ورزش

مولفه‌های ترکیه برای احیای روابط با سوریه

واقعیت این است که ترکیه در سال‌های اخیر توانسته است متحدان و شرکای در بخش‌هایی از سوریه پیدا کند که به عنوان سفیران این کشور فعالیت کنند و آنکارا امیدوار است جایی برای آنها در عرصه قدرت و روند اصلاحات پیدا کند. قانون اساسی سوریه

به گزارش سایر کاربران رسانه ای خبرگزاری آنا، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز جمعه 28 اوت، پس از ده سال مخالفت با رژیم سوریه، از گشایش روابط با سوریه صحبت کرد و اعلام کرد: ما هیچ تمایل و طمعی نداریم. سوریه، هدف ما ایجاد صلح و حمایت از امنیت ماست.»

اردوغان بر لزوم انجام اقدامات بیشتر در سوریه تاکید کرد و گفت: تحریک در سیاست جایی ندارد و نمی توان گفت وگوی سیاسی و دیپلماتیک بین کشورها را قطع کرد.

وی در ادامه بر نکته توافق صریح آنکارا و دمشق یعنی رد حضور آمریکا در سوریه تاکید کرد و گفت: آمریکا و نیروهای ائتلاف بین المللی در حال تقویت تروریسم در سوریه هستند.

با توجه به اینکه ترکیه در شمال سوریه درگیری دارد، بنابراین پیش‌بینی چنین شرایطی پس از حملات می‌تواند گواه روشنی بر اعتقاد آنکارا به ناکارآمدی گزینه نظامی در سوریه باشد که تلاش می‌کند از گسترش درگیری از طریق الف. رویکرد دیپلماتیک

تجربه ترکیه در جنگ اوکراین که می تواند برای چهار توافق آنکارا برای تحویل غلات از بنادر اوکراین به کشورهای خارجی و حفظ روابط همزمان با اوکراین، روسیه و ناتو تعادل ایجاد کند، سفر اخیر اردوغان به ایران و سه جانبه محسوب می شود. دیدار در تهران و بحث درباره نتیجه جنگ در شمال سوریه، ترکیه را بر ایجاد تعادلی مشابه آنچه در اوکراین رخ داد، متمرکز کرد.

همچنین به دلیل روابط چند لایه آنکارا با مسکو، اردوغان قاطعانه معتقد است که سوریه دوست استراتژیک مسکو است و اکنون به عنوان محور اصلی روسیه برای بازگشت به خاورمیانه عمل می کند.

از سوی دیگر با وجود جنگ در اوکراین، روسیه همچنان یکی از فعال ترین ها در سوریه است و برخلاف اقدامات قبلی، موضع محکمی در برابر تهاجم رژیم صهیونیستی و این کشور اتخاذ کرده است.

این رویکرد یک هشدار مفید در برابر واکنش نظامی مسکو است. روس ها نقش ترکیه در ناامنی قفقاز و کمک پهپادی به اوکراین را یادآوری کرده اند، به نظر می رسد آنکارا از این واقعیت آگاه است.

از سوی دیگر، درست است که ترکیه در سال‌های اخیر توانسته است متحدان و شرکای در بخش‌هایی از سوریه پیدا کند تا به عنوان نیابتی برای این کشور عمل کنند و به نظر می‌رسد آنکارا امیدوار است در روند اصلاح قانون اساسی سوریه . ، خواهد توانست در میدان قدرت جایگاهی پیدا کند.

مجموعه ای از حملات و حملات علیه دمشق می تواند منجر به چنین درگیری شود که باعث حذف کامل آن شود.

نکته مهم دیگر این است که اگرچه ترکیه بر اصل مبارزه با عناصر ناامن سوریه تکیه دارد، اما با توجه به عملکرد خود نمی تواند بر مبارزه با داعش در سوریه تاکید کند، اما اسناد منتشر شده توسط ویکی لیکس نقش مستقیمی در این دارد که چه کسی از آنها حمایت می کند. درباره خرید نفت از تروریست های داعش در مناطق تحت کنترل آنها صحبت کرد.

در صورتی که تیم تحقیقاتی برنامه حقوق بشر کلمبیا نیز در گزارش خود از ارسال سلاح به سازمان های تروریستی با دخالت عربستان سعودی حمایت می کند.

به نظر می رسد آنکارا با درک شرایط گذشته تصمیم درستی برای نشان دادن چهره خود گرفته است که همچنان از ترکیه در منطقه محافظت می کند.

مخالفان سیاسی اردوغان در داخل ترکیه در قالب اپوزیسیون کارزار انتخاباتی خود را با موضوع احیای روابط با دمشق و بازگرداندن آوارگان سوری به کشورشان آغاز کرده اند.

جامعه ترکیه با سوریه رابطه دوستانه دارد و این برای اردوغان که نامزدی خود را برای انتخابات 2023 اعلام کرد، مهم است تا در یک سال رابطه خود را با مردم نشان دهد.

همچنین یکی از موارد مهم در سیاست خارجی ترکیه رویکرد روابط بین الملل یا بدون درگیری است. به نوشته روزنامه لبنانی «الاخبار»، در همین راستا، ترکیه علاوه بر نشان دادن چراغ سبز در سوریه، راه آشتی خود با رژیم صهیونیستی را تقویت کرده و از «اسحاق هرتزوگ» رئیس دولت صهیونیستی قدردانی می کند. تقویت دوم ارتباط.

البته چنین روش هایی می تواند منافع کوتاه مدتی برای آنکارا به همراه داشته باشد، اما این کشور را کمتر به دیگران وابسته می کند.

با همه ستایش ها، می توان گفت که راه بهبود روابط دمشق و آنکارا طولانی است، اما تمایل ترکیه به درک فضای سیاسی و میدانی قبل از انتخابات ممکن است عامل مهمی برای بهبود ثبات در امنیت در قلمرو این کشور باشد. این دو نه، آنها اهداف انتخاباتی اردوغان را برآورده می کنند. همه مناطق باشد.

منبع: نورنیوز

انتهای پیام/4129/

دکمه بازگشت به بالا