اقتصادیکسب و کار ایرانی

مبانی تحلیل تکنیکال کلاسیک

داو اعتقاد داشت که تمام پارامترها در سطوح مختلف مانند سیاسی، جغرافیایی و موارد بسیار دیگر بر قیمت‌ها تأثیر می‌گذارند؛ اما مسئله اینجاست که دلیلی برای بررسی این پارامترها وجود ندارد و تنها باید به بررسی نمودار قیمت و تحلیل بنیادی آن‌ها پرداخت. بر اساس تحلیل تکنیکال کلاسیک، میزان عرضه و تقاضا تنها دلیل برای بررسی نمودار قیمت است. 

به عبارتی این فرضیه داو بیان می‌کند که تحلیل‌گران تنها باید به دنبال بررسی جهش‌های قیمت‌ها باشند تا فوق‌العاده‌ترین نقاط ورود برای رسیدن به بیشترین مقدار سود در بازار را شناسایی کنند و درواقع نیازی نیست که به دنبال بررسی تغییر قیمت‌ها باشند.

روندی بودن مسیر حرکت قیمت‌ها

قیمت‌ها در یک روند مشخص حرکت می‌کنند و تا زمانی در این روند ادامه می‌دهند که شکسته نشود. در واقع تغییر قیمت‌ها به صورت تصادفی نیست. تحلیل‌گران با استفاده از ابزارهای تحلیل تکنیکال می‌توانند روند صعودی یا نزولی قیمت‌ها را شناسایی کنند. زمانی که روند کنونی بازار تشخیص داده شود، می‌توان در مورد آینده بازار، پیش‌بینی‌هایی داشت.

حرکت قیمت به صورت تکراری

سومین فرضیه داو این است که حرکت قیمت از یک روند تکراری پیروی می‌کند و الگوهای موجود در دوره تحلیل تکنیکال کلاسیک  به تحلیل‌گران کمک می‌کنند تا این حرکت‌ها و روند آن‌ها را شناسایی کرد و مورد بررسی قرار داد. عوامل زیادی بر سطوح مختلف قیمت تأثیر می‌گذارند که باعث می‌شود قیمت‌ها یک حرکت تکرارپذیر داشته باشند.

با توجه به آنچه در این بخش گفته شد می‌توان نتیجه گرفت که ابزارهای موجود در تحلیل تکنیکال کلاسیک به ما کمک می‌کنند تا آینده قیمت مشخص شود. تحلیل‌گران کلاسیک می‌توانند بهترین زمان ورود و خروج به بازارهای مالی را با استفاده از حجم معاملات و خطوط حمایت و مقاومت شناسایی کنند. خطوط حمایت و مقاومت اتصال نیروهای عرضه و تقاضا را نشان می‌دهند. با بالا رفتن تقاضا، قیمت‌ها افزایش می‌یابد و با بالا رفتن عرضه، قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند.  در دوره آموزش تحلیل تکنیکال کلاسیک در رابطه موارد گفته شده صحبت شده است و تمام ابعاد این تحلیل مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

انواع نمودارهای تحلیل تکنیکال کلاسیک

یکی از مهم‌ترین ابزارها که تحلیل‌گران تکنیکال از آن استفاده می‌کنند، نمودارها هستند. نمودارها کمک می‌کنند تا روند تغییرات قیمت در یک بازه زمانی مشخص بررسی شود. برای مثال تغییرات قیمت سهم متعلق به یک شرکت در طول یک سال با استفاده از نمودارها نشان داده می‌شوند. در نرم‌افزارهای مرتبط می‌توان نمودارهایی که روند تغییرات قیمت سهام را نشان می‌دهند، مورد بررسی قرار داد. این نمودارها در زیر معرفی شده‌اند و در دوره آموزش تحلیل تکنیکال کلاسیک نیز بررسی خواهند شد.

نمودار خطی

نمودارهای خطی جزء ساده‌ترین نمودارها هستند که از مجموعه‌ای از نقاط به هم وصل‌ شده تشکیل شده‌اند. هر نقطه از این نمودار در یک زمان مشخص، قیمت سهام یا سرمایه را به ما نشان می‌دهد. زمانی که بازار با بی‌نظمی روبه‌رو شود، از نمودارهای خطی استفاده می‌کنند تا نوسانات زیاد حذف شود.

نمودار شمعی

نمودارهای شمعی از بدنه و سایه‌های بالا و پایین تشکیل شده‌اند. در این نمودارها اگر بدنه سفید یا سبز رنگ باشد یعنی قیمت این که سهم بسته شود از قیمت باز شدن آن بیشتر است. بدنه سیاه یا قرمز رنگ یعنی بسته شدن سهم، قیمت پایین‌تری از باز شدن آن دارد. سایه بالای شمع نشان می‌دهد که بیشترین قیمت سهم چقدر بوده است و سایه پایین شمع، کم‌ترین قیمتی که سهم به آن رسیده است را نشان می‌دهد. 

نمودار میله‌ای

نمودارهای میله‌ای جزء نمودارهای پرکاربرد هستند که از یک میله عمودی تشکیل شده‌اند. این نمودارها نشان می‌دهند که کم‌ترین و بیشترین قیمت سهام چقدر بوده است. خط سمت راست میله، نشان‌دهنده قیمت مربوط به بسته شدن سهم است و خط سمت چپ میله، قیمت مربوط به باز شدن سهم را نشان می‌دهد. 

انواع الگوهای تحلیل تکنیکال کلاسیک

الگوهای تحلیل تکنیکال کلاسیک همانطور که در دوره آموزش تحلیل تکنیکال کلاسیک نیز بحث شده است، در دو گروه الگوهای بازگشتی و الگوهای ادامه دهنده قرار می‌گیرند. در این بخش این الگوها و بخش‌های مختلف آن‌ها را توضیح می‌دهیم. 

الگوهای بازگشتی
در این الگوها ما شاهد بازگشت روند قیمت‌ها هستیم. الگوهای بازگشتی در سه گروه زیر قرار می‌گیرند:

  • سر و شانه: در تحلیل این الگوی کلاسیک باید بدانید که لازم است که سر نسبت به شانه راست و چپ بزرگ‌تر باشد. همچنین تفاوت شانه‌های راست و چپ نباید زیاد باشد، یعنی هم در بازه زمانی و هم در بازه قیمتی نمی‌توان شاهد تفاوت زیادی بود. 
  • سقف یا کف دو قلو: زمانی کف دو قلو تشکیل می‌شود که دو بار یک سطح حمایتی توسط قیمت لمس شود. با این اتفاق حمایت قوی ایجاد می‌شود و خریداران وحدت پیدا می‌کنند. به دنبال این اتفاق تعداد خریداران زیاد می‌شود و درنتیجه قیمت‌ها بالا می‌روند. در این شرایط است که ما با شکسته شدن سطح مقاومتی روبه‌رو می‌شویم. زمانی که سطح مقاومتی شکسته می‌شود، فروشندگان دیگر تمایلی به فروش ندارند.  در سقف دو قلو قضیه برعکس است. قیمت‌ها دچار ریزش شدید می‌شوند و تعداد خریداران کاهش پیدا می‌کند و به دنبال آن تعداد فروشندگان بالا می‌رود. 
  • کف یا سقف سه قلو: این الگو شبیه به الگوی سقف یا کف دوقلو است، با این تفاوت که در آن سه برخورد دیده می‌شود. در واقع به جای دو سقف، با سه سقف یا کف روبه‌رو می‌شویم.

الگوهای ادامه‌دهنده

انواع الگوهای ادامه‌دهنده به قرار زیر هستند:

  • پرچم: در برخی مواقع ما شاهد حرکت‌های نزولی یا صعودی در یک مدت‌زمان کوتاه هستیم که بعد از آن بازار در فاز اصلاحی قرار می‌گیرد. بازه زمانی این فاز اصلاحی نباید طولانی باشد و از طول میله پرچم فراتر رود. در برخی موارد، الگوی پرچم، روند یک سهم را تغییر می‌دهد. الگوی پرچم از یک پرچم و یک میله تشکیل‌شده است که اگر ادامه روند با شکست مواجه شود، رفتار آن به صورت یک الگوی ادامه‌دهنده است و در غیر این صورت ما با یک الگوی بازگشتی مواجه می‌شویم. 
  • مثلث: دو خط حمایتی و مقاومتی الگوی پرچم را تشکیل می‌دهند که این دو خط می‌توانند به‌صورت استاتیک یا دینامیک باشند. در این الگو لازم است که پنج برخورد پیوسته رخ دهد و اگر برخوردها کم‌تر از چهار باشند، اهمیتی ندارد. درست است که مثلث جزء الگوهای ادامه‌دهنده است، اما با خارج شدن قیمت از هر ضلع آن، ما با یک الگوی بازگشتی روبه‌رو هستیم. 
  • کانال: در این الگو، شکل‌گیری کانال‌ها بین دو مقاومت و حمایت موازی انجام می‌شود که می‌توانند عملکردی به صورت نزولی، صعودی و خنثی داشته باشند. زمانی که قیمت از کانال خارج شود، میزان صعود یا نزول آن به ارتفاع کانال بستگی دارد.
  • کنج: قواعد مثلث برای الگوی کنج نیز برقرار است و تنها در مدت‌زمان شکل‌گیری تفاوت دارند. کنج‌ها در زمانی بلندتر از مثلث‌ها شکل می‌گیرند. برای فهم بهتر به این مثال توجه کنید: اگر یک سهم در مدت دو سال حرکتی به صورت مثلث داشته باشد، در این حالت در الگوی کنج قرار گرفته است. 

سخن پایانی

این امر کاملاً بدیهی است که افراد برای کسب سود در بازارهای مالی سرمایه‌گذاری می‌کنند. این افراد هیچ‌گاه نمی‌خواهند سرمایه خود را از دست بدهند و در این راه ضرر کنند. برای جلوگیری از ضرر لازم است که به سراغ استفاده از ابزارهای تحلیلی و آموزش آن‌ها بروند. آموزش تحلیل تکنیکال کلاسیک یکی از ابزارهای رایج برای بررسی و تحلیل روند بازار در شرایط مختلف است که شما با یادگیری اصولی آن می‌توانید زمان ورود و خروج خود از این بازارها را تشخیص دهید. اگر به فکر یادگیری تحلیل تکنیکال کلاسیک هستید و دوست دارید به صورت عملی این تکنیک را یاد بگیرید، هم‌اکنون با ثبت‌نام در دوره آموزش تحلیل تکنیکال کلاسیک مکتب خونه اولین و مهم‌ترین قدم را در این راه بردارید.

 

دکمه بازگشت به بالا