اقتصادیکسب و کار ایرانی

مقایسه باتری‌های داخلی با باتری‌های خارجی ویپ

اگر برای خرید دستگاه ویپ اقدام کرده باشید، حتما اصطلاحات باتری خارجی و باتری داخلی به گوشتان خورده است. دستگاه‌های ویپ از نظر نوع باتری به کار رفته، به دو دسته باتری داخلی و باتری خارجی تقسیم می‌شوند. اما منظور از خارجی و داخلی بودن باتری‌ها چیست و کدام یک از آنها برای ویپ بهتر است؟ در این مطلب به بررسی این موارد پرداخته و با آشنا می‌شویم.

مقایسه باتری‌های داخلی با باتری‌های خارجی ویپ - گوگرد

باتری ویپ چیست؟

باتری یکی از اجزای اصلی دستگاه‌های Vaporesso XROS 3 Pod و منبع تغذیه آن است. تمام انرژی لازم برای تبدیل کردن مایع ویپ به بخار را از باتری دریافت می‌کند. برای همین اگر باتری دستگاه از شارژ کافی برخوردار نباشد، نمیتوان ویپینگ موفقی داشت. زمانی که شارژ باتری دستگاه به نیمه یا انتهای خود می‌رسد، باید مورد شارژ قرار بگیرد.

شارژ باتری ویپ، از طریق کابل USB صورت می‌گیرد که اغلب در بسته‌بندی دستگاه قرار دارد. بنابراین هر زمانی که متوجه شارژ پایین دستگاه شدید، باید آن را به طور کامل شارژ نمایید تا بتوانید به ادامه ویپینگ بپردازید. باتری‌های ویپ به دو صورت داخلی و خارجی هستند که در ادامه با آنها بیشتر آشنا می‌شویم.

ساختار باتری‌ها و خصوصیات آنها

اگر به باتری ویپ دقت کنید، معمولا با یک سری حروف نظیر IMR یا ICR بر روی آن مواجه می‌شوید. این حروف، به ساختار باتری اشاره دارند. در اینجا “I” به معنای لیتیوم یون و R مخفف قابل شارژ شدن است. به جز این حروف، حروف دیگری هم وجود دارند که از طریق آنها میتوان به اطلاعات زیادی از باتری دست پیدا کرد.

برای مثال C مخفف کبالت، M مخفف منگنز، F مخفف آهن و N مخفف نیکل است. بنابراین اگر روی باتری عبارت IMR را مشاهده کردید، یعنی باتری از نوع لیتیوم منگنز قابل شارژ است. همچنین ICR نیز به معنای باتری لیتیوم کبالت قابل شارژ است. حال این باتری‌ها هر کدام چه عملکردی دارند؟

  • باتری IMR: این دسته از بدون افزایش بیش از حد دمای داخلی، باعث ایجاد جریان زیاد می‌شوند. برای همین استفاده از آنها بدون نیاز به مدارهای محافظتی، سبب ایمن‌تر شدن دستگاه ویپ می‌شود.
  • باتری ICR: این باتری از نظر ترکیبات شیمیایی بسیار پر انرژی است، اما از نظر ایمنی ضعیف است. برای همین جهت استفاده در ، به مدارهای محافظتی نیاز دارند.
  • باتری INR: این باتری که لیتیوم منگنز نیکل قابل شارژ است، خیلی از مزایای باتری IMR را دارد. اما در آن ماده نیکل به دلیل تولید یک باتری شیمیایی هیبریدی اضافه شده است. این باعث شده تا باتری‌های INR از جریان بالا، دمای عملیاتی پایین و ظرفیت بیشتر نسبت به باتری IMR برخوردار باشند.

آشنایی با باتری داخلی ویپ

زمانی که گفته می‌شود دستگاه ویپ از باتری داخلی برخوردار است، یعنی باتری آن همچون گوشی موبایل در درون آن جاساز شده است. باتری چنین دستگاه‌هایی، قابل رویت نبوده و قابل تعویض نمی‌باشند. برای همین اگر باتری داخلی دستگاه ویپ دچار خرابی شود، تعویض آن سخت و یا غیر ممکن می‌شود. باتری‌های داخلی از ظرفیت ثابتی برخوردار هستند و توسط کابل‌های USB مورد شارژ قرار می‌گیرند.

هر چقدر میزان ظرفیت یا بیشتر باشد، قدرت باتری و ذخیره نیرو در آن بیشتر خواهد بود. بنابراین بهتر است هنگام خرید ویپ، به این نکته نیز توجه داشته باشید و به سراغ ویپ با باتری پرقدرت‌تر بروید. با اینکه باتری‌های داخلی قابل تعویض نیستند، اما یک مزیت دارند و آن هم این است که کاربر با وجود آن دیگر دغدغه خرید باتری به طور جداگانه ندارد.

مزایای باتری داخلی دستگاه ویپ

  • باتری داخلی استفاده آسان‌تری دارد؛ چرا که برای روشن کردن و ویپینگ با دستگاه، نیاز به کار اضافه و خرید باتری نمی‌باشد. کافیست در زمان مورد نیاز آن را شارژ کرده و به ویپینگ بپردازید.
  • از آنجایی که باتری داخلی درون دستگاه تعبیه شده است، نیازی به اتصالات و بررسی آن نمی‌باشد. برای همین ویپرها خصوصا افراد مبتدی، دغدغه‌ای از این بابت نخواهند داشت.
  • باتری داخلی متناسب با دستگاه بوده و از قدرت مناسب با آن برخوردار است. برای همین سازگاری آن تضمین شده بوده و نیازی به اعتبارسنجی آن نمی‌باشد.

آشنایی با باتری خارجی ویپ

دستگاه‌های ویپی که منبع تغذیه‌شان باتری خارجی است، با دستگاه‌های دیگر تفاوت دارند. همانطور که از نام این باتری‌ها مشخص است، باتری خارجی در داخل دستگاه و پک محصول قرار ندارد و کاربر باید آن را به طور جداگانه خریداری کند. پس از خرید باتری ویپ، باید آن را در درون محل قرارگیری باتری قرار داد تا بتوان از دستگاه استفاده کرد. اما دلیل این کار چیست و چرا برخی از دستگاه‌ها با باتری خارجی ارائه می‌شوند؟

دلیل خارجی بودن باتری ویپ این است که افراد بتوانند بدون محدودیت شارژ باتری در هر زمانی به ویپینگ بپردازند. افرادی که روزانه استفاده زیادی از دستگاه ویپ دارند، باید پس از تمام شدن شارژ باتری آن را به شارژر متصل کنند. حال گاهی اوقات دسترسی به شارژر و پریز برق امکان‌پذیر نیست و افراد نمی‌توانند به ویپینگ بپردازند.

بنابراین این افراد می‌توانند یک باتری دیگر نیز در اختیار داشته باشند تا در صورت اتمام شارژ باتری اول، از باتری بعدی استفاده کنند. برای همین افرادی که از دستگاه ویپ به طور زیادی استفاده می‌کنند، بهتر است به سراغ ویپ‌های باتری خارجی بروند و به جای تهیه یک باتری، از دو یا سه باتری استفاده نمایند.

مزایای باتری خارجی دستگاه ویپ

  • باتری‌های خارجی باعث افزایش عمر دستگاه می‌شوند. چرا که زمانی که شارژ آنها به اتمام برسد، میتوان از یک باتری دیگر استفاده کرده و آن را در دستگاه قرار داد.
  • در باتری‌های خارجی، دست افراد در انتخاب برند باتری باز است و میتوان از بهترین برندهای موجود در بازار برای آن استفاده کرد.
  • باتری خارجی باعث می‌شود تا افراد بتوانند در زمان اتمام شارژ باتری اولیه، از باتری دوم و یدکی استفاده کنند و دچار محدودیت از نظر زمان ویپینگ نشوند.
  • باتری‌هایی که توسط خود افراد تهیه می‌شوند یک مزیت دیگر هم دارند. آن هم این است که میتوان ظرفیت آمپر و میلی آمپر را خودمان انتخاب کرده و از یک باتری خوب برای دستگاه استفاده کرد.
  • از باتری خارجی میتوان برای دستگاه‌های دیگری که به همان اندازه باتری نیاز دارند، استفاده کرد.

ساختار باتری‌های خارجی ویپ به چه صورت است؟

باتری‌های خارجی همچون سایر باتری‌های معمولی از یک انتهای مثبت و یک انتهای منفی برخوردار هستند. زمانی که این باتری در مدار متصل می‌شود، باعث ایجاد جریان از خود می‌گردد. برای قرار دادن باتری در دستگاه ویپ، باید به قطب‌های آن توجه داشته باشید و آن را از سمت صحیح وارد دستگاه کنید. انتهای منفی باتری، همیشه کاملا صاف است.

در صورتی که در انتهای مثبت آن، یک برآمدگی کوچک و دکمه مانند وجود دارد. از این طریق می‌توانید قطب‌های باتری خارجی را به درستی تشخیص داده و از سمت مناسب وارد دستگاه کنید. رایج‌ترین نوع باتری خارجی ویپ، است. با این حال این باتری‌ها انواع و سایزهای مختلفی دارند که باید هنگام خرید به اندازه آن توجه کرد.

اندازه باتری و نکات کلیدی راجع به آن

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم باتری، اندازه آن است. برای مثال اگر بخواهیم باتری 18650 را بررسی کنیم، باید بگوییم که در اینجا با دو بخش کلیدی روبرو هستیم؛ 18 و 65. عدد 18 نشانگر قطر باتری بر حسب میلی‌متر و عدد 65 نشانگر طول باتری بر حسب میلی‌متر است.

بنابراین زمانی که گفته می‌شود دستگاه ویپ از باتری خارجی با اندازه 18650 برخوردار است، یعنی باتری آن از قطر 18 میلی‌متر و ارتفاع 65 میلی‌متر برخوردار است. در رابطه با باتری‌های 18350، 14500 و 26650 نیز همینطور است. اعداد اول بیانگر ضخامت و قطر باتری و عدد دوم نشانگر ارتفاع آن هستند.

باتری خارجی برای ویپ بهتر است یا باتری داخلی؟

با توجه به موارد اشاره شده، می‌توانید بر حسب نیاز و شرایط خود بهترین باتری را انتخاب کنید. اگر جزو ویپرهای مبتدی هستید و شناخت زیادی راجع به این دستگاه‌ها ندارید، شاید بهتر باشد به سراغ خرید ویپ با باتری داخلی بروید. این دستگاه‌ها نیازی به خرید هیچ وسیله و لوازم جانبی ندارند و تنها نیاز به شارژ در زمان مورد نیاز دارند.

اما اگر جزو ویپرهای حرفه‌ای هستید و زمان زیادی از روز را به ویپینگ می‌پردازید، بهتر است به سراغ خرید ویپ با باتری خارجی بروید. در این دستگاه‌ها زمانی که شارژ باتری خارجی به اتمام برسد، میتوان یک باتری جدید را جایگزین آن کرد. برای همین با اتمام شارژ باتری، میتوان باتری جدید را جایگزین آن کرده و به ادامه ویپینگ خود در روز پرداخت. همچنین با اتمام عمر باتری، نیازی به تعویض کل دستگاه نبوده و از این نظر در هزینه افراد صرفه‌جویی زیادی می‌شود.

جمع بندی

همانطور که اشاره کردیم باتری‌های ویپ به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم می‌شوند. باتری‌های داخلی درون دستگاه قرار دارند و قابلیت جدا شدن و تعویض ندارند. برای همین زمانی که دچار تخریب شوند، ویپر ناگزیر به تعویض دستگاه ویپ می‌شود.

اما باتری‌های خارجی اینگونه نیستند و هیچ محدودیتی از این نظر ندارند. زمانی که شارژ باتری خارجی به اتمام برسد، میتوان یک باتری یدکی را جایگزین آن کرده و از دستگاه کماکان استفاده کرد. لازم به اشاره است هر دوی باتری‌ها، توسط کابل‌های USB مورد شارژ قرار می‌گیرند.

 

دکمه بازگشت به بالا