اقتصادیکسب و کار ایرانی

کودکان تیزهوش در یادگیری

تیزهوش به افرادی گفته می شود که در آزمون های هوش نمره هوشبهر 130 به بالا کسب کنند . کودکان تیزهوش نیروی ذهنی عالی ، خلاقیت و انگیزه های خاص و با ارزشی دارند که آنها را از سایر همسالانشان جدا می کند و این توانایی را دارند که سهم قابل قبولی در اجتماع خودشان داشته باشند . هوش هم می تواند ارثی باشد و هم از طریق یادگیری و محیط غنی افزایش پیدا کند . محیطی که کودک در آن رشد می کند ، استعداد ذاتی وی و ارتباطش با والدین همه می توانند در شکل گیری و نوع نبوغ کودک اثر بگذارند . در ادامه این مقاله انواع تیزهوشی شامل تیزهوش های خلاق ، درس خوان ، حرفه ای و کم پیشرفت و ویژگی های مربوط به هر کدام را بیان می کنیم . برای مطالعه مطالب بیشتر در مورد تیزهوشی در کانال تلگرام  عضو شوید .

افراد تیزهوش خلاق هوش زیادی دارند و علاوه بر آن با استعداد و آماده خلق کردن و ایجاد مسائل هنری هستند . برای حل مسائل از پا نمی نشینند . به تمرین و تکرار ادامه می دهند و اغلب مسائلی برایشان اهمیت دارد که برای دیگران مهم نیست . ست لاک پشت های نینجا شامل تمام جزئیات از جمله لباس، کمربند، مچ بند و ماسک چشم بند می باشد.

تیزهوش های درس خوان

ویژگی تیزهوش های درس خوان شامل موارد زیر است :

  1. به مفاهیم مجرد توجه بیشتری دارند و بهتر و سریع تر از دیگران مطالب کتاب را یاد می گیرند .
  2. علاقه به خواندن کتاب : تعداد کتاب هایی که خوانده اند به مراتب از افراد دیگر بیشتر است ، خستگی خود را با خواندن کتاب برطرف می کنند و از کتاب خواندن لذت زیادی می برند .
  3. حل مسائل برایشان لذت بخش است
  4. در نویسندگی مهارت دارند : در این افراد تعداد نوشته ها و رونویسی ها زیاد است و اوقات فراغت خود را با نوشتن می گذرانند .

اعضای خانواده و تهیه وسایل تحصیل به دو دلیل در پیشرفت کودکان تیزهوش درس خوان نقش مهمی دارند :

  • باعث به کار انداختن استعدادها و قدرت کودک می شود .
  • برنامه ها طوری تنظیم می شود که کودک احساس خستگی نکند .

تیزهوش های حرفه ای یا مکانیک

ویژگی های افرادی که تیزهوش حرفه ای هستند به شرح زیر می باشد :

  1. در این کودکان یادگیری اعداد بهتر است
  2. علاقه زیادی به ساختن اشیا ، کارهای دستی ، اندازه گیری و وزن کردن دارند
  3. به ریاضیات علاقه دارند و اشکال هندسی را زودتر از همسالان خود یاد می گیرند
  4. به مسائل فنی ، عینی و واقعی علاقه دارند و در کارهای حرفه ای پیشرفت فوق العاده ای دارند
  5. گاهی به دلیل بی علاقگی به تحصیل از مدرسه اخراج می شوند و به کارهای حرفه ای خصوصی و صنعتگری می پردازند و اکثرا صنعتگران قابلی نیز می شوند

تیزهوشان کم پیشرفت

این کودکان با وجود زیادی که دارند و در آزمون های هوش نشان داده شده در یادگیری موفق نیستند ، اکثر آموزگاران می گویند که این دانش آموزان قدرت درک ، نبوغ و بصیرت کافی دارند ولی نمی دانند چرا نتیجه امتحاناتشان خوب نیست . چند نظریه وجود دارد که می تواند دلیل این مشکل در این دانش آموزان باشد :

  • برخی عقیده دارند که تیزهوشان کم پیشرفت به سرعت درس ها را یاد می گیرند ولی مانند دیگران تمرین نمی کنند . بیشتر آنها قبل از ورود به مدرسه درس ها را یاد گرفته اند و توضیحات معلم باعث خستگی و بی حوصلگی آنها می شود و در نتیجه رابطه دانش آموز و معلم به هم می خورد .
  • بی علاقگی ناشی از مسائل خانوادگی : گاهی اوقات گرفتاری والدین باعث می ود کودک به ناچار در جایی کار کند و مخارج زندگی خود و خانواده اش را تامین کند به همین دلیل در کلاس درس خسته است و اغلب رابطه خوبی با والدینش ندارد . والدین این کودکان اغلب سواد ندارند و به تحصیل کودک نیز اهمیت نمی دهند . در این مواقع است که آموزگار عاقل باید جانشین خوبی برای کمبود های کودک باشد .
  • گاهی اختلالات بسیار کم مغزی و دیسلکسیا که باعث مشکل در خواندن و نوشتن می شوند موجب بی دقتی در یادگیری می شود .

سرنوشت تیزهوان کم پیشرفت در دست والدین و معلمان است ، ارتباط نزدیک آنها و پا سخگویی به نیازهای کودک می تواند نقش زیادی در بروز نبوغ این کودکان داشته باشد . قیمت لباس گربه سیاه  ارتباط مستقیم به وضع اقتصادی دارد.

مثال هایی از نوابغی که پیشرفت تحصیلی نداشته اند

  • انیشتین دیر به حرف آمد و او را به مدرسه پلی تکنیک زوریخ راه ندادند .
  • چرچیل مشکل زبان داشت و نتوانست وارد دانشگاه شود
  • ناپلئون قادر به نوشتن انشا نبود
  • نیوتون جزء شاگردا تنبل کلاس بود
  • آدلر و یونگ روان پزشکان معروف در ریاضی ضعیف بودند .

اگر در مورد تیزهوشی و انواع ان و کودکان تیزهوش می توانید با  تماس بگیرید تا از کمک مشاوران مرکز  بهره مند شوید .

مباحث اساسی در تربیت کودکان تیز هوش چیست؟

الف) هدف های اصلی تعلیم و تربیت کودکان تیز هوش

در پرورش کودکان تیز هوش، رشد دادن طرز تفکر علمی آن ها و ایجاد و تقویت علاقة آن ها به تحقیقات و مطالعات وسیع و عمیق باید در درجة اول اهمیت قرار گیرد و ضمن توجه به رشد متعادل جسمی، عاطفی، اجتماعی و فرهنگی کودکان هدف های آنی و آتی به طور یکسان در نظر گرفته شود. مثلاً کوشش برای اینکه کودک مراحل تحصیلی را در مدتی خیلی کوتاه و بدون کسب مهارت های لازم طی کند و یا محروم ساختن کودک از لذات دوران کودکی و جدا کردن او از دنیای کودکان به خاطر مطالعة مداوم و سریع، در راه پرورش انسان متعادل موانعی به وجود می آورد. پس، به جای انباشتن ذهن کودک از محفوظات، لازم است در پرورش قدرت تفکر و استدلال و قدرت درک روابط منطقی بین علت و معلول، رابطة بین انسان و محیط و تأثیر متقابل آن دو بر یکدیگر، کوشید.

ب) ضوابط و معیار های شناخت کودکان تیز هوش

با هوش دانستن کودکان بر اساس نتایج کار علمی آنان و یا استعداد و توانایی شگرف ایشان در دروس نظری، بدون توجه به سایر عوامل، معنی چندانی نخواهد داشت .

در مراحل تعیین کودکان با هوش باید قدرت خلاقانه، استعداد رهبری، استعداد کارهای فیزیکی یا مکانیکی، قدرت نویسندگی، استعداد هنری، استعداد آموختن زبان خارجی و علوم و ریاضیات ارزشیابی شود.

در این ارزشیابی، اولیای کودکان و نیز معلمان و روان شناسان هر کدام نقشی بر عهده دارند و البته سهم روان شناسان، به علت انتقاد آن ها از تست های عینی زیادتر است. زیرا گاهی دیده شده است کودکانی که مطیع اوامر اولیا و معلمان خود هستند، بیش از کودکانی که در مقابل رفتار و دستور های بزرگ تر ها مقاومت نشان می دهند، به عنوان افراد با هوش انتخاب شده اند. برای این که دچار چنین اشتباهی نشویم، باید از تست های هوشی و تست های معلوماتی استاندارد و همچنین تست هایی که قدرت ابتکار را می سنجند و بالاخره ارزیابی استعداد های خاص در تعیین کودکان با هوش، استفاده کنیم. به علاوه، معیار های اندازه گیری دیگری نظیر تاریخچة زندگی، خاطرات روزانه، شرح حالِ نوشتة خود شخص، نمودارهای جامعه سنجی و تست های شخصیت و کشف علاقه ها و انگیزه ها و کیفیت و نتیجة کاردر گذشته، در تشخیص کودک با هوش اهمیت دارند.

تحقیقات لویس ترمن

فعالیت های مداوم و پیگیر لویس ترمن در زمینة شناخت کودکان باهوش، نتایج نیکویی به بار آورده است. خصوصاً کودکان باهوش از نظر او به طور خلاصه عبارت اند از:

1.وضع جسمانی فرد متوسط از گروه کودکان با هوش در مقایسه با وضع جسمانی فرد متوسط از گروه کودکان عادی، مختصری بهتر است.

2. توانایی کودک تیز هوش در تست های مربوط به قرائت، تکلم، استدلال در حساب، علوم، ادبیات و هنر، نسبت به کودکان متوسط بارز است. ولی در حساب کردن املاء و اطلاعات در زمینة مسائل تاریخی و تعلیمات مدنی تفوق کودکان  تیز هوش کمتر به چشم می خورد.

3.توجه کودکان تیز هوش چند جانبه است. آنان خواندن را آسان تر فرا می گیرند، کتاب های بیشتر و بهتری می خوانند، مجموعه های مختلف را جمع آوری می کنند، به انواع سرگرمی ها علاقه مندند و از بازی ها و نمایش ها بیش از کودکان متوسط کسب معلومات می کنند.

4. در مقایسه با کودکان معمولی، در بارة دانش خود کمتر لاف می زنند و در مواردی که وسوسة تقلب وجود دارد، بیشتر قابل اعتماد هستند. رفتار اجتماعی آن ها سالم تر و در تست های مربوط به تعادل روحی برجسته ترند.

ادامة بررسی ترمن در مورد کودکان تیز هوش نشان داده است که از میان 800 دانش اموز پسر، دانشمندان، پزشکان، نویسندگان و مورخان ممتازی بر خاسته اند.نتیجة تست هوش دیگری نشان داد که استعداد برجستة آن ها در طول مدت زندگی ادامه داشته است. این بررسی در مورد دختران با هوش چندان گویا نبوده است. زیرا اغلب آنان ازدواج کرده و مشاغل خاصی را احراز نکرده بودند. به طور خلاصه، نتیجة تست ها و بررسی ها گویای این واقعیت بود که نه تنها میزان هوش آنان پایین نیامده، بلکه بر عکس تفاوت هوشی آن ها نسبت به کودکان عادی بیشتر شده است.

یاد آوری این نکته لازم است که این استنتاج کلی در مورد معدودی از کودکان صادق نیست و باید اضافه کرد که مطالعة ترمن شامل کودکان محروم و کودکان بسیار خلاق نبوده است.

تحقیقات در زمینة جامعه سنجی نشان داده است که بین هوش بهر و محبوبیت رابطة مستقیم وجود دارد. این تحقیقات حقایق متفاوتی را نیز نشان داده است که اشارة مختصر به آن ها شاید برای خوانندگان و مخصوصاً اولیای کودکان تیز هوش و مربیان بی فایده نباشد:

1. وضع محبوبیت اجتماعی کودکان تیز هوش دردبیرستان تا حدودی کاهش می یابد.

2. کودکان تیز هوش به دوستی با سایر کودکان تیز هوش تمایل بیشتری نشان می دهند.

3. تسریع در طی دورة دبستان، از نظر انطباق با محیط، برای کودکان تیز هوش مشکلات جدی ایجاد نمی کند.

4. کودکان تیز هوش برای کودکان عادی نمونة ایده الی هستند و به همین دلیل، کودکان عادی ترجیح می دهند آنان را برای دوستی انتخاب کنند.

5. کودکانی که هوش بهر آنان خیلی بالاو در حدود 180 تا 200 است، از نظر انطباق با محیط کودکان معمولی، دچار مشکلاتی می شوند. اینگونه کودکان فوق العاده با کودکان مستعدی که هوش بهر آنان بالاتر از 130 باشد، بهتر معاشرت می کنند.

کودکان تیز هوش عقب مانده

تحقیقات نشان داده است که اثر خانواده و مخصوصاً پدر از نظر پیشرفت تحصیلی بسیار زیاد است. به طور کلی، کودکانی که پدرشان در تعلیم آنان نقش مؤثر و مستقیم دارند، از نظر تحصیل نسبت به سایر کودکان تیز هوش پیشرفته ترند.

کودکان تیز هوش که مورد بی توجهی و بی مهری پدر هستند، اغلب از نظر تحصیل نیز عقب می مانند. یکی از علل مهم عقب ماندگی آن ها این است که آنان از بی توجهی خسته و متنفر می شوند وفرصت ابراز استعداد و قدرت خلاق خود را پیدا نمی کنند. این گونه کودکان از نظر ایجاد رابطه با سایر کودکان نیز چندان موفق نیستند. خرید لباس دختر کفشدوزکی با یویو  خیلی آسان است شما می‌ توانید محصول مورد نظر خود را دقیقا مطابق با تصاویر سایت و با بالا‌ترین کیفیت، دریافت کنید

دکمه بازگشت به بالا