فرهنگ و هنر

نقش مردم در ثبت جهانی هورامان

در یک میزگرد با موضوع “ثبت جهانی هورامان” ، رهبران فرهنگی بر حمایت مردم از ثبت جهانی محلی تأکید کردند و ایران را اولین کشوری دانستند که هنرمندان در ثبت حداکثر آن کمک کردند. جنگل های هیرکانی در منطقه اورامانات. ؛ این یکی از شانس های اخذ رای نهایی یونسکو بود.

به گزارش سی وی نت ، حجت الله ایوبی ، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران در بیانیه ای اعلام کرد که یونسکو نتگاپ ، به میزبانی سازمان فرهنگی بین المللی در 27 آگوست ، زمینه را برای گفتگوی بین المللی برای گفتگو ، دوستی و صلح بین ملت ها. با وجود میراث قابل مشاهده و نادر در کشور برای ثبت ، ما استاندارد خوبی در ثبت فضا و فضا اتخاذ کرده ایم که بر اساس آن نام دامنه و فضای وسیع تری نسبت به ثبت ساختمان در یک مکان مشخص ثبت می کنیم. .

وی رکورد جهانی راه آهن ملی را بیست و پنجمین میراث کشور دانست که شامل حدود 1400 کیلومتر میراث فرهنگی است و حتی اولین میراث صنعتی کشور است ، به عنوان مثال و غیره: سنت هورامان. چشم انداز مناطق کرمانشاه و کردستان شامل حدود 409 هکتار زمین و قلمرو است که 106 هزار هکتار از آن تحت تأثیر منطقه و 303 هکتار بخشی از قلمرو است و در نهایت هزاران کیلومتر از سرزمین ما ثبت می شود. مجموعه های بزرگ از همه کشورها در فهرست میراث جهانی ذکر شده است.

یکی از وظایف و مسئولیت های یونسکو را مورد بحث قرار می دهد و در نتیجه ، کمیته ملی یونسکو این منابع را از طریق ثبت و آگاهی بخشی آنها و آگاهی عمومی در مورد حفاظت و حفاظت از میراث و جلوگیری از تخریب آنها افشا می کند ، و می افزاید: ثبت جنگل های هیرکانی 2019 بلافاصله گزارش شد و مانع از حمله یا آسیب دیدن شهروندان و سایرین در مناطق کوچک شد.

وی با تاکید بر اینکه ایران اولین کشوری است که از جنگل های جنگلی هیرکانی و اورامان با کمک هنرمندان و ثبت نام استفاده کرده است ، ادامه داد: این یکی از مزایای ثبت جهانی است. این بدان معناست که افکار عمومی تحت تأثیر آن قرار می گیرند.

ایوبی با بیان اینکه اگر تحلیلگران احساس کنند که افکار عمومی به این موضوع علاقه ای ندارند ، ثبت نام محلی به تأخیر می افتد ، افزود: عکس ها شگفت انگیز هستند.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران با تأکید بر اینکه حدود 700 روستا در منطقه هورامان / اورامانات وجود دارد ، گفت که با ثبت جهانی این چشم انداز ، آنها دیگر روستاهای کوچکی در جهان نیستند و همه چیز مربوط به آن است. آنها خانه خود را می بینند و آن را به عنوان یک آینه کامل از فرهنگ محلی و ملی می بینند.

وی اظهار امیدواری کرد که ثبت جهانی هورامان باعث آگاهی همه ایرانیان از این شخصیت زیبا شود و برای حفظ و نگهداری آن تلاش مشترکی انجام دهد ، و افزود: او یکی است که رئیس جمهور عراق این ثبت را به ایران تبریک می گوید. ؛ علاوه بر این که بسیاری از شهرها و استان های ایران در محور اورامانات قرار دارند ، کردستان عراق نیز در همین محور قرار دارد ، اما به احتمال زیاد می توان به قوه قضائیه کردستان عراق کمک کرد و دفعه بعد در آزمایش ثبت جهانی زیرا این کلمات مردم جهان را از جاذبه های یکدیگر آگاه می کنند و فضای فرهنگی را برای گفتگو ، دوستی و صلح بین ملت ها ایجاد می کنند.

سیستم موسیقی و رقص هورامان مکانی است که مردم در آن جمع می شوند

ابراهیم زارعی – همکار ، گروه باستان شناسی ، دانشگاه بوعلی – او همچنین در اولین سخنرانی خود گفت که اورامانات در آستانه زلزله است ، اما مردم بر اساس تجربیات گذشته خود ، ساختمانهای خود را به گونه ای ساخته اند که در برابر زلزله مقاوم است.

وی با بیان اینکه این موارد نشان دهنده وضعیت واقعی این منطقه در بخش ساخت و ساز است ، ادامه داد: علاوه بر طراحی و زمینه Oramanat ، طبیعت ، رودخانه ، موسیقی و فرهنگ آن حفظ و پشتیبانی می شود.

وی با تاکید بر اینکه ما وظیفه داریم مردم را به تعامل و همکاری با همدلی دعوت کنیم ، افزود: وظیفه دولت است که در این زمینه اقدام کند. سازمان های غیردولتی شرکت خواهند کرد ؛ یعنی همانطور که آنها به ثبت جهانی هورامان کمک کردند تا بیشتر روی آموزش تعمیر و نگهداری کار کند ، این آموزش باید ادامه یابد. تعامل فوری با مردم برای حفظ منابع طبیعی ، تاریخ و فرهنگ امکان پذیر خواهد بود.

وی با تأکید بر دو برابر اشتغال افراد و کارگران پس از ثبت اورامانات در سراسر جهان ، گفت: “ما باید در امور مختلف ، به ویژه ترافیک و غیره مراقب باشیم تا به این منطقه آسیب نرسیم.” نسل جدید باید از نسل قبلی درس بگیرد و ببیند آنها چه کردند که منطقه را امروز در مرکز توجه جهان قرار داد.

وی گفت: حفظ منظر ، معماری ، صنایع دستی و مراسم خاص مانند “عروسی پیرشالیار” و “پلنگان” و صنایع دستی بسیار مهم ، مهم و ضروری است. زیرا دلایل ثبت اورامانات اصول پایدار است.

وی با تأکید بر اینکه موسیقی و ادبیات به عنوان میراث معنوی این منطقه شناخته می شوند ، ادامه داد: این فرهنگ هزاران سال است که حفظ شده است ، به طوری که این منطقه در موسیقی ، ادبیات و رمز و راز افراد زیادی داشته است. درسهای مهم و مهم. “بنابراین ، ما این کلمات را به جوانان منتقل می کنیم تا آنها نیز از این عشق و گرسنگی برای حفظ میراث این منطقه استفاده کنند.

مشارکت بزرگ جامعه در ثبت جهانی اورامانات

پویا طالبانیا – رئیس پایگاه منظر فرهنگی هورامان – وی همچنین به معیارهای دوم و پنجم بر اساس کتیبه اورامانات در فهرست میراث جهانی یونسکو اشاره کرد و گفت: تعریف پنجم مربوط به جنسیت و اجتماعی است. به عنوان مثال ، در این منطقه ، مردم آب مصرفی خود را حفظ می کنند ، که بخشی از میراث قابل مشاهده است. ما در اورامانات شگفتی های طبیعت جهانی را داریم.

وی با اشاره به احداث کانال ایران پس از افزایش کمبود آب در فلات ایران ، ادامه داد: در مثال دوم ، آنها زمینی در اورامان توسعه دادند ، یعنی کمترین شانس را گرفتند.

وی افزود: در روستای منطقه اورامان برنامه ای به نام “باران” وجود دارد که برگرفته از آیین “میترائیسم” است. یکی از سبک های زندگی منحصر به فرد عشایری را نیز می توان در این منطقه مشاهده کرد. برخلاف جاهای دیگر ، مناظر دیدنی این منطقه “انسانی” هستند زیرا مردم هورامان از آن لذت برده اند. هورامان جاده مهمی است که می تواند فرهنگ های مختلف را به هم متصل کند. به نوعی ، این رابطه بین فرهنگ های مختلف ایجاد شده است.

من از طالبان هستم از دیگر نمایشگاه های فرهنگی این منطقه می توان به صنایع دستی اشاره کرد او می داند و ادامه می دهد: تولیدکنندگان در این زمینه به لوکس و تمام محصولات ارزشمند خود اهمیتی نمی دهند. یا در شیوه های دیگر ، برخلاف جاهای دیگر ، سابقه ساختمان های اشرافی وجود ندارد ، ساختمان ها ساده هستند زیرا برای مردم محلی ، طبیعت همیشه استاندارد زندگی بوده و هست. هورامان شامل یک سرزمین بزرگ است که در آن احساس انسجام و ثبات در میان هموطنانش وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشخصه های ثبت جهانی در این منطقه سطح بالای مشارکت جامعه است ، گفت: به طور کلی با ثبت جهانی ، خدمات اشتراک بیش از هر زمان دیگری پایدار است.به دلیل مشارکت مردم.

رئیس مرکز منظر فرهنگی هورامان با تأکید بر لزوم در نظر گرفتن سیاست ها و دستورالعمل های مختلف در زمینه آموزش و حفاظت از این میراث ، توضیح داد: در بخش ساخت و ساز ، ما باید در نهادها و گروه هایی مانند بنیاد مسکن کار کنیم. ، وزارت راه و شهرسازی و اطلاعات میراث به خوبی.

هورامان؛ مهمترین میراث تاریخ معنوی ایران

سید احمد محیط طباطبایی – رئیس ICOM ایران و رئیس باشگاه نوروزی – وی که میزبان این وبینار نیز می باشد ، در بیانیه ای اظهار داشت: موسیقی ، معماری و موقعیت مکانی این منطقه (هورامان) بسیار مهم است و به عنوان راهی برای پیشرفت ، افراد اطراف این زاگرس را به هم متصل می کند. ساکنان آن سوی زاگرس.

او بر هورامان اصرار كرد؛ سرزمین خورشید یکی از مهمترین میراث تاریخ معنوی ما است ، وی افزود: “ما می توانیم در آن رابطه سازنده بین انسان و طبیعت را ببینیم.”

موضوع “چشم انداز فرهنگی هورامان / اورامانات” در چهل و چهارمین جلسه کمیته میراث یونسکو (سه شنبه ، 27 ژوئیه 2021) در فوژو ، چین ، با حمایت اعضای کمیته ، به عنوان بیست و ششمین میراث ملی مورد بحث قرار گرفت. دریافت کنندگان

انتهای پیام

تحریریه سی وی نت

خبرنگار اجتماعی با تمرکز بر مسائل توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست.
دکمه بازگشت به بالا