جامعه و خانواده

واکنش ترکیه در خصوص منشاء گرد و غبار در ایران

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه گفت: علم و سد کشورش آسیب چندانی به ایران وارد نکرده است.

به گزارش سی وی نت، به نقل از خبرگزاری آناتولی، تانجو بیلگیچ، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در بیانیه ای اعلام کرد که ایران «با آلودگی هوا و گرد و غبار به ایران پاسخ داده است». ادعاها و طوفان در ترکیه باعث طوفان و گرد و غبار می شود. گرد و غبار در حومه ما علمی نیست. طوفان یک پدیده طبیعی است.

واکنش ترکیه به طوفان گرد و غبار در تهران

وی معتقد است که منبع اصلی آلودگی آب در ترکیه و ایران، گرد و غبار بیابانی آفریقا و خاورمیانه، دو منبع مهم گرد و غبار در جهان است. البته رانش زمین، جنگل زدایی، بیابان ها و خشکسالی های ناشی از تغییرات آب و هوایی نیز تشدید کننده این طوفان ها هستند.

بیلگیچ افزود: این ادعا که آب های ترکیه باعث مشکلات زیست محیطی طوفان اخیر در ایران شده و آلودگی هوای تهران به اوج خود رسیده است، خبر خوبی را در رسانه های ایران نشان می دهد؛ این موضوع مورد بحث سیاستمداران نیز قرار گرفته است.

وی ادامه داد: مقصر دانستن ترکیه در حوادث طبیعی توسط دولت تهران راه حل منطقی نیست. برای جلوگیری از آب و گرد و غبار بیش از حد و کاهش اثرات نامطلوب آن، هر جامعه باید ابتدا کار کند و اقدامات لازم را برای اطمینان از استفاده پایدار از آب و خاک انجام دهد.

بیلگیچ گفت: «ترکیه به کمک های بشردوستانه در قالب آب دسترسی دارد. ترکیه معتقد است که عبور از مرز بخشی از همکاری بیشتر از تنش بین کشورهای ساحلی است. ترکیه همواره از قوانین بین المللی پیروی کرده است.

وی گفت: ترکیه آماده هرگونه همکاری علمی منطقی با ایران در این زمینه است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا