فرهنگ و هنر

معمار پارک ملت و مجموعه حرم شاهچراغ را بشناسید

می گویند او تا 60 سالگی تدریس می کرد و با اینکه در دهه 90 زندگی خود بود، تا آخرین بار از گسترش علم خود دست برنداشت. تا زمانی که در حال تدریس بود متوجه شد که مشکل سلامتی دارد. ایرج اعتصام یک هنرمند، معمار و شهرساز در تمام دوران است. او معلم معماران و شهرسازان ایرانی است. زیرا هر کدام به نحوی از آموخته های خود بهره می بردند.

به گزارش سی وی نت، ایرج اعتصام این هفته در سن 92 سالگی در سن خوزه آمریکا درگذشت.

اعتصام یکی از مشهورترین معماران، شهرسازان و اساتید دانشگاه ایرانی است که پس از مرگش، به نظر می رسد سال ها طول بکشد تا شخصیت جدیدی اما خوش اخلاق و حرفه ای در این بخش ظاهر شود.

اکنون که درگذشت این معمار و مهندس مجامع دانشگاهی، معماری و شهرسازی ایران را در اندوهی عمیق فرو برده است، بر آن شدیم تا با علیرضا قهاری – رئیس انجمن بناهای زیبا – درباره یک معمار مشهور گفت وگو کنیم. .

قهاری در ابتدای گفت وگوی سی وی نت گفت: دکتر. اتیسام را می توان به عنوان یک معمار و شهرساز برای همه زمان ها در نظر گرفت. چون تمام عمرش را صرف آموزش شهرسازی کرد. او از ابتدای شروع رشته شهرسازی در ایران یکی از اساتید معروفی است که این کار را تدریس می کند، پس معلم همه ماست. در واقع، دکتر. اعتصام تدریس را در دانشگاه تهران آغاز کرد و در دانشگاه های شهید بهشتی، آزاد و پارس به تدریس پرداخت. همچنین درجات مختلفی را در مدیریت گروه های برنامه ریزی جامعه بر عهده دارند. در زمینه آموزشی، هر دانشجو در هر دانشگاهی، قدم های دکتر. اعتصام و تحصیلاتش. با این حال ما دانشجویان و فارغ التحصیلان زیادی داریم که از علم و حضور ایشان بهره برده اند.

دکتر اعتصام تا آخرین لحظه ای که می توانست تدریس می کرد و وقتی متوجه مشکلات جسمانی اش شد، همچنان تدریس می کرد.

قهاری در پاسخ به اینکه آیا ایرج اعتصام می توانست در زمان حیات خود معمارانی مانند خود را به مردم ایران عرضه کند، گفت: زمانی که شخصی مانند ایرج اعتصام مدت زیادی در دانشگاه و در ایران و خارج از کشور بماند، برای تدریس در حوزه های مختلف اقدام می کند. در ادامه روند فکری و اندیشه‌های او تأثیر بسزایی خواهد داشت؛ زیرا کتاب او بر روی تفکر دکتر اعتصام تأثیر گذاشته است و از نظر برنامه‌ریزی، شهرسازی و شهرسازی نیز از همین تفکر پیروی می‌کند.

از معمار می پرسیم بارزترین ویژگی و شخصیت اخلاقی ایرج اعتصام چیست؟ پاسخ دهنده: دکتر اعتصام نمونه ای از افراد معقول و موافق است. اگرچه رعایت اخلاق حرفه ای در کارهای فنی بسیار مهم است و معمولا همه از آنها پیروی می کنند، اما افراد کمی داریم که اخلاق حرفه ای را حفظ کنند و عرصه را برای همه حتی رقبای خود رها کنند. او – دکتر اعتصام – معلم اخلاق، صبر و دوستی است. افراد کمی مانند او هستند که در آرامش زندگی کنند.

