اقتصادی

ماجرای کنسروهای فاسد و لباس مجلسی را تکرار نکنید!

فضای مجازی بار دیگر پر شده از شماره حساب‌های بانکی افراد ناشناس که همه‌شان هم مدعی‌اند می‌خواهند با کامیون، آب معدنی و پتو به مردم زلزله‌زده خوی برسانند. مردم ایران نیز از آنجا که در هیچ مقطع زمانی و در هیچ بحرانی از کمک به هموطن دریغ نمی‌کنند، مبالغی برای این افراد واریز می‌کنند اما شخصی که اقدام به جمع‌آوری می‌کند، قرار است با چه منطقی آب و غذا را بین زلزله‌زدگان پخش کنند؟

سی وی نت پلاس: حتما زلزله سال ۱۳۹۶ کرمانشاه (بین شهرهای  قصرشیرین و سرپل‌ذهاب) که خسارات زیادی را به بار آورد و بسیاری از زلزله‌زدگان را در شب‌های سرد و پاییزی آواره کرد، به خاطر دارید. کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان میان ارتش و سپاه تقسیم وظیفه شد اما در این میان تعداد افرادی هم که به صورت خودسرانه با یک کامیون راهی سر پل ذهاب شدند و خدمات‌رسانی را برای ارتش و هلال‌احمر دچار چالش کردند، ‌ لحظه به لحظه بیشتر می‌شد. نتیجه کمک‌های خودسرانه به خاطر دارید؟ لباس‌های مجلسی دست دوم و کنسروهای فاسد!

کمی جلوتر می‌آییم. تابستان ۱۴۰۰ اعتراضات و گلایه های مردم خوزستان برای بی‌آبی بالا گرفت. ماجرا چه بود؟ مطالبه اصلی مردم خوزستان حل مشکل بی‌آبی خودشان و بویژه دام‌هایشان بود که روزبه‌روز شاهد تلف‌شدنشان بودند. ناراحتی مردم از خشک‌شدن زمین‌های حاصلخیز بود و نکته مهم این بود که در بخش جنوبی و بویژه غربی استان خوزستان هم دامداری و دامپروری وجود دارد و حیات دام‌ها وابسته به آب بود.

اما عده‌ای بدون اینکه اطلاعاتی درباره خوزستان کسب کنند، شروع به جمع‌آوری آب معدنی برای خوزستان کردند، بدون آنکه از خود بپرسند، این آب معدنی‌ها قرار است، کدام جلگه، کدام زمین کشاورزی و دام چه مناطقی را سیراب کنند؟

حالا زمین‌لرزه خوی انگار قرار است، دوباره جولانگاه برخی افراد خودسر و بی‌تدبیر باشد که بدون آشنایی با اقلیم و موقعیت منطقه صرفا اسیر احساسات شده‌اند و برای کار خیر کمر همت بسته‌اند اما از روی ناآگاهی سرمایه مردم را به باد می‌دهند؛ بدون اینکه بدانند مردم خوی دقیقا به چه چیزهایی احتیاج دارند؟

ماجرای کنسروهای فاسد و لباس مجلسی را تکرار نکنید!

چگونه به زلزله‌زدگان کمک کنیم؟

قطعا همه ما دوست داری، برای هم‌نوع آسیب‌دیده‌ی خود که گرفتار چنین بلایی شده است، کاری انجام دهیم اما چه کاری مفید و به درد بخور است؟

ـ با به اشتراک گذاشتن اخبار غیرموثق در پیام‌رسان‌ها، به پخش شایعات دامن نزنید. این کار نه تنها کمکی به هموطنان زلزله‌زده نمی‌کند، بلکه باعث متشنج شدن فضای کشور می‌شود.

ـ برای ارسال کالا، پول، اهدای خون و هر نوع کمک دیگر، به اطلاعیه‌ هایی توجه کنید که از طریق خبرگزاری‌ های معتبر منتشر می‌شوند.

ـ هرگز سر خود به مناطق زلزله‌ زده نروید و برای هرگونه کمک، منتظر درخواست رسمی سازمان‌ های مسئول باشید.

ـ با دفتر هلال احمر نزدیک محل سکونت خود تماس بگیرید. آن‌ها به شما می‌گویند چه کمک‌هایی احتیاج دارند و کمک‌ های شما (کالا یا پول) را تحویل می‌گیرند. آدرس دفتر هلال احمر نزدیک محل سکونت خود را از ۱۱۸ یا با جستجو در اینترنت دریافت کنید.

ـ با مرکز اهدای خون شهر محل سکونت خود تماس بگیرید. آن‌ها به شما می‌گویند به کدام گروه‌های خونی احتیاج دارند و چه زمانی برای اهدای خون مراجعه کنید. آدرس مرکز اهدای خون شهر محل سکونت خود را از ۱۱۸ یا با جستجو در اینترنت دریافت کنید.

ماجرای کنسروهای فاسد و لباس مجلسی را تکرار نکنید!

در مواجهه با افراد زلزله‌زده این کارها را نکنیم!

ـ به هیچ‌وجه برای زلزله‌زدگان غذای گرم ارسال نکنید؛ غذای گرم خیلی زود فاسد می‌شود.

ـ به هیچ‌وجه لباس‌های دست دوم بدون کاربرد مثل لباس مجلسی برای زلزله‌زدگان ارسال نکنید. لباس‌هایی که با اقلیم و فرهنگ مقصد مورد نظر همخوانی ندارند، فقط تلف کردن وقت و هزینه است.

ـ به هیچ وجه کمک‌های خود را  به افراد نابلد ندهید؛ آنها تقسیم متوازن پول و کالا میان زلزله‌زدگان را بلد نیستند.

انتهای پیام

تحریریه سی وی نت

خبرنگار اجتماعی با تمرکز بر مسائل توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست.
دکمه بازگشت به بالا