اقتصادیکسب و کار ایرانی

فروش در آمازون از ایران ممکن است؟ خیر

برای کسب اجازه فروش کالا در سایت آمازون، به ارائه مدارک و اطلاعات اساسی و معتبری نیاز خواهید داشت. با توجه به اینکه کشور ایران در لیست تحریم‌های سایت امازون قرار دارد، ساخت اکانت فروشندگی با آی پی ایران حتی با استفاده از سرورهای مجازی خارجی به هیچ عنوان قابل انجام نیست. همچنین امکان خرید از سایت آمازون نیز به صورت مستقیم امکان پذیر نخواهد بود. لازم به ذکر است که تحریم آمازون تنها علیه کشور ایران بوده و ایرانیانی که در سایر کشورهای مجاز آمازون اقامت دارند، می‌توانند اکانت فروشندگی خود را در این سایت ساخته و فعالیت کنند.

بطورکلی برای فروش کالا در سایت آمازون باید حائز شرایط و مدارک زیر باشید:

  • داشتن حساب بین المللی (دبیت کارت و کردیت کارت)
  • ارائه آدرس محل زندگی
  • ارائه صورت حساب بانکی
  • ارائه کارت شناسایی
  • وریفای شماره تماس
  • دریافت کد فیزیکال آمازون در آدرس
  • حضور در مصاحبه آمازون (تماس تصویری)

برای خرید از آمازون امارات می‌توانید از خدمات سایت‌های واسط استفاده کنید چون اطمینانی‌ترین روش ممکن می‌باشد.

حساب بانکی برای فروش محصول در آمازون

حساب‌های بانکی خارجی در دو نوع دبیت کارت و کردیت کارت ارائه می‌شوند. تفاوت دبیت کارت و کردیت کارت در نوع کارکرد آن‌ها است. بطور خلاصه دبیت کارت همانند کارت‌های اعتباری معمولی است که ما نیز در سیستم بانکی ایران از آن‌ها استفاده می‌کنیم. در این نوع کارت‌ها بر اساس موجودی حساب خود می‌توانید پرداخت داشته و فعالیت‌های مالی خود را انجام دهید. اما کردیت کارت نوعی اعتبار مجازی را به کاربران خود ارائه می‌دهد؛ به عنوان مثال، کردیت کارت مبلغ 20000 دلار را به شما ارائه داده و شما بدون داشتن اعتبار قبلی می‌توانید از این مبلغ استفاده کنید اما با این شرط که در پایان ماه میلادی مبلغ دریافت شده را به بانک بازگردانید.
با در نظر گرفتن تحریم‌های اقتصادی بین المللی علیه ایران، همچنان راه‌هایی وجود دارد که کاربران مقیم ایران می‌توانند نسبت به افتتاح حساب بانکی بین المللی و اخذ دبیت کارت اقدام کرده و از آن استفاده کنند؛ اما امکان اخذ کردیت کارت برای آن‌ها وجود ندارد.
برای ساخت اکانت فروشندگی در آمازون، می‌بایست حساب بانکی اختصاصی خود را ارائه دهید. برای ساخت این اکانت لازم است هم دبیت کارت و هم کردیت کارت خود را به آمازون ارائه کنید. به عنوان مثال، برای پرداخت شارژ ماهانه آمازون می‌بایست هر ماه مبلغ 39 دلار را با کردیت کارت خود پرداخت کنید؛ چراکه پرداخت این شارژ با سایر کارت‌های اعتباری ممکن نخواهد بود.

افتتاح حساب بانکی بین المللی برای فروش کالا در آمازون

طبق قوانین و شرایط حال حاضر در سال 2023، تنها راه شما برای افتتاح حساب بانکی و دریافت کارت اعتباری جهت فروش کالا در آمازون، این است که به یکی از کشورهای همسایه مانند عمان یا ترکیه سفر کرده و نسبت به ثبت شرکت در آن کشور اقدام کنید؛ چراکه تنها در صورت تاسیس و ثبت شرکت در این کشور می‌توانید کردیت کارت دریافت نمایید و این نوع کارت اعتباری به افراد عادی غیرمقیم تعلق نم‌یگیرد. پس از ثبت شرکت می‌توانید نسبت به افتتاح حساب بین المللی و دریافت کردیت کارت اقدام کنید. اما این کار هم به این سادگی‌ها نیست!
به عنوان مثال، در صورت ثبت شرکت در ترکیه برای گرفتن کردیت کارت، می‌بایست:

  • شرکت در حال فعالیت باشد
  • تمامی مدارک و مجوزهای لازم را به بانک و سایر سازمان‌های مربوطه ارائه داده باشد
  • نیروی کار و حسابدار رسمی داشته باشد
  • دارای ادرس مشخصی باشد که در آنجا مشغول فعالیت است
  • و …

ثبت آدرس برای ساخت اکانت فروشنده آمازون

برای ساخت اکانت فروشنده (Seller) آمازون، این کمپانی آدرس دقیق محل سکونت شما را خواسته و از شما می‌پرسد که دقیقاً کجا زندگی می‌کنید؟!
باتوجه به اینکه ایران در لیست کشورهای تحریم شده توسط آمازون قرار دارد، کاربران مقیم ایران در صورت ارائه آدرس خود مجاز به ساخت اکانت و فعالیت در این سایت نخواهند بود. اگر تصور ارائه آدرس فیک در کشورهای خارجی را دارید، باید بدانید که آمازون در مراحل بعد، تصورات شما را نقشه بر آب خواهد کرد!

ارائه صورت حساب بانکی برای فروش محصول در آمازون

یکی از اطلاعات اصلی که در صورت حساب بانکی شما ثبت شده است، آدرس فیزیکی محل سکونت شما است. این آدرس می‌بایست با آدرسی که در مراحل ابتدایی به سایت آمازون ارائه داده‌اید، مطابقت داشته باشد.

ارائه کارت شناسایی به آمازون

ارائه کارت شناسایی کی از مدارک مورد نیاز برای اخذ مجور فروش در سایت آمازون است. این کارت شناسایی باید از اعتبار لاطم برخوردار بوده و اطلاعات اصلی همچون نام و نام خانوادگی و آدرس محل زندگی شما بر روی آن ثبت شده باشد.
آدرس ثبت شده بر روی کارت شناسایی می‌بایست با آدرس مندرج در صورت حساب بانکی و آدرس ارائه شده به آمازون یکسان باشد.

ارائه شماره تماس به سایت آمازون

در این مرحله می‌بایست شماره تماس خود را مطابق با آدرس و مشخصات اعلام شده ارائه دهید. پس از ارائه شماره، برای شما یک کد OTP جهت وریفای شماره ارسال می‌گردد که باید آن را تایید نمایید.

دریافت کد فیزیکال و مصاحبه آمازون

در مرحله آخر، آمازون یک کد فیزیکال در قالب یک پاکت نامه به آدرس ارائه شده از سمت شما (آدرس مندرج در کارت شناسایی) ارسال می‌کند که باید پاکت را باز کرده و کد درون نامه را در سایت آمازون وارد کنید تا اکانت شما در این فروشگاه تایید شده و برای مصاحبه معرفی شوید!
همانطور که تا الآن متوجه سطح امنیتی بالای احراز هویت آمازون شده‌اید، حتی اگر موفق به دریافت و اائه تمامی مدارک و شرایط لازم، شده باشید، در مرحله مصاحبه آمازون به مشکل خواهید خورد! مصاحبه آمازون در پلتفرم زوم با شما تماس تصویری برقار خواهد شد و در این تماس از شما می‌خواهند که کارت شناسایی خود را مقابل صورت خود بگیرید. در صورت موفقیت در این مصاحبه اکانت شما با موفقیت ساخته شده و می‌توانید پروژه فروش در آمازون را شروع کنید.
به عنوان یک نکته توجه داشته باشید که، حتی اگر برای تغییر IP خود از سرور مجازی خارجی با آی پی ثابت استفاه می‌کنید، این ابزار برای برقراری تماس تصویری مناسب نبوده و آمازون متوجه Ip ایران شما خواهد شد.

آموزش فروش در آمازون

برای فروش محصولات و کالاها در فروشگاه بزرگ و بین المللی آمازون، به 2 طریق می‌توان اقدام کرد، که در این قسمت به بررسی آن‌ها پرداخته می‌شود.

نکاتی که قبل از باز کردن حساب فروشنده در آمازون باید بدانیم:

با 2 روش مهم و اساسی فروش کالا در آمازون آشنا شدید. حال می‌خواهیم بدانیم که قبل از باز کردن حساب فروشنده در آمازون به چه نکاتی باید توجه کنیم:

  • به هیچ وجه، با حساب ایران اقدام به باز کردن حساب نکنید.
  • از باز کردن چند اکانت به صورت همزمان جلوگیری کنید.
  • حساب فروشنده خود را با استفاده از VPS باز نکنید.
  • در صورتی که اکانت شما بسته شد، اقدام به باز کردن اکانت دوم نکنید.
  • با مدارک جعلی اقدام به باز کردن حساب فروشنده نکنید.
  • با استفاده از حساب بانکی فردی دیگر و مدارک شخصی خود، نسبت به باز کردن اکانت آمازون اقدام نکنید.

نحوه فروش کالا در آمازون

برای فروش کالای مورد نظر خود درسایت آمازون کافی است مراحل زیر را انجام دهید.

  • اولین مرحله: ساخت اکانت فروشندگی در آمازون
  • مرحله دوم: اضافه کردن محصولات به سایت آمازون

پس از ساخت اکانت فروشنده و ساخت برگه مورد نظر، لازم است تا محصولات و اطلاعات آن‌ها را وارد سایت آمازون کنید. اگر انتخاب طرح شما به صورت فروشنده شخصی است آن را به صورت تکی وارد کنید و اگر به صورت حرفه‌ای می‌باشد، محصولات خود را وارد کرده و سپس آن‌ها را وارد سایت نمایید. اگر یک بار تجربه فروش در آمازون را داشته‌اید، می‌توانید اطلاعات مربوط به محصول خود را وارد نمایید. در صورتی که قبلاً تجربه‌ای در فروش محصول خود نداشته‌اید، باید کد جهانی (UPC) و تعداد موجود در انبار را وارد کرده و سپس توضیحاتی که لازم است و قیمت مربوط به آن را بنویسید.

برای اضافه کردن محصول به آمازون به این صورت عمل کنید:

پس از اینکه محصولات و اطلاعات لازم آن‌ها را وارد کردید، مراحل بعدی را دنبال کنید.

  • مرحله سوم: تنظیم شرایط ارسال محصول

با وجود این که آمازون، دارای سرویس ارسال منحصر به فرد و فوق العاده‌ای است و امکان استفاده از این سرویس را در اختیار تمام فروشندگان می‌گذارد، اما شما می‌توانید خودتان محصولاتتان را ارسال کنید. علاوه بر این خود فروشگاه آمازون نیز مراحل بسته بندی و ارسال کالا را نیز انجام می‌دهد. اگر مایل بودید می‌توانید آن را به آمازون بسپارید، در غیر این صورت خودتان به بسته بندی و ارسال کالا بپردازید.

برای ارسال از طریق خدمات آمازون هزینه اضافی از شما دریافت نمی‌شود، چرا که هزینه آن از قبل در طرح فروشندگی شما لحاظ شده است. تنها هزینه‌ای که شما پرداخت می‌کنید شامل هزینه انبار و دستمزد برای هر یک از کالاهای به فروش رفته می‌باشد.

  • مرحله سوم: فروش و تبلیغ محصول

یکی از عواملی که باعث فروش در آمازون و سایر فروشگاه‌ها می‌شود، تبلیغات مفید و موثر است. حال که شما نسبت به ساخت اکانت فروشنده اقدام کرده‌اید و محصولات خود را برای فروش در سایت قرار داده‌اید، باید بتوانید عنوان مناسبی نیز برای محصولات خود انتخاب نمایید. همچنین توضیحات و مشخصاتی که برای کالای خود می‌نویسید باید به صورت واضح، شفاف و روشن باشد.

در این مورد هم شما می‌توانید برای فروش بیشتر، هزینه تبلیغات در سایت آمازون را پرداخت کنید. این تبلیغات به گونه‌ای است که در کنار جست و جوی سایر محصولات به کاربران نمایش داده می‌شود و به تبلیغات کلیکی معروف هستند. منظور از تبلیغات کلیکی، کلیک کردن کاربران روی تبلیغ مربوط به کالای شما می‌باشد و به ازای هر کلیک برای شما یک هزینه ایجاد می‌شود. علاوه بر این از طریق سایت آمازون به شما کلمات کلیدی هم معرفی می‌شود که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید و تبلیغات کالای خود را موثرتر نمایید.

نحوه گرفتن سفارش و ارسال آن برای مشتری به این صورت است:

با دریافت سفارشات خرید در آمازون در ایمیل و یا صفحه نخست حساب آمازون خود نوتیفیکیشن آمدن سفارش جدید را مشاهده خواهید کرد؛ همچنین با نصب اپلیکیشن سلر سنترال بر روی گوشی نیز می‌توانید نوتیفیکیشن‌های سفارش‌های خرید را دریافت کنید. برای عملکرد بهتر، توصیه می‌شود بعد از دریافت سفارش در کمتر از 24 ساعت سفارش را ارسال کرده و کد رهگیری مرسوله را در سایت آمازون و در قسمت مشخصات آن سفارش وارد کنید.

پس از ثبت سفارش فروش در آمازون، منتظر بمانید تا سفارشات شما از حالت معلق Pending به حالت Unshipped تبدیل شوند. در برخی از موارد، احتمال دارد سفارشات معلق به دلایل مختلفی از سمت آمازون کنسل شود؛ البته این موارد به ندرت اتفاق می‌افتد.

با کلیک بر روی کزینه Unshipped به قسمت سفارشات “در انتظار ارسال” خواهید رفت. (تصویر بعد)

بعد از ارسال بر روی گزینه Confirm Shipment کلیک کرده و در قسمت مربوطه حامل خود را انتخاب و کد رهگیری آنرا نیز در فیلد رو به روی آن وارد کنید و روی گزینه تایید و ذخیره سازی کلیک کنید.

  • مرحله چهارم: تشویق کردن کاربران برای ثبت دیدگاه

یکی از مواردی که می‌تواند باعث فروش بیشتر در سایت‌های فروشگاهی شود، داشتن نظرات زیاد و موثر راجع به آن محصول است. حتماً خود شما هم به عنوان یک کاربر، هر گاه بخواهید به خرید محصولی اقدام کنید، به نظرات کاربران توجه زیادی خواهید کرد و حتی احتمال این که بر اساس نظرات کاربران اقدام به خرید کنید، برای شما وجود دارد. داشتن دیدگاه و کامنت، اعتماد مشتری را جلب می‌کند.

نظر سنجی در مورد محصولی یکی از ویژگی‌های مثبت آمازون می‌باشد و شما می‌توانید پس از قرار دادن محصول در سایت خود و فروش آن، نظر آن‌ها را در مورد محصول خریداری شده بپرسید و بر اساس نظرات و پیشنهادات آن‌ها خدمات و کیفیت کار خود را ارتقا دهید.

  • مرحله پنجم: آنالیز عملکرد در آمازون

در نهایت بعد از تمامی کارها برای قرار دادن محصول در سایت آمازون جهت فروش، نوبت به آنالیز عملکرد شما می‌رسد. برای این کار می‌توانید وارد حساب کاربری خود شده و سفارشات روزانه و ماهانه، تعداد کل کالاهای فروخته شده، آمار بازدید از صفحه و سایر پارامترها را بررسی نمایید. امکان دسترسی به نمودار مقایسه فروش نیز برای فروشندگان وجود دارد که مقدار فروش هر روز با سایر روزها مقایسه خواهد شد. علاوه بر این می‌توانید تغییرات فروش را در بازه‌های مختلف سال مشاهده نمایید.

همکاری در فروش آمازون چگونه است؟

برای همکاری در فروش آمازون، لازم است که وب سایت شما بازدید خوبی داشته باشد. بالا بودن میزان بازدید از صفحه، تعیین کننده میزان درآمد شما می‌باشد. نحوه همکاری در آمازون به این صورت است که با ایجاد لینک‌های وابسته و توصیف محصولات آمازون، می‌توانید کاربران را برای ورود به سایت جذب نمایید. به ازای هر کلیکی که توسط مشتری در سایت آمازون وارد شده باشد، کمیسیون پرداخت می‌شود و به این ترتیب می‌توانید بدون سرمایه کسب درآمد کنید.

سخن نهایی

بطورکلی فروش در آمازون در ایران، طبق قوانین حال حاضر در سال 2023 غیر ممکن است و کمپانی آمازون برای رعایت قوانین خود مراحل سختی را جهت احراز هویت و ساخت اکانت فروشنده در این سایت ترتیب داده است. با در نظر گرفتن بسیاری از وعده‌های افراد و شرکت‌های مدعی فروش در آمازون، تنها با یک بررسی ساده می‌توان متوجه شد که این امر غیرممکن و غیرقانونی بوده و حتی در بعیدترین حالت ممکن، در صورت ایجاد شرایط برای فروش در آمازون در ایران، این کمپانی به سرعت متوجه فعالیت شما شده و می‌تواند سرمایه شما را بلوکه کند.

دکمه بازگشت به بالا