اقتصادی

مبنای ولایتمداری در سبک حکمرانی اسلامی تاثیرگذار است – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه شامگاه چهارشنبه در همایش ملی حکمرانی اسلامی که در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم برگزار شد اظهار داشت: حکمرانی، هدایت‌گری فرآیندها و تنظیم گری و به عبارت دیگر مقررات گذاری، رصد و اصلاح آن‌ها است.

حجت الاسلام خسروپناه گفت: حکمرانی فرایند هشت مرحله‌ای است که در حوزه دفاع حکمرانی خوبی داریم اما در حوزه فرهنگ عمومی حکمرانی یا نداریم یا ضعیف هستیم.

وی بیان داشت: سیاست‌ها و سندهای متفاوتی در عرصه فرهنگ نوشته شده که در ادامه سند تنظیم گری و بخش‌های آن دیده نشده به عنوان نمونه سند دانشگاه اسلامی نوشته شده است اما تنظیم گری متناسب با این سند نداریم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ابراز داشت: در علوم فناورانه حکمرانی موفقی داشته ایم که در حوزه سلول‌های بنیادی ستاد فناوری سلول‌های بنیادین داریم.

حجت الاسلام خسروپناه افزود: هر کجا دستاوردهای مثبتی داشتیم به دلیل طی کردن فرآیندها است و حکمرانی تکنولوژی نرم اجتماعی است که همواره این عرصه زاده علوم پایه هستند.

وی ابراز داشت: نظریه‌ها، علوم پایه را کشف می‌کنند اما نظریه‌های تکنیکال را کشف می‌کنیم.

وی با بیان اینکه علوم پایه در ساحت کشف است افزود: به عنوان نمونه جدول مندلیوف کشف است اما از این جدول برای تکنولوژی مهندسی استفاده می‌کنیم که ساحت نرم و سخت است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در علوم انسانی، روانشناسی، جامعه و مدیریت کشف نظریه‌ها است افزود: حکمرانی یک تکنولوژی است و علت اینکه علوم طبیعی و مهندسی کارآمد است برای آن است که تبدیل به تکنولوژی می‌شوند و به همین دلیل از آنجا که علوم اجتماعی به تکنولوژی تبدیل نشدند موفقیت چندانی نداشته اند.

حجت الاسلام خسروپناه گفت: مبانی اسلامی حکمرانی می‌بایست بر اساس توحید محوری، فطرت نگرشی و آخرت گرایی باشد.

وی افزود: ما معتقد به حکمرانی ولایی هستیم که در مفهوم قرآنی، پیوند ناگسستنی مردم با هم و مردم با ولی است و این نسبت حاکم و محکوم نیست و ولی محور و قطب است و مجموعه مردم در اطراف او قرار دارند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه مبنای ولایتمداری در سبک حکمرانی ما تأثیرگذار است افزود: روش حکمرانی بر اساس علم و عمل بر پایه حکمت و خرد است که هیچ معادلی در زبان‌های دیگر ندارد.

وی بیان داشت: یکی از تفاوت‌هایی که حکمرانی اسلامی با سایر مکاتب دارد، مقاصد حکمرانی است که این امر نوع سیاستگذاری ها را تغییر می‌دهد.

حجت الاسلام خسروپناه با بیان اینکه اصول حکمرانی بسیار مهم است که ده اصل آن از عقل و وحی استخراج کردیم ادامه داد: پیوند آزادی برای عدالت و این دو برای امنیت است که در این صورت آزادی فدا نمی‌شود و برای تأمین عدالت و امنیت است.

وی بیان داشت: اینکه برخی نهادهای امنیتی بگویند اصالت حفظ امنیت است درست است که این امر را باید از طریق آزادی برای عدالت و امنیت دنبال شود و این سه واژه یک شبکه و پیوند دارند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان داشت: مشارکت حداکثری از مفهوم ولایت می‌آید که شامل نخبگانی و مردمی می‌شود.

وی افزود: برخی از مشارکت حداکثری دم می‌زنند و این امر برای حفظ حزب و قبیله خودشان است در صورتی که شاید ۸۰ درصد جامعه در این دسته بندی ها نیستند.

حجت الاسلام خسروپناه ادامه داد: مشارکت نخبگانی و مردمی پیوند ناگسستنی مردم با هم است که این مردم فقط مؤمنان نیستند بلکه همه کسانی که در دایره ولایت هستند در این جمع قرار دارند.

وی گفت: حکمرانی جهادی، اصل مسئولیت پذیری، اصل شفافیت و پاسخگویی و صداقت، اصل تسهیل گری، اصل شایسته سالاری و خودسازی، استقلال و عزت ملی و تمدن سازی از جمله مبانی حکمرانی اسلامی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه درحکمرانی باید احکام شرعی ملاک باشد گفت: در تدوین حکمرانی در مقولات مختلف، همه علوم اسلامی باید به کار گرفته شود و تمامی علوم باید به میدان بیایند و اگر ما در حوزه علوم انسانی و اسلامی تلاش نکنیم نمی‌توانیم در حوزه حکمرانی اسلامی نظر بدهیم.

حجت الاسلام خسروپناه تاکید کرد: اگر بخواهیم حکمرانی اسلامی داشته باشیم باید بدانیم که مجموعه علوم در آن دخالت دارند و باید از آن استفاده کرد.

تحریریه سی وی نت

خبرنگار اجتماعی با تمرکز بر مسائل توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست.
دکمه بازگشت به بالا