اقتصادیکسب و کار ایرانی

علت تحریم بودن گوگل پلی چیست؟

به دنبال درخواست کاربران برای دانلود و نصب اپلیکیشن های مورد نیاز خود از فروشگاه های اینترنتی مانند گوگل پلی و برداشته شدن محدودیت های موجود، چند ماهی بود که موضوع بررسی رفع فیلتر آن از سوی مسئولان اعلام شده بود، اما طبق تازه ترین اظهارات وزیر ارتباطات با درخواست آنها برای این رفع فیلتر موافقت نشده است. گوگل پلی فروشگاه و پورتال رسمی اندروید است و محتوا را برای کاربران گوشی‌های اندرویدی فراهم می‌کند. کاربران به راحتی می توانند از گوگل پلی خرید vpn را انجام دهند.

تحریم گوگل پلی یکی از مسائل مهم در حوزه فناوری اطلاعات است که به‌وسیله بسیاری از کشورها بررسی و تدابیر متنوعی علیه آن اتخاذ شده است. گوگل پلی به‌عنوان یک فروشگاه دیجیتال بزرگ برنامه‌ها و بازی‌های اندروید شناخته می‌شود که توسط شرکت گوگل ارائه شده است. تحریم گوگل پلی در بسیاری موارد، به‌دلایل امنیتی، اقتصادی یا سیاسی صورت می‌گیرد. برخی از کشورها نیز به‌دلیل نگرانی‌های امنیتی مرتبط با اطلاعات کاربران یا نقض حقوق کپی‌رایت، تصمیم به تحریم این سرویس می‌گیرند. در موارد دیگر، تحریم‌ها به دلیل تعارضات سیاسی یا اقتصادی با کشور ارائه‌دهنده گوگل پلی ایجاد می‌شود. در هر صورت این تحریم‌ها به‌طور مستقیم بر تجربه کاربران تأثیر منفی می‌گذارد.

چرا گوگل پلی تحریم است؟

تحریم‌ها علیه گوگل پلی در سطح ملی یا بین‌المللی به دلایل مختلفی صورت می‌گیرد. این تحریم‌ها ممکن است در هر کشوری با توجه به شرایط سیاسی، اقتصادی و امنیت، متفاوت باشد. از جمله دلایل آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. مسائل امنیتی و حفاظت از اطلاعات کاربران در برابر حملات سایبری، یا دسترسی‌های غیرمجاز به اطلاعات
  2. نقض حقوق کپی‌رایت و انتقال برنامه‌ها و بازی‌های قانونی به دستگاه‌ها
  3. پاسخ به تعارضات سیاسی به عنوان اعتراض به سیاست‌ها، تصمیمات یا رفتارهای سیاسی گوگل یا سیاست‌های دولت‌ها نسبت به این شرکت
  4. تأثیر بر بازارهای محلی و اقتصاد داخلی به‌عنوان یک اقدام استراتژیک برای توسعه اپلیکیشن‌های داخلی، حمایت از شرکت‌های داخلی و ایجاد فضای اطلاعاتی مستقل

تحریم گوگل پلی در ارتباط با کاربران ایرانی از طریق شناسایی آی‌پی کاربر و عدم اجازه نصب اپلیکیشن صورت می‌گیرد. در ابتدا این مشکل با clear data و استفاده از یک فیلترشکن حل می‌شد اما اکنون این روش چندان مؤثر نیست، زیرا گوگل سرویس کاربرانی که IP مشخصی ندارند قطع می‌کند بنابراین هنگام نصب برنامه، کاربر با پیغام عدم امکان نصب برنامه در منطقه، مواجه می‌شود که به‌دلیل عدم مشخص بودن موقعیت جغرافیایی او است. حالا سؤال این‌جاست که چگونه تحریم گوگل پلی را دور بزنیم و آیا راهی برای آموزش دور زدن تحریم گوگل پلی وجود دارد یا خیر؟

آموزش دور زدن تحریم گوگل پلی

معمولا با اولین ورود به اپلیکیشن گوگل پلی، اطلاعات شما در حافظه دستگاه ذخیره می‌شود. به عنوان مثال اگر شما اولین بار با IP ایران وارد گوگل پلی شده باشید، در هر زمان دیگر و با آی‌پی هر کشور دیگری که مجددا وارد شوید، گوگل پلی همان IP اولیه را شناسایی می‌کند و از طریق همین آی‌پی مشخص می‌کند که شما جزء کشورهای تحریم شده هستید یا خیر. از این رو در صورت تحریم بودن، اجازه نصب برنامه‌ها را نمی‌دهد. شاید فریب دادن گوگل کمی غیرمنصفانه باشد اما برای ایجاد دسترسی، جز فریب گوگل چاره دیگری نیست.

