اقتصادیکسب و کار ایرانی

چرا دو معامله‌ گر یک نمودار را به دو شکل متفاوت می‌بینند؟

دیدگاه معامله گر

آیا تا به حال شاهد موقعیتی بوده اید که در آن دو معامله گر فارکس، نمودار یکسان را به روشی کاملاً متفاوت تفسیر کنند؟ این اغلب به عنوان “چشم انداز” یا “ادراک” معامله گر شناخته می شود. در حالیکه ما می‌توانیم درباره اینکه دیدگاه کدام معامله‌گر درست است روزها بحث کنیم (و باور کنید که معامله‌گران دائما در این مورد با یکدیگر بحث می‌کنند)، این مورد، هدف این پست نیست. بر عکس، ما فقط می خواهیم ابتدا درباره این پدیده جالب بحث کنیم تا بدانیم چرا این اتفاق رخ می دهد. چرا دو معامله گر می توانند به یک نمودار نگاه کنند و چیزهای متفاوتی ببینند؟

استراتژی های معاملاتی مختلف

عامل شماره یک مربوط به استراتژی های معاملاتی است که هر معامله گر استفاده می کند. برخی از معامله‌گران همان‌هایی هستند که ما آن‌ها را «معامله گران سنتی» می‌نامیم. اطلاعات دقیق تر در رابطه با معاملات بورسی در ژورنال معاملاتی بورس در دسترس قرار می‌گیرد .  آنها بیشتر بر تحلیل تکنیکال تکیه می کنند و از مواردی مانند ، ، و سایر اندیکاتورهای مشابه استفاده می کنند. از سوی دیگر، معامله گرانی نیز وجود دارند که ترجیح می دهند روندها را دنبال کنند. این نوع معامله گران اغلب به عنوان “پیروان روند” شناخته می شوند. آنها کمتر به اندیکاتورها تکیه می کنند و در عوض بر شناسایی و دنبال کردن روندها تمرکز می کنند. نکته این است که می تواند بر نحوه مشاهده آنها به یک نمودار تأثیر بگذارد.

به عنوان مثال، یک “معامله گر سنتی” ممکن است به نمودار نگاه کند و یک روند صعودی واضح ببیند. با این حال، یک “دنبال کننده روند” ممکن است دقیقا همان نمودار را ببیند و آن را در مرحله تثبیت قیمت قبل از شروع یک روند نزولی، تفسیر کند. این تفاوت دیدگاه می تواند به تصمیمات معاملاتی کاملاً متفاوت منجر شود.صرف‌نظر از اینکه واقعاً بیش از حد قیمت‌گذاری شده یا خیر، احتمال بیشتری برای خرید آن ارز بدهند. به طور کلی، مهم است که معامله گر از پدیده “تعصب به وقایع اخیر” آگاه باشد و سعی کند بر اساس تمام اطلاعات موجود تصمیم بگیرد، نه فقط آخرین داده ها.

تعصب به وقایع اخیر

عامل دیگری که می تواند بر دیدگاه معامله گر تأثیر بگذارد تعصب به وقایع اخیر است. تمایل انسان به تأکید بیشتر بر رویدادهای اخیر است تا رویدادهای گذشته. به عنوان مثال، فرض کنید در حال بررسی سرمایه گذاری در یک شرکت جدید هستید. اگر سهام شرکت در چند ماه گذشته به طور پیوسته در حال افزایش باشد، ممکن است تمایل بیشتری برای سرمایه گذاری داشته باشید. با این حال، این لزوما به این معنی نیست که سرمایه گذاری در این شرکت یک گزینه خوب است. سهام می تواند به همین راحتی که صعود کرده، در آینده نزول کند. در دنیای معاملات فارکس هم همینطور است. معامله‌گرانی که تحت‌تأثیر وقایع اخیر هستند، ممکن است در صورتی که اخیراً ارزش یک ارز افزایش یافته باشد،

ریسک های متفاوت

یکی دیگر از مواردی که می تواند بر دیدگاه یک معامله گر تأثیر بگذارد، میزان ریسکی است که آنها می توانند بپذیرند. برخی از معامله گران نسبت به دیگران ریسک گریزترند. یعنی تمایل کمتری به انجام معاملاتی دارند که پتانسیل بالایی برای ضرر دارند. معامله‌گران دیگر ریسک‌پذیرتر هستند و معاملاتی را با پتانسیل زیان بالاتر را به امید دستیابی به بازدهی بیشتر انجام می‌دهند. دو روی یک سکه هستند. شما نمی توانید یکی را بدون دیگری داشته باشید. این بدان معنی است که معامله گران با پروفایل های ریسک متفاوت، ممکن است یک نمودار مشابه را متفاوت می بینند. به عنوان مثال، یک ممکن است به نمودار نگاه کند و پتانسیل زیادی برای ضرر ببیند. از طرف دیگر، یک معامله گر ریسک پذیر ممکن است دقیقاً به همان نمودار نگاه کند و پتانسیل زیادی برای سود ببیند.

حالت های احساسی معامله گران

یکی دیگر از عواملی که می تواند بر دیدگاه یک معامله گر تأثیر بگذارد، وضعیت احساسی آنها است. برخی از معامله‌گران از روی احساسات، معاملات خود را انجام می دهند. در حالیکه برخی دیگر یک رویکرد مستقل‌تری دارند. برای مثال، معامله‌گری که در مورد معامله‌ای احساس اضطراب می‌کند، با وجود اینکه هنوز پتانسیل سود وجود دارد احتمال خروج زود هنگام او از معامله بیشتر است. از سوی دیگر، معامله‌گری که نسبت به یک معامله‌، احساس اطمینان می‌کند ممکن است معامله را برای مدت بسیار طولانی حفظ کند، حتی اگر بازار شروع به حرکت در جهت عکس پوزیشن معاملاتی او بکند. البته که احساسات همیشه بد نیستند. آنها واقعاً می توانند در برخی موارد مفید باشند.

تریدرهای حرفه ای و آماتور

یکی از عوامل نهایی که می تواند بر دیدگاه معامله گران تأثیر بگذارد، سطح تجربه آنها است. معامله گران تازه کار بیشتر مرتکب اشتباه می شوند. برای مثال، آنها ارز بالا قیمت گذاری شده را می خرند و ارز پایین قیمت گذاری شده را می فروشند. از سوی دیگر، معامله گران با تجربه، درک بهتری از بازار دارند و معاملاتی را انجام می دهند که احتمال سودآوری آن بیشتر است. البته، حتی معامله گران با تجربه نیز ممکن است اشتباه کنند. هیچ کس کامل نیست. با این حال، تفاوت در تجربه همچنان می تواند به دیدگاه های متضاد منجر شود.برای مثال، معامله‌گری که نسبت به یک معامله‌، احساس اطمینان می‌کند ممکن است ریسک بیشتری را متحمل شود و به طور بالقوه به بازده بالاتری دست یابد. با این حال، مهم است که بدانید .

خلاصه مطلب

عوامل زیادی وجود دارد که می تواند باعث شود تا دو معامله گر مختلف، یک چارت را متفاوت ببینند و دیدگاهای متفاوتی در مورد آن داشته باشند. برخی از این عوامل، مانند تعصب در مورد اتفاقات اخیر و وضعیت احساسی، خارج از کنترل معامله گر هستند. اما چند عامل دیگر، مانند میزان ریسک و سطح تجربه، در کنترل معامله‌گر است. مهم است که از همه این عوامل و اینکه چگونه ممکن است آنها بر تصمیمات معاملاتی شما تأثیر بگذارند آگاه باشید. با انجام این کار، می توانید مطمئن شوید که بهترین تصمیمات ممکن را برای استراتژی معاملاتی خود می گیرید.

در خاتمه

دو معامله‌گر در واقع می‌توانند یک نمودار را به دو شکل متفاوت ببینند و اغلب نتایج متفاوتی از یک ستاپ معاملاتی مشابه، در نموداری کاملا مشابه کسب کنند. یک روش رایج برای یکسان‌سازی دیدگاه‌ها نسبت به نمودارها، توجه به رفتار قیمت (Price Action) است. این روش مانند یک اکولایزر (برابرکننده) عالی عمل می‌کند. رفتار قیمت تمام متغیرهایی که بر بازار تاثیر خواهد گذاشت یا در گذشته تاثیر گذاشته است را در نظر می‌گیرد و آن را مانند یک تصویر پرتره که جزئیات با اهمیت را برجسته کرده و به آسانی قابل مشاهده است به شما نمایش می‌دهد. یادگیری رفتار قیمت به شما کمک می‌کند بسیاری از متغیرهای موجود در بازارها را که باعث سردرگمی و پیچیده شدن فرآیند معاملات می‌شود، حذف کنید و یا تا حد زیادی آن‌ها را کاهش دهید.

متداول‌ترین دلیلی که دو معامله‌گر یک نمودار یکسان را متفاوت می‌بینند، عدم وجود نظم و انضباط است. برخی از معامله‌گران به‌طور مدام در هر معامله ریسک زیادی می‌کنند و بدیهی است که این رفتار بر درک آنها از بازار و حرکت‌های آن تأثیر زیادی می‌گذارد. یعنی موضوع این است که یک نفر می‌تواند اهمیت رعایت نظم و انضباط را به شما بیاموزد و به شما توضیح دهد که چرا باید آن‌ را رعایت کنید، اما نمی‌تواند عملاً شما را مجبور کند که در طول معاملات روزانه خود نظم را رعایت کنید. در واقع این فرد می‌تواند درهای موفقیت در معامله‌گری را به شما نشان دهد و شما را به مسیر درست هدایت کند، اما نمی‌تواند مسیر این سفر را هم بجای شما طی کند! طی کردن این مسیر به خود شما بستگی دارد. بنابراین، باید تصمیم بگیرید که چگونه می‌خواهید همان نمودارهایی را ببینید که دیگران نیز آن‌ها را مشاهده می‌کنند؟

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا