جامعه و خانواده

عوامل پیدایش و تشدید «سندرم روده تحریک‌پذیر» چیست؟

سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) یک اختلال شایع است که معده و روده را تحت تأثیر قرار می‌دهد. علائم این سندرم شامل گرفتگی و درد شکم، نفخ، اسهال یا یبوست یا هر دو است.

به گزارش سی وی نت به نقل از پایگاه خبری “مایو کلینیک”، این یک بیماری مزمن و مدیریت آن، یک فرایند طولانی‌مدت است. فقط تعداد کمی از افراد مبتلا به IBS علائم شدید دارند.

برخی از افراد می‌توانند علائم خود را با مدیریت رژیم غذایی، سبک زندگی و استرس کنترل کنند. این سندرم تغییری در بافت روده ایجاد نمی‌کند یا خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش نمی‌دهد. همچنین علت دقیق IBS هنوز مشخص نیست.

عواملی که به‌نظر می‌رسد در پیدایش و تشدید علائم آن نقش داشته باشند، عبارتند از:

* انقباضات عضلانی روده

* مشکلات سیستم عصبی

* عفونت‌های شدید

* برخی خوراکی‌ها

* تغییر در باکتری‌های روده

* استرس

اکثر افراد مبتلا به IBS علائم بدتر یا مکرری را در طول دوره‌های افزایش استرس تجربه می‌کنند. سندرم IBS بیشتر در افراد زیر ۵۰ سال و در اغلب موارد در زنان رخ می‌دهد.

روش‌های تشخیصی از قبیل کولونوسکوپی، سیتیاسکن، آندوسکوپی فوقانی و آزمایش مدفوع می‌توانند وجود یا عدم وجود IBS را تایید کنند. هنوز درمان قطعی برای این عارضه وجود ندارد و درمان IBS فعلا فقط بر تسکین علائم متمرکز است.

اگر مبتلا به IBS هستید، سعی کنید: از غذاهایی که علائم شما را تحریک می‌کنند اجتناب کنید، غذاهای با فیبر زیاد بخورید، به‌مقدار زیاد مایعات بنوشید و به‌طور منظم ورزش کنید و به‌اندازه کافی بخوابید.

انتهای پیام

تحریریه سی وی نت

خبرنگار اجتماعی با تمرکز بر مسائل توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست.
دکمه بازگشت به بالا