهر یا استان ملاک نیست و مثلاً میتوانید در بندرعباس باشید و یک خط تلفن ثابت تهران بخرید. با کلیک کردن روی عبارت ” ثبت سفارش” میتوانید شماره خود را وارد کرده تا همکاران ما با شما تماس گرفته و سرویس تلفن ابری نواتل را به شما معرفی کنند. در صورت رضایت از سرویس میتوانید با توجه به نوع و گستردگی کسبوکارتان آنها را تغییر دهید و شاهد بهترین بهرهوری باشید.