اقتصادیکسب و کار ایرانی

چرا پنجره ها عرق میکند

اگر هنگامی که هوا سرد است نزدیک شیشه های پنجره ی خانه بروید احتمالا شاهد وجود بخار هایی پشت شیشه خواهید بود. گاهی نیز ممکن است شیشه عرق کند. این اتفاق ممکن است در شیشه های ماشین نیز رخ دهد. دلیل بخار یا تعریق شیشه های خانه در فصول سرد پدیده میعان می باشد. میعان به معنی تبدیل بخار آب به مایع می باشد.

مهم ترین دلایل عرق کردن پنجره دوجداره

فرایند عرق کردن شیشه ها به این صورت است که وقتی هوای بیرون منزل سرد می شود، شیشه ی پنجره نیز بر اثر برخورد با هوای سرد، سرد می شود. درون اتاق یا ماشین نیز هوا گرم می باشد. در این صورت بخار های آب موجود در فضای داخل اتاق یا محفظه ی ماشین هنگام برخورد به شیشه ی سرد، دمای خود را از دست می دهند و به مایع تبدیل می شوند.

با تبدیل شدن این بخار ها به مایع سنگین می شوند و به این ترتیب به شیشه می چسبند. در این صورت اگر شیشه را لمس کنید شاهد خیس بودن آن خواهید بود. لازم است بدانید که سرد بودن هوا تنها نیست بلکه برای صورت گرفتن میعان لازم است شرایط دیگری نیز مهیا باشد که در ادامه ی مطلب به چند نمونه از آن ها در اشاره می شود.

دلایل بخار شیشه در فصول سرد

همان طور که ذکر شد دلیل بخار یا تعریق شیشه های خانه در فصول سرد تنها سرد بودن هوا نمی باشد. بلکه اگر بخواهیم به طور کلی این پدیده را بررسی کنیم می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

رطوبت بالای هوا

همان طور که گفته شد در فرایند تعریق یا بخار گرفتن شیشه ها لازم است بخارهای آب با شیشه ی سرد برخورد نمایند. در صورتی که میزان بخار آب موجود در فضای اتاق یا ماشین کم باشد مسلما احتمال برخورد آن ها با شیشه نیز پایین تر می رود. منظور از میزان بخار آب همان میزان رطوبت هوای اتاق می باشد. با توجه به تعدد نمایندگان این شرکت، نوسان قیمت پنجره دوجداره وین تک در بازار بسیار کم است.

برای ایجاد عمل تعریق شیشه ها لازم است رطوبت درون اتاق از 60 درصد بیشتر باشد. رطوبت بالای اتاق نیز می تواند دلایل زیادی داشته باشد که از جمله مهم ترین آن ها استفاده ی زیاد از وسایل گاز سوز است. زیرا گاز های شهری هنگام سوختن مقداری بخار آب تولید می کنند. از دلایل دیگر ایجاد رطوبت می توان وجود انواع گیاهان در اتاق، خشک کردن لباس ها در اتاق، پخت و پز غذای زیاد و… اشاره نمود.

اختلاف دمای زیاد

از جمله دلیل بخار یا تعریق شیشه های خانه در فصول سرد می توان به اختلاف دما اشاره نمود. برای این که مولکول های بخار آب در برخورد به شیشه به مایع تبدیل شوند لازم است تا دمای هوای بیرون خیلی سرد بوده و دمای اتاق زیاد باشد. هرچه این اختلاف دما زیادتر باشد، احتمال مایع شدن مولکول های بخار آب در برخورد با هوا بیش تر می شود.

عدم تهویه ی مناسب

گاهی اوقات با وجود این که دستگاه رطوبت سنج، میانگین رطوبت اتاق را استاندارد نشان می دهد، باز هم شاهد تعریق شیشه ها می باشیم. علت این امر تراکم مولکول های بخار آب در نزدیکی شیشه هاست که همین امر نیز نتیجه ی عدم تهویه ی صحیح هوا می باشد. به همین دلیل عدم تهویه ی مناسب هوا را میتوان از موارد دلیل بخار یا تعریق شیشه های خانه در فصول سرد سال به شمار آورد.

انواع دلایل بخار کردن شیشه در فصل های سرد

مضرات تعریق شیشه ها

شاید پدیده ی تعریق شیشه برای شما جذاب باشد و با دیدن شیشه های عرق کرده اقدام به کشیدن نقاشی روی آن کنید؛ اما باید بدانید که تعریق شیشه ها دارای مضرات زیادی است که از جمله ی مهم ترین  آن ها می توان به عدم داشتن دید راننده هنگام رانندگی اشاره نمود. علاوه بر این باید توجه داشت که رطوبت زیاد در خانه برای فضای داخلی خانه مناسب نمی باشد و موجب آسیب دیدن دکوراسیون خانه می گردد.

از جمله ی این آسیب ها می توان به تخریب دیوارها، تخریب لوازم منزل و… اشاره نمود. هم چنین رطوبت زیادی موجب رشد انواع قارچ، کپک، باکتری و… می شود. علاوه بر این وجود رطوبت بالا سلامتی افراد مبتلا به آسم یا بیماری های تنفسی را نیز به خطر می اندازد.

راه های جلوگیری از تعریق شیشه ها

همان طور که اشاره شد، تعریق شیشه ها می تواند مضر باشد به همین دلیل لازم است از بروز آن جلوگیری نماییم. البته چیزی که خطرناک تر از بروز تعریق می باشد، وجود رطوبت بالا می باشد. برای جلوگیری از تعریق شیشه ها لازم است دلیل بخار یا تعریق شیشه های خانه در فصول سرد  را بررسی نموده و یکی از عوامل و شرایط موثر در تعریق را حذف کنیم.

به این صورت دیگر شاهد تعریق و بخار گرفتگی نخواهیم بود. برای مثال یکی از عوامل ایجاد تعریق وجود اختلاف دمای زیاد در دو سمت شیشه می باشد. در این صورت هنگام تعریق شیشه هوا می توان مقداری شیشه را باز کرد تا هوای سرد وارد اتاق یا محفظه ی خودرو شود. در این صورت شاهد از بین رفتن بخارهای شیشه خواهید بود. از جمله روش های دیگر می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • با قرار دادن دستگاه رطوبت گیر درون اتاق می توان از رطوبت درون اتاق کاست
  • استفاده از تهویه کننده های هوا در فضای اتاق موجب عدم تراکم هوای مرطوب می شود.
  • استفاده از پنجره های دوجداره مانع از سرد شدن شیشه ی داخلی می شود در این صورت احتمال تعریق پایین می آید.
  • حفظ دمای خانه در حد استاندارد(اگر اختلاف دمای خانه و بیرون زیاد نباشد عمل تعریق اتفاق نخواهد افتاد)
  • استفاده از اسپری ضد بخار و یا آغشته کردن شیشه ی داخلی به موادی چون گلیسیرین و آب، شامپو بچه، خمیر ریش، تکه ای از سیب زمینی و…
  • جایگزین کردن وسایل گاز سوز با سایر لوازم (زیرا با سوختن گازهای شهری رطوبت به وجود می آید.)
  • باز کردن پنجره ها و استفاده از هود هنگام پخت و پز (موجب هدایت بخار آب تشکیل شده به بیرون از منزل می شود)
  • تنظیم فن روی شیشه ی ماشین (شیشه ی ماشین را خنک می کند تا اختلاف دما بین دو سمت شیشه  موجب تعریق نگردد)
  • خشک کردن لباس ها در فضای خارج از منزل
  • بستن درب حمام  مانع از ورود هوای مرطوب به داخل اتاق می شود.

 

دکمه بازگشت به بالا