مشکل کار نکردن گوگل پلی (Google Play)؛ چرا گوگل پلی کار نمی‌کند؟

متاسفانه این روزها کاربران زیادی با مشکل در عملکرد گوگل پلی استور (Google Play Store) مواجه هستند. آنها به طور متداول این سوال را مطرح می‌کنند که “چرا گوگل پلی کار نمی کند؟” از این رو این مقاله اختصاصی به منظور آموزش روش‌های رفع مشکل کار نکردن گوگل پلی (Google Play) تهیه شد.

لازم به ذکر است که پیش از این در مقاله “آموزش رفع مشکل گوگل پلی استور و خطاهای اجرایی آن” نکات مختصری در مورد رفع مشکلات اجرایی گوگل پلی ارائه شده است، با این وجود مقاله فعلی به مراتب جامع‌تر از مقاله پیشین است.

آموزش رفع مشکل کار نکردن گوگل پلی (Google Play): برنامه گوگل پلی را فورس استاپ و دوباره اجرا کنید

در بسیاری از مواقع می‌توان با یک فورس استاپ (Force Stop) ساده و اجرای مجدد برنامه گوگل پلی مشکلات عملکردی آن را رفع کرد. این یک راه حل ساده است. می‌توان اپلیکیشن گوگل پلی استور را مطابق مراحل زیر فورس استاپ کرد:

  • ابتدا وارد Settings گوشی یا بخش تنظیمات شوید.
  • گزینه Apps، Applications یا App Manager را انتخاب کنید (این بخش مربوط به مدیریت اپلیکیشن‌های نصب شده بر روی دستگاه می‌شود).
  • به تب All مراجعه کنید.
  • برنامه Google Play Store را از لیست بیابید و انتخاب کنید.
  • گزینه Force Stop را لمس کنید.

پس از آنکه مراحل بالا را انجام دادید، به هوم اسکرین گوشی اندرویدی خود بروید و دوباره برنامه گوگل پلی استور (Google Play Store) را اجرا کنید. به احتمال زیاد با این روش مشکل کار نکردن گوگل پلی (Google Play) رفع خواهد شد. در غیر این صورت از راه حل بعدی استفاده کنید.

آموزش رفع مشکل کار نکردن گوگل پلی (Google Play): حالت پرواز را فعال کنید یا اتصالات شما ریست شوند

می‌توان با فعال‌سازی حالت پرواز (Airplane Mode) و بازگشت مجدد به حالت عادی، اتصالات گوشی از قبیل اتصال به سرورهای تغییر IP، موبایل دیتا، وای فای، و غیره را ریست کرده و مجددا فعال کرد. در برخی موارد با انجام این کار مشکل کار نکردن گوگل پلی (Google Play) رفع می‌شود. به منظور فعال کردن حالت پرواز ابتدا وارد منوی Settings شوید و گزینه More را انتخاب کنید؛ در مرحله بعد اسلایدری که در کنار گزینه Airplane Mode وجود دارد را فعال کنید.

آموزش رفع مشکل کار نکردن گوگل پلی (Google Play): از ثبات شبکه اینترنت خود اطمینان حاصل کنید

یکی از مواردی که باعث بروز مشکل در عملکرد گوگل پلی می‌شود، عدم ثبات و کیفیت پایین شبکه اینترنت است. از این‌رو بایستی حتما از کیفیت شبکه اینترنتی که به آن وصل هستید (چه وای فای و چه موبایل دیتا) مطمئن باشید. برای بررسی کیفیت شبکه اینترنتی می‌توانید یک صفحه وب را در مرورگر گوشی خود اجرا کنید.

آموزش رفع مشکل کار نکردن گوگل پلی (Google Play): گوشی خود را ریستارت کنید

از آنجایی که در گوشی‌های اندرویدی ری‌استارت کردن گوشی سبب حذف شدن اطلاعات موقت و فایل‌های به درد نخور (Junk Files) اپلیکیشن‌های مختلف می‌شود، در برخی از شرایط با این روش مشکل کار نکردن گوگل پلی (Google Play) به شکل معجزه‌آسایی رفع می‌شود. از این رو می‌توانید گوشی خود را یک بار ری‌استارت کنید و بعد از روشن شدن مجدد گوشی، عملکرد برنامه گوگل پلی استور را در آن بررسی کنید.

دکمه بازگشت به بالا