جامعه و خانوادهکسب و کار ایرانی

کارشناسی قیمت خودرو تصادفی

جدول افت قیمت خودرو در تصادف، جدولی است که درصد های آن، مبنای محاسبه افت قیمت، بر اساس آسیب های وارده به خودرو، قرار می گیرد. نحوه محاسبه افت قیمت ماشین ۱۴۰۳، با در نظر گرفتن سال ساخت خودرو، مدل آن، قیمت و مواردی از این دست بوده، اما در هر حال، تعیین نهایی مبلغ افت قیمت، کاملا، بسته به نظر کارشناس دادگستری خواهد داشت.

برای مشاوره جدول افت قیمت خودرو در تصادف را در ادامه مطالعه کنید. همچنین میتوانید با خریدار خودرو تصادفی رضایی تماس گرفته تا افت قیمت خودرو شما را با کارشناسی مشخص کنند.

در سال های اخیر، با توجه به رواج استفاده از وسایل نقلیه شخصی و کاهش استفاده از وسایل نقلیه عمومی، آمار تصادفات درون شهری، برون شهری و جاده ای، افزایش یافته است. تصادفات، سبب ایجاد خسارت های جانی و مالی، به افراد می گردند که در صورت داشتن بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه، جبران آن، توسط راننده مقصر، آسان خواهد بود.

از جمله خساراتی که به واسطه تصادف، برای ماشین ایجاد می گردد، خسارت مربوط به افت قیمت خودرو بوده که اکثر شرکت های بیمه ای، مسئولیتی در قبال پرداخت آن، نداشته و جبران آن، بر عهده راننده مقصر می باشد. افت قیمت، به معنای کاهش قیمت شدید خودرو، بر اثر تصادف بوده که نحوه محاسبه آن، بر اساس جدول افت قیمت خودرو در تصادفات خواهد بود. البته، نحوه محاسبه افت قیمت 1403، بر اساس جدول آن، قواعد و تشریفات مخصوص به خود را دارد که بدون اطلاع از آن، محاسبه افت قیمت، امکان پذیر نخواهد بود.

از این رو و با توجه به اهمیت این موضوع، در این مقاله، قصد داریم، جدول افت قیمت خودرو در تصادف را ارائه کرده و نحوه محاسبه، بر اساس آن را توضیح دهیم؛ سپس، نکات مربوط به محاسبه افت قیمت ۱۴۰۳، را بر اساس این جدول بگوییم. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره این موضوع، با ما همراه باشید.

قبل از ارائه جدول افت قیمت خودرو در تصادف و توضیح نحوه محاسبه افت قیمت ۱۴۰۳، بر اساس آن، باید، توضیح دهیم که افت قیمت ماشین، به چه معنا بوده، چگونه باید آن را مطالبه کرد و مسئولیت پرداخت آن، با چه کسی خواهد بود؛ سپس، جدول افت قیمت خودرو در تصادف را ارائه کرده و نحوه محاسبه افت قیمت ماشین 1403 بر اساس آن را توضیح می دهیم.

همانگونه که در مقدمه گفتیم، تصادفات، سبب بروز خسارات مالی و جانی به افراد می گردند که از جمله این خسارت ها، خسارت مربوط به افت قیمت ماشین است. افت قیمت، به معنای کاهش شدید قیمت خودرو، بر اثر سانحه تصادف بوده که شامل همه خودرو ها نمی گردد. تعلق افت قیمت، به خودروی دچار کاهش قیمت بر اثر تصادف، کاملا، بسته به نظر کارشناس دادگستری، با در نظر گرفتن مدل ماشین، سال ساخت آن و مواردی از این دست دارد.

پس از ثبت دادخواست و ارجاع پرونده به مرجع صالح، جهت تعیین میزان و مبلغ افت قیمت، قرار کارشناسی، صادر می گردد تا کارشناس دادگستری، تعلق یا عدم تعلق افت قیمت، همچنین، میزان آن را، در صورت تعلق، بر اساس جدول افت قیمت خودرو در تصادف، محاسبه کرده و نظر کارشناسانه خود را، به دادگاه، اعلام کند. سپس، قاضی پرونده، با در نظر گرفتن نظر کارشناس و سایر مدارک موجود، اقدام به صدور رای مقتضی، در خصوص پرداخت افت قیمت خواهد نمود.

جبران خسارات ناشی از تصادف، در صورتی که راننده، دارای  و بیمه بدنه باشد، به آسانی، میسر خواهد بود. اما، در خصوص مسئولیت پرداخت افت قیمت خودرو در تصادف، باید گفت، از آنجا که اکثر شرکت های بیمه ای، افت قیمت خودرو را جزو خسارات مستقیم بر بدنه خودرو، لحاظ نمی کنند، پرداخت هزینه افت قیمت خودرو را تقبل نکرده و بدین ترتیب، راننده مقصر، شخصا، مسئولیت پرداخت آن را بر عهده خواهد داشت.

بنابراین، با توجه به توضیحات بالا، از آنجا که تعیین افت قیمت خودرو، با در نظر گرفتن جدول مخصوص آن، یعنی جدول افت قیمت خودرو در تصادف، می باشد؛ در زیر، جدول افت قیمت خودرو در تصادف را ارائه خواهیم کرد تا در صورت نیاز، با مراجعه به آن، بتوان از حدود افت قیمت خودرو، اطلاع یافت. جدول افت قیمت خودرو در تصادف، به شرح زیر است:

جدول افت قیمت خودرو در تصادفات

رنگ شدگی گلگیر های خودرو

2 تا 3 درصد افت قیمت

رنگ شدگی درب های خودرو

3 تا 4 درصد افت قیمت

رنگ شدگی صندوق خودرو

4 تا 5 درصد افت قیمت

رنگ شدگی درب موتور خودرو

5 تا 7 درصد افت قیمت

تعویض درب های خودرو

4 تا 5 درصد افت قیمت

تعویض گلگیر های خودرو 

3 تا 4 درصد افت قیمت

تعویض درب موتور خودرو

6 تا 8 درصد افت قیمت

تعویض درب صندوق خودرو

5 تا 6 درصد افت قیمت

نکته بسیار مهمی که در خصوص جدول افت قیمت خودرو در تصادف، باید در نظر داشت، این است که این درصد ها در جدول افت قیمت ماشین در تصادف، کاملا نسبی بوده و در خصوص خودروهای ایرانی، مصداق دارد. در نهایت، در تعیین میزان مبلغ نهایی افت قیمت ماشین، آنچه تعیین کننده خواهد بود، نظر کارشناس دادگستری می باشد.

پس از توضیح در خصوص جدول افت قیمت خودرو در تصادف، در ادامه مقاله، قصد داریم، درباره نحوه محاسبه افت قیمت، بر اساس این جدول، صحبت کرده و سپس، نکات مهم مربوط به آن را بگوییم. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره افت قیمت ماشین در تصادف، مطالعه مقاله زیر، پیشنهاد می گردد.

لازم به ذکر است موارد اعلام شده، مربوط به سال گذشته بوده و به محض اعلام برای سال 1403، در متن مقاله اطلاع رسانی می گردد.

محاسبه افت قیمت بر اساس جدول افت قیمت خودرو در تصادف ۱۴۰۳

در قسمت قبل، توضیح دادیم که افت قیمت خودرو چیست و گفتیم که به طور معمول، شرکت مربوط به ، پرداخت آن را تقبل نکرده و راننده مقصر، شخصا مسئول جبران خسارت وارده سبب افت قیمت خودرو، خواهد بود و برای دریافت آن، علاوه بر راه حل توافق طرفین، بر مبلغی مشخص، راه حل شکایت از راننده مقصر و ارجاع امر به کارشناس دادگستری، برای تعیین مبلغ این افت قیمت نیز در صورت عدم توافق، وجود دارد.

همچنین، اشاره کردیم که در نحوه محاسبه افت قیمت بر اساس جدول افت قیمت خودرو در تصادف، ملاک نظر کارشناس، قرار می گیرد که البته، درصد های آن، نسبی بوده و در نهایت، کارشناس دادگستری، با در نظر گرفتن سایر عوامل، نظیر سال ساخت خودرو، قیمت روز بازار، داخلی یا خارجی بودن ماشین و مواردی از این دست، نظر خود را اعلام خواهد کرد. پس از توضیح موارد فوق، در این قسمت، قصد داریم، درباره نحوه محاسبه افت قیمت ۱۴۰۳، بر اساس جدول افت قیمت ماشین در تصادف صحبت کنیم که به شرح زیر خواهد بود:

 در صورتی که آسیب وارده بر اثر تصادف، سبب ریختگی رنگ گلگیرهای خودرو، کاپوت خودرو، درب های اصلی، درب موتو و درب صندوق خودرو گردد و نیاز به رنگ شدن آن ها باشد، 2 تا 7 درصد، به خودروی آسیب دیده، افت قیمت تعلق خواهد گرفت که البته، لازم به یاد آوری است که این درصد ها نسبی بوده و فاکتورهای مختلفی، بر آن و بر نظر ، اثر گذار می باشد.

در صورتی که آسیب وارده بر اثر تصادف، به نحوی باشد که سبب تعویض گلگیرهای خودرو، کاپوت خودرو، درب های اصلی، درب موتو و درب صندوق خودرو گردد؛ 3 تا 8 درصد، افت قیمت، به خودروی آسب دیده، تعلق خواهد گرفت که البته، در محاسبه افت قیمت ماشین بر اساس جدول افت قیمت خودرو در تصادف، باید، این نکته را در نظر داشت که سال ساخت، مدل ماشین، تولید داخل یا خارج بودن آن، بر این درصد ها، اثر گذار می باشد و در نهایت، ملاک، نظر کارشناس دادگستری خواهد بود.

به عنوان مثال، چنانچه قمیت کارشناسی خودرو، 150 میلیون تومان باشد و تصادف، سبب تعویض درب صندوق عقب آن گردد، افت قیمتی که به خودروی آسیب دیده تعلق می گیرد، بر اساس جدول محاسبه افت قیمت خودرو، 5 تا 6 درصد می باشد که مبلغی در حدود 9 میلیون تومان خواهد بود.

لازم به ذکر است موارد اعلام شده، مربوط به سال گذشته بوده و به محض اعلام برای سال 1403، در متن مقاله اطلاع رسانی می گردد.

دکمه بازگشت به بالا