سلامت و تندرستیکسب و کار ایرانی

ویتامین جوان سازی پوست

با افزایش سن، پوست به طور طبیعی نرمی و طراوت خود را از دست می دهد. با این حال، برخی تغییرات ساده در سبک زندگی مانند استفاده از کرم ضد آفتاب و خواب بیشتر می تواند به جوانسازی پوست کمک کند. استفاده از ماسک های صورت با مواد لایه بردار مانند لیمو و چای سبز نیز می تواند به جوانسازی پوست کمک کند.

1. نوع پوست خود را برای جوانسازی پوست بشناسید

نحوه مراقبت از پوست بستگی به نوع پوست شما دارد. چهار نوع چرم وجود دارد.

پوست معمولی شفاف است و حساسیت خاصی ندارد.

پوست خشک پوسته پوسته یا زبر است.

پوست حساس ممکن است در هنگام استفاده از برخی محصولات دچار سوزش یا خارش شود.

پوست مفاصل در برخی نواحی خشک و در برخی دیگر چرب است.

2. از یک پاک کننده ملایم استفاده کنید

صورت خود را با پاک کننده بشویید. اگر متوجه شدید که پاک کننده خاصی صورت شما را خشک می کند، برند دیگری را امتحان کنید. یک پاک کننده بدون الکل و عطر بهترین انتخاب برای افرادی با پوست خشک است. اگر پوست چرب دارید، از پاک کننده های بدون چربی و غیر کومدوژنیک استفاده کنید. برای پوست های حساس، محصولات پاک کننده ضد حساسیت را انتخاب کنید که حاوی مواد افزودنی بیش از حد نیستند.

بیش از حد پوست را نشویید، زیرا شستشوی زیاد باعث خشکی پوست می شود. صبح صورت خود را با آب گرم بشویید و شب ها از یک پاک کننده ملایم و مرطوب کننده استفاده کنید. در شب آرایش خود را پاک کنید. آرایش منافذ پوست را می بندد و می تواند منجر به آکنه شود.

3. تونر Lo

تونرها روغن را جذب کرده و ناخالصی ها را از بین می برند و باید قبل از مرطوب کننده ها استفاده شوند. صبح و عصر بعد از شستن صورت خود با یک تونر ملایم شروع کنید. مقدار کمی تونر را روی یک تکه پنبه بریزید و به آرامی به صورت دایره های کوچک روی صورت بمالید. این کار را با یک تکه پنبه جدید تکرار کنید تا زمانی که بعد از استفاده از پنبه دیگر کثیفی روی صورت خود مشاهده نکنید.

4. از لایه بردار استفاده کنید

لایه بردارها سلول های مرده پوست را از بین می برند. آنها فقط باید دو تا چهار بار در هفته استفاده شوند، زیرا پوست برای بازسازی نیاز به زمان دارد. لایه بردارهای مکانیکی (لایه بردارها) از ذرات ریز و درشت برای برداشتن لایه بیرونی پوست استفاده می کنند و برای پوست های چرب مناسب هستند. لایه برداری شیمیایی باعث افزایش گردش سلولی برای حذف پوست مرده می شود. برخی از لایه بردارهای شیمیایی، مانند آنهایی که غلظت ویتامین C دارند، ممکن است برای پوست های خشک یا حساس مناسب نباشند.

اگر از لایه بردارهای مکانیکی استفاده می کنید، به آرامی صورت خود را در دایره های کوچک مالش دهید. فشار زیادی وارد نکنید، فقط به اندازه ای که سطح زبری پوست را احساس کنید. اگر از لایه بردار شیمیایی استفاده می کنید، پنج قطره کوچک را روی پوست خود بمالید و اجازه دهید جذب شود.

5. مرطوب کننده را به پوست خود بزنید

پوست نرمال، خشک یا چرب است، نیاز به رطوبت دارد یک مرطوب کننده بدون روغن با SPF حداقل 30 انتخاب کنید تا منافذ پوست شما مسدود نشود. اگر پوست چرب دارید، به جای کرم از لوسیون مرطوب کننده غیر کومدون زا استفاده کنید تا منافذ پوستتان مسدود نشود.

اگر پوست شما بسیار خشک است، یکی را انتخاب کنید که حاوی اسید هیالورونیک و نیاسینامید باشد که هر دو به کاهش از دست دادن آب کمک می کنند. اگر پوست حساسی دارید، یکی را انتخاب کنید که حاوی چای سبز، گل رز یا بابونه باشد.

دو بار در روز، پس از بیدار شدن از خواب و قبل از خواب از مرطوب کننده استفاده کنید. در حالی که پوست شما هنوز مرطوب است، از مرطوب کننده استفاده کنید.

6. سبک زندگی سالم را در پیش بگیرید

عادات روزانه تاثیر زیادی بر ظاهر پوست دارد. با حفظ عادات سالم، می توانید اطمینان حاصل کنید که پوست خود در طول سال سالم می ماند. برای داشتن پوستی نرم و صاف روزانه هشت لیوان آب بنوشید. هفت تا نه ساعت در شب بخوابید زیرا خواب به بازسازی پوست کمک می کند. مصرف الکل را کاهش دهید و سیگار را ترک کنید زیرا این دو عامل می توانند پوست را خشک کرده و علائم پیری را تسریع کنند. برای بهبود گردش خون و فعال کردن مرطوب‌کننده‌های طبیعی پوست، روزانه 30 دقیقه ورزش کنید.

7. از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید

میوه ها، سبزیجات، ماهی و حبوبات برای سلامت پوست مهم هستند. از سوی دیگر، غذاهای سرخ شده و شکر می توانند پوست شما را خشک کنند. اگر گوشت نمی خورید، از قرص های کلپ حاوی اسیدهای چرب امگا 3 استفاده کنید.

8. در مورد مصرف محصولات ویتامین A از پزشک خود سوال کنید

درمان با محصولاتی که ویتامین A تولید می کنند مانند ترتینوئین – زیر نظر پزشک – می تواند به بهبود پوست کمک کند. البته برخی از انواع ویتامین A مانند رتینول نیز بدون نسخه در دسترس هستند. ویتامین A به ویژه در بیماری های پوستی مانند آکنه، اگزما و پسوریازیس مفید است.

9. در مورد بوتاکس از پزشک خود سوال کنید

بوتاکس روشی مناسب برای رفع موقت چین و چروک است که باید توسط متخصص پوست انجام شود. بوتاکس معمولاً برای از بین بردن چین و چروک هایی که هنگام حرکت صورت ظاهر می شوند، مانند زمانی که لبخند می زنید یا می خندید، استفاده می شود.

10. از پزشک خود در مورد تکنیک های لایه برداری بپرسید.

روش های پیچیده تر شامل رنگ آمیزی لیزر و عکس (فناوری مبتنی بر نور) است که توسط متخصص پوست انجام می شود. این روش ها به ترمیم پوست آسیب دیده ناشی از جای زخم و لک کمک می کنند. اکثر پزشکان این روش ها را برای افرادی که آسیب شدید پوستی ندارند توصیه نمی کنند زیرا بسیار گران هستند و خطر آسیب پوستی بیشتر را به همراه دارند.

11. از کرم ضد آفتاب استفاده کنید

حتی اگر هوا ابری یا سرد است، هر روز از ضد آفتاب با حداقل SPF 30 استفاده کنید. اشعه های UVA و UVB منجر به چین و چروک، خشکی و افتادگی پوست می شود. کرم ضد آفتاب را چندین بار در طول روز استفاده کنید.

دکمه بازگشت به بالا