سلامت و تندرستیکسب و کار ایرانی

علائم اولیه بارداری + آشنایی با ریزترین نشانه های حاملگی

از تغییراتی که در بدن شما روی می‌دهد کلافه شده‌اید و نمی‌دانید اوضاع از چه قرار است؟ تحمل خود را از دست داده‌اید و نمی‌توانید منتظر فرا رسیدن زمان عادت ماهانه خود باشید و بعد از تست‌های بارداری استفاده کنید؟ شاید با خود اندیشیده باشید که کاش بارداری علائم اولیه‌ داشت.خبر خوب اینکه چنین علائمی وجود دارد. در این مقاله می‌خواهیم به شما بگوییم که حتی پیش از اینکه زمان سیکل ماهانه شما سپری شود نیز راه‌هایی برای تشخیص بارداری وجود دارد.در برخی از زنان این علائم در همان چند هفته آغازین بروز پیدا می‌کند. در این مقاله با نشان‌های ابتدایی بارداری آشنا می‌شوید. اولین علامت به تعویق افتادن عادت ماهانه است؛ اما بارداری علائم اولیه دیگری نیز دارد.

سینه‌های متورم و دردناک سینه‌ها اولین عضوی هستند که تحت تاثیر بارداری قرار می‌گیرد. سینه‌های برخی از افراد دچار خارش می‌شود. درحالی که سینه‌های برخی دیگر بسیار دردناک شده و به کوچک‌ترین تماس نیز حس اس است. چرا که  زمانی که شکل‌گیر‌ی نطفه آغاز می‌شود سطح استروژن در بدن زن افزایش پیدا می‌کند.این‌طور که به نظر می‌رسد، دردناکی و حساسیت سینه‌ها چندان تفاوتی با تغییرات سینه در نزدیکی سیکل ماهانه ندارد، تنها تفاوت عمده این است که دردناکی سینه‌های پس از گذشت تاریخ سیکل ماهانه همچنان ادامه خواهند داشت. البته این علائم در زنان بسیار متغیر است و همه آنها چنین دردی را در سینه‌های خود احساس نمی‌کنند.

زمانی که صحبت از بارداری به میان می‌آید، اولین سوال علائم بارداری است. علائم اولیه بارداری در هر خانم و یا حتی در هر بارداری متفاوت است. برخی خانم‌ها علائم زیادی را تجربه می‌کنند، اما در برخی دیگر علائم باردار شدن کم و محدود است. با این وجود آشنایی با ریزترین علائم بارداری در هفته اول نیز ضروری است تا بتوانید با بررسی شرایط خود احتمال بارداری را تشخیص دهید. در ادامه این مطلب از مجله تلفن خونه به معرفی علائم فوری بارداری می‌پردازیم؛ پس تا انتها همراه ما باشید. عقب افتادن قاعدگی یکی از اصلی‌ترین علائم اولیه بارداری این است که فرد خونریزی قاعدگی را تجربه نمی‌کند. بعد از قرارگیری تخمک در دیواره رحم، تغییراتی در بدن اتفاق می‌افتد.

تیره شدن نوک پستان همان‌طور که گفته شد سینه‌های نخستین اندامی هستند که خبر بارداری را زودتر از هر عضو دیگری به شما انتقال می‌دهند. یکی از تغییرات سینه که به هیچ عنوان شباهتی به علائم سیکل ماهانه ندارد، تیره شدن نوک سینه‌هاست.در صورت بارداری دایره‌ای که در اطراف نوک سینه قرار دارد تیره‌تر و کمی بزرگ‌تر می‌شود. به یاد داشته باشید که این تغییرات تنها به دنبال بارداری روی می‌دهد و هیچ عامل دیگری چنین تغییراتی را در سینه‌های شما ایجاد نمی‌کند.البته همه زنان این نشانه‌ها را مشاهده نمی کنند و کسانی که چنین تغییری را تجربه می‌کنند نیز در همان روزهای نخست قادر به تشخیص این امر نیستند.

حالت تهوعی که منجر به استفراغ شود یا خیر احساس ناخوشی که غالبا صبح هنگام  به سراغ زنان باردار می‌آید، غالبا یک ماه پیش از آنکه باردار شوید نمود پیدا می کند. با این وجود بسیاری از زنان در تمام طول بارداری خود این احساس را تجربه نمی کنند. برخی دیگر طی ۴ تا ۶ هفته اول بارداری با این حالات دست به گریبان می شوند.هنوز دلیل مشخصی برای این حالت تهوع آزار‌دهنده پیدا نشده است، این‌طور که به نظر می رسد هورمون‌های بارداری در این بین دخیل هستند.

تکرر ادرار بارداری، تکرر ادرار را در پی دارد. از آنجایی که حجم خون بیشتری در بدن شما به گردش در می‌آید، حجم مایعاتی که برای پاک‌سازی به کلیه ها وارد می شوند نیز افزایش پیدا می کند. غالبا دو هفته بعد از بارداری نیاز به تخلیه مثانه بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.بنابراین اگر بدون اینکه مشکلی در سلامتی شما وجود داشته باشد ناگهان احساس می کنید که نمی‌توانید بیش از چند قدم از دست‌شویی دور شوید، زمان آن رسیده است که شیرینی خوشمزه‌ای برای خود درست کنید و بارداری خود را جشن بگیرید.

تخمدان‌ها فرایند آزاد کردن ماهانه تخمک را متوقف کرده و سطح هورمون گنادوتروپین جفتی انسانی (HGC) افزایش می‌یابد. نتیجه این تغییرات پایان چرخه ماهانه قاعدگی و خونریزی است. احتمالا در فاصله ۴ هفته بعد از لقاح دیگر پریود نخواهید شد. معمولا خانم‌ها با عقب افتادن قاعدگی، به بارداری خود مشکوک شده و تست بارداری می‌دهند. افزایش دمای بدن یکی از دیگر علائم اولیه بارداری، افزایش درجه حرارت و دمای بدن است. برخی افراد این تغییر دمای بدن را بیشتر احساس می‌کنند، به ویژه زمانی که ورزش کرده و یا در معرض هوای گرم خارج از منزل قرار می‌گیرند. علت این افزایش دمای بدن تغییراتی است که در پی بارداری در بدن اتفاق می‌افتد. توصیه می‌شود که در این مدت آب بیشتری مصرف کنید.

درحالیکه بهترین روش برای اینکه بدانید آیا واقعاً باردار هستید یا نه استفاده از بیبی چک است اما برخی از علائم بارداری که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم قبل از تأخیر درقاعدگی مشاهده می‌شود. دانستن علائم اولیه بارداری می‌تواند در سلامت مادر و جنین نقش داشته باشد. نشانه های بارداری می‌تواند شامل موارد شایع‌تر مثل حالت تهوع، لکه بینی، تپش قلب و تاخیر در قاعدگی باشد این درحالیست که حامگلی می‌تواند خود را با علائمی با شیوع کمتر مثل گرفتگی بینی، مزه فلز در دهان و سردرد نشان دهد. در این مقاله از مجله ژین طب به بررسی ریزترین علائم بارداری می‌پردازیم.

علائم بارداری علائم بارداری در افراد مختلف می تواند در زمان‌های مختلف ظاهر شود. برخی از زنان تمام علائم بارداری ممکن را تجربه می کنند درحالیکه برخی دیگر تا چند هفته از بارداری خود بسیار اندک (در صورت وجود) از این علائم را تجربه می کنند. در اینجا جدول زمانی میانگین علائم بارداری، بر اساس یک چرخه قاعدگی معمولی ۲۸ روزه آورده شده است. در برخی مواقع ممکن است علائم بارداری و سندروم پیش از قاعدگی(PMS) با هم به اشتباه گرفته شود. درواقع علائم بارداری و علائم شروع قاعدگی مثل تغییرات سینه، حساسیت به بو، لکه بینی و موارد دیگر مشترک است. اما در هر صورت بارداری اغلب با طیف گستره‌ای از علائم همراه است که شناخت آنها به تشخیص دقیق‌تر می‌انجامد.

وقتی تصمیم به بچه دار شدن می‌گیرید، یکی از سوالات پرتکرار اکثر خانم‌ها این است که علائم بارداری به چه شکلی ظاهر می‌شوند و آیا بارداری علائم مخصوصی دارد؟ در واقع برای بانوانی که نخستین بار اقدام به بچه دار شدن می‌کنند نگرانی و استرس‌هایی وجود دارد که پیش از انجام معاینات اولیه بدانند که آیا اقدام آن‌ها برای بارداری موفقیت آمیز بوده است یا خیر؟ به همین دلیل برای این افراد شناخت نخستین علائم بارداری پیش از هر معاینه‌ای و بازشناخت آن از علائم دیگری همچون علائم قاعدگی بسیار اهمیت دارد. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، این مطلب مب تواند به شما کمک کند که نخستین علائم بارداری را با دقت بالایی شناسایی کنید.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا