سلامت و تندرستی

لوزالمعده مصنوعی متحول کننده زندگی کودکان مبتلا به دیابت

به گزارش شفاف و نیواطلس، دانشمندان دانشگاه کمبریج بیش از یک دهه است که در این زمینه کار می کنند و اکنون پس از آزمایش با کودکان نتایج امیدوارکننده ای را اعلام کرده و راه حل های آنها آغاز شده است.

در سال 2020، دانشمندان دانشگاه کمبریج از پانکراس برای اولین دیابت نوع 1 رونمایی کردند. مانند سایر فناوری‌های کاربردی که توسعه یافته‌اند، در افراد مبتلا به دیابت که دیگر قادر به تولید انسولین کافی برای دریافت گلوکز خون نیستند، به کبد پانکراس نیاز دارد.

برنامه «CamAPS FX» آنها با نمایشگرهای گلوکز و پمپ‌های پمپ کار می‌کند و از الگوریتم‌های پیچیده‌ای برای تعیین زمان نیاز فرد به انسولین و ترشح هورمون‌ها استفاده می‌کند. اخیراً مطالعه جدیدی برای بررسی تأثیرات این فناوری بر روی کودکانی منتشر شده است که به دلیل ورزش و خوردن منظم و همچنین نیاز به انسولین، کنترل دیابت نوع 1 برای آنها دشوار است.

در این مطالعه 74 کودک مبتلا به دیابت نوع 1 1 تا 7 ساله به مدت 16 هفته از پانکراس CamAPS FX استفاده کردند.

آنها همچنین 16 هفته دیگر را صرف فناوری فعلی به نام درمان پمپ تقویت شده با حسگر می کنند که در آن والدین سطح گلوکز خون خود را کنترل می کنند و تحویل انسولین خود را به صورت دستی تنظیم می کنند.

انجام این کار باعث شد تا دانشمندان این دو را با هم مقایسه کنند.

پروفسور رومن هوورکا، نویسنده کتاب می گوید: «بر اساس تجربه گذشته، سیستم CamAPS FX پیش بینی می کند که چه اتفاقی ممکن است بیفتد. این سیستم به کودک می آموزد که هر روز به چه مقدار انسولین نیاز دارد و این مقدار در ساعات مختلف روز چگونه تغییر می کند. سپس سطح انسولین را به همان روش کنترل می کند. این فرآیند به جز زمانی که در حال غذا خوردن هستید کاملاً خودکار است، بنابراین برای نظارت منظم والدین لازم نیست.

به طور کلی، هنگامی که کودکان از CamAPS FX استفاده می کنند، یک سوم از روز خود یا 72٪ از روز را در سطح گلوکز تنظیم شده سپری می کنند که حدود 9٪ یا دقیقه 125 بالاتر از سیستم فعلی است. آنها همچنین در کمتر از یک چهارم مواقع سطح گلوکز بالا داشتند که 9 درصد کمتر از افرادی است که درمان سنتی دریافت می کردند.

هیچ تفاوتی در تجربه هیپوگلیسمی یا هیپوگلیسمی بین دو گروه وجود نداشت.

دکتر می گوید: نوزادان بیشتر مستعد تغییرات در سطح قند خون هستند. جولیا ور، که این مطالعه را انجام می دهد، می گوید. سطح بالای قند خون می تواند منجر به عواقب طولانی مدت برای رشد مغز آنها شود. علاوه بر این، مدیریت دیابت در این نسل یک چالش است. CamAPS FX وضعیت والدین و فرزند را بهبود می بخشد.

این مطالعه نشان داد که برای اولین بار عملکرد CamAPS FX در کودکان کوچک طی چند ماه، والدین آن را به عنوان یک “تغییر” توصیف می کنند. این فناوری توسط یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی تعریف شده در بریتانیا در دسترس است، اما دانشمندان امیدوارند که بتواند زندگی بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری را تغییر دهد.

دکمه بازگشت به بالا