ورزش

“کوسه” ۴۳۹ میلیون ساله دانشمندان را مجبور به بازنگری در جدول زمانی تکامل کرد+عکس

به گزارش علم و فناوری شرکت رسانه آنا به نقل از وب سایت (Sci-Tech Daily)، شکارچیان دریا اغلب به صورت کوسه های زنده به تصویر کشیده می شوند. باستان شناسان توانسته اند بقایای اجدادی را پیدا کنند که قدمت آنها به صدها میلیون سال قبل از دوران پالئوزوئیک می رسد. این کوسه‌های باستانی که معمولاً آکانتودیان نامیده می‌شوند، از خار پوشیده شده‌اند. برخلاف کوسه‌های امروزی، آن‌ها زره استخوانی را در اطراف باله‌های جوش‌خورده خود توسعه دادند.

دانشمندان از سن گونه های چینی تازه کشف شده آکانتودیا شوکه شده اند. این کشف قدیمی ترین فسیل شناخته شده است و اولین فسیل آکانتودی را با قدمتی حدود 15 میلیون سال پیش بینی می کند.

فانجینگشانیا نوواتا
بازسازی زندگی فانجینگشانیا نواتا

فانجینگشانیا که از هزاران قطعه کوچک استخوان بازسازی شده است، نام خود را از سایت معروف میراث جهانی یونسکو در فانجینگشان گرفته است. ماهی اشعه ای و استخوانی و پره دار.

مطالعه فانجینگشانیا توسط گروهی از محققان آکادمی علوم چین، دانشگاه عادی کوجینگ و دانشگاه بیرمنگام نشان داد که این گونه بسیار نزدیک به “کوسه خاردار” است که معمولا به عنوان آکانتودیان شناخته می شود. برخلاف کوسه‌های مدرن، آکانتودی‌ها دارای استخوان‌بندی پوست هستند که معمولاً در پشت رخ می‌دهد.

فانجینگشانیا نوسازی در دریا
معرفی مجدد Phangingshania novata به اقیانوس

فسیل های فانجینگشانیا در نمونه های بستر سازند رونگشی در شهرستان شیچیان، استان گوئیژو، چین پیدا شد.

این یافته‌ها شواهد روشنی را ارائه می‌کنند که نشان می‌دهد گروه مهره‌داران ده‌ها میلیون سال قبل از آغاز دوره ۴۲۰ ساله به اصطلاح «عصر ماهی‌ها» شروع به گسترش کردند.

دانشمندان عواملی را کشف کردند که فانجینگشانیا را از سایر مهره داران شناخته شده متمایز می کند. دارای خارهای سینه ای، پیش سینه ای و پیش لگنی است که به صورت یک واحد با صفحه کمربند شانه ای پوستی به هم می پیوندند. علاوه بر این، قسمت شکمی و جانبی صفحه شانه به سمت عقب ستون فقرات سینه ای گسترش یافته است.

این گونه دارای فلس های تنه منحصر به فرد است و تاج این فلس ها دارای ردیف هایی از عناصر دندان مانند (ادنتود) است که با برجستگی های گره ای نامنظم تزئین شده است. به طور شگفت انگیزی، رشد عاج در فلس ها ثبت شد، اما در سایر قسمت های استخوان پوستی، مانند ستون فقرات، ثبت نشد.

فانجینگشانیا نوواتا
نمای دیگری از فانگینگشانیا نواتا

پروفسور ژو مین از موسسه دیرینه شناسی مهره داران و دیرینه انسان شناسی (IVPP) آکادمی علوم چین گفت: “این قدیمی ترین ماهی شناخته شده با این عنصر است. این اطلاعات جدید به ما اجازه می دهد تا Fanjingshania را در درخت فیلوژنتیک مهره داران قرار دهیم. و اطلاعات بسیار مورد نیاز را در مورد فرآیند تکاملی که منجر به آغاز تغییرات مهم مهره داران مانند رنگ، سیستم های حسی و دستگاه یکپارچه شده است، بدست آورید.

از همان ابتدا، برای دانشمندان روشن بود که کمربند شانه ای فانجینگشانیا، با مهره های فراوانش، کلید تعیین موقعیت گونه جدید در درخت تکاملی اولین مهره داران بود. آنها دریافتند که گروهی از آکانتودیان ها، که به عنوان climatiids شناخته می شوند، دارای خارهای استخوان بازو هستند که در فانجینگشانیا یافت می شود. همچنین، بر خلاف رشد طبیعی صفحه پوستی، استخوان بندی سینه ای فانجینگشانیا و آب و هوا با پوسته های تنه اصلاح شده همراه است. این ویژگی شرایط اولیه مهره داران آرواره ای است که در آن صفحه استخوان از یک نقطه استخوانی سازی منفرد ایجاد می شود.

تکه ای از استخوان سینه ای پوستی
بخشی از استخوان سینه ای (قسمتی از ستون فقرات متصل به صفحه شانه) فنجینگشانیا نوواتا در نمای شکمی نشان داده شده است.

در ضمن، استخوان‌های فسیلی Phangingshania شواهدی از تحلیل و بازسازی گسترده مرتبط با رشد اسکلتی در مهره‌داران، از جمله انسان، نشان می‌دهند.

محقق دکتر دکتر می‌گوید: «این میزان تغییر شدید بافت در ماهی‌های کندریشتیان، گروهی که شامل ماهی‌های غضروفی مدرن و اجداد منقرض شده‌شان است، بی‌سابقه است. پلامن آندریف از دانشگاه عادی کوچینگ گفت. این نشان دهنده یک تغییر رشدی بزرگتر از آنچه که در حال حاضر برای استخوان معدنی و آغاز تکامل ستون فقرات درک می شود، صحبت می کند.

ویژگی های مشخصه Phangingshania اغلب در فلس های تنه جدا شده مشهود است که شواهدی از از دست دادن دندان مانند مواد تاج و برداشتن استخوان پوستی از پایه فلس را نشان می دهد. یک نمای مقطعی از بخش توموگرافی نشان می دهد که این فرآیند یکپارچه سازی با گنجاندن عناصری که نشان دهنده تاج هستند دنبال می شود.

به طور شگفت انگیزی، نزدیک ترین نمونه های این فسیل در دنتیکال و دنتیکال ماهی های فسیلی زنده و منقرض شده یافت می شود. با این حال، در Phangingshania، مانند ماهی‌های استخوانی، پذیرش تک دندان‌ها یا دنتیکول‌ها را گسترش نداد، اما نواحی با دنتیکل‌های زیاد را حذف کرد. این فرآیند منحصر به فرد جایگزینی بیشتر شبیه ترمیم اسکلتی است تا جایگزینی دندان های معمولی، دنتیکول مهره داران فک دار.

یک فرضیه فیلوژنتیک برای Phangingshania، با استفاده از یک ماتریس عددی مشتق شده از کاراکترهای قابل مشاهده، از فرضیه اولیه محققان حمایت می کند که این گونه شاخه اولیه کندریشتیان های اولیه را نشان می دهد. این نتایج پیامدهای عمیقی برای درک ما از منشأ مهره‌داران دارد، زیرا با تخمین‌های ساعت مورفولوژیکی برای سن اجداد ماهی‌های غضروفی و ​​استخوانی، که تقریباً 455 میلیون سال پیش، در دوره اردویسین آغاز شد، سازگار است.

این نتایج به ما می‌گوید که بی‌ثباتی ماهی فک‌دار اردویسین را می‌توان با نگاه کردن به فرآیندهای رسوبی سن آن توضیح داد. آنها همچنین در حفظ دندان‌ها، فک‌ها و فسیل‌های مهره‌داران مفصلی در طبقات همسن فانگینگشانیا توهین‌های بزرگی پیدا می‌کنند.

تحقیقات جدید با نشان دادن تکامل طولانی ماهی های رنگارنگ از اجداد بی رنگشان، مدل کنونی تکامل مهره داران را زیر سوال می برد.

دکتر. ایوان جی. سانسوم از دانشگاه بیرمنگام گفت که این تأثیر زیادی بر نحوه تجزیه و تحلیل ما از سرعت تکامل در مهره‌داران اولیه و رابطه بین تغییرات مورفولوژیکی و ژنتیکی در این گروه‌ها خواهد داشت.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا