سلامت و تندرستیکسب و کار ایرانی

عوارض استفاده از عطرهای تقلبی چیست؟

استفاده از ادکلن میلانو شرکت بیز یا محصولات آرایشی تقلبی به این معنی است که هیچ تضمینی برای کیفیت ندارید و به راحتی سلامتی خود را به خطر می اندازید. وقتی کالاهای تقلبی می‌خرید، یعنی از حقوق خود به عنوان مصرف‌کننده چشم‌پوشی می‌کنید. چراکه در صورت معیوب یا ناسالم بودن محصول هیچ تضمینی وجود ندارد و مصرف کننده را در مقابل هر حادثه‌ای بی دفاع می‌کند. عطرها و لوازم آرایشی و بهداشتی که به طور غیرقانونی فروخته می‌شوند، فاقد کنترل‌های ایمنی و بهداشتی هستند.

یعنی این محصولات در آزمایشگاه‌ها آزمایش نمی‌شوند و بر خلاف محصولات معتبر، لازم نیست قبل از فروش آنالیز سم‌شناسی انجام دهند! آنها حتی ممکن است شامل موادی باشند که مجاز از استفاده آن در لوازم آرایشی نیستند، زیرا می تواند منجر به تحریک پوست، واکنش های آلرژیک، جوش و یا خیلی بدتر از این ها شود. کودکان زیر ۱۵ سال، قربانی عطرهای تقلبی در این آشفته بازار، نکته تاسف بار قربانی شدن کودکان به خاطر مضرات عطرهای تقلبی و ازآب‌‌ گذشته است.

در سال ۲۰۱۱ سه دختر نوجوان رومانیایی بین سنین ۱۲ تا ۱۳سال در بیمارستان بعد از مراقبت‌‌های ویژه درمانی جان خود را از دست دادند. آنها پس از استنشاق سم موجود در عطرهای تقلبی دچار مسمومیت شده بودند، که گفته می‌شود به صورت غیر رسمی در چین تولید و بسته بندی شده‌‌ باشند.

دخترانی که قبل از مرگ، علائمی مثل تهوع و سرگیجه در آنها بروز کرده بود، تنها نمونه کوچکی از ده‌ها مورد مسمومیتی هستند که به خاطر مضرات عطرهای تقلبی در دنیا پدیدار می‌‌شود. عطرهای تقلبی چه ویژگی‌هایی دارند؟ افزایش آگاهی مصرف کنندگان و تشویق آنها به اجتناب از محصولات غیراصل برای مبارزه با تکثیر عطرها و لوازم آرایشی تقلبی امری بسیار ضروری است. ما قصد داریم به شما مصرف کنندگان کمک کنیم تا نوع محصولاتی را که می‌توانند سلامت و حقوق شما را به خطر بیندازند شناسایی کنید.

جزئیاتی ظریفی وجود دارد که می‌تواند نشان دهد که یک عطر زنانه میلانو طلایی اصل یا تقلبی است. در اینجا چند مورد که باید به آنها توجه کرد را ذکر خواهیم کرد: قیمت گذاری متفاوت و ارزان محصولات قلابی معمولا قیمتی بسیار پایین‌تر از کالای اصلی دارند تا توجه مصرف کننده را جلب کنند. عطرهای تقلبی علاوه بر اینترنت، عموما در بازارهای کوچک، فروشندگان خیابانی و کیوسک‌های مراکز خرید نیز به فروش می‌رسند.

بسته بندی نام تجاری که محصول ساختگی سعی در تقلید از آن دارد معمولا با فونت و رنگی متفاوت روی جعبه درج می‌شود. برای مثال اگر روی شیشه عطر اورجینال، کادری سفید با حواشی مشکی طراحی شده، در عطر تقلبی، آن کار را کوچک‌تر یا بزرگ‌تر یا حواشی آن را نا منظم خواهید یافت.

همچنین ممکن است عطر تقلبی روی برچسب خود به عنوان یک “نسخه محدود” تبلیغ شود، در حالی که شرکت اصلی، محصول خود را به عنوان نسخه محدود برچسب گذاری نکرده باشد! وجود کف در عطر بسیاری از عطرهای تقلبی در صورت تکان دادن کف می‌کنند و مدتی به همین شکل باقی می‌مانند، در حالی که عطرهای واقعی به سختی کف تولید می‌کنند و کف‌ها به سرعت از بین می‌روند.

لوله غوطه ور لوله کوچکی که بخشی از مکانیسم اسپری است در عطرهای تقلبی طولانی‌تر یا ضخیم‌تر است و در اغلب موارد از کیفیت بسیار پایینی برخوردار است که از اسپری اصلی جدا خواهد شد. بطری بطری‌های عطر تقلبی اغلب درزهای قابل مشاهده و تیز در شیشه دارند که کاملا برجسته است، این در صورتی است که طراحی شیشه با کیفیت بخشی لاینفک از صنعت عطرسازی و کمپانی‌های مشهور است.

در این سال‌ها بازار تقلبی و اسانس‌های قلابی خیلی از اعضای صنف عطرفروش‌ها را از گردونه خارج کرد. رقابت عطرفروشی‌های فله‌ای را هم اضافه کنید که هر چقدر پول بدهید همان قدر برایتان پر می‌کنند.

انواع عطرهای مارک‌دار و معمولی را کنار هم چیده. اکثراً سلفونشان باز است تا مشتری به‌راحتی تستشان کند. فروشنده یکی از عطرهای معروف را باز می‌کند و چند پیس به روسری‌ام می‌زند. قیمت همه عطرهایش 50 تا 200 هزار تومان است. می‌پرسم این دست‌کم بالای یک میلیون تومان باید باشد.

می‌گوید: هیچ فرقی ندارد. همان است. تو گران خریده‌ای. بو کن همان بو را نمی‌دهد؟ تازه بارکدش را هم ببین!

خانمی که کنارم ایستاده می‌گوید: همین عطرها را مغازه‌ها گران می‌فروشند.

دستفروش‌ها چون اجاره نمی‌دهند، ارزان‌تر می‌فروشند.

یا در اسانس فروشی ها، اسانس شیمیایی را در ظروف بی‌رنگ می‌ریزند و اصرار می‌کنند که اصل فرانسه است.

حتی در بازار هم مغازه‌هایی هستند که از این اسانس‌های روغنی شیمیایی می‌فروشند.

از یک فروشنده درباره اسانس‌هایش می‌پرسم. او هم اصرار دارد که همه اصل هستند.

خیلی راحت می‌گوید: کارخانه‌های عطر‌سازی برند و مطرح هم را با همین اسانس‌ها می‌سازند!

می‌پرسم مطمئن است که این اسانس‌ها شیمیایی نیستند؟

لحظه‌ای با تعجب و ناراحتی بُراق می‌شود و دیگر جوابم را نمی‌دهد.

می‌گویم خبرنگارم و می‌خواهم بدانم که اسانس‌هایت شیمیایی است یا نه؟

مکثی می‌کند و می‌گوید همه‌شان شیمیایی هستند.

باز هم اصرار دارد که شرکت‌های معتبر و برند همه از همین اسانس‌ها، عطر می‌سازند.

با یقین حرف می‌زند و دائماً چند نمونه معروف نشانم می‌دهد که از همین اسانس‌ها ساخته شده. انسان ها هزاران سال است که از روغن های اساسی گیاهان دارویی، گل ها و مواد طبیعی دیگر برای خوشبو کردن خود استفاده می کنند.

اما کارخانه‌ها و برندهای معروف که مواد اولیه‌شان گیاهان و گل‌های معطر است، اسانسشان را بیرون نمی‌دهند. اصلاً اجازه نمی‌دهند فرمول اسانس‌ها فاش شود. امروزه برخی تولیدکنندگان ، از مواد مصنوعی ارزان قیمت و سمی که می توانند زمینه ساز بروز مشکلاتی برای سلامتی شوند استفاده میکنند. تقلبی که بوی مشابه عطر اصل را دارند در کارخانه‌های دیگری ساخته می‌شود.

حتی در فرانسه هم این کارخانه‌ها هستند، همچنین در دبی.

اینها را در آزمایشگاه ترکیب می‌کنند و کاملاً شیمیایی است.

بسیاری از مواد شیمیایی موجود در اسانس ها با درد پیوند خورده اند که به برخی از آنها اشاره می کنیم.

مضرات مواد شیمیایی موجود در اسانس ها

1)بنزآلدهید، بنزیل استات، اتانول، اتیل استات و لینالول که در بیشتر تقلبی یافت می شوند با تحریک و اختلالات دستگاه تنفسی پیوند خورده اند.

2) مواد شیمیایی مانند بنزیل الکل و متیلن کلراید از جمله مواد شناخته شده ای هستند که می توانند به بروز سردرد منجر شوند.

3) مطالعات نشان داده اند که متیلن کلراید می تواند موجب تحریک پذیری سیستم اعصاب شود.

4) بنزیل الکل و اتانول می توانند موجب گرفتگی های ماهیچه ای و عدم هماهنگی شوند.

5) بنزیل آلدهید با شکم درد پیوند خورده، در شرایطی که بنزیل الکل و متیلن کلراید با سردرد مرتبط هستند.

6) اتیل استات با آسیب کلیوی و کبدی پیوند خورده است.

7) اتانول و لینالول می توانند در سیستم عصبی مرکزی اختلال ایجاد کنند که ممکن است با احساس افسردگی یا اضطراب در ارتباط باشد.

8) استون و بنزیل الکل با بروز اختلال در سیستم عصبی مرکزی پیوند خورده اند. برخی مواد شیمیایی موجود در عطرها با اختلال نقص توجه، بیماری آلزایمر، زوال عقل، بیماری ام‌اس و بیماری پارکینسون مرتبط هستند.

9) بسیاری از حاوی مواد سرطان‌زا هستند که از آن جمله می توان به بنزیل استات، لیمونن، و متیلن کلراید اشاره کرد.

بنزیل استات با یکی از مرگبارترین انواع سرطان یعنی سرطان پانکراس پیوند خورده است.

10) کنار گذاشتن محصولات معطر ارزان قیمت و اسانس های روغنی می تواند به بهبود حس بویایی شما منجر شود. برخی مواد شیمیایی در می توانند به بروز اختلال در حس بویایی منجر شوند.

11) به گفته کارشناسان دارای اسانس شیمیایی برای پوست مضر است.

12) اسانس های شیمیایی در مواردی می‌تواند علاوه بر آلرژی به مشکلات تنفسی نیز منجر شود.

پا در پیاده‌رو می‌گذارم و با خود فکر می‌کنم سیل تحریم و تورم تا کجاها که نرسید. چقدر مضرات اسانس و تقلبی زیاد است.

متاسفانه قیمت بالای ادکلن های خوشبو، امکان تهیه و خرید آنها را از برخی افراد سلب می کند.

این مساله نیز مردم را به خرید عطرینه بیز ارزان قیمت و غیر اورجینال سوق می دهد.

*پیش از این که روغنی جدید خود را بر روی پوست استفاده کنید شاید بهتر باشد دوباره فکر کنید.*

که به محصولاتی مانند پاک کننده ها، نرم کننده های لباس، خوشبوکننده های هوا و شمع های معطر اضافه می شوند نیز می توانند برای سلامت انسان مضر باشند.اکثر مواد شیمیایی موجود در روغنی، بصورت مصنوعی ساخته شده و بعضی از آنها سمی میباشد. در این قسمت از اشمام به مضرات اسانس و  تقلبی پرداختیم. انشاالله در مقاله بعد به روش تشخیص اصل می پردازیم.

 

دکمه بازگشت به بالا