جامعه و خانوادهکسب و کار ایرانی

چگونه بفهمیم کارت گرافیک به مادربرد میخورد

برای اینکه بدانیم مادربرد ما با کدام کارت های گرافیکی سازگار است، باید با رابط های اتصال آنها آشنا باشیم. به طور کلی کارت های گرافیک به دو دسته کارت های بازی و کارت های صنعتی تقسیم می شوند. ابتدا نام کارت های گرافیک گیمینگ با Geforce و Radeon و نام کارت های گرافیک صنعتی با Quadro، Radeon Pro یا FirePro شروع می شود.

نوع اسلات کارت گرافیک

کارت گرافیک 4090 دارای اسلات های مختلفی هستند که یکی از ویژگی های آن ها تقسیم بندی آنهاست. از سال 1998، تنها دو نوع اسلات توسعه در مادربردها برای پشتیبانی از کارت گرافیک استفاده شده است. اولین اسلات مورد استفاده تا سال 2005 AGP بود که در نسخه های مختلفی مانند AGP 4X یا AGP 8X عرضه شد. تفاوت بین این نسخه ها کلید یا شکاف های روی اسلات ها و پهنای باند آنهاست. بهترین و سریعترین اسلات در میان آنها Nvdia است.

از سال 2004 تا 2005، شرکت های سازنده مادربرد و کارت گرافیک شروع به تفکر کردند و این صنعت دستخوش تغییرات بزرگی شده بود. در این دوره، اسلات های AGP با PCI Express یا PCIe جایگزین شدند. این اسلات ها روی مادربرد پهنای باند بیشتری را در اختیار کارت گرافیک قرار می دهند.کارت های گرافیک نیز با تغییر شکل پایه ای که به آن متصل می شوند، قادر به پشتیبانی از این نوع اسلات ها هستند.

چه کارت گرافیکی برای مادربرد من مناسب است؟

برای تعیین اینکه کدام کارت گرافیک برای مادربرد شما مناسب است، باید نوع سوکت و نسخه آن را در نظر بگیرید. البته لازم به ذکر است که پس از سال 2005، اسلات مادربرد همچنان PCIe است، اما به روز شده و نسخه های جدیدتری در دسترس قرار گرفته است. به عنوان مثال، با محبوبیت رابط PCIe نسخه 4.0، پهنای باند و سرعت انتقال داده بسیار بهتر از نسخه های قبلی است. اما از آنجایی که انواع اسلات ها یکسان است، هر مادربردی که دارای اسلات PCIe باشد، قدیمی یا جدید، از هر مدل کارت گرافیکی با پایه اسلات PCIe، صرف نظر از نسخه کانکتور آن، پشتیبانی می کند.

بنابراین اگر مادربردی با اسلات PCIe دارید، اکنون می توانید هر نوع کارت گرافیکی را خریداری کنید. اما حتما می دانید که نسل اول اسلات های PCIe دارای نسخه های بسیار بیشتری نسبت به نسل قبلی است. اگر مادربرد شما دارای اسلات PCIe با رابط نسخه 2.0 یا 1.0 است، اما کارت گرافیکی که قصد خرید آن را دارید فقط از نسخه 4.0 PCIe پشتیبانی می کند، نسخه رابط PCIe مادربرد شما مانع از پهنای باند و عملکرد کارت گرافیک خواهد شد.

کارت گرافیک قادر به استفاده از حداکثر توان خود نیست.اما تفاوت بین رابط های PCIe در نسخه های 3.0 و 4.0 چندان مشهود نیست. یعنی اگر مادربرد شما دارای رابط PCIe نسخه 3.0 باشد، اما قصد خرید کارت گرافیک PCIe نسخه 4.0 را دارید، هیچ تفاوت یا مانعی در پهنای باند و عملکرد کلی کارت گرافیک وجود نخواهد داشت. به همین دلیل است که مادربردها و CPUهای مقرون به صرفه همچنان از رابط PCIe 3.0 استفاده می کنند.

ما توصیه می کنیم که فناوری های پشتیبانی شده توسط مادربرد شما به طور قابل توجهی جلوتر یا عقب تر از کارت گرافیکی که قصد خرید آن را دارید قرار نگیرند. بنابراین اگر یک مادربرد مدرن با اسلات PCIe و رابط PCIe 3.0 یا 4.0 دارید، می توانید کارت گرافیک مدرن مورد نیاز خود را تهیه کنید. آیا ارتباطی بین نوع حافظه تصویری کارت گرافیک و نوع حافظه ویدئویی پشتیبانی شده توسط مادربرد وجود دارد؟
ممکن است سوالی برای شما پیش بیاید که آیا نوع حافظه کارت گرافیک شما باید همان چیزی باشد که مادربرد شما پشتیبانی می کند؟ مثلا اگر مادربرد شما از حافظه DDR3 پشتیبانی می کند، آیا باید کارت گرافیک با حافظه GDDR3 بخرید؟

چیزی که باید به شما بگویم این است که نوع حافظه کارت گرافیک ربطی به پشتیبانی از مادربرد ندارد. زیرا خود کارت گرافیک دارای مادربرد است و تراشه حافظه کارت گرافیک تنها توسط تراشه نمایشگر کارت گرافیک استفاده خواهد شد.اگر مادربرد شما از رم DDR2 یا DDR4 پشتیبانی می کند، می توانید بدون نگرانی یک کارت گرافیک با حافظه GDDR6 یا GDDR5 خریداری کنید.

بنابراین می‌دانیم که هرچه نوع حافظه ویدیویی مورد استفاده کارت گرافیک جدیدتر باشد، عملکرد خود کارت گرافیک بالاتر است.

چگونه بررسی کنیم که مادربرد شما از چه کارت گرافیکی پشتیبانی می کند؟

چگونه بررسی کنیم که مادربرد شما از چه کارت های گرافیکی پشتیبانی می کند
پشتیبانی از برق کارت گرافیک
یکی دیگر از سخت افزارهایی که باید با کارت گرافیکی که قصد خرید آن را داریم سازگار باشد، کامپیوتر پاور است. از آنجایی که برخی از مدل های کارت گرافیک می توانند بیش از 450 وات برق مصرف کنند، مهم است که منبع تغذیه رایانه شما بتواند به راحتی از قدرت کارت گرافیک و همچنین سایر سخت افزارها استفاده کند.

تقریباً همه برندهای مختلف و منابع تغذیه نامطمئن، منبع تغذیه خود را با ولتاژ بسیار بالاتر از ولتاژ واقعی نام می‌برند. به عنوان مثال، منبع تغذیه متفاوت از یک مارک نامعتبر ممکن است 200 وات باشد، اما برای اینکه گمراه کردن و فروش آسان‌تر باشد، رقم 700 وات را در نام محصول درج می‌کنند. Amazon یکی از برندهای محبوب و قابل اعتماد است.منابع تغذیه قابل اعتماد استاندارد، قدرت واقعی را در نام محصولات خود ذکر می کنند. همچنین جدول دقیق و صحیحی از توان خروجی برای هر شاخه بر روی برچسب منبع تغذیه در اختیار شما قرار می دهند. شرکت های معتبر تولید کننده پاور همواره در هنگام ساخت محصولات خود از تمامی استانداردهای ایمنی و استانداردهای ATX استفاده می کنند.

در نهایت، توصیه می کنیم همیشه کارت گرافیکی خریداری کنید که ناسازگار است یا عملکرد متفاوتی نسبت به بقیه سیستم شما دارد. کارت گرافیک باید از نظر فناوری با مادربرد و پردازنده کامپیوتر سازگار باشد. هرچه همه اجزا هماهنگ تر باشند، کارایی کلی، ارزش خرید و قیمت/عملکرد بهتر خواهد بود.

دکمه بازگشت به بالا