اقتصادیکسب و کار ایرانی

ورق استیل خش دار چیست؟

قطعات فولادی خراشیده را می توان یکی از محصولات جدید فولادی دانست که به سلیقه مدرن امروزی و به ویژه جنبه تزئینی توجه داشته است. این محصول ویژگی های ظاهری خاصی دارد که جذابیت بصری آن را در فضاهای مدرن بسیار محبوب کرده است. باید بدانید که ورق های فولادی خش دار در انواع مختلفی تولید می شوند که هر کدام زیبایی خاص خود را دارند. در ادامه بیشتر در مورد استفاده از تیغه های فولادی خراشیده و مشخصات آنها صحبت خواهیم کرد.

ورق فولادی چگونه کشیده می شود؟

قبل از بحث در مورد روش تولید ورق موجدار، یادآوری می کنیم که فولاد ضد زنگ با تشکیل یک لایه اکسید کروم غیر فعال از زنگ زدگی و خوردگی جلوگیری می کند. این لایه که وظیفه محافظت از سطح ورق ها را بر عهده دارد، فولاد ضد زنگ را در برابر خوردگی یا اکسیداسیون مقاوم می کند. هنگامی که این ورق ها شسته می شوند، لایه کروم می تواند بازسازی شود و همچنین در برابر خوردگی مقاومت کند.

ورق فولادی راه راه از آلیاژهای مختلف فولاد ضد زنگ ساخته می شود که در صنعت به ورق فولادی برس خورده نیز معروف است. ورق فولادی خراشیده در یک فرآیند جداگانه توسط تسمه ها و برس های ساینده پس از شرایط مختلف نورد سرد و گرم به صورت مکانیکی خراشیده می شود. برای درک بهتر تعریف ورق فولادی خراشیده بهتر است ورق فولادی خراشیده و ورق فولادی صیقلی را با هم مقایسه کنیم.

درست است که فولاد ضد زنگ خراشیده یک فلز با کیفیت روکش مات محسوب می شود و همانطور که گفته شد با استفاده از مالش بسیار ظریف نوارها و برس های فلزی ساخته می شوند. اما با انواع دیگر ورق های مات تفاوت دارند. تفاوت اصلی بین فولاد ضد زنگ صیقلی خراشیده و کسل کننده در این است که فولاد ضد زنگ خراشیده دارای سطح خشن اما صاف است، در حالی که فولاد ضد زنگ صیقلی دارای سطح نسبتاً صافی است. کیفیت سطح فولاد ضد زنگ نورد، با درجات مختلف پرداخت از مات تا براق، نتیجه فرآیندهای نورد ورق فلز و گاهی اوقات عملیات شیمیایی سطح است. اما ورق خراشیده ورقی است که پس از نورد و عملیات سطحی وارد مرحله نهایی می شود و سطح آن با روش های اصطکاکی به درجات مختلف خراشیده می شود. به این فرآیند پولیش مات نیز می گویند. ورق های پایه فولادی ضد زنگ و کویل برای تولید ورق فولادی موجدار معمولاً یکی از دو ویژگی سطحی از 2B تا 2R را دارند. طبق استانداردهای جهانی، این مدل ورق فولادی به دو روش نورد گرم و نورد سرد تولید می شود که هر کدام می توانند بر قابلیت ها و خواص نهایی ورق فولادی موجدار تأثیر بگذارند. ورق فولادی خراشیده به دو روش اضافی و کارخانه ای خراشیده می شود. در روش کارخانه ای این ورق ها در طی مراحل ساخت واکس می شوند. اما در یک روش اضافی، این مدل ورق ابتدا به صورت مات و براق عرضه می شود، سپس از خراش های خصوصی برای ایجاد خش بر روی آن ها استفاده می شود. بدیهی است که کیفیت این دو فرآیند متفاوت است.

در این نوع پرداخت سطحی، فولاد ضد زنگ با یک برس ساینده ریز یا برس روی تسمه یا چرخی که به طور مداوم و یکنواخت در یک جهت حرکت می کند، صیقل داده می شود و ساییده می شود. پس از آن دوباره با تسمه دیگر یا ساینده نرمتر اسپری می شود. این روش ترشی درخشش مات خاصی بر روی فولاد ضد زنگ ایجاد می کند. معمولا در این نوع سطوح به دلیل وسعت و یکنواختی خراش های نازک روی سطح فلز، جلوه خاصی در انعکاس نور به دست می آید. در عین حال، فولاد ضد زنگ به دلیل ویژگی متمایز خود درخشش خود را حفظ می کند و بنابراین ظاهر خاصی دارد که اغلب برای کاربردهای تزئینی انتخابی منحصر به فرد است.

ورق فولادی کشیده شده استاندارد

طبق استانداردهای جهانی صنعت، ورق های فولادی موج دار در انواع مختلفی تولید می شوند. برخی از مشخصه های رایج شماره 3، شماره 4 و شماره 6 هستند که بر اساس کیفیت سطح طبقه بندی می شوند. طبق این طبقه بندی، صفحه خراش شماره 3 دارای سطح زبرتر و شماره 6 دارای سطح نرم تری است. در این میان نوع 4 در ایران معروف و رایج است. از آنجایی که صفحه شماره 4 صاف و یکنواخت است، برخی از ایرادات مانند اثر انگشت روی سطح کمتر قابل مشاهده است. به همین دلیل طرفداران زیادی برای اپلیکیشن های طراحی پیدا کرده اند. گاهی برای دوام و مقاومت سطح، یک لایه محافظ پلیمری نیز روی صفحه فولادی خراشیده قرار می گیرد. این لایه می تواند به عنوان محافظ و مزیت دیگری برای فولاد صیقلی عمل کند.

یکی دیگر از مزایای ورق استیل خشدار بازرگانی استیل خانی، قابلیت بازیافت 100٪ آن مانند سایر محصولات فولادی ضد زنگ است. بنابراین کاملاً با محیط زیست سازگار است و آسیب کمی به آن وارد می کند.

انواع ورق فولادی گالوانیزه

ورق های فلزی دکوراتیو را می توان بر اساس عوامل مختلف به دسته های مختلفی طبقه بندی کرد. از مهم ترین انواع ورق فلزی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

فیل پلیت فولاد گالوانیزه 304

یک نوع ورق فولادی خراشیده 304 به ورق استنلس استیل معروف است که از ورق استیل 304 تولید می شود. در تولید این مدل از 18 درصد کروم و 8 درصد نیکل استفاده شده است. یکی از مزایای این مدل از ورق های موجدار مقاومت بسیار بالای آن است. این نوع ورق رایج ترین نوع ورق فلزی موجود در بازار است.

فولاد ضد زنگ نوع 430

نوع دیگری از ورق فولادی خراشیده که از ورق استیل 430 ساخته شده است قابلیت جذب توسط آهنربا را دارد و به همین دلیل به آن ورق فولادی خراشیده می گویند. این مدل بشقاب ها مقاومت کمتری دارند و برای ساخت برخی لوازم خانگی از آن ها استفاده می شود.

ورق های فولادی را می توان با توجه به رنگ ساخت در یکی از دو دسته زیر قرار داد:

فولاد ضد زنگ طلایی

ورق فولادی با روکش طلا یکی دیگر از ورق های فولادی روکش دار است که از طریق فرآیند PVD به طلا تبدیل شده است. در ساختار این روکش طلا از عنصر تیتانیوم استفاده شده که علاوه بر زیبایی بصری بالا، خواص فیزیکی بسیار خوبی نیز دارد. فولاد ضد زنگ طلایی مقاومت بالایی در برابر ضربه و سایش دارد و می تواند در برابر انواع شوینده ها مقاومت خوبی از خود نشان دهد.

فولاد ضد زنگ دودی

در کنار فولاد ضد زنگ طلایی، فولاد ضد زنگ دودی نیز نوع دیگری از فولاد ضد زنگ است. مدل استیل کاملاً مشابه استیل طلایی است و به دلیل جذابیت منحصر به فرد خود کاربرد و طرفداران زیادی در دکوراسیون داخلی دارد.

دکمه بازگشت به بالا