اقتصادی

پیشرفتی جدید در مدل‌سازی سه بعدی سرطان‌های پیشرفته

محققان توانستند از طریق ترکیب روش‌های چاپ زیستی پیشرفته و تراشه‌های ریزسیال، به روشی جدید و کارآمد برای مدل سازی سه بعدی سرطان‌های پیچیده دست یابند.

پیشرفتی جدید در مدل سازی سه بعدی سرطان‌های پیشرفته

پیشرفتی جدید در مدل سازی سه بعدی سرطان‌های پیشرفتهبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از تک اکسپلوریست، وجود انواع مختلف سلول‌ها و همچنین ناهمگونی تومورها، به عنوان دو عامل مهم سد راه درمان تومورهی سرطانی شناخته می‌شوند. بنابراین، شناخت و درک این ناهمگنی و تنوع سلولی بسیار حائز اهمیت است که گروهی از محققان بین المللی در دانشگاه واترلو را بر این داشت تا توسعه روشی جدید برای مدل سازی سه بعدی سرطان‌های پیشرفته را در دستور کار قرار دهند.

این مدل سه بعدی قادر است علاوه بر ارائه جزئیاتی درباره پیچیدگی یک تومور، محیط اطراف آن را نیز شبیه سازی کند. نفیسه مقیمی، پژوهشگر ارشد این گروه تحقیقاتی می‌گوید: ما در حال خلق چیز بسیار جدید هستیم و شاید فقط چند آزمایشگاه در حال انجام کاری نزدیک به این تحقیق باشند.

این گروه تحقیقاتی، ابتدا «تراشه‌های ریزسیال» ساخته شده از پلیمر را توسعه دادند که از ساختار‌های کوچکی با کانال‌هایی در آن برای نشان دادن حرکت خون و سایر مایعات در اطراف تومور تشکیل شده است. در گام بعد، آن‌ها انواع مختلف سلول‌های سرطانی را کشت و در نهایت، چندین نوع سلول سرطانی را با استفاده از یک چاپگر زیستی اکستروژن (دستگاهی شبیه به چاپگر سه بعدی، اما برای تولید مواد آلی) روی تراشه‌های ریزسیال آماده قرار دادند.

آنچه از تلاش این محققان بدست آمد یک مدل زنده و سه بعدی از سرطان‌های پیچیده است که دانشمندان می‌توانند از آن برای بررسی روش درمانی مانند دارو‌های شیمی-درمانی استفاده کنند.

مدل‌سازی‌ از تومورها با فناوری چاپ سه بعدی به‌عنوان یک نمونه بارز از بکارگیری فناوری‌های جدید به منظور کشف روش‌های درمانی سریع‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر برای بیماری‌های چون سرطان شناخته می‌شود.

 

دکمه بازگشت به بالا