جامعه و خانوادهکسب و کار ایرانی

عوارض مصرف قرص زاناکس

مصرف آلپرازولام در دوران بارداری چه خطراتی ایجاد می‌کند؟‌

آلپرازولام (Alprazolam) که با نام‌های تجاری مختلفی مانند زاناکس (Xanax) عرضه می‌شود، دارویی تجویزی است که برای درمان اختلالات اضطرابی استفاده می‌شود. آلپرازولام برای درمان (generalized anxiety disorder، GAD)، مرتبط با و اختلال هراس یا وحشت‌زدگی (panic disorder) تجویز می‌شود. از این دارو برای نیز استفاده می‌شود. در ادامه به معرفی بیشتر آلپرازولام می‌پردازیم و موارد احتیاطی و هشدارها، اعتیاد به این دارو، روش درست قطع مصرف، عوارض جانبی آلپرازولام، تداخل دارویی و دوز مصرف آن را بیان می‌کنیم. پس اگر می‌خواهید درمورد این دارو بیشتر بدانید و از نکات و عوارض مربوط به مصرف آن باخبر شوید، با ما همراه شوید.

حتما بخوانید:

آلپرازولام در دسته‌ای از داروها قرار می‌گیرد که بنزوديازپين‌ها (benzodiazepines) نام دارند و به شکل‌های گوناگونی مانند قرص، مایع، قرص‌های تجزیه‌شونده (disintegrating tablets) و قرص‌های آهسته‌رهش (extended-release tablets) موجود هستند.

زاناکس توسط شرکت داروسازی آمریکایی و چندملیتی فایزر (Pfizer) ساخته شده و در سال ۱۹۸۱ توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحدهٔ آمریکا (FDA) تأیید شده است. آلپرازولام به‌عنوان دارویی ژنریک یا عمومی (generic drug) نیز در دسترس است.

شکل مایع این دارو، آلپرازولام اینتسول (Alprazolam Intensol) نام دارد و توسط شرکت داروسازی West-Ward Pharmaceuticals ساخته شده است.

نیراوام (Niravam) قرص‌های تجزیه‌شوندهٔ خوراکی آلپرازولام هستند که توسط شرکت داروسازی Jazz Pharmaceuticals ساخته می‌شود. قرص‌های آهسته‌رهش زاناکس ایکس‌آر (Xanax XR) نیز توسط شرکت داروسازی فایزر تولید می‌شود. سایر شرکت‌های داروسازی نیز قرص‌های آهسته‌رهش آلپرازولام ژنریک را تولید می‌کنند.

هشدارهای مرتبط با مصرف آلپرازولام

FDA هشدار داده است که مصرف هم‌زمان آلپرازولام (یا سایر بنزودیازپین‌ها) با داروهای مسکن شبه‌افیونی (opioid analgesics) مانند اکسی‌کدون (oxycodone) و هیدروکودون (hydrocodone) یا مصرف آن همراه با داروهای ضدسرفهٔ دارای مواد شبه‌افیونی، خطراتی جدی را ایجاد می‌کند. مصرف هم‌زمان مواد شبه‌افیونی (اپیوئیدها) و بنزودیازپین‌ها می‌تواند منجر به شدید، کُند شدن یا دشواری تنفس، کُما یا حتی مرگ شود. بنابراین باید پیش از مصرف هم‌زمان اپیوئیدها و بنزودیازپین‌هایی مانند آلپرازولام، درمورد درمان‌های جایگزین و خطرات جدی موجود با پزشک خود صحبت کنید.

اگر به آلپرازولام، هر یک از مواد غیرفعال موجود در دارو یا سایر بنزودیازپین‌ها مانند لیبریوم (Librium)، Tranxene، والیوم (Valium)، آتیوان (Ativan)، سراکس (Serax) و غیره حساسیت دارید، زاناکس مصرف نکنید. اگر دچار با زاویهٔ تنگ حاد (acute narrow-angle glaucoma) هستید نیز نباید از زاناکس استفاده کنید.

در صورت مصرف داروهای ضدقارچیِ اسپورانوکس (Sporanox یا ایتراکونازول، itraconazole) یا نیزورال (Nizoral یا کتوکونازول، ketoconazole) از آلپرازولام استفاده نکنید. آلپرازولام موجب خواب‌آلودگی می‌شود و با مصرف آن، توانایی و هوشیاری لازم برای رانندگی بی‌خطر یا کار با دستگاه‌ها و ماشین‌آلات را نخواهید داشت. اگر آلپرازولام را با سایر داروهایی که موجب خواب‌آلودگی می‌شوند مصرف کنید یا اگر فردی مسن یا ضعیف باشید، خواب‌آلودگی شما بیشتر خواهد بود.

ممکن است که به مصرف آلپرازولام عادت کنید، بنابراین نباید از دوزهای بالاتر این دارو استفاده کنید یا مصرف آن را پس از دورهٔ درمانی توصیه‌شده توسط پزشک نیز ادامه دهید.

در صورتی که به هر از بیماری‌ها و مشکلات زیر مبتلا هستید، پیش از مصرف آلپرازولام به پزشک خود اطلاع دهید:

به پزشک خود بگویید که چه داروهای تجویزی یا غیرتجویزی، و را مصرف می‌کنید، زیرا ممکن است که این داروها و مکمل‌ها با آلپرازولام تداخل پیدا کنند. در صورت سیگاری بودن نیز باید به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر بین دوزهای دارو علائم بیماری‌تان را مشاهده می‌کنید، به پزشک خود اطلاع دهید. بدون اطلاع پزشک دوز دارو را افزایش ندهید، حتی اگر فکر می‌کنید که دارو دیگر اثری ندارد.

احساس «سرخوشی» ناشی از آلپرازولام و اعتیاد به آن

آلپرازولام و سایر بنزودیازپین‌ها از داروهایی هستند که امروزه بیش از سایر داروها، به شکل نادرستی مصرف می‌شوند. سوءمصرف آلپرازولام معمولا به‌دلیل احساس «سرخوشی» (high) همراه با آرامشی است که به‌سرعت در فرد مصرف‌کننده (از جمله افرادی که بدون تجویز پزشک آن را مصرف کرده‌اند) ایجاد می‌کند.

به گفتهٔ مؤسسهٔ ملی سوءاستفاده از داروی ایالات متحدهٔ آمریکا (National Institute on Drug Abuse، NIDA) در سال ۲۰۰۹ بنزودیازپین‌هایی مانند زاناکس، علت بیشتر مراجعات اتاق اورژانس در ارتباط با کاهنده‌های فعالیت سیستم عصبی مرکزی بوده‌اند.

به گفتهٔ ائتلاف علیه سوءمصرف دارو (Coalition Against Drug Abuse) سوءمصرف درازمدت و اعتیاد به زاناکس، موجب افسردگی، و رفتارهای تهاجمی یا تکانشی (impulsive) می‌شود . برای ترک اعتیاد راه اندازی بزرگترین مراکز ترک اعتیاد در مازندران پیشنهاد شده است.

مصرف آلپرازولام در دوران بارداری

آلپرازولام می‌تواند به جنین در حال رشد آسیب برساند. بنابراین اگر باردار هستید، پیش از مصرف آلپرازولام به پزشک خود اطلاع دهید. داروهایی مانند آلپرازولام می‌توانند موجب نقص‌های مادرزادی شوند، به‌ویژه اگر در طول سه‌ماههٔ اول بارداری مصرف شوند. مصرف آلپرازولام پس از سه‌ماههٔ اول نیز می‌تواند اثرات زیان‌بار دیگری روی کودک بگذارد.

مصرف آلپرازولام در زمان شیردهی نیز بی‌خطر نیست. اگر کودک‌تان را با تغذیه می‌کنید، پیش از مصرف آلپرازولام به پزشک‌تان اطلاع دهید، زیرا مصرف این دارو در زمان شیردهی می‌تواند عوارض جانبی زیان‌باری برای فرزند شیرخواره‌تان داشته باشد.

اثربخشی یا بی‌خطر بودن مصرف آلپرازولام در کودکان زیر ۱۸ سال نیز هنوز به اثبات نرسیده است.

قطع مصرف آلپرازولام

هرگز بدون مشورت با پزشک، مصرف آلپرازولام را قطع نکنید، زیرا قطع ناگهانی مصرف این دارو می‌تواند موجب بدتر شدن شرایط شما شود. این مسئله درمورد بسیاری از بنزودیازپین‌ها مانند آتیوان، لیبریوم، والیوم و غیره معمول است. علائم قطع مصرف آلپرازولام شامل موارد زیر است:

قطع مصرف آلپرازولام باید زیر نظر پزشک انجام شود. معمولا پزشک به‌تدریج دوز مصرف دارو را کاهش می‌دهد تا از بروز علائم قطع مصرف دارو جلوگیری کند.

الکل و الپرازولام

در زمان مصرف آلپرازولام از مصرف الکل پرهیز کنید، زیرا الکل عوارض جانبی آلپرازولام مانند خواب‌آلودگی، گیجی و بی‌ثباتی و عدم‌تعادل را بدتر می‌کند.

عوارض جانبی آلپرازولام

در صورت مشاهدهٔ هر یک از علائم زیر که نشان‌دهندهٔ واکنش آلرژیک به آلپرازولام هستند، فورا به پزشک مراجعه کنید:

عوارض جانبی معمول آلپرازولام عبارت‌اند از:

بیشتر عوارض جانبی آلپرازولام زمانی ایجاد می‌شوند که مصرف این دارو را شروع کرده‌اید و معمولا پس از مدتی برطرف می‌شوند. ولی باید درمورد این عوارض جانبی با پزشک خود صحبت کنید، به‌ویژه اگر این عوارض شدید باشند یا پس از مدتی برطرف نشوند.

تداخل دارویی آلپرازولام

همیشه به پزشک خود بگویید که چه داروهای تجویزی و غیرتجویزی، ویتامین و مکمل‌های غذایی را مصرف می‌کنید، زیرا ممکن است که این داروها با آلپرازولام تداخل داشته باشند.

اگر هر یک از داروهای زیر را مصرف می‌کنید، پیش از مصرف آلپرازولام به پزشک یا دکتر داروساز اطلاع دهید، زیرا ممکن است که این داروها با آلپرازولام تداخل پیدا کنند و مشکلاتی را ایجاد کنند:

برخی از داروهایی که موجب می‌شوند نیز می‌توانند سرعت جذب نیراوام (Niravam، قرص‌های تجزیه‌شوندهٔ خواراکیِ آلپرازولام) در بدن را کاهش دهند.

اگر هر یک از داروهای زیر را مصرف می‌کنید، پیش از مصرف نیراوام به پزشک خود اطلاع دهید:

هشدار درمورد مصرف همزمان آلپرازولام و گریپ‌فروت

پیش از مصرف آلپرازولام درمورد نوشیدن آب یا خوردن گریپ‌فروت در زمان مصرف این دارو، با پزشک خود صحبت کنید، زیرا گریپ‌فروت می‌تواند عملکرد آلپرازولام در بدن را تغییر دهد.

میزان مصرف آلپرازولام

دوز آلپرازولام به بیماری و سن شما و همچنین شکلی از دارو (قرص، شربت و غیره) که مصرف می‌کنید، بستگی دارد. آلپرازولام باید دقیقا به همان میزانی که توسط پزشک تجویز شده، مصرف شود.

نکات کلی درمورد میزان مصرف آلپرازولام:

قرص‌های زاناکس در انواع ۰٫۲۵، ۰٫۵، ۱ و ۲ میلی‌گرمی (mg) عرضه می‌شوند. این قرص‌ها را همراه مایعاتی مانند آب مصرف کنید. می‌توانید قرص‌های زاناکس را همراه غذا یا بدون غذا مصرف کنید. قرص‌ها دارای خط هستند و می‌توانید آنها را به دو قسمت تقسیم کنید.

مایع آلپرازولام اینتسول (Alprazolam Intensol) در بطری‌ای عرضه می‌شود که دارای قطره‌چکانی مدرج با علامت‌هایی برای دوزهای مختلف است. می‌توانید محلول خوراکی غلیظ‌شدهٔ دارو را با مایعات یا مواد غذایی نیمه‌جامد مانند آب، آب‌میوه، سس سیب یا پودینگ مخلوط کنید. ۹۰ روز پس از باز کردن درب بطری آن را دور بیندازید.

نیراوام (قرص‌های تجزیه‌شوندهٔ خوراکیِ آلپرازولام) در انواع ۰٫۲۵، ۰٫۵، ۱ و ۲ میلی‌گرمی موجود است. مصرف این دارو با مایعات، الزامی نیست و در صورت تمایل می‌توانید آن را همراه آب مصرف کنید.

قرص‌های زاناکس ایکس آر یا همان قرص‌های آهسته‌رهش و زمان‌دار در انواع ۰٫۵، ۱، ۲ و ۳ میلی‌گرمی عرضه می‌شوند. این قرص‌ها را یک بار در روز (معمولا هنگام صبح) همراه مایعات (مانند یک لیوان آب) مصرف کنید. قرص را به‌طور کامل ببلعید و از جویدن، خرد کردن و تکه کردن آن پرهیز کنید.

مصرف بیش از حد آلپرازولام

اگر فکر می‌کنید که شما یا شخص دیگری، بیش از حد لازم آلپرازولام مصرف کرده است، با مرکز ملی اطلاع‌رسانی داروها و سموم (با شمارهٔ ۱۴۹۰) یا مرکز اورژانس (با شمارهٔ ۱۱۵) تماس بگیرید. مصرف بیش از حد آلپرازولام می‌تواند مرگ‌بار باشد.

علائم اوردوز آلپرازولام شامل خواب‌آلودگی شدید، گیجی و سردرگمی، اختلال در هماهنگی بدن، ضعیف شدن و کاهش واکنش‌ها، ضعف و غش کردن یا رفتن به حالت کُما است.

فراموش کردن دوز آلپرازولام

به‌محض اینکه متوجه شدید، دوز داروی تجویزشده را فراموش کرده‌اید، آن را مصرف کنید. ولی اگر باید در روز چند بار آلپرازولام مصرف کنید و یک نوبت مصرف داروی خود را فراموش کرده‌اید و تقریبا زمان دوز بعدی رسیده است، دوز فراموش‌شده را حذف کنید و برنامهٔ مصرف داروی خود را ادامه دهید. هرگز برای جبران دوز فراموش‌شده، یک دوز اضافه مصرف نکنید.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

اولویت‌بندی کارها را بیاموزید تا در زمان کمتر، بهینه‌تر کار کنید.

قرص زاناکس چیست؟

این دارو برای تسکین اضطراب، اختلالات خواب و اختلال هراس تجویز می‌شود.همچنین آلپرازولام یکی از قویترین بنزودیازپین های موجود در بازار است. تاثیر این دارو بر افراد متاثر از شرایط زیر می باشد: سن

وزن

میزان متابولیسم بدن

دوز دارو

اگر برای اولین با از داروی های ضد اضطراب استفاده می کنید بهتر از عوارض جانی و تاثیراتی که می تواند بر شما بگذارد آگاهی داشته باشید.

تجربه مصرف زاناکس چطور است؟

افرادی که برای دفعات ابتدایی از قرص زاناکس با یا بدون تجویز پزشک استفاده می کنند بیشتر احساس آرامش بخش را تجربه کرده اند. تجربه مصرف زاناکس در افراد مختلف متفاوت است اما با توجه به ماهیت کلی این دارو، در دفعات اول احساس آرامش بیشتر و خواب آلودگی به سراغ افراد می آید. بر عکس دیگر داروهای زیر مجموعه بنزودیازپین ها افرادی که قرص مصرف کرده اند احساساتی مانند:

خستگی

آرامش زیاد (تن آرامی)

سکوت

احساس خواب آلودگی

دوزهای بالاتر این دارو در مواردی احساس فراموشی را به افراد القا کرده است.

قرص زاناکس برای درمان چیست؟

شاید این پرسش برای شما هم پیش آمه باشد که زاناکس برای چیست و چرا باید آن را مصرف کنم؟ قرص زاناکس با ایجاد فعل و افعالات شیمیایی در مغز انسان سعی در متوازن کردن اتفاقاتی می کند که در نهایت به بروز اضطراب در فرد شده است.

خب در پاسخ به این سوال که قرص زاناکس برای درمان چیست باید بگوییم، کاربرد قرص زاناکس به درمان انواع اختلالات مانند:

اختلالات اضطرابی

اختلالات پنیک

اضطراب ناشی از افسردگی

عوارض مصرف قرص زاناکس

عوارض زاناکس در افراد مختلف متفاوت است اما در ادامه به رایج ترین علائم زاناکس از دید رواپزشکی اشاره می کنیم.

اختلال شناختی

یبوست

اشکال در ادرار کردن

خواب آلودگی

خستگی

اختلال در حافظه

خارش پوست

افزایش وزن از عوارض مصرف زاناکس است

کاهش وزن

اضطراب

تاری دید

اسهال

بی خوابی

کاهش میل جنسی

افزایش اشتها

کاهش اشتها

عوارض جدی که با مشاهده آنها باید از دکتر مشورت گرفته شود و در صورت تشخیص مصرف زاناکس قطع شود عبارتند از:

تغییرات روانی

توهم

افسردگی

افکار خودکشی

لکنت زبان

مشکل در تکلم

کاهش حافظه

توان فکری

عدم تعادل در راه رفتن

توجه داشته باشید که موارد گفته تنها بخش از عوارض سوء مصرف این دارو می باشند و عوارض مصرف آن طیف گسترده ای از بیماری ها را در بر می گیرد و تنها رویگرد صحیح جهت مقابله با این عوارض تحت نظر روانپزشک مجرب ترک اعتیاد و تیم روانشناسی در ، به عنوان می باشد.

احتیاط مصرف

به صورت قرص خوراکی، ۰٫۲۵ میلی گرم، ۰٫۵ میلی گرم ۱ میلی گرم و یا ۲ میلی گرم به تجویز پزشک مصرف می شود. همچنین دوز مصرف آن به شدت بیماری، سن و میزان واکنش بدن به دارو بستگی دارد. اصولا بعد از مصرف ظرف ۵ الی ۳۰ دقیقه جذب و اثر میکند و تاثیر آن ۱۱ ساعت در بدن باقی می ماند.

این قرص ممکن است با بسیاری از داروها تداخل داشته باشد که در صورت مصرف داروی دیگر یا وجود بیماری خاص باید با پزشک معالج مشورت شود. مصرف زاناکی در دوران بارداری و شیردهی ممنوع است امکان وارد شدن دارو به شیر مادر و آسیب جدی به جنین و نوزاد وجود دارد.

این دارو برای افراد زیر ۱۸ سال مناسب نمی باشد و یکی از اعتیاد آورترین داروهای آرام بخش است و بدون تجویز پزشک نباید از آن استفاده شود. از این دارو معمولا برای کنترل بیماری های کوتاه مدت استفاده می شود و برای افرادی که سابقه اعتیاد به الکل و مواد مخدر دارند، به هیچ وجه توصیه نمی شود.

با مصرف این آرامبخش مقدار زیادی دوپامین در مغز آزاد شده که ایجاد حس نشاط و خوشی در بیمار می کند. این امر موجب وابستگی به این حس خوب مصنوعی می شود و فرد تمایل به مصرف بیشتر و بیشتر این دارو خواهد داشت تا زمانی که دیگر بدون آن حس خوشی را تجربه نخواهد کرد در این حالت کاملا به آن اعتیاد پیدا کرده است.

مصرف همزمان زاناکس با داروهای دیگر

به دلیل ماهیت این قرص ضروری است تا از مصرف هم زمان آن با دیگر داروها بخصوص داروهای اعصاب و روان خود داری نمایید که برخی از این داروها عبارتند از:

داروهای ضد بارداری خوراکی

داروهای ضد قارچ

انواع داروهای ضد افسردگی

داروهای مربوط به سیستم گوارشی و معده

زاناکس دارویی آرامبخش است که سوء مصرف و یا مصرف خارج از کنترل پزشک آن عوارض روانی و جسمانی متعددی برای مصرف کننده به همراه دارد و باعث ایجاد وابستگی روانی و جسمانی در مصرف کننده خواهد شد و به همین جهت ، نیازمند دریافت خدمات روان درمانی در کنار درمان جسمانی در می باشد. https://campha.ir/mashhad-addiction-treatment-centers/ برای اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

دکمه بازگشت به بالا