جامعه و خانواده

لزوم حمایت از تنظیم خانواده و جوانی جمعیت

رئیس کمیته بررسی و ارزیابی سیاست های عمومی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بر حمایت از تنظیم خانواده و جوانان تاکید کرد.

به گزارش سی وی نت، کاهش باروری و افزایش جمعیت در دهه آینده به عنوان یکی از اهداف کلیدی شورای انقلاب فرهنگی پیش بینی می شود و مقام معظم رهبری می فرمایند که همیشه کلید قدرت است. رسانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به بهانه روز ملی جمعیت «مفهوم حمایت و قانونگذاری حمایت از خانواده و جوانان اهالی» را تعریف کرده است. در جامعه مدرن، فرزندآوری در خانواده و جوانان در جامعه یک اصل مهم است، به طوری که طبق نظرسنجی ملی خانواده، بسیاری از افراد نسبت به زایمان نگرش مثبت دارند.

دکتر. محمدجواد محمودی، رئیس کمیته سیاست‌گذاری جمعیت و نظارت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر ترویج و آگاهی از جنبه‌های مثبت ازدواج زودهنگام و آسان، فرزندآوری رویکردی همسو با عموم مردم است. سیاست و قانون ایمنی خانواده برنامه ریزی شخصی و خانواده حیاتی نامیده می شود. این نوع حمایت نشان دهنده رویکرد دولت به طرح هایی برای افزایش یا کاهش باروری است.

تحقیقات نشان می دهد که نوع حمایت دولت در این منطقه از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. اقدامات ایمنی از حمایت فوری تا ممنوعیت یا عدم پذیرش تنظیم خانواده را شامل می شود، مانند:

پشتیبانی فوری: اطلاعات، راهنمایی و مشاوره، و همچنین پیشگیری از بارداری و تنظیم خانواده از طریق یک سرویس یا برنامه دولتی ارائه می شود. مثال: کشورها (مغولستان، کره جنوبی، سنگاپور، قبرس، گرجستان، کویت، بلاروس، رومانی، کرواسی، مونته نگرو، پرتغال و صربستان)

حمایت غیرمستقیم: دولت هیچ گونه خدمات تنظیم خانواده را از طریق سیستم خود ارائه نمی دهد، اما از شرکت های خصوصی، از جمله سازمان های غیردولتی که چنین خدماتی را ارائه می دهند، حمایت می کند. مثال: کشورها (ژاپن، قزاقستان، ترکمنستان، ارمنستان، بلغارستان، جمهوری چک، مجارستان، روسیه، اوکراین، استونی، لیتوانی، ایتالیا، اسپانیا و استرالیا)

عدم حمایت: دولت به کارگران خوداشتغال اجازه می دهد تا خدمات تنظیم خانواده را بدون حمایت دولت برای مواد و تجهیزات ارائه دهند. مثال ها: کشورها (گابن، لهستان، یونان، اتریش و آلمان)

تنظیم خانواده محدود یا مردود: دولت اجازه نمی دهد برنامه ها یا خدمات تنظیم خانواده در منطقه خود اجرا شود. به عنوان مثال: شهر واتیکان

دکتر. محمودی ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد که برای پرداختن به موضوع کاهش باروری، انگیزه ها و زیرساخت های فراهم شده در کشورهای مختلف در ساختار این محورها منعکس شده است.

– حقوق یا کمک در هنگام تولد: مبلغی است که قبل یا بعد از تولد به والدین پرداخت می شود که به آن کمک هزینه والدین یا زایمان نیز می گویند. این از کشوری به کشور دیگر متفاوت است.

مزایای خانواده: مزایای مالی یا غیر مالی که برای رفاه و بهبود والدین آنها اختصاص می یابد و شامل مزایای مالی، کسر مالیات و مزایای مختلف می شود. این از کشوری به کشور دیگر متفاوت است.

مرخصی برای مادران: مرخصی برای مادران شاغل در هنگام زایمان و اطمینان از بازگشت به کار، از جمله مرخصی استحقاقی و بدون حقوق. دوره های تعطیلات از کشوری به کشور دیگر متفاوت است،

توانایی ترک پدران: توانایی رها کردن پدران به کار پس از تولد اولین فرزند و اطمینان از بازگشت به کار. در برخی کشورها، مرخصی پدر به جای یک مرجع جداگانه، بخشی از برنامه مرخصی پدر است. مرخصی پدر «معمولاً کوتاهتر از مرخصی مادر» است و این در کشورهای مختلف متفاوت است.

مرخصی والدین: حق ترک کار والدین و اطمینان از بازگشت آنها به کار. این مرخصی علاوه بر مرخصی والدین و نیز مرخصی استحقاقی و مرخصی بدون حقوق محسوب می شود. این نوع تعطیلات نیز از کشوری به کشور دیگر متفاوت است،
کمک هزینه های مراقبت از کودک: شامل دسترسی به آموزش یا آموزش رایگان، مراقبت روزانه، مهدکودک یا سایر خدمات حمایتی برای کودکان بزرگتر است. این از کشوری به کشور دیگر متفاوت است.

دکتر. محمدجواد محمودی، رئیس کمیته مطالعات و نظارت بر سیاست های جمعیتی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: مطالعه تطبیقی ​​انجام شده توسط دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی (مقایسه مطالعاتی). فرافکنی جمعیت در کشورهای منتخب) نشان می دهد که انگیزه و زیرساخت ایرانیان از نظر وسعت متفاوت و بهتر از سایر کشورها است و در جهت حمایت از خانواده، حمایت مادی و معنوی از مادران و ایجاد انگیزه برای فرزندآوری گام های بزرگی برداشته شده است. موفقیت بستگی به نحوه انجام و ارزیابی آن دارد.

به گزارش خبرگزاری شورای عالی انقلاب فرهنگی، وی افزود: بسیاری از عناصری که در این طرح گنجانده شده، تجربه کشورهای دیگر است. البته این را نیز خواهیم دانست که انگیزه به تنهایی نمی تواند ظاهر ساکنان را بهبود بخشد. دلیل اینکه نمی خواهید بچه دار شوید فقط مادی نیست، بلکه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی هم هست و باید تغییر ایجاد شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا