لباس فرم اداری و نقش آن در برندینگ
لباس یکی از مهمترین فاکتورهای شناخت یک کسب و کار حرفه ای است. فرقی ندارد یک فروشنده ساده سوپرمارکت باشید یا یک آژانس مسافرتی بزرگ با 500 کارمند دارید. در هر شغلی که هستید باید لباس مناسب با آن شغل را بپوشید.اگر خانمی هستید که دفتر بیمه دارید، باید بپوشید و اگر آقا هستید قطعا باید پیراهن ساده و شیک یا کت و شلوار بپوشید.در این مقاله که سایت ایران فرم تهیه کرده است هر چیزی که نیاز است درباره پوشیدن لباس برای افراد شاغل نیاز است بدانید را آورده ایم.
خوشحال می شویم تا انتها با ما همراه باشید.برندسازی به مجموعه راهکارهایی گفته می شود که به یک شرکت هویت بخشیده و آن را از دیگر رقبا متمایز می سازد. این تعریف کلی از برندسازی یا همان برندینگ می باشد. استفاده از لباس فرم یکسان در محیط های کار، آموزشی و… مورد استفاده قرار می گیرد. پس از انقلاب صنعتی و تخصصی شدن مشاغل، استفاده از لباس فرم این محیط ها متداول شد. این لباس ها نماد یکپارچگی و یکسانی کارکنان بود.
ادامه این روند در مدارس نیز نمود پیدا کرد. با این که سالها از به وجود آوردن لباس فرم می گذرد، باز هم بسیاری از شاغلین مؤسسات از آن استفاده نمی کنند.راه افراد شاغل در سازمان ها و گاه مدیران در مقابل موضوع همسان سازی پوشش مقاومت می کنند. نظرات مختلف مردم در مورد استفاده از لباس فرم مانتو و شلوار اداری / کت و شلوار فرم / کاپشن و شلوار نگهبانی متفاوت از پوشیدن لباس های فرم امتناع می کنند ولی متخصصان درباره اهمیت، مزایا و معایب این لباس ها نظرات متفاوتی دارند.
کاربرد لباس در جوامع متمدن
در جوامع متمدن انتخاب افراد باید منطبق با ارزش ها و هنجارهای جامعه باشد که این موضوع خود باعث کاهش حق انتخاب می شود. مصرف گرایی در جوامع باعث از بین رفتن فرهنگ، اصالت و ارزش های جامعه می شود. یکسان سازی پوشش باعث رواج لباس هایی براساس هنجارها و ارزش های جامعه در محیط های سازمانی می شود که از نشانه های جامعه مدرن است. پوشش افراد شاغل در این جوامع براساس مؤسسه محل کارشان است که این باعث ایجاد نوعی وجه تمایز، تشخص و همبستگی بین اعضا می شود.
لباس فرم به نوعی خط مرز ساخت رسمی و غیررسمی و اشاعه گر جو سازمانی حاکم است که منجر به تعهد بیشتر کارمندان می شود.»«لباس هایی مانتو و شلوار اداری / کت وشلوار فرم / کاپشن و شلوار نگهبانی نمادهایی هستند که از طریق آن پیام هایی را به مخاطب می رسانند و نوع لباس پوشیدن فرد نیز نشانگر شخصیت اوست. لباس یکسان باعث می شود که تفاوت های شخصیتی افراد مشهود نبوده و همه با یک نگاه نگریسته شوند.»
یکسان سازی پوشش و ایجاد هویت سازمانی افرادی که از رضایتمندی شغلی برخوردار هستند و رابطه خوبی با محل کار خود دارند از یونیفرم اداری یا لباس فرم محل کار خود لذت برده و آن را عاملی برای همرنگ سازی کارکنان می دانند. پوشش یکسان باعث از بین رفتن تفاوت های طبقاتی رایج در لباس های کارکنان شده و کارکنان از هر طبقه و گروه با لباسی یکسان در محیط کار خود حضور پیدا می کنند، از این رو هویت فرد به صورت گروهی و سازمانی و از طریق پوشش همسان مشخص می شود.
«یکی از تبعات مصرف گرایی تنوع طلبی است. یکسان سازی پوشش باعث جلوگیری از تنوع طلبی می شود، اگر همسان سازی لباس فرم در محیط کار وجود نداشته باشد فرد از طریق جنس، مارک و نوع لباس فرم تمایزهای طبقاتی و شخصیتی را حس نکرده و یکسان سازی پوشش باعث می شود که ارباب رجوع با سمت سازمانی فرد در تماس باشد و نه با شخصیت و طبقه اجتماعی او.
همسان سازی لباس فرم مانند مدل هایی از مانتو و شلوار اداری، کت و شلوار اداری، لباس کار، در محیط کار مصرف گرایی در سطح جامعه را از بین برده و دیگر وقت کارکنان به توجه و دقت در مارک، رنگ و مدل لباس های همکاران معطوف نمی شود. یونیفرم اداری منجر به القای مسئولیت به اعضا و ایجاد شخصیت حقوقی برای آنها می شود.
لباس فرم در ادارات مصرف گرایی و سرازیر شدن پوشاک وارداتی به کشور باعث به وجود آمدن پوشش ها و مدهایی مغایر با اصول و هنجارهای جامعه در میان جوانان شده است. یکی از مهمترین ارزش های حاکم بر جامعه ما که نشأت گرفته از فرهنگ ملی و مذهبی است، با ایجاد پوشش یکسان منطبق بر معیارهای اسلامی در ادارات و سازمان ها می تواند مروج عفاف، پاکی و مصونیت افراد باشد.
لباس های فرم سازمان ها نباید براساس رده شغلی رنگ های متفاوتی داشته باشند. این موضوع باعث برتری افراد می شود. از لحاظ فرهنگی پوشیدن بعضی از رنگ ها به دلیل جلب توجه در محیط های کار مناسب نیست. رنگ لباس های فرم باید براساس عرف و آداب رسوم جامعه باشد. دکتر مرادی در این باره معتقد است:
«برای پوشش مشترک بهتر است از رنگ هایی که تأثیر مثبت در روحیه افراد دارد استفاده شود. مدل و دوخت لباس باید راحت و مطابق با معیارهای اسلامی باشد. اگر برای مشاغل مختلف رنگ های متفاوتی در نظر گرفته شود نوعی تمایز در تخصص ها نیز در سطح جامعه مشهود است. همه این اقدامات باید از طریق روش های علمی و با رضایت مردم صورت گیرد تا استحکام بیشتری داشته باشد.
نوع پوشش در محیط کار نشاندهنده ارزشهای شرکت و بنیانگذار آن است .پوشیدن لباس رسمی در محیط کار میتواند نشاندهنده احترام به قوانین و ساختارها، تمیز و مرتب بودن، حرفهای بودن، احترام به افرادی که چه در درون و چه بیرون از شرکت با آنها کار میکنید و … باشد.ملاقات با مشتریان جزئی از وظایف کاری کارمندان است
وقتی با مشتریان، همکاران و رسانهها کار میکنید و با آنان ملاقات دارید، شما نماد و نماینده آن سازمان هستید. در یک جهان ایدهآل افراد باید به تنهایی و به وسیله مهارتها، تخصص، و شخصیتشان قضاوت شوند، اما متاسفانه در جهان ما تاثیر ابتدایی حرف اول را میزند که نوع پوشش در محیط کار هم بخش تاثیرگذار آن است.
پوشش یکسان میتواند شرایط یکسانی را برای کارمندان به ارمغان آوردنوع پوشش یکسان در محیط کار میتواند باعث برابری میان شما و همکارانتان شود. اگر همه افراد لباسی یکشکل بپوشند، مدیران میتوانند بسیار راحتتر بر مهارتها و ایدههای آنان تمرکز کنند و پوشش، مانعی برای آن نخواهد بود.
شرکتها چنین مقرراتی را وضع میکنند تا به همه افراد بگویند که چه انتظاری از کارمندان دارند. وقتی کارمندان نوع پوشش در محیط کار را میدانند، اعتماد به نفس بیشتری برای خروج از منزل و حاضر شدن در محل کار خواهند داشت و نیاز ندارند برای انتخاب لباس وقت و انرژی صرف کنند.
وقتی در مجموعۀ شما افرادی با پیشینههای مختلف وجود دارند، مطمئناً اختلاف نظر امری عادی و غیر قابل اجتناب است. صحبت بر سر نوع پوشش در محیط کار و اینکه چه نوع پوششی مناسب یا نامناسب است نیز از این دست اختلافات خواهد بود. بنابراین شرکتها چنین مقرراتی را وضع میکنند تا کارمندان نیازی به صرف وقت برای انتخاب نوع پوشش در محیط کار نداشته باشند و تنها زمان خود را به وظایف شغلیشان اختصاص دهند.
مانتو فرم اداری یک نیاز برای ساخت دید مشتریان نسبت به برند شما
تاثیر بر برند سازی ، یکی از نکات هر کسب و کاری طرز دید مشتریانش است.اما نکته مهمی که باید به آن توجه داشت چطور دیده شدن توسط مشتریان است.اینکه شما در ذهن مشتری با چه خصوصیاتی قرار بگیرید موضوع مهمی است که باید به آن توجه داشت.
عوامل مختلفی به شما کمک میکنند تا بتوانید آن طور که میخواهید دید مشتریان را بسازید.عواملی چون نوع بسته بندی محصولات، شعار اصلی کسب و کار، محیط شرکت یا سازمان، وب سایت و اپلیکیشنهای معرفی کسب و کار و حتی پوشش کارکنان هر کسب و کار …
فرم اداری یک شکل و نقش آن در برندینگاحتمالا به رستورانهایی مختلفی وارد شدهاید، فرودگاه رفتهاید یا در مکانهایی که نیاز به دریافت خدمات داشتهاید.به محض ورود اگر نیروهای کسب و کار لباسی فرم یک دست به چشمتان می خورد و به راحتی قابل تشخیص هستند.پوشش فرم که با عناوینی مثل لباس فرم ( مانتو فرم اداری ) ، یونیفرم و … در محیط های کسبوکار مطرح است میتواند کمک شایانی به شناسایی کسبوکار شما داشته باشد.
از طرف دیگر طراحی و تهیه لباس یک شکل و فرم برای کارکنان این ذهنیت را در مشتری ایجاد میکند که کسبوکار شما به نیروی انسانی اهمیت ویژهای داده است.در کنار این موضوع جلوگیری از پوششهای متفاوت میتواند یکپارچگی و نظم و قدرت را در ذهن افراد بیرونی تداعی کند.
تاثیرات داخلی پوشش یک شکل
در یک کسب و کار ایجاد پوشش یک شکل موجب شرایط مثبتی خواهد شد.در ابتدا باید گفت که استفاده از لباس یک شکل در محیط کار موجب خواهد شد تا انرژی مثبت بین کارکنان ایجاد شود.در کنار این موضوع استفاده از مانتو شلوار اداری میتواند موجب کاهش حواسپرتی کارکنان و ایجاد تمرکز بین آنها شود.
این موضوع در خانمها بیشتر خود را نشان میدهد. خانمها به خاطر طبیعت ذاتی و علاقهمندی به تنوع ممکن است با لباسهای مختلف در روزهای متفاوت در محیط کار حضور پیدا کنند که گهگاه این موضوع موجب ایجاد بحثهایی پیرامون لباسهای جدید و متنوع آنها خواهد شد.وجود لباس فرم مانند مانتو اداری برای محیط کسبوکار میتواند جلوی این گونه بحثها که گاهی زمان آنها هم زیاد است را بگیرد و تمرکز کاری را افزایش دهد.
موضوع مهم دیگر در این رابطه ایجاد فرهنگ سالم در محیط کسبوکار است. گاهی اوقات با تنوع پوشش بین کارمندان مواجه هستیم. شاید در نگاه اول این مسئله خیلی جدی به نظر نرسد ولی وجود تفاوت طبقاتی از نظر اقتصادی ممکن است موجب ایجاد فاصله بین افراد مختلف در محیط کسبوکار شود.این مسئله میتواند موجب ایجاد اختلافات جزئی یا کلی شود و روند مناسب کار در محیط کسب و کار را خدشه دار کند.
خیلی وقتها نیازی نیست مستقیم صحبت کنیم. حرفهای برند ما توسط رفتار ما و کارکنانمان قابل انتقال به مشتریان به صورت غیرمستقیم هستند.اگر لباس فرم یک شکل در شرکت داشته باشیم، لوگوی کسبوکار در آن کار شده باشد و رنگ و ظاهر انتخابی با کسبوکار ما هم راستا باشد حتما این عبارت که “ما حرفهای هستیم” به گوش مشتریان خواهد رسید.
لباس فرم در ایران
در کشورهای مختلف بسته به فرهنگهای موجود در هر کشور ممکن است تنوع پوشش متفاوت باشد.در ایران به خاطر فرهنگ غنی و سنتی کشور و حضور اقوام مختلف با پوششهای متفاوت این تنوع بیشتر دیده میشود.از این رو در صورتی که لباس فرم مشخصی برای افراد در محیط کاری در نظر گرفته نشود ممکن است با تنوع بسیار بالایی مواجه شویم.همانطور که گفته شد این موضوع در خانمها نمود بیشتری دارد.
با فرض اینکه هر گونه پوششی برای خانمها آزاد باشد.احتمالا با تنوع رنگی و اشکال مختلف در محیط کار روبرو خواهیم شد. درست است که شاید این آزادی عمل تا حد زیادی موجب ایجاد فضای مناسبدر محیط کار شود اما در صورتی که بخواهیم اصول برندینگ را در نظر بگیریم باید بگوییم که نیاز بالایی به وجود یک دست بودن لباس خواهیم داشت.