کسب و کار ایرانی

همه چیز درباره انواع گلخانه

زندگی مدرن شهری اجازه استفاده کافی از فضای طبیعی را نمی دهد. بنابراین، اکنون بسیاری از مردم خواهان محیطی هستند که بتوانند زمانی را با عناصر طبیعی مانند گل و گلدان بگذرانند.

علاوه بر این، در حال حاضر، ساخت گلخانه می تواند سودآور، اقتصادی و کم هزینه باشد. یعنی علاوه بر تولید طبیعی گلخانه می توان به سود آن هم فکر کرد. قبل از اینکه انواع گلخانه سازی را معرفی کنیم، می خواهیم برای همه کسانی که به نوعی با گلخانه سازی در ارتباط هستند، خبر خوبی داشته باشیم. در این مقدمه به معرفی انواع گلخانه می پردازیم.

انواع گلخانه

گلخانه ها را می توان در انواع و طرح های مختلف ساخت. از گلخانه های چوبی گرفته تا فلز و دیگر طرح های مدرن، در ادامه به توضیح هر یک از آنها می پردازیم. با ما بمان.

گلخانه چوبی

همانطور که مشخص است متریال اصلی این گلخانه ها چوب است اما می توان آنها را با پوشش های مختلفی مانند پلاستیک یا پلی کربنات پوشاند. به طور کلی در ساخت این نوع گلخانه ها ارتفاع 2-3 متر در نظر گرفته می شود. اما نکته اینجاست که مصالح به کار رفته در این نوع گلخانه ها یکنواخت نبوده و در نتیجه تهویه مناسبی ندارد. به همین دلیل نمی توان آن را در کنار محصولاتی که نیاز به ارتفاعات بالا دارند مانند گوجه فرنگی و خیار کاشت.

البته یکی از بزرگترین مزیت های این گلخانه ها ارزان بودن ساخت آنهاست. با این حال، واقعیت این است که این گلخانه ها اکثرا موقتی هستند و نمی توان انتظار داشت که گیاهان متنوعی در آنها رشد کند.

گلخانه های فلزی یا مدرن

همانطور که می دانید این گلخانه ها از فلز ساخته شده و روی آن را با پلاستیک، پلی کربنات و شیشه می پوشانند. در واقع گلخانه ها از نظر کیفیت به چهار دسته از A تا D تقسیم می شوند. کیفیت گلخانه های نوع A بالا نیست و ارتفاع کمی دارند. اما گلخانه های با کیفیت D بیش از 5 متر ارتفاع دارند و می توان گیاهان و محصولات مختلف را در آنها کاشت و در نتیجه سود بیشتری خواهد داشت.

گلخانه های فلزی مدرن که پوشش شیشه ای یا پلی کربنات نیز دارند از این نوع هستند. کلیه اتصالات گلخانه از این نوع با پیچ یا جوش انجام می شود. ناگفته نماند که هزینه ساخت این گلخانه ها نسبت به انواع دیگر بیشتر است، اما مزایای بی شمار دیگری مانند عمر طولانی، اجرای آسان و سریعتر و کیفیت بهتر دارند. به علاوه هر گونه تغییر ساختاری را می توان به راحتی در آن پیاده سازی کرد

سوالات متداول در مورد گلخانه

وقتی تصمیم به ساخت خانه می گیرید ممکن است سوالات زیادی در ذهن شما ایجاد شود. در ادامه سعی کردیم به برخی از این سوالات پاسخ دهیم.

مهارت لازم برای ساخت گلخانه چیست؟

نکته اصلی که در ساخت گلخانه باید به آن توجه کنید این است که مهارت های لازم برای پرورش گل خود را داشته باشید. شما باید در مورد تولید مثل گیاهان بدانید. همچنین، می دانید که بازار این محصولات چگونه است. توصیه می شود حتما در این موارد به یک مهندس کشاورزی مراجعه کنید و مشاوره بگیرید.

در مورد فصل رشد نمی توان چیز خاصی گفت. در واقع، به عنوان یک پرورش دهنده گلخانه ای، می توانید خودتان تصمیم بگیرید که کدام محصولات را پرورش دهید. توصیه ما این است که در آن فصل محصولات انبه کمتری بکارید تا به راحتی به فروش برسند.

برای ساخت گلخانه چقدر سرمایه لازم است؟

مهمترین سوال هنگام ساخت گلخانه هزینه و بودجه است. ابتدا باید نوع گلخانه مورد نظر خود را انتخاب کنید. آیا می خواهید یک اثر گلخانه ای چوبی یا فلزی داشته باشید؟ دوم، شما باید بدانید که چه محصولاتی را می خواهید بکارید. چه تجهیزاتی را برای ساخت خود در نظر می گیرید؟ آب و هوای محل ساخت گلخانه چگونه است؟ آیا استفاده طولانی مدت یا کوتاه مدت دارید؟

پس از پاسخ به تمام این سوالات می توان بودجه و هزینه مورد نیاز را تخمین زد. اما به طور کلی هزینه ساخت گلخانه از متری حدود 130 هزار تومان شروع می شود و تا یک میلیون و سیصد هزار تومان می رسد.

چیزی که در اینجا می خواهم بگویم این است که حتما باید به سراغ افراد متخصص و متخصص بروید و همیشه سعی کنید بودجه اصلی را کمی بیشتر از هزینه کلی در نظر بگیرید تا در صورت افزایش هزینه نگران نباشید.

چگونه می توان شروع به ساخت گلخانه کرد؟

بعد از اینکه کلی پول و هزینه قطعی شد قبل از اینکه به ساخت و ساز برویم باید برای گلخانه برنامه ریزی دقیقی داشته باشیم. استفاده از نمودارهای تحلیلی می تواند ایده خوبی باشد. مزایا و معایب را بشناسید و با آگاهی کامل عمل کنید. مهمترین نکته در ساخت گلخانه این است که آیا پروژه مورد نظر از نظر اقتصادی موفق است یا خیر! چه مدت باید منتظر باشیم تا بازدهی سرمایه را دریافت کنیم؟

پس از آن باید مراحل اخذ مجوز راه اندازی و راه اندازی گلخانه را طی کنیم که می تواند زمان بر و سخت باشد. به طور کلی سازمان جهاد کشاورزی در حال حاضر حداقل شرایط را برای صدور جواز تاسیس تعیین می کند، مثلاً متقاضی باید حداقل 5 هزار متر مربع زمین، آب، برق و … داشته باشد که زمین با تمام امکانات آماده باشد. ارائه درخواست برای مجوز تاسیس گلخانه.

در ساخت گلخانه به چه نکاتی توجه کنیم؟

قبل از هر چیز باید از مقاومت و پایداری گلخانه در برابر فشار خارجی و خارجی اطمینان حاصل کنیم. در هر صورت باید گلخانه ای بسازیم که در برابر طوفان، سیل، زلزله، تگرگ و هر عامل طبیعی دیگر مقاومت کند.

اما به طور کلی برای ساخت گلخانه باید به عوامل متعددی از جمله نور، گرما، رطوبت و تهویه مناسب توجه کرد. در واقع این چهار عامل حداقل مورد نیاز برای ساخت گلخانه هستند. هرچه این چهار عامل دقیقتر اجرا شوند، بر کیفیت و کمیت محصول نهایی تأثیر بیشتری خواهند گذاشت.

به عنوان مثال، باید میزان نوردهی بهینه را داشته باشید یا بسته به محصول خود رطوبت را کنترل کنید یا حداقل میزان تبادل دما را در داخل گلخانه و محیط بیرون داشته باشید.

شما همچنین باید در مورد حشرات فکر کنید. اگر در ساخت گلخانه سیاست درستی را رعایت کنید، از این گونه مشکلات رهایی خواهید یافت و احتمالاً سود زیادی به دست خواهید آورد. به طور کلی اگر هزینه منابع و مصالح مصرفی برای ساخت گلخانه را محاسبه کنیم، یک مترمربع گلخانه و تمامی امکانات معمولی حدود 350 هزار تا یک میلیون تن در هر متر هزینه خواهد داشت. (متر مربع)

اما شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که هزینه تجهیزات گلخانه ای شامل چه تجهیزاتی می شود؟ ذکر هزینه های فونداسیون، خرید لوله و اتصالات، پوشش گلخانه و البته مونتاژ آن ضروری است. هر چه محصولات باکیفیت را سخت‌گیرانه‌تر انتخاب کنید، طبیعتاً کیفیت گلخانه بالاتر می‌رود، اما از طرف دیگر، می‌توانید پول بیشتری خرج کنید.

به عنوان مثال می توان از لوله های گالوانیزه یا پروفیل های گالوانیزه استفاده کرد. روکش ها را می توان از UV حاوی پلاستیک نایلونی، پلی کربنات یا شیشه نیز ساخت. همچنین می توان از شیشه های تک جداره، دو جداره یا شیشه سکوریت استفاده کرد. در نتیجه طبیعی است که بسته به تجهیزات انتخابی هزینه های متفاوتی ایجاد شود.

هزینه ساخت انواع گلخانه

به طور کلی اگر بخواهیم هزینه ساخت هر نوع گلخانه را نقل کنیم باید هزینه های زیر را نقل کنیم. البته این تخمین ها ممکن است دقیق نباشند زیرا شاهد نوسانات قیمت به صورت روزانه هستیم.

قیمت ساخت گلخانه تونلی پلاستیکی از متری 150 تا 210 هزار تومان است.

قیمت ساخت گلخانه طرح ایرانی از حدود 200 الی 600 هزار تومان است.

هزینه ساخت گلخانه اسپانیایی 370-1 میلیون تومان است. (حتی اگر روکش نایلونی وجود داشته باشد)

جهت مشاوره و اطلاع از هزینه ساخت گلخانه اسپانیایی به لینک زیر مراجعه فرمایید:

https://sepidalvand.com/گلخانه-اسپانیایی/

هزینه ساخت گلخانه با شیشه نشکن به سبک اسپانیایی حدود 570 تا 1 میلیون تومان است.

بهترین نوع گلخانه

باید بدانید که چون پلاستیک حاوی UV نازک است، عمر آن بسیار کوتاه و بسیار سریع است. همچنین ورق های پلی کربنات کمتر از 5 سال عمر دارند و نمی توان انتظار زیادی از آنها داشت.

اما اگر می خواهید از پانل های شیشه ای برای ساخت گلخانه خود استفاده کنید، عمر و استحکام گلخانه خود را افزایش داده اید. به خصوص اگر در ساخت ساختمان های مسکونی از شیشه نشکن استفاده شود. تنظیمات شما بسیار امن است.

شیشه سکوریت مورد استفاده در ساخت گلخانه معمولاً 6 تا 8 میلی‌ثانیه ضخامت دارد و می‌تواند در برابر باد و باران شدید بدون آسیب مقاومت کند. به علاوه قیمت نهایی آنها تفاوت چندانی با نایلون یا پلی کربنات نخواهد داشت.

ماندگاری این محصول بسیار بالاست و به ندرت پیش می آید که نیاز به تعویض داشته باشید. می توان آنها را به سرعت بازسازی کرد و اگر قطعه ای نیاز به تعمیر داشته باشد، کار شما راحت تر می شود. علاوه بر این میزان نوری که از شیشه عبور می کند بسیار بیشتر و بهتر است. در نتیجه کیفیت نهایی محصول را تحت تاثیر قرار می دهد.

شرایط ایده آل برای رشد گیاهان در گلخانه

همانطور که گفتیم نور; تهویه چهار عامل رطوبت و دما باید به نحو مطلوب اجرا شود. در حقیقت، اگر بتوان به ترکیب بهینه این چهار عامل دست یافت، کشاورز یا گلخانه‌دار می‌تواند محصولات مورد نیاز خود را در هر شرایطی کشت کند.

می توانید در فصل سرد سال از بخاری هوای گرم، کانال های هوا استفاده کنید. یا اگر هوا گرم است در قسمت های مختلف گلخانه فن هایی قرار دهید تا بهترین دما را برای محصولتان بدست آورید در نهایت همه چیز به شما، میوه ای که می خواهید پرورش دهید و البته امکانات و مهارت شما بستگی دارد.

تحریریه سی وی نت

خبرنگار اجتماعی با تمرکز بر مسائل توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست.
دکمه بازگشت به بالا