شرایط صیغه موقت برای مرد و زن متاهل
همه چیز درباره صیغه موقت
ازدواجی که بر مبنای شرع و قوانین اسلام است، به دو صورت انجام میپذیرد که شامل عقدهای دائم و موقت میباشد. عنوان عقد موقت که به نام (صیغه) در بین مردم جامعه ما رواج یافتهاست، دارای احکام و شرایط متفاوتی است که لازم است در در رابطه با این نوع عقد اطلاعات و آگاهیهای کافی به مردم ارائه شود. همانطور که از نام آن پیدا میباشد، عقد موقت، عقد نکاحی است که برخلاف عقد دائم مدتزمان مشخصی را دارا هست. عقد موقت درصورتی صحیح خواهد بود که دو شرط در آن رعایت شود، این دو شرط عبارتاند از:مدت معین ومهریه معین.
ثبت عقد موقت
همانطور که مستحضرید ، در عقد موقت ، برخلاف عقد دائم، التزامی برای این مورد که ثبت رسمی بشود ، وجود ندارد و این امر اختیاری خواهد بود . اما شرایطی هم وجود دارد که در آن صورت مرد الزام مییابد که عقد موقت را ثبت کند .
مواردی که مرد ملزم میشود تا عقد موقت را ثبت کند به شرح ذیل میباشد:
این موارد شامل بارداری زوجه میباشد ، و مورد دیگر اینکه آنها توافق کنند که این عقد را ثبت نمایند یعنی یکی از شروط ضمن عقد باشد. ذکر این نکته حائز اهمیت میباشد که در مواردی که مرد ملزم شده از طرف قانون که عقد موقت را ثبت کند، درصورتیکه از این کار سرپیچی کند، قانون برای او مجازات خاصی را تعیین کردهاست.
قانون حمایت از خانواده دراینرابطه توضیحاتی را بیان فرموده که بهشرح ذیل میباشد: اگر مردی بدون ثبت این موارد در دفاتر رسمی به ازدواج دائم ، طلاق یا فسخ نکاح اقدام نماید ، پساز اینکه رجوع کرد ، به مدت یک ماه از ثبت آن امتناع ورزد یا در مواردی که ثبت نکاح موقت الزامی میباشد از ثبت آن امتناع کند و خودداری ورزد قانون او را ملزم به ثبت واقعه میکند . در اینصورت ، مرد ،محکوم به جزای نقدی درجه پنج و یا حبس تعزیری درجه هفت خواهد شد. قابلتوجه است که در موارد ذکرشده در بالا، تنها مرد مجرم شناخته میشود و به این قبیل مجازاتها محکوم خواهد شد.
نفقه و ارث زن در ازدواج موقت با مرد متاهل
به همین صورت که بیان شد ، در ازدواج موقت، مرد الزامی به پرداخت نفقه ندارد، مگر درصورتیکه توافقی دراینرابطه صورت پذیرفته باشد، اما در نکاح دائم قضیه دقیقاً برعکس این مورد میباشد و مرد ملزم است که نفقه را به همسر خود پرداخت نماید. بیان این نکته هم ضروری بهنظر میرسد که در بحث نفقه فرزندان، مرد در صیغه موقت هم ملزم است که نفقه فرزندانش را پرداخت نماید. نکته دیگر منباب عقد موقت این است که، زوجین در عقد موقت از یکدیگر ارث نخواهند برد و این مورد حتی درصورتی که این شرط ضمن عقد موقت هم نوشته شود به همین صورت خواهد بود و ارث بردن در عقد موقت فاقد وجاهت قانونی خواهد بود و از نظر قانونی به آن ترتیباثر داده نخواهد شد.
بذل مدت در ازدواج موقت با مرد متأهل
طریقه و شرایط مختلف بخشیدن باقیمانده مدت در نکاح موقت ، به شرح زیر خواهد بود:
1- با بذل مدت در عقد موقت
2- و اینکه بذل مدت تنها از سمت مرد اعمال میشود.
این امکان هم وجود دارد که مرد به زن وکالت بدهد تا به نیابت از مرد مدت باقیمانده در صیغه موقت را به خود بذل نماید. ادامه عقد موقت تنها با خواست مرد جریان خواهد داشت و درصورتیکه تمایلی به ادامه عقد موقت نداشته باشد ، ادامه مدت آن را می تواند ببخشد. همچنین نکاح موقت ، نیاز به تشریفات خاصی ندارد و با طلاقی که عرفاً در جامعه ما متداول است متفاوت میباشد و به وسیله هر لفظی میتوان این بذل مدت را انجام داد.
