سلامت و تندرستی

عکس |‌ پیشرفته‌ترین پهپاد آمریکایی که سالم به دست ایران افتاد

به گزارش سی وی نت، طراح و سازنده این پهپاد کمپانی مشهور لاکهید مارتین است که ساخت جنگنده‌های مشهور اف ۲۲ و اف ۳۵ را در کارنامه دارد. این پهپاد از مرموزترین پرنده‌های ارتش آمریکا است که عملیات‌های جاسوسی را برای سیا به انجام می‌رساند و از این رو اطلاعات چندانی از قابلیت‌ها و توانایی‌هایش منتشر نشده است.

پهپاد مدرن ایرانی که حاصل به دام انداختن پهپاد رادارگریز آمریکاست / عکس
از معدود تصاویر منتشر شده از آر کیو ۱۷۰ در پایگاه هوایی اندرسن

بر اساس اندک اطلاعاتی که از پهپاد آر کیو ۱۷۰ موجود است و به باور کارشناسان نظامی این پهپاد، پرنده‌ای پنهان‌کار و رادارگریز است که به تجهیزات پیشرفته عملیات شناسایی هوایی مجهز شده است.

این پهپاد سال ۱۳۹۰ از مرز هوایی ایران عبور کرد اما نتوانست برگردد چرا که به دام نیروهای ایرانی افتاد و پروژه مهندسی معکوس آن از همان زمان شروع شد. برای همین می‌توان ادعا کرد که غیر از آمریکا ایران تنها کشوری است که به جزئیات فنی این پرنده رادارگریز دسترسی دارد.

شاهد ۱۹۱ نمونه ۶۰ درصدی مهندسی معکوس شده پهپاد پنهان‌کار آر کیو ۱۷۰ آمریکایی است. شاهد پهپادی رزمی شناسایی با موتور جت است که با برد عملیاتی ۱۵۰۰ کیلومتر بیشینه وزن برخاستی برابر با ۵۰۰ کیلوگرم دارد. در «پهپاد مدرن ایرانی که حاصل به دام انداختن پهپاد رادارگریز آمریکاست» بیشتر درباره شاهد ۱۹۱ بخوانید.

۵۸۵۸

نشر علمی پزشکی

به عنوان یک نویسنده علمی و پزشکی، می‌خواهم با ارائه مطالبی که بر اساس پژوهش‌های روز و رویکردهای معتبر تهیه شده‌اند، به شما در درک بهتر و مدیریت بهتر سلامتی کمک کنم.
دکمه بازگشت به بالا