فرهنگ و هنر

نمایش نقاشی عجیب که یک هنرمند زن را دوباره زنده کرد

«ماریا فان استرویک» نقاش هلندی که برای مدت ها فراموش شده بود اکنون در موزه ملی آمستردام در مرکز توجه قرار گرفته است.

نقاشی عجیبی که یک هنرمند زن را زنده کرد

به گزارش سی وی نت پس از گذشت بیش از سه قرن یکی از نقاشی های «ماریا فان استرویک» بالاخره در موزه ای در آمستردام به نمایش درآمده است.

«فان استرویک» در قرن هفدهم در میان برجسته ترین نقاشان شهر قرار داشت. «ریچل رویش» (Rachel Ruysch) و «ویلم فان آلبست» (Willem van Aelst) از همتایان او بودند و پادشاهان و امپراتوران اروپایی نقاشی های طبیعت بی جان او را جمع آوری می کردند.

با گذشت زمان تغییر سلیقه های هنری و نادیده گرفتن زنان در عرصه هنر شهرت او کم رنگ شد. اما این وضعیت ممکن است در حال تغییر باشد؛ چراکه موزه ملی آمستردام در چهارم مارس از اثر تازه خریداری شده به نام  «طبیعت بی جان ونیـتاسVanitas» (حوالی ۱۶۹۰) پرده برداشت و به این ترتیب پس از موزه مائریتشویس در لاهه این موزه به دومین موسسه هلندی تبدیل شد که یکی از آثار «فان استرویک» را در اختیار دارد.

در نگاه نخست این نقاشی نمونه ای استاندارد از یک اثر «ونیتاس» است؛ سبکی که بر طبیعت گذرا بودن زندگی تأکید دارد. در این تابلو نقاشی دسته ای از گل های رز لاله و زنبق روی یک میز مرمرین قرار گرفته اند. در نزدیکی آن یک جمجمه دو پرتقال و یک انجیل چرمی دیده می شود اما با دقت بیشتر معمولی بودن این نقاشی رنگ می بازد. یک گل آفتابگردان طوری به سمت جمجمه خم شده که انگار در حال خیره شدن به مرگ است. همچنین یک ابزار چوبی که جذامیان از آن برای هشدار به دیگران درباره ی حضور خود استفاده می کردند در تصویر به چشم می خورد.

اما شاید ویژگی منحصربه فرد این نقاشی برگه کاغذی نورانی باشد که از لبه ی میز آویزان است. این برگه کلیدی است که تقریباً تمام عناصر نقاشی را از طریق ارجاع به آیات کتاب مقدس توضیح می دهد.

نقاشی عجیبی که یک هنرمند زن را زنده کرد

«ماریا فان استرویک» زنی عمیقاً مذهبی بود (پدر و پدربزرگش هر دو کشیش بودند) و در این اثر با نمادهای تصویری یک خطابه مذهبی ارائه می دهد. مخاطبان دیندار به طور غریزی پیام های مستتر در اثر را درک می کردند.

«تاکو دیبیتس»(Taco Dibbits) مدیر موزه ملی آمستردام در بیانیه ای عنوان کرد: «نقاشی های ماریا فان استرویک بسیار نادر هستند زیرا آثار کمی از او به جا مانده است. ما خوشحالیم که با این نقاشی می توانیم جایگاه شایسته ای را که او لایق آن است به او اختصاص دهیم.»

رسیدن به این نقطه زمان برده است. در سال ۲۰۲۱ موزه ملی آمستردام یک پروژه تحقیقاتی را برای افزایش حضور هنرمندان زن در موزه راه اندازی کرد که شامل نمایشگاه ها یک سمپوزیوم سالانه و خرید آثار بود. از جمله خریدهای قبلی این موزه می توان به آثار «Thèrése Schwartze» پرتره نگار هلندی در آستانه قرن بیستم و «Carrie Mae Weems» هنرمند معاصر آمریکایی اشاره کرد.

با وجود تلاش این موزه برای خرید اثری از «فان استرویک» این کار ساده ای نبود؛ او در طول عمرش تنها حدود ۳۰ اثر خلق کرد. اما در سال ۲۰۲۳ موزه ملی آمستردام موفق شد «طبیعت بی جان ونیـتاس» را به قیمت ۱.۳ میلیون یورو (۱.۴ میلیون دلار) از یک مجموعه دار آلمانی خریداری کند؛ مبلغی که در مقایسه با ۱۷۵ میلیون یورو (۱۹۸ میلیون دلار) که دولت هلند برای حفظ نقاشی «پرچمدار»(۱۶۳۶) اثر «رامبرانت» در کشور پرداخت کرد ناچیز به نظر می رسد. با این حال این نقاشی ونیتاس اثری خارق العاده است و تنها یکی از دو نقاشی «ونیـتاس» شناخته شده ی «فان استرویک» محسوب می شود. نقاشی دیگر که توسط امپراتور هابسبورگ لئوپولد اول خریداری شد در موزه تاریخ هنر وین نگهداری می شود.

پس از خرید چندین ماه تحقیق و مرمت انجام شد. پژوهشگران موفق شدند با استفاده از اشعه ایکس اصلاحاتی را که «فان استرویک» در نقاشی اعمال کرده بود کشف کنند: گل ها جابه جا شده اند یک ساعت شنی حذف شده و یک مار ناپدید شده است. نتیجه ی این بررسی ها این بود که این هنرمند سال ها روی این نقاشی کار کرده و آن را بارها تغییر داده است. در نهایت لایه های وارنیش زردرنگ و بخش هایی از رنگ آمیزی های قبلی که در مرمت های گذشته اضافه شده بودند پاک شدند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا