فرهنگ و هنر

متکبرین از مقام عزت روز قیامت محروم هستند

متکبرین از مقام عزت روز قیامت محروم هستند

یک استاد حوزه گفت: متکبرین کسانی هستند که اول ظلم را به خودشان کرده‌اند؛ چرا که از مقام عزت روز قیامت محروم هستند. این افراد در دنیا به دنبال عزت چند روزه بودند اما در روز آخرت بیچاره و بدبخت خواهند بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین منصوریان دامغانی -استاد حوزه- در گفت‌وگو با سی وی نت در تفسیر آیه ۲۷ الی ۲۹ سوره مبارکه نحل «قَالَ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ إِنَّ الْخِزْیَ الْیَوْمَ وَالسُّوءَ عَلَی الْکَافِرِینَ * الَّذِینَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلَائِکَةُ ظَالِمِی أَنْفُسِهِمْ فَأَلْقَوُا السَّلَمَ مَا کُنَّا نَعْمَلُ مِنْ سُوءٍ بَلَی إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ بِمَا کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ * فَادْخُلُوا أَبْوَابَ جَهَنَّمَ خَالِدِینَ فِیهَا فَلَبِئْسَ مَثْوَی الْمُتَکَبِّرِینَ» اظهار کرد: خداوند در این آیات می‌فرماید «عالمان می‏گویند: رسوائی و بدبختی، امروز بر کافران است. همانها که فرشتگان (قبض ارواح) روحشان را می‏گیرند در حالی که به خود ظلم کرده بودند، در این هنگام آنها تسلیم می‏شوند (و می‏گویند) ما کار بدی انجام نمی‏دادیم، آری خداوند به آنچه انجام می‏دادید عالم است. اکنون از درب‌های جهنم وارد شوید در حالی که جاودانه در آن خواهید بود، چه جای بدی است جایگاه مستکبران؟!».

وی با بیان اینکه چند نکته‌ در این آیه وجود دارد، ادامه دارد: نکته اول اینکه روز قیامت روز خواری متکبرین است، اگر دقت کرده باشید تمام ویژگی‌های ذکر شده در این سه آیه نهایتا به این ختم می‌شود که کسانی که در دنیا بزرگی کرده و این بزرگی به سر دیگران می‌زدند در روز حساب خوار، ذلیل و خفیف هستند.

این استاد حوزه با اشاره به نکته دوم در این آیه تصریح‌ کرد: متکبرین کسانی هستند که اول ظلم را به خودشان کرده‌اند چرا که از مقام عزت روز قیامت محروم هستند. این افراد در دنیا به دنبال عزت چند روزه بودند اما در روز آخرت بیچاره و بدبخت خواهند بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین منصوریان دامغانی بیان کرد: نکته سومی که از این آیات استنباط می‌شود این است که کار متکبر به جایی می‌سد که حتی در هنگام مرگ هم انکار می‌کند و ادعا دارد که کار بدی انجام نداده است. در لحظه‌ای که انسان توانی برای انجام کاری ندارد خداوند می‌فرماید مرگ به این افراد تحمیل می‌کنیم و چاره‌ای ندارد اما باز هم در این زمان دروغ می‌گویند.

به گفته وی نکته چهارم در راین آیه این است که علت خلود در جهنم برای متکبرین، تکبر آنهاست؛ چرا که بزرگ، تنها خداوند متعال است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا