سلامت و تندرستی

کرونا عامل وفور و تشدید پارکینسون / بیمارانی که حتی پلک زدن برایشان سخت است

مدیر گروه بیماری های مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در تشریح علائم و علل بیماری پارکینسون به نقش کرونا در رفتار این بیماری اشاره کرد و گفت: کرونا می تواند باعث افزایش ابتلا به پارکینسون شود.

دکتر. فرزاد اشرفی در گفت وگو با سی وی نت. وی با اشاره به اینکه بیماری پارکینسون بعد از آلزایمر دومین بیماری تخریب کننده مغز است، گفت: با افزایش سن، ابتلا به پارکینسون افزایش می یابد. شیوع این بیماری 100-300 نفر در هر 100000 نفر است که بسته به سن و جغرافیا ممکن است متفاوت باشد. همچنین شیوع بیماری پارکینسون در زنان بیشتر است.

چه زمانی بیماری پارکینسون رخ می دهد؟

وی افزود: در مغز قسمتی به نام ماده سیاه وجود دارد که ماده شیمیایی به نام دوپامین ترشح می کند که به دلایل نامشخص یا مصرف برخی داروها و کلیه ها که داروی دوپامین ترشح می شود، ترشح می شود. در کنترل و هماهنگی حرکت نقش دارد. بنابراین با کاهش این ماده شیمیایی، علائم پارکینسون ظاهر می شود.

عوامل موثر بر وضعیت بیماری پارکینسون

وی با بیان اینکه علت عدم ترشح دوپامین در بیماری پارکینسون مشخص نیست، گفت: در برخی موارد علائم بیماری پارکینسون ناشی از مصرف برخی داروها یا سموم است. به عنوان مثال، مسمومیت با مونوکسید کربن، منگنز، الکل و مصرف برخی داروهای ضد روان پریشی می تواند علائمی مشابه بیماری پارکینسون ایجاد کند. یکی دیگر از علل بروز علائم پارکینسون استفاده از سموم دفع آفات است و کشاورزانی که از این سموم استفاده می کنند نیز در معرض خطر علائم پارکینسون هستند.

10 درصد سهم ژن ها در این بیماری است

وی با بیان اینکه با افزایش سن این بیماری افزایش می یابد، گفت: اصولاً این بیماری در افراد زیر 50 سال رخ نمی دهد اما در 10 درصد موارد نوع ژنتیکی بیماری ظاهر می شود و افراد زیر 50 سال هستند.

لرزش های ناشی از بیماری پارکینسون معمولا یک طرفه است

وی درباره علائم بیماری پارکینسون بیان کرد: برخی علائم حرکتی و برخی دیگر حرکتی نیستند. علائم حرکتی که می تواند ناتوان کننده باشد شامل لرزش در یک قسمت از بدن، به خصوص یک بازو است. این لرزش زمانی ظاهر می شود که دست آرام و ریلکس باشد، اما زمانی که فرد قصد انجام کاری را دارد، لرزش از بین می رود. در واقع در پیشرفت بیماری می توان این لرزش را به طرف دیگر بدن منتقل کرد اما شروع علائم پارکینسون معمولا یک طرفه است و از دو طرف شروع نمی شود.

علائم بیماری پارکینسون را به خوبی بشناسید

وی افزود: دومین علامت، کندی حرکات قربانی است. این کاهش در سرعت اندام می تواند منجر به اختلال بلع بیمار شود که باعث می شود مایع از دهان خارج شود. چون تعداد پرستوهایش کم شده است. کندی حرکت در صورت نیز دیده می شود یعنی صورت بیمار روح ندارد و حتی تعداد پلک زدن های بیمار کم می شود. در واقع، در شرایط عادی، هر فرد بین 12 تا 20 برابر گشاد می شود. اما در افراد مبتلا به پارکینسون تعداد پلک زدن ها کاهش می یابد.

اشرفی سومین علامت بیماری پارکینسون را سفتی معرفی کرد و افزود: همان ناحیه ای که لرزش شروع می شود می تواند با سفتی در پاها نیز مواجه شود. این سفتی می تواند در عضلات شانه ایجاد شود و باعث شود بیمار درد شانه را تجربه کند که گاهی با التهاب شانه اشتباه گرفته می شود. سفتی عضلات محوری بدن باعث زمین خوردن بیمار مبتلا به پارکینسون می شود. مشکلات راه رفتن، مشکلات تعادل، کندی راه رفتن از علائم بیمار است.

وی افزود: اما علائم دیگر بی حرکت از جمله مشکلات شناختی تا 30 درصد (مشکلات حافظه)، مشکلات خلقی، افسردگی و اضطراب، هذیان و توهم به دنبال مصرف داروهای پارکینسون و افزایش سن که در موارد پیشرفته این بیماری مشاهده می شود، مشکلات خواب و آپنه، سندرم پای بی قرار، بیماری های ادراری، مشکلات گوارشی شامل نفخ و یبوست، فشار خون پایین و سردرد است.

وی در خصوص روند تشخیص بیماری پارکینسون تصریح کرد: تشخیص بر اساس شرح حال و معاینه متخصص مغز و اعصاب است. در برخی موارد، زمانی که پزشک شک دارد، ممکن است نیاز به اسکن هسته ای یا MRI از مغز و سایر آزمایشات خاص باشد.

لرزش در بیماری پارکینسون به چه معناست؟

این استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه باید یادمان باشد هر لرزشی به معنای پارکینسون نیست، گفت: برخی لرزش های ژنتیکی که بیشتر از بیماری پارکینسون در جوانان دیده می شود. همچنین مصرف زیاد و طولانی مدت داروهای ضد روان پریشی می تواند باعث لرزش، کندی و علائم مشابه پارکینسون شود. برخی ضایعات در مغز نیز می توانند علائمی مشابه پارکینسون داشته باشند. ورزش هایی که بارها باعث آسیب مغزی می شوند نیز این ورزشکاران را مستعد ابتلا به پارکینسون و آلزایمر می کند.

جراحی برای بیماران مبتلا به لرزش مقاوم به دارو

وی افزود: خوشبختانه می‌توانیم با دارو علائم بیماری پارکینسون را کنترل کنیم، اگر داروهایی که لرزش فرد را کنترل نمی‌کنند، در برخی موارد توسط متخصص مغز و اعصاب می‌توانیم بیمار را جراحی کرده و در مغز او الکترود قرار دهیم. برای کنترل شرایط. لرزیدن.” البته جراحی برای همه بیماران توصیه نمی شود و برای کسانی که لرزش مقاوم هستند و به درمان دارویی پاسخ نمی دهند توصیه می شود. با درمان پزشکی، فرد مبتلا می تواند تقریباً مانند یک فرد عادی زندگی کند.

نقش کرونا در گسترش و پیشرفت بیماری پارکینسون

وی در پاسخ به سوالی درباره تاثیر ویروس کرونا بر بیماری پارکینسون گفت: تجربه ما نشان می دهد که در برخی افراد علائم بیماری پارکینسون پس از ابتلا به ویروس کرونا ظاهر می شود، مطالعات مختلفی می گویند شاید این افراد در آن قرار داشته باشند. . مرحله قبل از ابتلا به کووید-19. آنها قبل از بیماری پارکینسون بودند و کرونا می توانست بیماری پارکینسون آنها را آشکار کند. بنابراین، کرونا می تواند بیماری پارکینسون را بدتر و بدتر کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا