اقتصادیکسب و کار ایرانی

چگونه به لفور برویم

در اطراف این منطقه تماشایی، روستاهای متعددی پدید آمده‌اند که هر یک از ویژگی‌های خاصی برخوردار بوده و به‌نوبه خود دیدنی هستند. در این روستاها آثار و بقایای حیاتی چندین هزار ساله به چشم می‌خورد. در این فضای اساطیری، درختان ازگیل، لیلکی، راش و انجیلی سایه مهربان خود را نثار رهگذران کرده و عطر فراموش‌نشدنی خویش را تا دوردست‌ها می‌پراکنند.

با اندکی فاصله از این مکان رویایی، گردشگران می‌توانند اقدام به اجاره کلبه در لفور نمایند. و خود را به بزرگ‌ترین سد خاکی ایران یعنی سد البرز رسانده و ساعات و دقایق خوشی را در کنار آن سپری کنند. با توجه به شرایط اقلیمی و آب‌وهوای این ناحیه، بهترین زمان سفر به آن را می‌توان بهار و تابستان دانست.

چرا بازدید از جنگل لفور سوادکوه را پیشنهاد می کنیم؟

  • آشنایی با گونه‌های متنوع گیاهی و جانوری جنگل لفور
    • سپری کردن اوقاتی خوش در قدیمی‌ترین ناحیه جنگلی ایران با قدمتی بالغ بر ۴۰ میلیون سال
    • بازدید از جاذبه‌های گردشگری نزدیک به این جنگل
    • ملاقات با اهالی صمیمی، مهربان و اصیل این منطقه و آشنایی با فرهنگ و آداب‌ورسوم آن‌ها
    • پیاده‌روی، آب‌تنی، ماهیگیری و کمپینگ در فضایی بسیار زیبا و باستانی

ویژگی های طبیعی و گردشگری برجسته جنگل لفور سوادکوه

جنگل لفور سوادکوه با درختان سربلند و سبز، گیاهان انبوه، جانوران متنوع، هوای مطبوع و زیبایی‌های بی‌شمار و نفس‌گیر خود یکی از عالی‌ترین اماکن گردشگری استان مازندران به حساب می‌آید. گردشگران این منطقه، علاوه بر پیاده‌روی در فضای رویایی جنگل و کمپینگ و عکاسی می‌توانند در رودهای خروشان و حوضچه‌های طبیعی آن به آب‌تنی و ماهیگیری بپردازند.

پرندگان گوناگون جنگل لفور در مواقع مختلف روز با آوازی بلند ترانه زندگی را سرمی‌دهند و گویی داستانی چند میلیون ساله را روایت می‌کنند. شعاع‌های نامنظم آفتابی که از روزنه‌های موجود در شاخه‌های به‌هم ‌پیچیده جنگل بر زمین می‌رسند در تلفیق با عطر فراموش‌نشدنی برگ‌ها و گیاهان فضایی خیال‌انگیز را به‌وجود می‌آورند.
این همه زیبایی را به سختی می‌توان در قاب یک تصویر واحد گردآوری کرد. گوشه‌وکنار این جنگل و روستاهای اطراف آن سرشار از انواع یادگارهایی است که از هزاران سال قبل به‌جا مانده‌اند. چشمه‌ها و آبشارهای متعددی در نقاط دور و نزدیک جنگل لفور به چشم می‌خورند. وجود این آبشارها و رودها به شکل قابل توجهی در تلطیف هوا و شادابی و طراوت گیاهان این منطقه تاثیرگذار است

. مسافران این سرزمین سبز با ۲ ساعت پیاده‌روی در دل جنگل به آبشار زلال تیرکن می‌رسند. این آبشار خروشان در مجاورت دهکده درازکلا قرار گرفته است. بنابراین، گردشگران پس از تفرج در اطراف آب‌های پر جوش‌وخروش تیرکن به‌سادگی می‌توانند به این روستای کوچک هم سری بزنند و با اهالی صمیمی آن آشنایی یابند.

چگونه به جنگل لفور سوادکوه برویم؟

برای سفر به جنگل لفور، کافی است را تهیه کرده و پس از رسیدن به این شهر با پیمودن مسیری ۵۹ کیلومتری به منطقه لفور سوادکوه برسید. برای مسافرت به ساری می‌توانید از هواپیما، قطار، اتوبوس یا اتومبیل شخصی استفاده کنید. بدیهی است، مدت زمان و مسیر حرکت بسته به مبدا متفاوت خواهد بود.

جاهای دیدنی نزدیک به جنگل لفور سوادکوه

جنگل لفور سوادکوه و حوالی آن سرشار از مکان‌های دیدنی است. از این میان، می‌توان به پارک جنگلی آذررود اشاره کرد که با مناظری تماشایی و آب‌وهوای بسیار مطبوع در منطقه شیرگاه قرار دارد. گردشگران در این مکان می‌توانند به پیک‌نیک و سایر فعالیت‌های تفریحی بپردازند. سد سنبل رود هم یکی از بهترین نقاطی است که مسافران جنگل لفور می‌توانند در آن قایق‌رانی و ماهیگیری کنند.

از دیگر جاذبه‌های گردشگری نزدیک به جنگل لفور می‌توان پلنگ دره را نام برد. هر سال، بسیاری از گردشگران برای تفریح، آب‌تنی و سپری کردن اوقاتی خوش و به‌یادماندنی به واقع در شیرگاه سفر می‌کنند. سد لفور هم یکی دیگر از مناطق دیدنی اطراف این جنگل است که یا چشم‌اندازی خیره‌کننده و آب‌های زلال خود تعداد بسیار زیادی از دوست‌داران طبیعت را به خود جذب می‌کند.

میهمانان این منطقه در به قایق‌سواری و ماهیگیری می‌پردازند. حضور در این فضای سرسبز و با طراوت، خاطره‌ای فراموش‌نشدنی را در ذهن گردشگران به‌یادگار می‌گذارد.با مراجعه به روستای قرآن، مسافران لفور می‌توانند از آبشار ترز و مناظر بدیع آن بازدید کنند. سد برنجستانک نیز یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری اطراف جنگل لفور است. جلوه‌های طبیعی به‌یادماندنی و راحتی و مقرون به‌صرف بودن اقامت‌گاه‌های برنجستانک از مهم‌ترین عوامل جذب گردشگر به این منطقه به حساب می‌آید.

مسافران، پس از بازدید از جنگل لفور و بازدید از مناظر بدیع آن می‌توانند به پارک جنگلی جوارم مراجعه کرده و در این محیط عالی ساعاتی فراموش‌نشدنی را سپری کنند. کلبه‌های چوبی زیبایی که در این پارک طبیعی قرار دارند، مکانی مناسب برای اقامت گردشگران به حساب می‌آیند. از دیگر جاهای دیدنی نزدیک به جنگل لفور می‌توان بازار زنان محلی و آبشار جلسنگ را برشمرد.

هتل ها و اقامتگاه های نزدیک به جنگل لفور سوادکوه

از نزدیک‌ترین اقامت‌گاه‌ها به جنگل لفور سوادکوه می‌توان به سوییت‌های سد برنجستانک اشاره کرد که در دل جنگل و در فاصله ۱۰۰ متری دریاچه قرار گرفته‌اند. از سوی دیگر، کلبه‌های چوبی موجود در پارک جنگلی جوارم نیز مکانی مناسب برای اقامت گردشگران به حساب می‌آیند. پارک طبیعی جوارم و اقامت‌گاه‌های زیبا و مجهز آن در فاصله ۲ کیلومتری جنگل لفور قرار دارند.

اگر می‌خواهید تجربه‌ی جدیدی از سفر به شمال ایران داشته باشید، حتماً سری به سد لفور بزنید. بازدید از سد لفور فقط به بازدید از یک سد محدود نمی‌شود، بلکه در حوالی این سد، جنگل سرسبز و بکر لفور قرار گرفته که خودش به تنهایی، دیدنی‌های حیرت‌انگیزی دارد. در حوالی سد لفور، خبری از رستوران‌ها، هتل‌ها و مراکز خرید لوکس نیست و می‌توانید در هوایی مطبوع و به دور از هیاهیوی شهری، از طبیعت لذت ببرید

دریاچه سد لفور

اگر از سمت جاده فیروزکوه قصد سفر به این منطقه را دارید می بایست بعد از گذشتن از شهر های پل سفید ، زیر آب و شیرگاه مسیر خود را به سمت جاده  شیرگاه – بابلکنار تغییر دهید که از مناطق کلیج خیل و اسلام آباد نیز عبور می کند.  البته همه اینها در صورتی است که ترافیک های مرسوم این شهر ها بخصوص در شهر زیرآب و آخرین تونل این شهر به سمت شیرگاه شما را به دام نیاندازد.

و جاده هراز هم شما را به ترتیب به شهر های آمل و بابل راهنمایی می کند. در شهر بابل باید به دنبال حرکت در مسیر جاده گنج افروز به سمت بابل کنار باشید البته در باید بسیار مراقب باشید چرا که این جاده به دلیل موقعیت جغرافیایی در مجاورت دره ای بزرگ می باشد که با رانندگی ایمن و رعایت سرعت ایمن هیچ خطری شما را تهدید نخواهد کرد  .

دریاچه سد لفور

آدرس : استان مازندران، شهرستان سوادکوه شمالی، دهستان لفور

ساعت بازدید : شبانه روزی

هزینه ورودی : رایگان

دریاچه سد لفور

زمانی که شما به روستای شیردارکلا درجاده گنج افروز می رسید تازه کمی از خستگی سفرتان کاسته می شود . درخت ها و جنگل های انبوه و بوی گیاهان طبیعی شما را شیفته ی خود می کند ولی این همه ی آن چیزی نیست که به دنبالش بودید و تازه مقدمه ای بر زیبایی های این منطقه است .

به هنگام رسیدن به روستای شیردارکلا شما می توانید از چند مغازه ای که در آنجا وجود دارد مایحتاج خود و آن چیزی که فراموش کرده اید همراه خود داشته باشید را  تهیه کنید.  شما می بایست به سمت روستای قرآن تالار حرکت کنید و پس از عبور از روستا های و چند روستای دیگر از جمله شارقلت و هم چنین با کمک چند تابلو ی راهنمای قدیمی و رنگ و رو رفته  می توانید به سمت سد البرز در حرکت باشید.

دریاچه سد لفور

در طی این مسیر هم اگر گاهی اوقات از شیشه ی ماشین  و در هنگامی که از طبیعت مسحور کننده ی این منطقه لذت می برید ، به  بیرون نگاه کنید می توانید در دید خود ، رودخانه ی “بابل-رود” که از همین سد سرچشمه می گیرد را داشته باشید. ضمن اینکه وقتی در کنار جاده به جهت گرفتن عکس های خانوادگی و خویش انداز توقف می کنید ، می توانید به کمک حس لامسه از خنکی  و دلنشینی آب این رود خانه که نعمتی بی نظیراز سوی پروردگار است .

بهره مند شوید البته در نظر داشته باشید  که این آب آشامیدنی نیست  ولی اگر تمایل داشتید و احیانا گله ی گاو یا گوسفندی در نزدیکی آن منطقه و ایضاً در خود رودخانه موجود نبود، خب اصلا به همان گزینه ی اول اکتفا می کنیم بله بهتر است از آب رودخانه نیاشامید.

دریاچه سد لفور

شما وقتی تا انتهای این جاده بروید به سد البرز می رسید اما چه فایده که شما فقط نمای روبروی این سد خاکی را دارید و این خیلی مطابق آن تعاریف و توصیفاتی که شنیده بودید نیست اینجاست که  تیم سفر مسیری را پس از سختی بسیار به شما پیشنهاد می کند که  با عبور از دل جنگل انبوه   و مسیری خاکی شما را  به کنار سد ، بدون هیچ حصار و محافظی می برد البته باید خیلی خوش شانس باشید که قبل از مسؤلین و محیط بانان این منطقه این مطلب را میخوانید چون آنها سریعا رسیدگی می کنند و اطراف سد البرز در این منطقه را حصار کشی می کنند.

دریاچه سد لفور

خب ضمن شوخی با این عزیزان زحمت کش باید تاکید کنیم که هر گونه حفاظت از این سد خاکی برای خود مردم سودمند خواهد بود چرا که آمار و اخبار ناخوشایند از این گونه سد ها کم نمی باشد و شما هم اگر برحسب اتفاق به محیط بدون حصار و حفاظ این سد رسیدید در نظر داشته باشید که قرار نیست هیچ اقدامی بجز لذت بردن از منطقه ، گرفتن عکس ، صرف غذا با رعایت بهداشت محیط  انجام دهید  و به کل فکر آب تنی و شنا را از سر خود و اطرافیانتان بیرون کنید.

حتی با رعایت ایمنی شنا و جلیقه ی نجات . چرا که اینکار با توجه به هشدار های مربوطه توسط همان عزیزان زحمت کش برابر بازی با جانتان می باشد که خدای ناکرده موجب تاسف و از دست رفتن عزیزانتان می شود . پس همواره در این گونه مناطق به هشدار های محیط بانان و حتی مردم بومی منطقه توجه بفرمایید .

دریاچه سد لفور

اگر شب قصد ماندن در کنار این سد خوش منظره را دارید سعی کنید حتما آتشی را در کنار چادر خود بر پا کنید و حتی المقدور مواد غذایی و آب آشامیدنی و کیسه ی زباله به همراه خود داشته باشید و در غیر این صورت می توانید اقدام به کنید که از تنوع خوبی برخوردار است. البته برای پیدا کردن غذاهای محلی و تازه در دهستان لفور، می‌توانید به رستوران‌های محلی روستاهای این بخش سر بزنید. مثلا رستوران ماه و ماهی لفور از بهترین رستوران‌های محلی لفور است که انواع کباب و غذاهای ایرانی و محلی را سرو می‌کند.

دکمه بازگشت به بالا