ورزش

چرخه پر سر و صدا در کشتی؛ از قهر تا سکوت/ همه راه ها به انتخابی ختم می شود

طبق اطلاعات شفافتوسعه یک دوره انتخابی برای تیم ملی کشتی فرنگی به یک اتفاق بسیار عجیب و پر سر و صدا تبدیل شده است ، از خشم یک مربی کشتی آزاد و آزاد گرفته تا موقعیت های مهم یک مربی کشتی فرنگی که بوی جدایی می دهد.

چرخه پر سر و صدا در کشتی؛ از قهر تا سکوت/ همه راه ها به انتخابی ختم می شود

محمد وحیم ابراهیم امامی سخنگوی فدراسیون کشتی گفت: ماجرا از روزی که فدراسیون اعلام کرد در حال آماده سازی روند انتخاب تیم های ملی کشتی است ، آغاز شد تا همه کشتی گیران از فرصت برابر برخوردار باشند تا لباس تیم ملی را به شکلی منصفانه و عادلانه بپوشند.

چند روز بعد ، رئیس فدراسیون کشتی این دوره را با جزئیات توضیح داد و آن را برای رسانه ها اعلام کرد. وزیر امور خارجه با تأکید بر لزوم احیای دوره انتخاب در کشتی ، تأکید کرد: با برنامه ریزی تیمی از دانشگاه انیسیتو و دانشگاه شریف در دوره جدید ، همه چیز در زمینه کشتی گیری قانونی است و برنامه انتخاب توسعه می یابد زیرا کسی در آن حضور ندارد. در انتخاب تیم ملی برای مسابقات مختلف نباید ابهام وجود داشته باشد.

وی گفت: “برنامه من از سال گذشته این بوده است که کشتی گیران به اندازه کافی در مسابقات جهانی و المپیک به رقابت بپردازند و ما با کمک متخصصان و تکنسین ها چشم انتظار آن هستیم.” دوره انتخاب که یک بسته کامل برای تعیین تیم ملی برای اعزام به مسابقات المپیک و مسابقات جهانی است ، تهیه و اجرا خواهد شد و ما یک شروع برای المپیک توکیو خواهیم داشت.

وی با اشاره به این روند ، افزود: ما این پروژه را به عنوان یک سازمان علمی به موسسه بین المللی کشتی واگذار کرده ایم. با این وجود ما به دنبال نظر کارشناسان فنی از جمله مربیان تیم ملی و سایر کارشناسان کشتی در این دوره هستیم تا این دوره را بهبود بخشیم و باید بگویم که من خودم نیستم زیرا اگر چنین باشد من این دوره را اعلام می کنم اما آقای سوریا ، نظر کاوه بنا و محمدی برای من مسئولان فنی هستند. به همان اندازه مهم است

ملاقات با خشم تلخ!

در این جلسه حمید سوریان ، رئیس فدراسیون ، نایب رئیس ، حسن یوسفی افشار رئیس مؤسسه و سرمربی تیم ملی گلامرضا محمدی و مدیر تیم های آزاد موسسه حضور داشتند. در این جلسه علیرضا دبیر تأکید کرد که در دوره انتخاب قرار گرفته است و گفت: هیچ راهی برای انتخاب تیم ملی به غیر از برنامه و دوره آینده انتخاب وجود ندارد. تصمیم دبیر با استقبال سرمربی تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی روبرو شد. محمدی معتقد بود علاوه بر دوره ، نظر کادر فنی نیز دارای اهمیت است و باید اعمال شود. البته این تقاضا وجود داشت که رئیس فدراسیون با آن موافق نبود و توجه زیادی به رعایت دوره انتخابات صورت گرفت و همین امر باعث شد تا محمد با این طرح مخالفت کند و جلسه قطع شد.

مصلحت

خبر عصبانیت سرمربی تیم ملی کشتی آزاد ایران پس از مسابقه سر و صدای زیادی ایجاد کرد. البته اختلاف افزایش یافت. اما با افزایش انحرافات ، غلامرضا محمدی تصمیم گرفت تا با عقب نشینی هدفمند ، جو را تا حدی نرم کند. محمدی با واکنش به بیگانگان مسابقه گفت: “بدون شک دوره انتخابی تیم ملی باعث ایجاد رقابت و انگیزه در بین کشتی گیران خواهد شد و اختلافاتی در مورد جزئیات این طرح وجود دارد.” اینها جلسات تخصصی است و قطعاً اختلاف نظر وجود دارد ، اما همه ما باید در فدراسیون کشتی عمل کنیم و این همان چیزی است که ما در مورد آن صحبت می کنیم. در این جلسه با جنبه های کلی موضوع کاملاً موافقت کردیم اما در برخی جزئیات اختلاف نظر وجود داشت که من هم صحبت کردم و جلسه به پایان رسید اما فکر می کنم این طرح قطعاً به کارشناسی و جلسات بیشتری نیاز دارد.

پیام های مهم آقای خس

در آن زمان واکنش سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی محمد بان به این تصمیم جدید فدراسیون بسیار چشمگیر بود. تاکنون روزه خاموش شده است و هیچ صحبتی از برنامه جدید فدراسیون نشده است ، اما مشخص است که سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی به شدت در این دوره انتقاد خواهد کرد. علاوه بر این ، این ساختمان همیشه در انتخاب تیم ملی قوانین و اصول خاص خود را دارد و تیم منتخب کشتی را به عنوان یک رقابت برای آزمایش اعضای و نامزدهای تیم ملی می داند و در آخر ترجیح می دهد که سلیقه و تشخیص را به عنوان فینالیست انتخاب کند. وی تاکنون اعضای تیم ملی را با همین فرمول انتخاب کرده است و کم و بیش نسبت به اعضای فدراسیون قبلی و شورای فنی در مورد این موضوع اعتراض کرده است ، اما در پایان همیشه او کلمات و نظرات خود را به کار می برد.

طبق برنامه جدید ، این امکان پذیر نخواهد بود ، زیرا فدراسیون از کلیه اعضای تیم ملی می خواهد که یک فیلتر انتخابی و یک مدار دوچرخه سواری ملی تأیید شده را بپوشند.

در چند روز گذشته ، آقای خاس به تازگی مقاله مهمی و طنز آمیز را منتشر کرده که در اعتراض به نوعی اعتراض ساکت در برابر وقایع اخیر ، اعتراض کرده است. طبق صفحه شخصی خود “او دلایلی می خواهد بیاید و به بهانه ای نماند.”

این مقاله مهم باعث شد تا عده ای از عزیمت زودهنگام سرمربی کشتی فرنگی از تیم ملی خبر دهند و از نوع ساختمان خداحافظی کنند. به ویژه ، روحیه و تجربه خاص سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی نشان داد که اگر شرایط برای او مناسب نباشد ترجیح می دهد بماند.

استراحت موقت

با وجود همه سر و صدا و تحلیل ها ، سرمربیان تیم های کشتی فرنگی ، محمد بنا و غلامرضا محمدی ، طی روزهای اخیر با رئیس فدراسیون صحبت نکرده اند و کل گفتگو ، گمانه زنی تر است.

محمد ابراهیم امامی ، سخنگوی فدراسیون کشتی ، همه شایعات را در روزهای اخیر انکار کرد و تأکید کرد که هیچ بحث ویژه ای صورت نگرفته است و اینکه محمد بنا همچنان به خدمت در کشتی می پردازد. وی همچنین از دیدار آینده سرمربی تیم ملی کشتی با رئیس فدراسیون خبر داد و تأکید کرد: سخنان محمد بان در دور مقدماتی شنیده می شود.

رئیس فدراسیون ، بانا و محمدی از آنها خواسته است در صورت موافق بودن با برنامه فوق ، برنامه پیشنهادی را اعلام کنند ، بنابراین برنامه فدراسیون پس از بررسی کلیه نظرات در دوره منتخب ، رفع مشکلات و کاستی های این طرح در روزهای آینده اعلام می شود.

از ژنرال ها گرفته تا جزئیات

موضوع تشکیل دوره انتخابی برای تیم ملی موضوعی پیچیده است که در سالهای اخیر مطرح شده و دارای جوانب مثبت و منفی است. در فدراسیون قبلی ، رسول خادم ساز و کار انتخاب کادرهای ملی گرایانه را “فرایندی” تعریف کرد و با توجه به اختیارات نامحدود وی و البته رهبری کادر فنی ، در نهایت انتخاب خود را مطابق با سلیقه خود انتخاب کرد. البته او معتقد بود كه تحت تأثیر روند انتخابات ملی است!

علیرضا دبیر معتقد است که باید یک دوره انتخاب عادلانه و کامل برای تیم ملی برقرار شود تا هیچ کشتی گیر ملزم به داشتن حق غذا در تیم ملی نباشد و همه کشتی گیران شانس برابر برای حضور در تیم ملی دارند. کلمات و حدیث مضاعف تیم ملی را بپوشید. او همچنین معتقد است در صورت عبور از فیلتر انتخاب ، ستاره ای مانند حسن یزدانی ملی پوش خواهد شد.

برخلاف گذشته ، دبیر تصمیم نگرفت كه این دوره را شخصاً تألیف كند و آن را به مؤسسه كشتی واگذار كرد. از طرف دیگر ، با جلسات کارشناسی با مربیان تیم ملی ، وی قصد دارد کاستی ها و اشتباهات احتمالی این دوره را برطرف کند و ساز و کاری قابل قبول برای همه از جمله مربیان تیم های ملی ایجاد کند و هیچ کس از آن انتقاد نکند.

کاملاً مشخص است که غلامرضا محمدی و محمد بانا مربیان کشتی آزاد و فرنگی غربی قادر به محدود کردن قدرت خود در تیم ملی نیستند و این دوره را به شدت انتقاد می کنند. به ویژه ، تاریخ تاریک روند قبلی هنوز در ذهن ماندگار است. با این وجود افراد زیادی هستند که با برگزاری مسابقات انتخابی ، حتی محمد و بنا ، مخالف هستند. علاوه بر این ، در دوره های اخیر شاهد رقابت های انتخابی بسیاری بوده ایم و از زمانی که این دو به تیم های ملی تبدیل شده اند.

همانطور که مشاهده می شود ، ریشه جدیدترین اختلافات و انحرافات ، البته در جزئیات این طرح است که هنوز اعلام نشده است. البته مربیان هر دو تیم ملی درباره روند انتخاب موافقت می کنند ، اما این دوره باید به گونه ای اصولی و محکم طراحی و اجرا شود که بتواند روشی جامع و عادلانه و منطقی برای اضافه کردن همه جزئیات و نکات باشد. برای رسیدن به تیم ملی دو بار مشخص کنید. راهی برای پاسخ به همه ابهامات و نشانه های سؤالات جسورانه و متقاعد کردن همه افکار و همه سلیقه ها.

تنظیم صحیح این دوره باعث می شود همه کشتی گیران برای شرکت در مسابقات مقدماتی و یادآوری راه هایی که برای رسیدن به تیم ملی به آنها یادآوری می کنند. البته جاده دارای شرایط ، شرایط و ملاحظات ویژه ای است و هر کشتی گیر بسته به عملکرد ، رکورد و موقعیت خود شرایط متفاوتی خواهد داشت.

ما باید منتظر باشیم تا جزئیات این طرح روشن شود و سپس درباره آن قضاوت کنیم.

دکمه بازگشت به بالا