عده در صیغه یا ازدواج موقت با مرد متأهل
مدت زمان عده در نکاح موقت ، با دو بار پاک شدن از آغاز قاعدگی ، پساز پایان متعه صورت خواهد پذیرفت. این مدت برای اشخاصی که با وجود یائسه نبودن ، دچار قاعدگی نمیشوند، چهل و پنج روز خواهد بود.
صیغه برای مردان متأهل
انجام عقد موقت برای مردان متأهل هیچگونه منع قانونی و شرعی ندارد و مرد میتواند با وجود تاهل، این امر را انجام دهد. در حالت کلی ، فلسفه صیغه بر این امر مؤکد است که اگر فردی به سن ازدواج رسیده باشد و به هر دلیلی شرایط ازدواج برای او فراهم نباشد، از طریق ازدواج موقت، بتواند نیازهای جنسی و عاطفی خود را برطرف سازد. این در حالی است که متأسفانه بعضی مردان از قوانین اسلامی (که برای مواقع ضروری تعیینشده است) سوء استفاده کرده، و حق همسر دائمی خود را رعایت نمیکنند.
آنچه که آشکار خواهد بود ، تضییع حقوق همسر اول، بهجهت نفس نکاح منقطع نیست، بلکه عملکرد ناشایست مرد، باعث نارضایتی همسر اول خواهد شد. و اگر این حکم اسلامی (عقد موقت) با شرایط خاص خود، بهطرز صحیح و عاقلانه صورت پذیرد، و مردی که در طرف مقابل قرار دارد ، متعهد و مسئولیتپذیر باشد، هیچگاه حقوق همسر دائمی خویش را ضایع نخواهد کرد.
این در حالی است که میتوانید با مقایسه کسانی که توانایی انجام ازدواج دائم را ندارند ، و برای رفع نیازهای خود، به ازدواج موقت بهصورت مشروع و قانونی رویمیآورند را با افرادی مقایسه کنید که دچار بیبندوباریهای جنسی میشوند و بالطبع مسائل و گرفتاریهای بعدی برایشان رقم خواهد خورد.
حقاً با این مقایسه به ارزشمند و مقدس بودن نکاح موقت پی خواهیم برد. طبق قوانین، انعقاد عقد موقت، برای افراد متأهل جرم محسوب نمیشود و مشکلی را ایجاد نخواهد کرد. اما در جامعه ما این امر بسیار ناپسند شمرده می شود و شایانذکر است که ماده 16 قانون حمایت از خانواده مصوب بهمن 1353، صرف اجرای عدالت را ، جوازی برای تعدد زوجات ناکافی دانست که به موجب این ماده: حق داشتن همسر دوم را نخواهد داشت مگراینکه شرایط زیر را دارا باشد:
شروط قانونی گرفتن همسر دوم
- رضایت همسر اول.
- عدم قدرت همسر اول به انجام دادن وظایف زناشویی.
- تمکین نکردن زن از شوهر خود.
- مبتلا شدن زن به مریضی هایی مانند جنون یا امراض صعبالعلاج که موضوع بندهای 5 و 6 ماده هشت است.
- محکومیت زن طبق بند 8 ماده 8.
7مبتلا شدن زن به هر قسم از اعتیاد مضر برابر بند 9 ماده 8.
8ترک کردن زندگی خانوادگی از سوی زن.
9 عقیم بودن زن.
10 غایب و مفقودالاثر شدن زن
بررسی ماده 5 و 6 قانون حمایت خانواده مصوب سال 1391:
هر سردفتر رسمی که بدون اخذ گواهی موضوع مواد (23) و (31) این قانون یا بدون اخذ اجازهنامه مذکور در ماده (1060) قانون مدنی یا حکم صادرشده درمورد تجویز ازدواج مجدد یا برخلاف مقررات ماده (1041) قانون مدنی به ثبت ازدواج اقدام کند یا بدون حکم دادگاه یا گواهی عدم امکان سازش یا گواهی موضوع ماده (40) این قانون یا حکم تنفیذ راجعبه احکام خارجی به ثبت هر یک از موجبات انحلال نکاح یا اعلام بطلان نکاح یا طلاق مبادرت کند،
به محرومیت درجه چهار موضوع قانون مجازات اسلامی از اشتغال به سردفتری محکوم میشود. اما با این وجود بهنظر میرسدکه، قانون حمایت از خانواده، ناظر به ازدواج دائم و منصرف از نکاح موقت خواهد بود و به این دلیل است که قانون، احراز توانائی و استطاعت مالی مرد را برای اداره زندگی دو زن ، و پرداخت نفقه به زنان متعدد را شرط ضروری دانستهاست.
این در حالی خواهد بود که پرداخت نفقه در عقد موقت ضروری نیست مگر اینکه بهعنوان یک شرط ضمن عقد صورت پذیرفته باشد. پس درنتیجه، ازدواج موقت، مشمول مواد 16 و 17 قانون خانواده نخواهد بود، و نیازی به دریافت اجازه از دادگاه نخواهد داشت. در صورت تمایل می توانید برای دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک، از طریق شماره های درج شده در دادسرایار اقدام نموده و موارد قانونی این موضوع را مطلع شوید.
نکات قانونی ازدواج موقت با مرد متأهل
انجام عمل ازدواج موقت که در قوانین شرعی بیانشده ، بیشتر از این منظر است که جلوی عمل حرام را بگیرد و این مورد بیشتر برای افرادی مناسب است که به هر دلیلی شرایط ازدواج دائم را ندارند تا از این طریق بتوانند نیازهای خود را رفع نمایند . حال با این شرایط ذکرشده مسالهای پیش خواهد آمد و آن این است که اگر مردی متأهل است و مجدداً ازدواج کند حکم آن چه خواهد بود؟ این امر در فرهنگ جامعه ایرانی حال حاضر امری ناپسند و مذموم است و لازم به ذکر است که با توجه به قوانین و مقررات مقرراتی که در خصوص ازدواج مجدد بیانشده نیازمند اخذ گواهی از دادگاه خواهد بود.
اما این مطلبی که در سطر بالا بیان شد در مورد ازدواج موقت صدق نخواهد کرد و بهنظر میرسد که قانون حمایت از خانواده ناظر به ازدواج دائم و منصرف از ازدواج موقت خواهد بود و بههمین دلیل است که قانون، احراز استطاعت مالی مرد را برای اداره زندگی دو زن و پرداخت نفقه به زنان متعدد، شرط لازم و ضروری دانستهاست. این در حالی خواهد بود که پرداخت نفقه در عقد موقت ضروری نیست مگراینکه در عقد ضمن شرط اگر مگراینکه ضمن عقد شرط شده باشد. پس ازدواج منقطع یا همان نکاح موقت، مشمول مواد شانزده و هفده قانون خانواده نخواهد بود و نیازی به اخذ اجازه از دادگاه نخواهد داشت.
ازدواج موقت برای مردان متأهل
ازدواج موقت یا به تعبیر دیگر صیغه هیچ ممنوعیت قانونی وشرعی برای مرد متأهل ندارد. ولی عواقب وشروطی دارد که به آن می پردازیم.می توان گفت که متاسفانه صیغه یا همان عقد موقت به یک موضوع عادی در جامعه تبدیل شده است. اما این ازدواج موقت تابع شرایط مخصوص به خود است. عقد موقت همان گونه که از اسمش معلوم است عقد نکاحی می باشد که علی رغم عقد دائم، مدت زمان آن معلومی است.
مطابق قوانین شرعی ازدواج موقت مردان متأهل اشکالی ندارد ومرد قادر است با این که متأهل می باشد، ازدواج موقت کند. ولی در حقیقت فلسفه صیغه براین موضوع اصرار وپافشاری دارد که در صورتی که شخصی به سن ازدواج رسیده باشد وبه هرعلتی ازدواج نکرده باشد، ازراه ازدواج موقت قادر است که احتیاجات خودرا مرتفع سازد.
ولی با کمال تأسف آقایانی وجود دارند که ازاین قانون اسلامی استفاده نادرست می کنند وحق همسر دائمی را پایمال می کنند.هرچند واضح می باشد که ضایع کردن حق همسراول، به دلیل نفس این ازدواج قطع شدنی نمی باشد، ولی رفتا های منفی مرد سبب ناراحتی زن اول می گردد.
در صورتی که مردی که متأهل می باشد وهمسر دوم اختیار می کند، مردی مسئولیت پذیر وبا وجدان باشد، حق زن دائمی خود را به هیچ عنوان ضایع نمی کند. مطابق قوانین هم ازدواج موقت برای مردان متأهل جرم به حساب نمی آید ولی از نظر عرفی این موضوع امری ناشایست می باشد ولازم به ذکر است که ماده ١۶قانون حمایت از خانواده تصویب شده درسال ١٣۵٣،اجرای عدالت را برای مجاز دانستن تعدد زوجات کافی نمی داند.
احکام صیغه مرد متاهل
دراین قسمت می توانید به ماده ۵۶ قانون حمایت از خانواده تصویب شده درسال ١٣٩١اشاره کرد. صیغه از نظر قوانین شرعی جهت اجتناب از کار حرام می باشد وبیشتر شامل اشخاصی می گردد که به هرعلتی شروط ازدواج دائم را ندارند به وجود آمده است تا ازاین راه بتوانند احتیاجات خودرا مرتفع سازند. ولی باید نکات زیر هم مورد توجه قرار داد.
١.از نظر فرهنگ کشور ایران صیغه کردن مرد زن دار موضوعی زشت تلقی شده است وامری ناشایست شمرده می شود.
٢.قوانین حمایت از خانواده به ازدواج دائم نظارت دارد وفرد را ازدواج موقت منصرف می کند وبه همین علت قوانین مشخص کردن قدرت مالی مرد جهت اداره کردن زندگی دوزن ودادن نفقه به زنان، را یکی از شروط ازدواج موقت دانسته است.
٣.دادن نفقه در عقد موقت وجود نداردبه جزاین که حین عقد شرط شده باشد.
۴.فرزندی که در اثر ازدواج موقت به دنیا می آید ارث می برد
عاقبت ازدواج موقت مرد متأهل
در زندگی هرتصمیمی که می گیرید هم عاقبت خوب وخوشایند برای ماداردوهم از طرفی دیگر می تواند عاقبت ناخوشایند برای ما داشته باشد. تنها چیزی که اهمیت دارد این است که هرتصمیمی که گرفته ایم مسولیت آن هم قبول کنیم وهمان طور که از امتیازات این تصمیم ها بهرهمند می شویم باید عیوب آن را هم قبول کنیم.
بیشتر ازدواج های موقت در کشورما بدون اجازه همسراست
اول این موضوع اتفاق می افتد واگر زن اول اطلاع یاید به احتمال زیاد از زندگی مرد بیرون خواهد رفت که اين يکی از عاقبت های بد صیغه کردن مردان متأهل می باشد،مخصوصاً اگر اولادی هم از زن اول خود داشته باشند یااین که از همسر صیغهای خود هم فرزندی داشته باشد که دراین مواقع زندگی این دو فرزند با مشکلات زیادی روبه رو می شود.
آیا دراسلام ازدواج موقت برای مردان متأهل سفارش شده است؟
یکی از بااهمیت ترین نهاد های اجتماعی میتوان به بنیان خانواده اشاره کرد. جهت نگهداری این نهاد و محکم کردن روابط خانوادگی با رعایت کردن اصول و قواعد آن میتوان این ارتباط زناشویی را محکم وهمیشگی کرد. در ارتباط زناشویی دو رکن مهم سهم دارد :١. تمایلات غریزی وجنسی ٢.ارتباط عاطفی، روانی ومعنوی. یکی از اختلافات اصلی در ازدواج میان زن و مرد، این می باشد که بعضی اوقات برای زن رکن عاطفی و روانی از رکنالدین جنسی بااهمیت تر می باشد.
آیا اسلام با تعدد زوجات موافقت دارد؟
در پارهای از اوقات، به دلیل رخ دادن مشکلاتی برای زن مانند روزهای عادت ماهیانه، روزهای حاملگی، مریضی و.. قادر نمی باشد که احتیاجات همسر خود را برطرف سازد. در روزهایی که مرد به علت های گوناگون، در سفرهای مدت دار باشد ودراین سفرهای طولانی زن با همسر خود نباشد. در جامعه به علت دلایل مختلف. معمولا تعداد دختران و زنان مخصوصأ زنان بیوه، از تعداد مردان زیادتر می باشد که این یک گرفتاری اجتماعی می باشد.
عدهای هم به علت این که شرایط ازدواج دائم برای آن ها مقدور نمی باشد، نمی توانند ازدواج کنند و… دراین شرایط اشخاص تمایلات جنسی خودرا چگونه برطرف نمایند؟ یک راه عاقلانه و منطقی که اسلام پیشنهاد داده است ازدواج دوباره (دائمی، موقت) می باشد. قطعا یک همسری مناسب ترین شکل زناشویی می باشد که در آن هرکدام از زن و مرد، احساسات، عواطف ومنفعت جنسی دیگری را برای خودش می داند.
البته اسلام در بعضی از موارد خاص، تعدد زوجات را بیان نموده است. موضوع ازدواج دوباره اعم از موقت یا دائمی را باید مانند طلاق از نظر اظطرارو الزامات اجتماعی و فردی در وضعیتی خاص مورد توجه قرار داد. همانگونه که طلاق در موارد ویژه آخرین راه می باشد اما در شکل طبیعی از زشت ترین موارد می باشد، ازدواج مجددهم برای افرادی خاص با شروط دشوار، بیان شده است.