معمار پارک ملت و معبد شاهچراغ را بشناسید

پارک ملت تهران یکی از پروژه های ایرج اعتصام است

«دیدگاه ایرج اعتصام درباره معماری و شهرسازی چیست؟ او می گوید: دکتر. Etisam بیشتر عمر خود را عمدتاً در دنیای مدرن صرف کار کرد. او تا حدودی شهرسازان و معماران را با زیبایی شناسی و هنر شهرسازی و معماری دنیای مدرن آشنا کرد. سیر فکری او انسان مدرن و معاصر است. دکتر. اعتصام در زمان خود می زیست، تدریس می کرد و دانش آموزان را به زمان خود آگاه می کرد.

وی ادامه داد: اگرچه ممکن است روند تفکر مدرن و انسان معاصر از نظر رواج جنبه های سنتی در عصر حاضر کمی قوی تر باشد، اما جدای از این مسائل، آموزش دانشجویان و این حوزه و کارشناسانی مانند دکتر دکتر. اعتصام که هست. و در کشورهای غربی که تدریس می کردند، آنها را وادار به انتقال دانش روز کرد که برای پیشرفت کار در ایران مؤثر است.

معمار پارک ملت و معبد شاهچراغ را بشناسید

معبد شاهچراغ شیراز

قهاری – رئیس گروه ساخت و سازهای حیاتی – سپس گفت: «دکتر. اعتصام برای من حداقل یک درس زندگی است. تا آخرین لحظه مشغول ترجمه و به ویژه تدریس بود. کار در دهه 90 چیزی نیست که هر روز شاهد آن باشیم. دکتر به دلیل مشکلات جسمانی تنها شش ماه از عمر خود را تدریس نکرد. آخرین ترجمه او کتاب «معماری جهان» است که بسیار زیباست.

ایرج اعتصام کتاب هایی در زمینه معماری اسلامی ترجمه کرده و طراحی معبد شاهچراغ را بر عهده داشته است. از علیرضا قهاری می پرسیم استاد معماری مدرن که اندیشه هایش به دوران مدرن منتقل شد تا چه اندازه بر اساس اسلام و در واقع معماری ایرانی است؟

او چنین پاسخ می دهد: دکتر. اعتصام در کنار بازسازی حرم شاهچراغ و ساماندهی فرهنگی و مذهبی آن، ساماندهی پردیس دانشگاه سیستان و بلوچستان را نیز در کارنامه خود دارد که پروژه ای منطقه ای و معاصر است. این کار دشواری است که بتواند از میل به مخفی ماندن در مورد هنر خود پیروی کند. زیرا با توجه به طرز تفکری که دارند و جهان را از امروز می بینند، اگر به گذشته توجه داشته باشند در چارچوب زمان حال است. با این حال عشق به ایران در تمام آثار او دیده می شود.

“در مورد برنامه ریزی شهری چطور؟” وی می گوید: نکته جالبی که در طرح کشورش به چشم می خورد ارتباط بین المللی با سکونت و سکونت انسانی است که ما افرادی نداریم که بتوانند پیوند کشور و دنیا را حفظ کنند. در واقع توانایی او در زبان و تدریس در دانشگاه های غرب، او را به نماینده خوبی برای کشور در مجامع بین المللی تبدیل کرد.

معمار پارک ملت و معبد شاهچراغ را بشناسید

دکتر. ایرج اعتصام

از قهاری می پرسیم که آیا ایرج اعتصام دیگری در معماری ایرانی خواهیم داشت؟ وی می گوید: یافتن چنین فردی از نظر اخلاق و کار در سازندگی و برنامه ریزی کشور سال ها طول می کشد; البته ما می توانیم معماران یا شهرسازان خوبی داشته باشیم، اما دکتر. اعتصام متخصص اخلاق است. هیچ کس جز خاطرات خوبی از او در هر مقامی که در آن حضور داشته است، ندارد. اما شاید اگر دانشجویان پزشکی از ایده های او پیروی کنند، بتوانند وفاداری خود را به او نشان دهند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا