یومالعباس، رسم هرساله زنجانیها | خبرگزاری صدا و سیما
یوم العباس نشان دهنده دریای بی انتهای عشق و ارادت ایرانیها به ویژه زنجانیها به علمدار کربلا است که هر ساله در بعداز ظهر روز هشتم محرم در حسینیه اعظم زنجانیها برگزار میشود.
به گزارش سرویس وبگردی خبرگزاری صدا و سیما، قصه حسین و یارانش از محرم سال ۶۱ هجری قمری به محرم سال ۱۴۴۵ هجری قمری رسید و نشان میدهد مکتب حسین (ع) هنوز به سر نرسیده است و این دیار و مردمانش پرچم سرخ شهادت را به پرچم سبز مهدویت خواهند رساند و این عهد را هر سال در یومالعباس تجدید میکنند. هرساله در هشتم محرم وعده دیدار عاشقان حسینی فرا میرسد و دسته عظیم عزاداری حسینیه اعظم زنجان ساعت ۱۶ از حسینیه اعظم به سمت امامزاده سید ابراهیم (ع) حرکت میکند. امسا هم برای خدمترسانی به عزاداران حسینی تعداد ۳۰ موکب و جایگاه آبرسانی در مسیر دسته عزاداری توسط هیئات حسینی برپا شده است و ۵۵۰ خادم افتخاری با ۵۹ ایستگاه ثابت و سیار کار جمعآوری نذورات مردمی را انجام میدهند که نشان دهنده عظمت این مراسم است.
۸۰۰ خادم افتخاری برادر و خواهر کار انتظامات و نظمدهی دسته را انجام میدهند و قطار ویژهای، عزاداران را از تهران به زنجان می رساند.
خادم حوزه فرهنگی حسینیه اعظم زنجان درباره سابقه تاریخی دسته حسینیه اعظم زنجان میگوید: این دسته که هر ساله در هشتم محرم به حرکت در میآید تقریباً از دوره رضا شاه شروع شده و قدمتی نزدیک به ۸۰ سال دارد و پیش از آن احتمالاً شکل محدودتری داشته یا دستهای بوده که روز عاشورا برپا میشد که به سبزه میدان میرفتند و به احترام دسته چند زندانی را آزاد میکردند.
عبدالله الماسی با اشاره به اینکه در برههای از حکومت رضا شاه مساجد تعطیل شد، ابراز میکند: بعد از دوره تعطیلیها، مجدد دستهها به راه میافتند و در عصر روز هشتم محرم که به نام حضرت ابوالفضل (ع) و یومالعباس معروف است، تعدادی از دستههای عزاداری از جمله دسته حسینیه اعظم زنجان حرکت میکنند.
خادم حوزه فرهنگی حسینیه اعظم زنجان تصریح میکند: یکی از ویژگیهای این دسته این است که در آن حرکت وجود دارد و اجتماع نیست؛ یعنی یک مبدا و مقصدی دارد و دسته از حسینیه که در آن زمان تکیه بود آغاز میشد و به امامزاده سید ابراهیم (ع) خاتمه مییافت.
الماسی با اشاره به اینکه در گذشته بافت شهر محدودتر بود و وسایل ارتباط جمعی به شکل گسترده امروزی وجود نداشت، بیان میکند: صبح روز هشتم محرم مرحوم کربلایی پاشا عزت شوکتی در پشت بام حسینیه طبل میزد و صدای آن در شهر میپیچید و این طبل زدن نشانه آن بود که امروز دسته حسینیه حرکت میکند و مردم با آگاهی از این موضوع در دسته شرکت میکردند.
وی یادآور میشود: خیابانهای امروزی در گذشته وجود نداشت و دسته از مسیر خیابان ضیایی و از میان کوچهها وارد میدان کوچکی در سمت امیرکبیر میشد و از ضلع غربی بازار به امامزاده سید ابراهیم (ع) حرکت میکرد و در طول مسیر که از غرب به شرق و از داخل بازار در حرکت بود، هرکجا دسته به مغازهها میرسید کرکرهها را پایین میکشیدند و بازاریان در دست شرکت میکردند و بازار از این روز تا سوم شهادت امام حسین (ع) رسماً تعطیل بود. الماسی عنوان میکند: به گفته عبدالواحد ثقفی در سال ۱۳۲۷ یا ۱۳۲۸ برای اولین بار ۴ رأس گوسفند در مسیر دسته حسینیه ذبح شده و بعد از آن آبگوشت و غذا اطعام کردند و این سنت سال به سال رونق پیدا کرد و آمار نشان میدهد تا سالهای اخیر آمار اهدا و ذبح گوسفندان به ۱۲ هزار رأس رسیده است.
وی افزایش روزافزون عزاداران در دسته حسینیه اعظم زنجان در سایه توجهات حضرت ابوالفضل (ع) و اباعبدالله الحسین (ع) را از ویژگیهای مهم دسته حسینیه برشمرده و میگوید: یکی دیگر ویژگیهای آن اهدای نذری توسط مردم با اقلامی مثل طلا، پول یا گوسفند است.
این کارشناس حوزه ارتباطات اظهار میکند: یکی از خصوصیات منحصر به فرد دسته حسینیه اعظم زنجان این است که به عنوان دهمین میراث معنوی کشور ثبت شده و با توجه به تعداد بالای گوسفندان ذبح شده در مسیر دسته، دومین قربانگاه جهان اسلام و اولین قربانگاه جهان تشیع به شمار میرود.
وی از نوحهخوانهای قدیمی دسته حسینیه اعظم زنجان از افرادی همچون حاج اصغر زنجانی، غلامرضا عینیفرد و حاج جواد رسولی نام میبرد و میافزاید: اکنون نیز جوانترها به میدان آمدند و راه آنها را ادامه میدهند.
خادم حسینیه اعظم زنجان با اشاره به اینکه عزاداری مردم زنجان در شب تاسوعا چهره ملی و بینالمللی به خود گرفته است، ابراز میکند: تعداد عزاداران در این مراسم در سالهای اخیر بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار نفر تخمین زده شده و به همین منظور عکاسان، خبرنگاران و تصویربرداران از نقاط مختلف کشور خود را به این مراسم میرسانند تا این آئین بزرگ را در رسانههای خود بازتاب دهند. دسته این حسینیه از ۸۰ سال پیش جای خود را بین عاشقان حسین باز کرده و تابستان و زمستان و آفتاب و باد و باران و برفهای زیادی را پشت سر گذاشته اما هیچ تکانهای نتوانسته استواری آن را کم کند. البته گاهی شرایطی مثل کرونا شکل آن را تغییر داد، اما ماهیت آن زوال ناپذیر است.
منبع:
خبرگزاری آنلاین